Watergeus
Vriend van modelbouwforum.nl
Een beetje aangestoken door het enthousiasme van een ander heb ik me weer op de werf begeven en ben verder gegaan met de nieuwe thrusters.
Het doel is om zo min mogelijk te 'slopen' van de nieuwe thrusters zodat ze ooit nog eens ergens in de originele configuratie gebruikt kunnen worden, al weet ik eigenlijk wel beter.
Zoals gezegd zou volgens Graupner de nieuwe 1-op-1 uitwisselbaar moeten zijn met de oude maar dat klopt dus niet, de gehele inbouwlengte van de nieuwe is duidelijk groter, dat heeft 2 oorzaken.
1. Het tandwiel kwadrant voor het sturen van de oude heeft de vertanding aan de binnenzijde waardoor het draaipunt hiervan dichter op de stuurpijp van de thruster zelf zit.
2. Het lagerblok van de aandrijfas is breder/dikker.
Punt 1. maakt dat de voetplaat dus ook nog eens langer wordt en dit geeft problemen met inbouwen, de voetplaat komt tegen de romp aan waardoor het geheel niet vlak gemonteerd kan worden.
Alleen hierdoor ben ik al van mijn oorspronkelijke doel moeten afwijken en een deel van de voetplaat heb ik er dan ook afgezaagd. Dit zorgt er wel voor dat ik wel een andere manier van sturen moet verzinnen en dat ga ik doen door gebruik te maken van 3d-printer onderdelen. De pulleys met de bijbehorende tandriemen.
De pulley die ik had liggen heeft wel een draaibank behandeling moeten ondergaan maar dat ging vrij eenvoudig, deze is van een aluminium legering. De volgende uitdaging is alleen dat ik niet meer weet waar ik hem vandaan heb gehaald want deze was oorspronkelijk bedoeld om op een servo te plaatsen en gebruik te maken van de tandwielen die er al op zit, dus maar 2 nieuwe gelijke besteld.
Punt 2. zorgt er wel voor dat de motor iets van 17mm verder naar het voorschip zou komen, met de bestaande koppelingen, waardoor ik compleet nieuwe motorondersteuningen zou moeten maken. Ik heb inmiddels een stuk kortere koppelingen gevonden waardoor ik volsta met een vulplaatje van 1mm.
Hier rechts de originele en links de aangepaste thruster.
Het borgboutje van de pulley zat eerst op de kraag boven de vertanding maar die kraag heb ik er af moeten draaien, Het borgboutje blijft nagnoeg gelijk met de toppen van de vertanding enomdat het alleen maar een slag voor het sturen hoeft te maken verwacht ik geen problemen met aflopen of beschadigen van de tandriem.
Nu wachten tot mijn bestellingen binnen zijn voor ik daar weer verder mee kan, morgen is mijn vakantie ook weer voorbij dus wordt mijn tijd ook weer elders door opgeslokt.
Groet,
Mathieu
Het doel is om zo min mogelijk te 'slopen' van de nieuwe thrusters zodat ze ooit nog eens ergens in de originele configuratie gebruikt kunnen worden, al weet ik eigenlijk wel beter.
Zoals gezegd zou volgens Graupner de nieuwe 1-op-1 uitwisselbaar moeten zijn met de oude maar dat klopt dus niet, de gehele inbouwlengte van de nieuwe is duidelijk groter, dat heeft 2 oorzaken.
1. Het tandwiel kwadrant voor het sturen van de oude heeft de vertanding aan de binnenzijde waardoor het draaipunt hiervan dichter op de stuurpijp van de thruster zelf zit.
2. Het lagerblok van de aandrijfas is breder/dikker.
Punt 1. maakt dat de voetplaat dus ook nog eens langer wordt en dit geeft problemen met inbouwen, de voetplaat komt tegen de romp aan waardoor het geheel niet vlak gemonteerd kan worden.
Alleen hierdoor ben ik al van mijn oorspronkelijke doel moeten afwijken en een deel van de voetplaat heb ik er dan ook afgezaagd. Dit zorgt er wel voor dat ik wel een andere manier van sturen moet verzinnen en dat ga ik doen door gebruik te maken van 3d-printer onderdelen. De pulleys met de bijbehorende tandriemen.
De pulley die ik had liggen heeft wel een draaibank behandeling moeten ondergaan maar dat ging vrij eenvoudig, deze is van een aluminium legering. De volgende uitdaging is alleen dat ik niet meer weet waar ik hem vandaan heb gehaald want deze was oorspronkelijk bedoeld om op een servo te plaatsen en gebruik te maken van de tandwielen die er al op zit, dus maar 2 nieuwe gelijke besteld.
Punt 2. zorgt er wel voor dat de motor iets van 17mm verder naar het voorschip zou komen, met de bestaande koppelingen, waardoor ik compleet nieuwe motorondersteuningen zou moeten maken. Ik heb inmiddels een stuk kortere koppelingen gevonden waardoor ik volsta met een vulplaatje van 1mm.
Hier rechts de originele en links de aangepaste thruster.
Het borgboutje van de pulley zat eerst op de kraag boven de vertanding maar die kraag heb ik er af moeten draaien, Het borgboutje blijft nagnoeg gelijk met de toppen van de vertanding enomdat het alleen maar een slag voor het sturen hoeft te maken verwacht ik geen problemen met aflopen of beschadigen van de tandriem.
Nu wachten tot mijn bestellingen binnen zijn voor ik daar weer verder mee kan, morgen is mijn vakantie ook weer voorbij dus wordt mijn tijd ook weer elders door opgeslokt.
Groet,
Mathieu