Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hey Pedro;
![]()
Hierbij het F-dek van de Friesland van Joop van Poorten. Te zien 2 40 mm mitrailleurs met daar tussen de schuilhut voor de uitkijk. Net daarachter de aanzuiglucht en uitlaat hulpketel. 2 Keer de fundatie van de richttoestellen 40 mm daartussen fundatie 2 stuks antennes en daartussen de aanzuig turbofan achtermachinekamer.
De B-jagers in aanbouw op dit moment waarvan ik weet heb; Rotterdam 1:100, Overijssel 1:75, Groningen, Drenthe en Utrecht 1:72. Dus ongekende belangstelling voor de bouw van de wellicht de mooiste schepen die de Marine ooit gehad heeft. In ieder geval de snelste.
Groeten Sjaak[/QUOTE
Heb in de jaren '70 op een aantal B-jagers gevaren in die tijd was de zg schuilhut in gebruik bij de scheepstimmerman, (Kajoe)
gr Harke
Dag Sjaak, ik ben de Amsterdam 1:50 aan 't bouwen (heb zo'n 50 jaar geleden gevaren op de Amsterdam en Drente) en toch al 'n eind gevorderd. Ik zoek nog detailfoto's/tekeningen van o.a. de richttoestellen, masten, radars e.d. Heb jij mssn nog beeldmateriaal daarover? Je zou me daar 'n groot plezier mee doen.Hey Pedro;
![]()
Hierbij het F-dek van de Friesland van Joop van Poorten. Te zien 2 40 mm mitrailleurs met daar tussen de schuilhut voor de uitkijk. Net daarachter de aanzuiglucht en uitlaat hulpketel. 2 Keer de fundatie van de richttoestellen 40 mm daartussen fundatie 2 stuks antennes en daartussen de aanzuig turbofan achtermachinekamer.
De B-jagers in aanbouw op dit moment waarvan ik weet heb; Rotterdam 1:100, Overijssel 1:75, Groningen, Drenthe en Utrecht 1:72. Dus ongekende belangstelling voor de bouw van de wellicht de mooiste schepen die de Marine ooit gehad heeft. In ieder geval de snelste.
Groeten Sjaak
Scratchbuild onderzeebootjager Friesland klasse
Hallo Han,
Heb deze morgen dit onderwerp gelezen, omdat ik ook plannen heb om Hr. Ms. Drenthe te gaan bouwen.
Ik heb indertijd een tekening besteld bij de marine zelf, en ook die van de NVM.
Wat mij opvalt op die foto's van jou, overigens erg mooi schip, is dat op geen enkele foto van de 12cm kanons de koelvloeistofleiding niet is aangebracht.
De lopen werden gekoeld met glycol, die door die leidingen werd teruggeleid.
Dit was ook wel nodig, omdat ze 42 schoten per minuut konden afvuren, dus 84 moppen ijzer met springstof per minuut.
Heb indertijd op Hr. Ms. Drenthe en op Hr. Ms. Zeeland gevaren, deze laatste dus een A-jager.
In de doorgangen, 3 stuks op het H-dek van SB naar BB konden houten balken worden geplaatst in aangelaste u-balken om ze af te sluiten voor overkomend water tijdens stormweer.
Ook werden bij de achterste doorgang, achter de achterschoorsteen, schuin gemonteerde stalen netten geplaatst om de overkomende golven te breken als bescherming voor het achter dekhuis. .
Groeten Rieks Buter