scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door han mul, 24 jun 2009.

  1. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    't is niet echt een bouwstop.
    Ik ben even in de elektronica gedoken. Ik ben nl. nog steeds met die motorregelaar bezig.

    Heb al doende als proef ook dubbelzijdig printplaat voor deze Esc. geetst.
    Details < 0,3 mm zijn mooi overgekomen. Maskers krijg ik 100% uitgelijnd. E.e.a. als proef voor etsen van radarinstallaties later.

    Regelaar werkt overigens lekker bij 6V, maar bij 20Amp continu werd er een FET warm. Daar zou ik in theorie bij 12V minder last van moeten hebben. Aldus het systeem op 12V gezet en zojuist de bewuste FET, alsmede de belastingsweerstand naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Ik gaf maar een klein tikkie tegen de trimmer onder de joystick van m'n zender. Ik zat niet eens aan de joystick.:oops:
    Binnenkort maar 's kijken wat er hier is misgegaan. Die FETs gaan tot 120A. Ik zou eerder verwachten dat ik de kroonsteentjes of de printbanen van de print af zou smelten.

    Dus aan het schip gewerkt, Nee (wel de navigatielichten weer terug gevonden)
    Lekker met de elektronica voor de afstandsbesturing zitten klooien, Ja.
     
  2. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo modelbouwers. Ik zit met een brandende vraag. Bij de bouw van een B jager stuit ik op het volgende probleem. Wie weet wat er op het, achter Fdek, allemaal staat. IK zie op de tekening het volgende,een schuilhut, twee fantilatie units en een nood brug. Maar er staat meer, maar wat is dat en hoe ziet het er uit?? Graag zou ik ook nog willen weten hoe die bordessen er uit zien waar de radar antennes op gemonteerd zijn op zowel de voormast als de achtermast . Wie kan mij helpen. Groet Pedro.
     
  3. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    [​IMG]


    Hey Johan;

    Ik ben hier wel aan bezig geweest maar ben aan het stoeien met de boeg en het voordekhuis.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Misschien helpt deze ook nog:

    [​IMG]

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo Sjaak . Dank voor je reaktie, de afbeelding van het radar bordes kan ik wat mee, maar nou weet ik nog niet wat er op het F dek achter staat ! Trouwens jou model ziet er ook strak uit, mijn compliement. Weet niet hoe het moet, maar zal proberen om wat afbeeldingen op dit forum te krijgen, van mijn werf met de "FRIESLAND"in aan bouw. Groet Pedro.
     
  6. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Pedro;

    [​IMG]

    Hierbij het F-dek van de Friesland van Joop van Poorten. Te zien 2 40 mm mitrailleurs met daar tussen de schuilhut voor de uitkijk. Net daarachter de aanzuiglucht en uitlaat hulpketel. 2 Keer de fundatie van de richttoestellen 40 mm daartussen fundatie 2 stuks antennes en daartussen de aanzuig turbofan achtermachinekamer.

    De B-jagers in aanbouw op dit moment waarvan ik weet heb; Rotterdam 1:100, Overijssel 1:75, Groningen, Drenthe en Utrecht 1:72. Dus ongekende belangstelling voor de bouw van de wellicht de mooiste schepen die de Marine ooit gehad heeft. In ieder geval de snelste.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hey Sjaak. Dit bedoel ik nou ,geweldig . Hier kan ik wat mee !! "it giet oan" zeggen ze hier in Friesland. Dank voor je snelle reaktie. groet Pedro.
     
  8. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Einde bouwstop :)

    Gegroet heren jagerbouwers,

    Ben net weer 's terug uit het hooge noorden.
    Voordat ik wegging was ik begonnen met de noodstuurbrug en stuitte op hetzelfde fenomeen als Pedro. Een hoop fantasie over hoe het zou kunnen zitten maar geen fotoos. Met hulp van Sjaak wel wat meer info opgeduikelt.
    Dit deel maak ik eerst helemaal af.

    Ik ben nu oude bouwpakketjes aan het afstruimen naar (letterlijk) toetertjes, bellen en stuurwieltjes.

    Wat ik mis op het model van Joop is een verhoging die ik wel op de tekening meen te herkennen en dus heb nagebouwd. Zie de tekening hieronder.
    [​IMG] [​IMG]

    Hier onder zoals het in plastic op schaaL 1:100 gaat worden. Het gaat niet snel, maar het prutst lekker op de vierkante millimeter. Hier en daar wat plastic fantasie. Slaat nergens op maar oogt straks leuk als alles grijs is.

    [​IMG] [​IMG]

    Overigens bestaan er van die ventilatiekap op de schuilhut meerdere uitvoeringen merk ik. Geen idee welke kap bij welke periode hoort. Wie het weet mag het zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    De verhoging had ik ook al gespot. Op onderstaande foto ook heel duidelijk te zien.

    [​IMG]

    Het ventilatierooster op de schuilhut annex bergplaats maak ik toch als onderstaande foto. Reden, dat zat zo op toen ik op die schepen heb gevaren.

    [​IMG]

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo ,B jagerbouwers. Nogmaals het F dek achter ,ondanks de afbeelding van Sjaak van het F dek achter, blijf ik met de volgende vraag . Op de verhoging staan twee fundaties van de antennes, wie weet hoe die er uit zien.?. Tijdens de marine dagen heb ik het model van Joop poorten bewonderd, mooi model . Maar volgens mij is de opstelling van beide antennes in werkelijkheid anders ,het model had ook geen verhoging dus moet de fundatie van de antennes ook anders wezen, maar hoe?? Kon het ook niet vragen want het was zeer druk op de stand van MMi . Wie heeft / Kan mij helpen met fotoos of zo, bij voorbaat mijn dank. Groet Pedro.
     
  11. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Pedro,
    Dit is voor mij ook typisch zo'n 'khebgeenflauwideehoedaterinhetechtuitziet.

    Volgens mij wist Joop ook niet wat nou de functie van die kasten was.
    Ik vermoedde nl. dat 't golfpijpen waren.

    In dergelijke gevallen geldt regel 2b.
    Als niemand het weet, kan ook niemand er over klagen.
    Zolang je zelf maar vindt dat het er mooi uitziet.


    Han
     
  12. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo Han. Ben nog eens aan het zoeken geweest in mijn foto archief. En heb nog wat kunnen vinden, vrij sumier, maar het geeft wel een idee hoe ongeveer de antenne fundatie er uit moet zien. Maaaaaar ,mijn computer kennis is vrijwel niehiel en weet dus niet hoe ik een foto op dit forum kan plaatsen. Graag zou ik mijn vorderingen van de bouw van mijn b jager ,via fotoos op dit forum willen plaatsen maar de kennis daarvoor heb ik niet. Sorry . Regel 2b is een optie, maar je wilt je model toch zo getrouw mogelijk bouwen toch .Maar missien zijn er toch nog mensen die het wel weten dus ik wacht maar af. In ieder geval bedankt voor je reaktie, groet Pedro
     
  13. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
  14. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo Han. Het is mij gedeeltelijk gelukt,om wat fotoos uit mijn archief op dit forum te plaatsen. Er staan drie fotoos van het F dek achter in mijn foto album. Op foto 3 is te zien hoe de fundatie er ongeveer uit moet zien. Misschien heb jij er hier ook wat aan. Zal nog verder proberen om wat van mijn bouw vorderingen hier op te krijgen. Als je nog wat meer details van een B jager wil weten, misschien kan ik je nog verder helpen. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere Bjager bouwers . Succes groet Pedro
     
  15. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Bytheway met hulp van klikkerdeklik
     
  16. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Pedro;

    Het is inderdaad een heel gezoek en ik ben er ook nog niet helemaal uit. De beste foto die ik heb is deze.

    [​IMG]

    Ik ga nog even verder zoeken en wat foto's combineren.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. johan pedro

    johan pedro

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    11
    Hallo Sjaak. Ook hier is het weer anders,ik vraag me dan ook af of er niet meerdere uitvoeringen waren ? Wacht nog ff met de bouw in de hoop dat je misschien nog wat betere voorbeelden hebt. Trouwens op deze foto mis ik het 40mm richttoestel komt dat door de foto of is die gewoon verwijderd. Net zoals de 40mm voor de brug. Groet Pedro
     
  18. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    @Perdo;

    Yep, deze zijn in de begin jaren 70 van de jagers verwijderd. Als ik het goed heb is de "Limburg" de enige jager die met richttoestellen aan de Peruanen is overgedragen.

    [​IMG]

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ave, heren jagerbouwers;

    Toch nog even bezig geweest met de antennes en mijn archief in gedoken. Ik denk dat ik er voor een groot deel uit ben. Er vanuitgaande dat communicatie maar ook radars voor zowel de A als de B-jagers hetzelfde zijn geldt dat evenzo voor de vorm van de antennes. Foto's steunen mij in deze conclusie. Op wat details na in de opbouw (1 40mm, naar onder verlengde navigatiebrug, vloeiende scheiding G naar H dek enz.) lag het grote verschil in het opgestelde vermogen in ketelruimen en machinekamers. Als ik dan kijk naar de antennes van een A-jager, de Gelderland, zie ik daar hele grote overeenkomsten.

    [​IMG]

    Hoewel de antennes op een iets andere plaats stonden lijkt mij de basis hetzelfde. Met een beetje fantasie hebben we hier de basisvorm van de antennefundatie.

    [​IMG]

    Ook deze foto sterkt mij in mijn vermoeden dat de antennes voor beide typen gelijk waren. Dus voor de Utrecht ben ik eruit.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dacht ik toch even dat 't om die fundamenten ging.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina