scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door han mul, 24 jun 2009.

  1. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    Om nog even terug te komen op alle zooi die zo rond de achterste schoorsteen werd meegezeuld. Hier even een close-up van de achterste schoorsteen waarbij achter de linkse zeemarinematroos zichtbaar is dat daar de zodiac is opgehangen alsmede hoe het bevestigd is. Rechtsonder kun je ook duidelijk de U-profielen (donkergrijs geschilderd) zien waarmee een waterkering kon worden gemaakt. Daarachter zou het balkhout daarvoor moeten liggen, maar te zien is ook dat daar de klimnetten (om mariniers onderweg te dumpen) zijn opgeborgen.
     
  2. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    Oeps..............hoe krijg ik nou die foto bijgevoegd. Iemand??
     
  3. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    [​IMG]

    Hè hè het is gelukt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    Lekker bezig geweest en vandaag de assen uitgelijnt. Ik heb hierbij de hoek genomen van SB-as.

    [​IMG]

    Zoals je ziet "dead on".
    Verder vandaag mijn zakdoeken van de waslijn kunnen halen want die waren eindelijk droog, van het kwijl na het zien van jou boeg. Al wordt die van mij maar half zo strak ben ik al tevreden. We hebben in Heemskerk ook gesproken over het koppelen van de roeren in de XYZ richting. Op de terugweg naar huis zat ik daar over na te denken. Nadenken is natuurlijk nooit verkeerd maar een vreemd gevoel bleef hangen. De roeren van de B-jagers stonden toch niet onder een hoek? Toen de tekeningen er maar bij gepakt en ook de tekening die je mij meegaf. (moet ik nog laten inscannen) Deze heb ik vergeleken en op tekening 10.11.024 van de NVM staat er een stippellijn. Op de tekening van het Min.van Defensie staat ook een stippellijn met daar zelfs "roer" bij, inplicerende de hoek waaronder het roer moet staan. Voor de bouw van mijn B-jager heb ik het spantenplan gebruikt vanaf het dokplan.

    [​IMG]

    Gestippeld is daar het roer te zien en volgens mij het heeft iemand die tekening opgepoest en alleen de binnenlijn van het roer laten staan als zijnde de hoek van het roer. Foto's kunnen uitsluitsel geven:

    [​IMG]

    Hier na een dokperiode voorafgaande aan de West van de Overijssel lijken ze recht te staan. Ikzelf sta ook nog op deze foto.

    [​IMG]

    Hier de Utrecht in dok in Hong Kong en er is wel roeruitslag maar volgens mij geen hoek. Er zijn er meer te vinden en jij hebt ze ook. Dus Han, uiteindelijk worden we voor het lapje gehouden door een of andere kl%#tviool die dat zelf niet in de gaten heeft.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    Han, ik vind je 12 cm torens er wel erg strak uitzien. Neem je ook in overweging om deze -uiteraard tegen bealing - beschikbaar te stellen aan andere modelbouwers die van plan zijn om een jager 1:100 te bouwen??
     
  6. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Modelbouw Blues

    @Sjaak,
    Scheve roeren ? 't is de modelbouw blues.

    Je begint aan een model met de instelling van dit wordt een meesterstuk, alles MOET 100% / meten is weten. Vervolgens maak je een foutje, en je herstelt dat. Volgende foutje herstel je wat later. Daarop volgende foutje had je helemaal niet door maar vindt je wanneer je de boel nog eens nameet, of wanneer er vanuit de een of andere donkere hoek op het internet nog meer fotoos opduiken. Uiteindelijk wordt het motto; "Meten is weten, maar doe meer met ongeveer"

    't is inderdaad de schuine rechter zijde van het roer wat op de NVM tekening is overgebleven.
    Aan de andere kant op z'n Cruyffiaans, zonder dit foutje had ik nooit zo'n mooie scharnierconstructie gesoldeerd. En had ik om van dat geklooi met een bout af te zijn nooit zo'n mooi microbranderje gekocht.:p

    Overigens als we bij gelegenheid eens iemand kunnen kielhalen vind ik dat altijd prettig.

    Toch maar geen MDF genomen zie ik ?
     
  7. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    Inderdaad geen MDF voor de spanten, maar gewoon multiplex. Voor de planken heb ik abachi gebruikt. Een houtsoort uit West-Afrika wat net zo te verwerken is als balsa maar wat mechanisch net even sterker is.


    [​IMG]

    Het resultaat tot nu toe, Wel herkenbaar voor je. Het volgende precaire werkje is het inboren van de helicoils.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Sjaak,
    Ziet er strak uit zo.
    Maarrèh . . . . De schuine overgang tussen het H-dek en G-dek, zat die niet wat meer naar achter ???
    't kan natuurlijk optisch bedrog zijn maar deze zou zo tussen spant 120 en 110 moeten zitten.

    @HarryJohan
    Wat bedoel je specifiek met het kanon ?
    Enkel de behuizing of het totaal, bewegende delen, hoogspannings- en besturingselektronica en behuizing ?

    Han.
     
  9. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    Jij hebt helemaal gelijk.

    [​IMG]

    De overgang zit bij mij op 130 terwijl die op 120 had moeten zitten. Het spantenplan nagekeken en kom nu tot de conclusie dat ik spant 120 niet goed heb uitgezaagd. De oplossing ligt er al bij. Met het inmeten van het G-dek was ik er uiteindelijk wel achtergekomen maar liever nu.
    Dat de boeg nu geel is heeft niets te maken dat ik een Chineese jager aan het bouwen ben maar dat is G4. Nu weet je ook waarom mijn fotoalbum "mijn gepruts" heet. Hoedanook, dank je voor je opmerkzaamheid.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Om de een of andere reden ben ik er indertijd op precies dezelfde plek ook ingestonken.

    G4, je gooit er dus geen keperweefsel + polyester laminaat overheen.
     
  11. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    G4 en dan 2 componenten modelleerpasta + primer.
    Vandaag de rampa-moeren in de boeg gedraaid zodat ik nu de opofferingsstutten zou kunnen doorzagen.

    [​IMG]

    Toch geen helicoils gebruikt omdat ik van mening ben dat rampa-moeren steviger zitten.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik zal wel iets missen maar ik begrijp het nut hiervan even niet. Of is dit om de boot straks aan een drager vast te maken of zo ?
     
  13. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Eigenlijk valt dit onder het defensiegeheim.:cool:
     
  14. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Jongens, dit is een geniaal idee ontsproten uit mijn ziekelijke kippebrein. Zodra ik de opofferingsstutten heb doorgezaagd zal ik het je laten zien. Wordt vervolgd.

    Groeten Sjaak
     
  15. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    @Han,

    Ik bedoel slechts de behuizing dus de toren zelf. Ik ga een simpele waterlijnversie van de jager bouwen. Dus alhoewel ik smul van je vurende kanonnen, vind ik de toren al voldoende. Deze is namelijk aan alle kanten rond aflopend en voor mij als amateur moeilijk te maken.
     
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    HarryJohan,
    We zijn allemaal amateurs.
    De lol zit ‘m in het zelf bouwen en al doende ervaring opdoen. Ja toch ?
    Anders kunnen we dit forum net zo goed onder marktplaats hangen. :p

    Zo maar wat manieren om dit soort vormen met beperkte middelen en minimale kosten te maken.

    1. De schuur/plamuur methode. Ofwel de vorm uitsnijden uit een blok (bv. balsa) hout en vervolgens aflakken.
    2. Zoals 1, maar dan bread & butter methode. (plaatjes hout van de goede vorm stapelen)
    3. Vorm van hout of plastic plaatmateriaal in elkaar lijmen en de randen vervolgens rond schuren.

    Gewoon zelf bouwen. Als je ergens mee vast loopt dan kunnen we je altijd met goede raad weer op weg helpen. Als je een waterlijnmodel op stapel hebt dan moet zo een kanon voor jou ook appel-eitje zijn.

    Niet nadenken, gewoon beginnen. Als je hulp nodig hebt dan zitten er op dit forum voldoende stuurlui aan wal.
     
  17. harryjohann

    harryjohann

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    8
    Bedankt Han voor je opbeurende woorden. Natuurlijk zijn we allemaal amateurs en ik ben dan ook nog een Alfa-type. Zou met de beste wil van de wereld noch met al jullie hulp een varend model aan de praat krijgen. Bovendien heb ik een voorliefde voor statische modellen.
    En over je geadviseerde manieren om de toren te bouwen had ik al besloten dat voor mij methode 2 de meest geschikte zou zijn. Zodra ik ga bouwen zal ik hier ook wat vorderingen plaatsen.
    Zelf succes met je jager. Ik zit in ieder geval te smullen en heb al heel wat ideetjes opgedaan.:D
     
  18. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    Kijk aan, zie toe: opofferingstutten doorgezaagd en even een beugel inelkaar gelast.

    [​IMG]

    Dus als ik aan de bovenkant wil werken plaats ik de boeg op de draadeinden.

    [​IMG]

    Als ik aan de onderzijde wil werken draai ik de zaak om. In hoogte kan ik nu varieeren door een andere lengte draadeind te nemen. Bijkomstig voordeel is nu dat ik het schip kan fixeren aan de bodem van de nog te maken transportkist. Het geheel is stabiel.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Sjaak,

    Het lijkt me wel een handige oplossing, zo.
    Zeker met vervoer.
    Ik had eerijk gezegd mijn twijfels of het stabiel zou zijn.


    Ik zat trouwens te denken:idea: als je nou onder beide draadeinden een klein motortje zet en de ene motor een paar sec. langzaam rechtsom en de andere op dezelfde manier linksom draait. En het geheel zo af en toe ompoolt, dan is 't net of 'tie op de deining ligt te dobberen. :D

    Ondertussen heb ik zelf stilgezeten.
    Er heerst bouwstop.
     
  20. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ondertussen heb ik zelf stilgezeten.
    Er heerst bouwstop.[/QUOTE]

    Is dat vrijwillig of is er een wilde staking bij jou op de werf uitgebroken?

    Groeten Sjaak
     

Deel Deze Pagina