Seawolf van Robbe

hallo rene

roeren als ze in het midden staan bekomen niet zoveel druk
ze snijden eigenlijk door het water
alleen als ze de boot lichtjes moet bijsturen zullen ze wat meer spanning op de assen krijgen maar deze zijn voldoende dik en zullen niet gaan verbuigen
de buis er over heen is natuurlijk een extra steun omdat je eigenlijk de asdikte iets vergroot
maar hinderlijk zal het niet zijn

groetjes raf

dat zal moeten blijken als het spul vaart denk ik.
ik heb er wel voor gezorgd dat ze aan de zijkant van de romp maixmaal steun krijgen door er een dikker stukje plastic op te lijmen maar dat geeft wel problemen met het andere romp deel.
lossen we wel weer op.

roeren gaan aangestuurd worden met een servo.
ik vind dat systeem van het dynamish duiken namelijk helemaal nix.
waarschijnlijk ga ik jouw manier gebruiken voor het sturen van de roeren.
en de bajonet sluiting ga ik waarschijnlijk NIET gebruiken omdat
1 deze nog niet goed past en passend maken is niet zomaar gebeurt
2 dan moet ik een andere manier bedenken om de roeren te gebruiken maar daar heeft raf in zijn 47 een goede manier voor bedacht.

Weer eens een update van mijn Seawolf
ik heb de periscoop bedienbaar gemaakt (was een gekl@#$%^&t maar het is gelukt)
Het is namelijk zo dat in de Sail ook nog de werkende sailroeren zitten wat de ruimte niet erg groot maakt
verder heb ik LED verlichting in gebouwd

en zo ziet het uit van boven

en zo van onder

ik ben tevrede met het resultaat
nu moet ik nog een schakelaar in bouwen om de verlichting met de zender aan en uit te zetten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan

indedaad zit mijn servo buiten de WTC
ik heb hem met siliconekit en vaseline dicht gemaakt altans dat hoop ik.
bij de proefvaart is er geen water in de servo gekomen.
het is ook zo dat de servo niet zo vaak wordt gebruikt als b.v de servo voor de duikroeren.

Waterdicht of fusiedicht(waterdampdicht) is wel een verschil.
Omdat de waterdampmoluculen zeer licht zijn,lichter dan lucht ,dringt het bijna overal door,ook langs O ringen, ten zij ze stevig aangedrukt zijn,maar dan krijg je servo bijna niet rond.
Als na een paar keer duiken geen water in de servo is gekomen heb je na b.v. 20 keer duiken wel vocht in de servo en dit komt door het tempratuurverschil van de buiten lucht en het water,wij noemen dit in ons vak het DAMPSPANNINGSVERSCHIL en wordt vaak onderschat.
Omdat ik in dit vak zit heb ik als nog servo's waterdicht proberen te maken om mijn kanonnen van mij XXI te draaien,maar na twee jaar waren beide servo's naar de bliksem,zaten vol met vocht.

Gr.Joop

@Joop

ik wil dit proberen omdat ik echt geen plaats meer in de WTC heb.
als ik een klein WTCtje maak zal ik dit probleem dan ook hebben?
mijn grote WTC kan regelmatig uitdampen maar als ik een klein WTCtje maak zal ik die waarschijnlijk niet regelmatig open maken.
hoe gaat dat dan bij de U2540 van robbe die hebben ook een WTCtje voor de voorduikroeren? kunnen die ook die problemen krijg??
want zover ik mijn kan herineren uit een bouwverslag van Lex zou je het WTCtje eigenlijk helemaal moeten dicht plaken met b.v Stabile Express.

hoe gaat dat dan bij de U2540 van robbe die hebben ook een WTCtje voor de voorduikroeren? kunnen die ook die problemen krijg??
want zover ik mijn kan herineren uit een bouwverslag van Lex zou je het WTCtje eigenlijk helemaal moeten dicht plaken met b.v Stabile Express.

Nee, juist niet Stabilit maar siliconenkit. Dan kun je 'm later mog eens open krijgen! Ik denk dat het daar wat minder erg is want de servo's zelf staan niet in contact met het water. Die worden dan ook niet zo koud zodat je geen (of minder) condensatie krijgt. Of dampspanningsproblemen, Joop zal hier zonder twijfel gelijk in hebben, het is zijn vak om dit te weten. Maar wat ik van Mike gehoord heb doen de servo's het na 4 jaar nog steeds goed. (Mike heeft 'mijn' U2540 nu op de plank staan)

Hoe kleiner de ruimte(servo inhoud)hoe groter het probleem met de zelfde lek.
Als je ruimte hebt voor een klein WTCtje zou ik het wel doen.

Een gram water geeft bij verdamping 1,3 ltr. water damp(stoom),en als dat elke keer langzaam naar binnen dringt en condenseert zeg dat veel in zo'n kleine ruimte.Men zou zeggen dat de servo weer warm wordt de damp er van zelf weer uit gaat,maar ze werkt het niet helemaal en duurt veel langer omdat kontakt met water sneller afkoelt of warmer wordt dan met lucht.

Gr.Joop

Sorry Lex

ik had vergeten te melden dat jij dat inderdaad met siliconekit had gedaan(ja ja ik heb jou bouwverslag goed doorgenomen)
maar Robbe gaf aan dat je dat definiteif dicht moest plaken waar jij zeer verbaast over was (wet van Murphy).....LOL

@Joop

ik wist niet dat 1gram water zoveel damp zou worden.
had ik eerlijk gezegt niet verwacht.
ik ga maar proberen om een WTCtje te bouwen.
alleen zit ik met plaatgebrek.
ik denk dat ik de servo inbouw en met een doorvoer van Norbert Bruggen.
Kijken of ik dit in mijn klein bootje krijg in gebouwd.
ik heb bijna geen lood meer nodig.....LOL
Het wordt echt tijd voor een grotere boot waar ik alles kan inbouwen wat ik wil.(maar als je meer plaats hebt wil je toch weer meer inbouwen zo blijft het maar door gaan........LOL)

@lex

Ik meen mij te herineren dat jouw U31 voor de periscoopaansturing
je ook gebruikt maak van een doorvoer van Norbert
en dat de stang door doorvoer niet schuift maar draait.
kan dit geen kwaad??? de as hoeft in mijn geval niet meer 100 graaden te draaien. als dit goed werk zie ik wat meer mogelijkheden voor mijn WTCtje.
ik hoor het wel

Hoi Rene,

Dat gaat prima. Het draaien gaat zo langzaam dat de o-ringen daar totaal geen probleem mee hebben. Ik heb wel de doorvoeren binnen op 4mm opgeboord om er een 4x3 mm messing buisje in te solderen dat als lagerbus voor het asje werkt. De standaard boring in de doorvoer is iets van 3,5 mm en dat geeft dan weer wel kans op lekkage doordat de as uit het midden gedrukt kan worden. Met de bus er in ben je dat dan weer kwijt. Die kleine WTC-tjes op de grote buis hebben een open verbinding naar de grote buis zodat de lucht ververst kan worden en er zich geen waterdamp/condens op kan hopen.

Hoi Marc

ik gebruik de servo S3003 van robbe deze heeft een stelkracht van 32 Ncm bij 4,8 volt bij 6 volt heeft hij een stelkracht van 41 Ncm
op zich is dit sterk genoeg
ik zou als het kan kijken voor kleinere servo's met ongeveer de dezefde stelkracht
dit heeft als voordeel dat je meer plaats overhoudt in je WTC, plaats die je hard nodig kan hebben als je meer wild inbouwen dan als dat Robbe in gedachte had.

da's ook precies mijn plan.
en dan het liefst micro servo van hitec maar ik weet nog niet wat die kunnen leveren maar nu heb ik alvast een richtlijn.

en natuurlijk komt er veel meer in de wtc dan robbe ooit zou kunnen bedenken.

bedankt !!

zo servo's zijn besteld maar nu het volgende.

ik heb een duiktank geregeld (die wel aangepast moet worden) maar waar kan ik het beste plaatsen ??
in het midden van het tech reck voor de beste stabiliteit ??

hallo

een regeltje in duikboten bouwen nog maar eens uit leggen
alles boven de waterlijn moet je volume in je duiktank voor hebben
alles wat zwaar weegt moet onder in de boot (accu's BV)
een duiktank is zwaar groot en lomp
dus zo diep mogelijk in je romp leggen
als je de foto's van mijn tech rekken bekijkt dan zie je dat de duiktank nooit in het midden van het rek zit maar zover mogelijk naar onder
twee redenen
rede 1 mijn stroom draden hebben plaats nodig dus die lopen er over heen
tweede reden is gewicht beneden de waterlijn en zodiep mogelijk in de romp om een stabiele boot te blijven behouden

hoop je wat geholpen te hebben

groetjes raf

Hoi Marc

wat voor een duiktank heb jij?
want je moet "iets"plaats overhouden voor de accu.
ik werk zelf met een duikzak het voordeel van een duikzak is dat het flexibel is om de accu kan worden gevuld.
ik denk als je een vaste tank in de Seawolf bouwt dat je dan plaats tekort komt. of je moet erg inleveren op de accu hoeveelheid.(dus kortere vaartijd)
en denk ook dat je een pomp moet plaatsen, opzich ook geen klein ding.

Back