Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Voor het spuiten van uierzalf doe ik een paar theelepels zalf in het blikken deksel en laat dat smelten. Daarna zuig ik het op met een (dokters)spuitje.
    De apotheek verkoopt verschillende maten. Vanuit het spuitje dien ik het toe. Bij 4 mm askokers gaat de spuit in de koker, bij 2 mm askokers zet ik een stukje slang op de spuit en sluit daarmee aan op de koker. Meestal heb ik een gevuld spuitje liggen. Even opwarmen in de hand maakt de zalf dun genoeg om te kunnen spuiten. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Langzaam ben ik me aan de winterdip aan het ontworstelen ( en andere werkzaamheden thuis :hammer:) en voorzichtig het werk aan de Seabex weer opgepakt.

    De hoofdmast stond alweer een tijdje triest te zijn, half afgemaakt, en die heeft nu weer wat aandacht gekregen.
    20230122_213916.jpg
    Hoofddelen samengesteld.

    20230122_214000.jpg
    Onderste ra.

    20230122_223253.jpg
    Middelste ra.

    20230122_224014.jpg
    Met de ra's op hun plek.

    Er zit verder nog genoeg soldeerwerk aan, nog een ra er bovenop en de radio richtingzoeker antenne.
    Ander werk: Platforms, fundaties voor navigatie verlichting, de verlichting zelf (al dan niet werkend), radars en werkend maken.
    Het soldeerwerk fatsoeneren (vijlen, schuren, etc.), is niet overal even netjes gedaan ean dan de boel spuiten.

    Die mast is een project op zich aan het worden, naast de railing is dit de grootste soldeerklus op dit model.

    Groet,
    Mathieu
     
    Hans 1961, MikeMohawk, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Seabexone

    Seabexone

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Joure(fr)

    Hoi Mathieu. Ik ga ook de seabexone bouwen en ik hoop deze ook uit te kunnen bouwen met bewegende kraan spuiten radar enz enz . Alleen ik heb de tekeningen wel die grote maar niet de handleiding. Heb jij enig idee waar ik die vandaan kan halen of is het mogelijk om uw handleiding te kopieren zodat ik kan beginnen met de bou van deze schitterende boot .

    Met vriendelijke groeten
    Nick. Siebert
     
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Een kleine update.
    Eigenlijk ben ik het stuurwerk een beetje aan het ontwijken en maar begonnen aan een ander klusje, het solderen van het relingwerk en het soldeerwerk aan de hoofdmast afgerond.
    20230124_235615.jpg
    Was een heel gepruts maar aardig gelukt, al zeg ik het zelf.

    20230218_204933.jpg
    De plank met de reling mal voor de diverse stukken, inmiddels ben ik ook al op de achterkant verder gegaan.

    20230219_215548.jpg
    BB voor aanzicht, met de reling losgeplaatst.

    20230219_215558.jpg
    SB achter aanzicht, met de reling losgeplaatst.

    Er zit een aardige lengte aan relingwerk aan de boot en begint op echt monikkenwerk te lijken. Maar met die reling erop begint het wel ergens op te lijken.

    Eerst mezelf er maar eens toe zetten om het stuurwerk in orde te maken en te testen, anders kom ik er helemaal niet meer bij.

    Groet,
    Mathieu
     
    Herby63, Frank 4708, Stoompomp en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ja, dat is mijn minst favoriete klusje ook altijd.
    En achteraf valt het meestal eigenlijk best wel mee.
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    hekjes maken is altijd een hele klus, maar wat nog erger is, het schilderen ervan
    groet Piet
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hekjes spuit je beter dan met een borsteltje te schilderen.
    Maar je werk ziet er al best geslaagd uit
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, waar ik al bijna dacht dat ik dit winter seizoen een soort van ongeplande bouw-sabbatical te hebben genomen is er inmiddels toch weer wat uit mijn handen gekomen.

    Na de reling voor op het brugdek te hebben gemaakt, was ik het even beu en ben ik aan de giek van de kraan begonnen en tussendoor wat dingetjes aan de opbouw gedaan.

    20240224_215035.jpg
    De reling voor het brugdek. Uiteraard weer met behulp van een bouwmal.

    20240225_172730.jpg
    Laddertjes, deurtjes en handreling aan de achterkant van de opbouw. Dit aan alle zijden gedaan, de deurtjes heb ik kant en klaar gekocht. Ze zijn iets kleiner dan ze zouden moeten zijn maar ik vond dit model met de scharnieren en klink er meer aangekleed uitzien dan zomaar een rechthoek erop geplakt.

    20240225_230120.jpg
    Het begin van de kraangiek. Dit is best we een uitdaging om beide zijde gelijkvormig te krijgen wanneer de schoren versprongen zijn ten opzichte van elkaar. De 2 delen moeten daarna samengesteld worden met dezelfde soort schoren dus is het wel handig als de 2 zijden gelijk zijn.
    Nu zijn de uiteinden nog recht maar die moeten straks ook nog naar binnen verbogen worden in een punt en die punt moet wel in het hart van de giek uitgaan komen. Over de punt moet nog wel een versteviging gemonteerd worden maar dat is gelukkig een voorgevormd stuk dus dat helpt zeker wel om de punt in de juiste vorm en plaats te krijgen.

    En ondertussen ben ik wel een paar dingen aan het ontwijken :oops: maar daarover later meer.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jaap Smith, Marc w, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een paar uurtjes aan het tobben geweest met het bouwen van de kraan giek.
    Ondanks de mal die ik had gemaakt (volgens bouwbeschrijving) pakte het toch anders uit dan ik verwacht had wat resulteerde in het volledig opnieuw construeren van een van de zijdes.
    Alle schoren eruit en de haakse schoren, die uiteindelijk een vierkant haaks op de giek moet gaan vormen, eerste terug geplaatst. Nu uitgelijnd op de andere zijde van de giek.
    En daarna de schoren weer terug geplaatst.

    Het begint ergens op te lijken.
    20240307_213421.jpg
    Voordat ik de schoren aan de topzijde er opnieuw in geplaatst had, heb ik de uiteinden eerst opnieuw volgens tekening omlaag gebogen.
    Deze uiteinden waren toch te vlak. En ook naar binnen gebogen.

    Tussendoor de kraanvoet gemaakt, deze wordt met 2 M3 boutjes vastgezet maar het is mij niet helemaal duidelijk of er nu bedoeld wordt dat dit definitief zo zou moeten zijn of dat die boutjes ter fixatie zijn voor de juiste uitlijning op de zwenkmotor en de kraanvoet ook vastgelijmd moet worden. Voor onderhoud of reparatie hoeft de voet niet verwijdert te worden dus ga ik er voor om hem ook vast te lijmen, dan staat de kraan ook beter op het dek want nu zit er dwarscheeps toch aardig wat beweging in (de boutjes zijn langsscheeps geplaatst).

    Daarnaast heb ik nog een uitdaging met de aansluiting van de eindschakelaars, er zit wel netjes een schematje in de bouwbeschrijving maar de bewuste aansluitingen worden niet benoemd in de zin van COM, NC of NO.
    De bedoeling is om een test opstelling te maken en zo uit te vogelen hoe het zou moeten werken zonder sluiting te maken.

    Het mooiste zou zijn als iemand mij een fototje kan sturen van de benamingen van de aansluitingen van een Graupner microschakelaar no.3757.

    Eerst maar verder met het samenstellen van de kraan giek en dan de rest van de kraan.

    groet,
    Mathieu
     
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  10. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Projectje voor projectje maakt uiteindelijk een prachtig model.
    Leuk om te volgen!
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is toch gewoon te meten Mathieu? Neem aan dat het een wisselcontact is. Gr. Klaas.
     
  12. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hoi Mathieu

    Meestal staat het schema op de schakelaar zelf, en anders wat Klaas schrijft even meten zijn maar 3-contacten.
    Zie voorbeeld.

    upload_2024-3-9_12-29-38.png
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    b_69975.jpg

    Zo te zien is links de common, die contact maakt met de rechter aansluiting (NC). Druk je hem in dan maakt de common contact met de middenaansluiting (NO). Die op het plaatje van Peter gebruik ik om de waterpomp in S-F te schakelen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, dat is de juiste, fabrikant Cherry Switches.
    Schema staat mooi op de schakelaar, ter verduidelijking:

    b_69975.jpg
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En nu maar hopen Henk dat Mathieu hetzelfde schakelaartje heeft en anders meten doet weten. Gr. Klaas.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Henk, dat ben ik ook. En ik vond zoekend op het nummer ook de gegevens bij Chris. Geen idee hoe oud Mathieu zijn Seabex is. Graupner is jaren geleden al gestopt met de productie van bouwdozen. Gr. Klaas
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren ,
    Bedankt voor jullie reacties.

    Hoe oud mijn boot is heb ik ook geen idee van, ik heb hem een paar jaar terug via MP op de kop getikt.

    De genoemde micro schakelaars heb ik dus ook en ik heb net een proefopstelling gemaakt gehad en mijn vermoeden was juist, de schakeling zoals Graupner hem op tekening gezet heeft kan niet werken met de schakelaars als eind afslag.

    20210509_172055.jpg
    Dit is dus het schema wat erbij zit.
    Waar ik nu mee bezig ben is met deel "K" van het schema, het draaien van de kraan, waar in "M" de microschakelaars zijn.
    Wanneer we dus blind de logica van het plaatje volgen (uitgaan van de linkse van de 2 schakelaars), dan is de linker aansluiting de COM, de middelste de NO en de rechtse dus de NC. Bij de rechter is de volgorde dus net andersom.
    Voor de volledigheid:
    COM contacten: gaan naar de aansluitingen op de motor
    NC contacten: worden verbonden en gaan naar de gezamenlijke "min"
    NO contacten: Gaan ieder naar een andere aansluiting op de omschakelmodule. In mijn test opstelling wordt nog geen schakel elektronica gebruikt maar worden de "plus"draden om de beurt op de plus van een accu gezet om het omkeren van de draairichting te simuleren.
    Dit dus zo aangesloten en, verrassing, hij deed het alleen wanneer de schakelaar ingedrukt wordt.
    Gebeurt er iets in die omschakelmodule wat ik niet zo kan simuleren? of maak ik ergens een denkfout?

    Iemand een idee? Liefst met tekening.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb het schema met verwondering bekeken.
    Er zitten wel heel veel dure onderdelen in.
    Zeker in de secties A, H en K zijn voor mij wat vereenvoudigingen haalbaar.
    Maar hiervoor is het nodig om te weten welke zender je gaat gebruiken.
    Ik ga ervan uit, dat je geen Arduino processor wilt gebruiken.
    Laat van je weten.
    Groet. Henk.
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Henk,
    Waarom er voor die dure componenten gekozen is? Ik gok dat de gedachte was "Als je deze boot compleet hebt, kan de rest er ook nog wel bij".

    De bedoeling is om een F-14, 40mHz te gebruiken.
    Daar heb ik 2 Navy sticks op voor de besturing van de schottels en daarnaast een multiprop module en een MS-16 module.
    Dus wat mogelijkheden betreft heb ik genoeg opties en hou ik waarschijnlijk nog wel over om het een en ander erbij te doen.

    Ik moet wel zeggen dat ondanks dat het best een grote boot is, het toch lijkt dat de beschikbare ruimte beperkt is.

    Maar goed, terugkomend op het gegeven schema denk ik dat het zo niet kan werken.

    Nu was ik van plan om ompoolschakelaars van Wetronic te gaan gebruiken en die hebben de eigenschap om eindschakelaars in de signaal draad toe te staan (niet de servo versie).
    Maar ik ben nog steeds wel benieuwd hoe het voorgestelde schema ooit gewerkt zou moeten hebben.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina