seawolf aangeschaft

hallo allemaal

ik ben ondertussen al een paar jaar op het zeilforum bezig , maar zat toch
ook wel eens een avondje dit hoekje door te lezen, en ja dan gaat
het kriebelen, in het te koop forum kwamen af en toe ook eens wat
duikboten/onderzeeërs voorbij , maar die waren of snel weg of toch iets
boven het budget,(moeders wil eerst op vakantie en de kinderen moeten
nette kleren......enz,enz)

gister stond er echter een nette seawolf te koop , die helemaal klaar is, en
de prijs was ook nog netjes, dus snel een pbtje , en als het goed is kan ik
dit weekend al onderduiken

het is de bedoeling deze boot een eigen gezicht te geven , en er ook
technisch het een en ander aan te veranderen, dus ik zal binnekort wel
weer wat van me laten horen /zien

groeten johan
 
Dag Johan, de seawolf is vanochtend jou kant op gegaan, hij zou er morgen moeten zijn dus.

Veel plezier ermee, en kijk echt goed uit bij het dichtdraaien van de WTC. De V2 seawolf heeft dus deze pin voorin de neus zitten waarmee je de WTC sluit, maar deze draai je echt heel makkelijk dol, plus je sloopt de O-ring als je hem te strak draait.

Je moet maar even kijken, je hoeft echt maar heel weinig tegendruk te voelen en dan zit de WTC al goed dicht. Bovenop de romp heb ik een fietsventieltje aangebracht, als je hier bij twijfel na de sluiting lucht in blaast, je wacht een minuutje en prikt dan met een kleine schroevendraaier in het ventiel om te kijken of er lucht uitkomt, dan weet je dat hij goed dicht zit;).

Mocht je hem toch een keer doldraaien dan is het even een kwestie van bellen met Robbe en dan krijg je een nieuwe opgestuurd.

Marijn
 
hoi marijn

das mooi om te horen , dan kan ik morgen al aan de slag, ik zal me nog
even inlezen, ik heb gister de bouwhandleiding al gedownload bij robbe,
en het bouwverslag van kippetje 75 doorgeplozen
dus de voorpret is al begonnen.
als ik nog vragen heb zal ik ze hier stellen,

groeten johan
 
Hoi Johan

welkom in ons Seawolf clubje
het is inderdaad een zeer geschikte boot om mee te beginnen, en hij is met wat denkwerk goed statich te maken

als je nog meer foto's wild zien van mijn Seawolf kun je even kijken op
Pictures by Kippetje7569 - Photobucket

daar staan diverse foto's op voornamelijk van mijn Seawolf op.

als je vragen hebt horen we het wel.

PS 18 April is in mol in belgien een subtreffen in kraakhelder water.
zeker een aanrader. meestal is de "oude"garde daar ook aanwezig.
Ik weet zeker dat Raf daar is en die heeft al eens een duikbootje gebouwd........LOL:D
 
hoi marc en rene

bedankt, ik zal de foto's bestuderen.
ik ben zeker van plan de boot statisch duikend te maken,
:rolleyes:dus de vragen zullen ook wel komen.

wat 18 april betreft, dat gaat helaas niet lukken vanwege andere
verplichtingen,maar er zijn vast nog wel meer duikdagen gepland,
ik zag ook iets van subsail in de agenda staan.

eerst maar even afwachten of de postbode morgrn of overmorgen mijn huis kan vinden.

groeten johan
 
hoi allemaal

vanochtend is de duikboot bezorgd, netjes ingepakt is hij heelhuids
aangekomen.gelijk maar even uit elkaar gehaald, alles ziet er netjes uit,
ik zie al wel wat dingen die ik ga veranderen, de voorste duikroeren staan
nu vast, deze worden beweegbaar gemaakt en de naden in de rompdelen wil ik strakker afwerken.
ook zal er een statisch duiksysteem ingemaakt worden , maar dat kan
later nog.

groeten johan
 
hallo johan


heb je de voorste duikroeren wel nodig ????
bij de meeste boten doen deze roeren haast niet af
hervaring met een type 7 ,Type 21 ,type 23 ,akula en skipjack

het enige dat ik met deze roeren wel kon was in een basin van 40 cmdiepte de boten juist trimmen zodat ze van de bodem vrij konden varen
het was echt fijn tunen wat ik daar deed
maar in open water ga je die mm die ik kon bij sturen niet opmerken
daar de achterste duikroeren je boot veel beter kan sturen dan de voorste


mijn principe "als je het niet nodig hebt er niet inbouwen "
wat er niet in zit kan ook niet defect geraken

groetjes raf
 
hallo raf

advies is altijd welkom, (ik heb al gehoord en gelezen dat u de duikboot autoriteit bent:thumbsup:)

ik ga dan ook eerst eens even zo varen, dan kan ik kijken wat de boot nu
doet, extra optie's zijn natuurlijk altijd leuk al is het alleen maar omdat het
kan.

het is de bedoeling dat de boot die nu eigenlijk ruwbouw is mooi strak
wordt gemaakt en gedetaileerd wordt, ik ben nog aan het denken hoe een
en ander te doen.

groeten johan
 
@Johan

je schreef dat de voorste duikroeren vast zitten?
als je de Robbe tekening volgt zouden deze bedient worden door een Radarmast of wat er voor door moet gaan.
deze mast zorgt ervoor dat de roeren die normaal iets op duiken staan deze weer naar opduiken zet als de radarschaal het water raakt.
dit zou er voor moeten zorgen dat de boot niet te diep gaat.

je hoeft de boot alleen nog maar grijs te maken want het dolfijnzwemmen doet die dan al vanzelf......LOL

je zult zien dat statisch duiken toch veel leuker is.
en als je de boot al ombouwt zou ik de lageregeling LR2 gelijk mee inbouwen.
en met de lageregeling van Norbert Bruggen herken je jou eigen boot niet meer terug.
 
hallo johan

grrrrrrrrrrrrr
er zitten hier een heel deel goeie duikboot bouwers
sommige bouwen mooie boten
andere dan weer technische ingewikkelde
en ik bouw boten die het steeds weer doen (duiken en boven komen)

de beide forums zorgen dat we ervaring kunnen delen en van elkaar leren
maar vooral denk ik dat we kunnen zeggen dat we vrienden zijn
en een passie voor onze hobby hebben

en ja ik bouw reeds lang duikboten en sommige proberen het water weer opnieuw uit te vinden LOL
en dan wordt ik een beetje gek en moet ik naar het cafe om af te koelen hahahaha

die ltr is een beste aankoop hoor en zeker zijn geld waart
pompje en een baxterzak en je ombouw is haast klaar
triple S schakel module er tussen om je pomp te sturen of een regelaartje kan ook

en dan herken je de boot haast niet meer
spijtig dat je niet op 18 april in mol kan zijn want er zullen meer dan een paar seawolfjes aan wezig zijn

deze boot raad ik ook steeds aan om mee te beginnen
deze is van ontwerp door robbe reeds goed doordacht opgebouwd en andere merken hebben dat minder goed gedaan

veel plezier met het verbouwen zou ik zeggen

groetjes raf
 
hoi rene en raf

ik herken hem nu al niet terug, vanavond maar even alles losgehaald wat
los kan...
DSC00498.JPG

toestand van de seawolf nu :

boeg top-sectie losgeschroefd,het voorste stel duikroeren zat gefixeerd
en was niet met de radarmast verbonden deze zat ook gewoon vast.
de toren zat met een paar druppels stabilit vast, deze losgehaald het hele
binnenwerk mist, geeft niets ga ik anders maken, zal inderdaad een
lage regeling worden. en misschien een andere toren/zelfbouw.

boeg bodem-sectie ,de stabilit was wat bros dus zonder schade los
gepeuterd,ik maak denk ik de boeg een geheel (dan ben ik gelijk van de
naden af)en dan deze met 4 schroeven op de druk buis monteren, nog
even bedenken of ik de boegroeren ga bedienen en hoe ik dit dan oplos.
(Raf De Expert zegt dat het niet nodig is, jij zegt wel doen:rolleyes:, ik twijfel dus nog even
lekker door)

achter steven , de gehele achter steven was geschroefd, dus makkelijk te
verwijderen, de roervinnen zaten met een drupje stabilit gefixeerd op de
schroefas, een tikje en de gehele roerconstructie kon eraf.

de koppelingen van de roerstangen en de aan/uit schakelaar en de balgen
zitten in deze sectie, maar ik denk dat dit anders kan zodat ook dit gedeelte
uit een stuk gemaakt kan worden.

als ik doorvoeren van norbert bruggen aan de binnekant van het achterschot,
(graag advies of dit mogelijk is) monteer dan kan ik daar altijd bij, de
stangen doe ik dan vanaf de roeren lang naar binnen, en de koppeling
maak ik dan bij de servo's, de made-schroefjes roesten dan ook niet meer.

en als ik een luik in het dek maak dan kan ik er ook nog wel bij

wat de kleur betreft daar ben ik nog niet uit, grijs is natuurlijk mooi,
maar misschien slecht zichtbaar, rood/geel is ook weer zo hard aan de ogen,

daar denk ik nog even over.

als ik in een later stadium een bajonet sluiting van norbert toe wil passen,
kan ik dan deze tegen de achterzijde van het druk compartiment aan maken
zodat de boot iets langer wordt, ik heb gister op zijn site gezien hoe dit bij
een nieuwe boot te doen, of verstoor ik dan het vaargedrag??

groeten johan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan

Je kunt de Seawolf goed varen op alleen de achterse duikroeren
ik zelf gebruik de voorroeren in combinatie met de achter roeren voor het ruigere varen.
ik heb de voorroeren gemixt met de achterroeren(lang leve computerzenders..fc16 van robbe) ik kan dus met 1 stik de voor en achter roeren bedienen.(dit is op de zender met een schakelaar uit te zetten.)

de vraag is alleen hoe je de voor roeren gaat aansturen.
hiervoor zijn diverse oplossingen.
en gezien dat je voorste einddop al verlijmt is denk ik dat je van achteruit naar voor moet gaan werken.
Raf kan jou dit beter uitleggen want hij heeft dit al vaker gedaanen heeft er ook foto's van.

je had het ook over de aan/uitschakelstang.
hier had ik geen vertrouwen in dus heb ik een magneetschakelaar bij Norbert Bruggen mee genomen.
 
hallo


als je toch drastiese veranderingen wil aanbrengen waarom dan niet meteen de boot naar zijn voorbeeeld maken waar hij is op gebaseerd???

subs021.jpg

de george washington

dit is een skipjack die ze doorgezaagd hebben en een stuk hebben tussen gelast

geen voorste duikroeren want die zijn naar de toren verhuisd
je kan gaan voor de skipjack kleuren en dat is van licht grijs tot zwart met een donker rode onderkant

die radar rommel op de toren die er bij was werkt inderdaad voor geen meter

op de achterste duikroeren kan je de boot meer dan voldoende sturen dit is de ervaring van sommige die hem reeds gebouwd en gevaren hebben
je kan onder het back dek een stuur stang zetten maar het is toch minimaal plaats dat je daar hebt
de bedoeleing is dat alles langs achter uit je wtc komt en je niet vooraan met servo's en de problemen zit alla engel

die magneet aan uit ???? less is more
je opent toch steeds je boot als je gedaan hebt met varen want je wil weten of je water hebt binnen gekregen
het uit trekken van de voeding stekker zie ik dan niet als een probleem
en het is niet zo dat je bij ons geen tijd krijgt om je model netjes uit te schakelen
haast en spoed is zelden goed oud chinees gezegde

na 18 april zal ik op het forum de gebruikte frequenties plaatsen
dan kan je zien welke kanalen er nog vrij zijn
dan kun je eventueel een paar kristallen bij aan kopen die minder of niet ingebruik zijn
dit is een kost die zich wel loont


groetjes raf
 
@ raf

kristallen?

ik was van plan een 2,4 ghz setje aan te schaffen:mrgreen:(geintje)

nee even serieus, laat maar weten welke freq nog vrij is ik heb al een aantal
setjes op de 40 mhz, daar kan er ook nog wel een bij.

de boot op de foto lijkt ook wel mooi, ik zag ook nog dat er een seawolf klasse
bestaat, die heeft een straalbuis om de schroef, net zoals de boot van eddy /den eds,
deze boot lijkt ook erg op wat ik in gedachten heb met de voor en achterkant,
daarkan ik mooi een voorbeeld aan nemen

groeten johan
 
even een vraag

in het dek zit het ventiel voor de druk test , dit wil ik graag verplaatsen.
mijn idee was het dek ter plaatse een gat maken van 1cm doorsnede ,
(dus alleen in de abs dekvorm) daarna het gat in de WTC (4 mm doorsnede)
vullen met stabilit en daar gelijk het vulstukje abs volledig mee verlijmen
in het dek, kan dit of is dit niet sterk genoeg

groeten johan
 
Laatst bewerkt:
en gezien dat je voorste einddop al verlijmt is......

stabilit +heet water+ geduld = losse einddop :rolleyes:

de rompbekleding zat met een aantal klodders stabilit gelijmd, dus deze
ging op 2 kleine plekken na ook moeiteloos los.

dus alle opties zijn weer open, dit word vanaf nu een bouwdraadje.

@raf

als ik een bajonet sluiting inbouw hoe werkt het dan i.v.m. het tech-rek,
ik neem aan dat een bajonet een aantal graden moet draaien, aangezien
het tech-rek verlijmt is met de achterste dop, zal ik dat dus niet kunnen doen,
of moet ik dan de geleidingen verwijderen?

groeten johan
 
@Raf,
je schrijft dat de Seawolf een doorgezaagde Skipjack is.
Het was wel een heel grote zaag maar het klopt wel zo ongeveer.
De kleuren van de boot gingen van licht grijs tot zwart met een donker rode onderkant.
Alleen de combinatie zwart met een donker rode onderkant was alléén de werf uitvoering.
Toen de Skipjack in dienst kwam was hij helemaal zwart.
Ik heb de boot ook in de werf uitvoering gemaakt omdat ik het mooier vond.
En wij testen toch altijd met onze boten?
Als mijn Skipjack de mottenballen ingaat cq uit de vaart genomen wordt wordt hij misschien helemaal zwart.
Maar dan van de stof.

Hein

ps het is eigenlijk wel typisch dat alleen over de Skipjack geschreven wordt en nooit over de Scorpion.
Die is overigens 4 jaar na het imploderen gevonden op ik meen 4500 meter diepte.
Wil niemand een Scorpion hebben?
Norbert leverde wel de naam Scorpion bij het model.
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal

nog een vraag, ik wil graag in het electrisch systeem een zekering
inbouwen, nu weet ik niets van electro, ik heb al gezcht in het forum,
maar ik kom geen waardes tegen.
de boot vaart met de standaard 6v accu,een robbe rokraft 100 μP
regelaar en de bijgeleverde motor, die een 50 mm schroef aandrijft.

mijn vraag is welke waarde moet de zekering hebben?
en waar plaats ik deze , in de accu draad of tussen de motor en de regelaar?



groeten johan
 
hallo johan

wat de bajonet sluiting betreft moeten inderdaad de geleidingen uit de WTC gehaalt worden
als je toch alles los hebt is het mischien mogelijk om je wtc (of )àaf te zagen of hem iets vooruit te schuiven want de bajonet neemt 2 a 3 cm in beslag wat lengte betreft

als je deze gaat gebruiken wel de aluminium aan de binnenkant (waar de kol komt) heel erg hart op ruwen echt diepe schuur krassen maken om de lijm cvoldoende te laten hechten
die bajonetsluitingen van norbert zijn zo glad dat het haast spiegels zijn

nu een zekering
daar heb ik steeds mijn bedenkingen tegen
zekering defect boot blijft onder
die lood accu zal je toch moeten vervangen als je er een duiktank (baxterzak)gaat in bouwen
want die komt daar nu juist te liggen
maar onder in (stabiliteit)kan je wel het 6 cellen Nmh paket kwijt
en je hebt een paar volt meer

hein de skipjack was inder daad een van de 6 boten
scorpion en scamp werden omgebouwd tot de george washington en de patrick henry

skipjack
scorpion
scamp
sculpin
snook
shark

daar ik 4 rompen heb gemaakt zullen er 4 van deze boten gebouwd worden of reeds klaar zijn

ik hoop ze allemaal eens in mol op een rijtje aan de kade te kunnen filmen

sommige met veel details andere gewoon een boot om mee te varen /duiken

HMS Dreadnought (S101)een engelse duikboot was op het design van de skipjack gebouwd met een iets andere rompvorm
mi3_1.jpg

zoals je reeds kan zien is het dek een beetje platter gehouden zodat lopen hier over een beetje beter ging
en de duikroeren zijn terug naar voor inplaats van op de toren uit gevoerd
dus eigenlijk kan men van een skip romp ook nog deze boot maken

groetjes raf
 
Back
Top