Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Ik had toch materiaal liggen en zoveel werk is het niet….een trechtervormig huisje gedraaid van zwarte kunststof, een 3 mm messing boutje erin waarvan het kopje is bewerkt, een gekartelde ring eronder en een paar stukjes 1 mm draad….met dank aan Klaas en Maarten voor de suggestie.
Schaalfiguur erachter was mijn referentie voor de afmetingen..
CA373392-A524-4A2D-B571-207036E439F5.jpeg

Afgewerkt en geplaatst. Twee naast de kelderwind en eentje “verloren” achter onder de stelling…
3DF158A2-3DBD-4C99-B0E0-3661D40E7608.jpeg

505B4F49-E55A-41B9-81DD-96512BBB4648.jpeg

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Straks krijg je de 1:25 arbeidsinspectie over je heen dat er teveel rommel op je werf rondslingert! Geef ons dan maar de schuld Jan. Vind het allemaal schitterend! Met een scherp oog en een goede hand voor het verweren. En dan nog een serie "tandwielen" om dat allemaal in goede banen te leiden. Gr. Klaas.

Jan, ik ga nu iets voorstellen waarvan ik bijna zeker weet dat je het niet gaat doen, maar in de huidige tijd weet onze jeugd zich altijd wel op de een of andere manier toegang te verschaffen tot afgesloten werven. De volgende dag word je dan verblijd met her en der graffiti op de muur, of elders. :eek:

Groet,
Maarten

Klopt Maarten, ga ik niet doen….zou best een kleurrijk detail kunnen zijn, maar ik wil aan het werfje geen “eigentijdse” uitstraling geven. Ik ben uitgegaan van jaren 70.
Soms moest ik consessies doen. Bijv. bij de schaalfiguren. Sommige hebben offshore laarzen en veiligheidshelmen, en soms kun je dat “vermaken” , maar dat is toch anders dan bewust moderne details maken en toevoegen.

Laatst bewerkt:
Ik had toch materiaal liggen en zoveel werk is het niet….een trechtervormig huisje gedraaid van zwarte kunststof, een 3 mm messing boutje erin waarvan het kopje is bewerkt, een gekartelde ring eronder en een paar stukjes 1 mm draad….met dank aan Klaas en Maarten voor de suggestie.
Schaalfiguur erachter was mijn referentie voor de afmetingen..
Bekijk bijlage 500106

Afgewerkt en geplaatst. Twee naast de kelderwind en eentje “verloren” achter onder de stelling…
Bekijk bijlage 500107
Bekijk bijlage 500108

Gr. Jan
Jan wat weer een aantal schitterende levensechte miniatuur "praktische hulpmiddelen " heb je toegevoegd.
Blijft een genot.
Btw als je ooit een "2e Madurodam" bouwt, neem ik alvast een abonnement op de entree.

Klopt Maarten, ga ik niet doen….zou best een kleurrijk detail kunnen zijn, maar ik wil aan het werfje geen “eigentijdse” uitstraling geven. Ik ben uitgegaan van jaren 70.
Soms moest ik consessies doen. Bijv. bij de schaalfiguren. Sommige hebben offshore laarzen en veiligheidshelmen, en soms kun je dat “vermaken” , maar dat is toch anders dan bewust moderne details maken en toevoegen.

Als het de jaren zeventig is dan verwacht ik een Puch en posters “ban de bom” op de werf ;-)

Een klein beetje reclame….
Ik bouw vooral omdat ik het leuk vind en ben helemaal niet bezig met varen en tentoonstellingen, maar in de vele jaren dat dit project al loopt is meermaals aangegeven dat ik dit werk eigenlijk zou moeten laten zien….
Dat gaat dus nu voor het eerst gebeuren.
Op zondag 25 september a.s. is er een kleine modelbouwshow “Carmeliet op stoom” in Schoonhoven in het Bastion en daar ben ik met de helling en de trawler.
De tentoonstelling is geopend van 11 tot 16 uur en de toegang is helemaal gratis……

Ps.
Als bouwteam van ons project van het Wisboomgemaal (bouwverslag daarvan staat hier onder het hoofdstuk Stoom Techniek) tonen we ook de maquette van dit gemaal in de huidige fase van de bouw.
En omdat Jan Walpot in ons team zit neemt hij voor de gelegenheid ook zijn prachtige stoomsleepboot Maarten mee.

Laatst bewerkt:
Het forum ben ik nog maar net tegen gekomen door op zoek te gaan naar informatie voor een eigen projectje en heb al wel wat interessante dingen tegen gekomen.
Nu ik dit zie......... man man prachtig gewoon, met geen pen te beschrijven.
Als je dit ziet is het net of je kijkt als amateurschilder naar een Rubbens of Van Dijk.
Het geeft inspiratie of je stopt er meteen mee omdat je DAT niveau toch nooit kunt halen.
Proficiat Jan, velen dromen van zulke perfectie maar weinigen zullen het halen. :worship::worship::worship:

Het forum ben ik nog maar net tegen gekomen door op zoek te gaan naar informatie voor een eigen projectje en heb al wel wat interessante dingen tegen gekomen.
Nu ik dit zie......... man man prachtig gewoon, met geen pen te beschrijven.
Als je dit ziet is het net of je kijkt als amateurschilder naar een Rubbens of Van Dijk.
Het geeft inspiratie of je stopt er meteen mee omdat je DAT niveau toch nooit kunt halen.
Proficiat Jan, velen dromen van zulke perfectie maar weinigen zullen het halen. :worship::worship::worship:

ik hoop toch echt dat het inspiratie geeft want ik vergeef het mezelf niet als door mijn schuld iemand gedemotiveerd raakt en daardoor stopt.
Toch een kleine persoonlijke note…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens twijfel, en jaloers ben, als ik zie hoe tegenwoordig de mooiste werkjes uit een printer komen.
Ik ben nog van een generatie die modelbouw toch als een vorm van handvaardigheid ziet…...terwijl ik besef dat zulke moderne technieken absoluut de toekomst hebben….

Laatst bewerkt:
25-9 ga ik niet halen gok ik....
Jammer, want ik vind het heel mooi en zou het best wel eens in het echt willen zien.
Inspiratie voor een moderne werf krijg je wel hier overigens...
Als ik ooit nog eens aan een dergelijk project begin.....

Back