Sebart mini mb339

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door raymon, 23 apr 2023.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Het valt me op dat er in npd nog niet veel te vinden is.
    Ik heb mn ogen hier op laten valen.
    Prowing ff bekijken en mee nemen als het bevalt wat ik zie.
    Zal met sebart wel goed zitten.


    upload_2023-4-23_16-15-21.png

    Ik wil er kst DS215 hv servos in doen.
    Unilight verlichting er in.
    Weet alleen nog niet wat voor switch er in moet.
    Iemand tips?
    Heb nog een 12 kanaals ontvanger wat genoeg moet zijn. Jeti Rex12A

    Zal een kingtech k45 in komen of xicoy x45
    Maar daar moet ik dan weer ff voor sparen ;-)

    Zal een grumania trustpipe in komen.
    En denk een tank zak. Maar eens zien waar dat te krijgen is.

    Iemand al eens met een mini gevlogen?
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Leuk model, ben ook benieuwd naar een vlieg demo volgend weekend. Is wel een ouder model dus weet niet of die getoond wordt. Qua switch zijn er veel opties. Zo te zien komt deze kant en klaar met servo's?
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Zitten 2 servos in. Een voor sturen van neuswiel en een voor de deur van neuswiel.
    Ik hoop hem ook te zien vliegen.
    Ikbzat te denken aan een powerbox sensor v3
    Maar andere alternatieven mogen ook
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Qua turbine zou ik eerder een Xicoy kopen. Kingtech heeft 3s life nodig. Xicoy kan op 2s lipo zodat je maar 1 accu nodig hebt. In dit formaat scheelt dat gewicht en ruimte. Brandstof zak ipv tank + hopper scheelt ook gewicht.
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    En de xicoy heeft beter gas respons.

    Dacht idd aan een zak. Kwam een site adviseerde ze 1.3ltr en was 85 euro
     
  6. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Ik vlieg de L39 mini van sebart nu 2 jaar met een xicoy 45 , rex12a er is met rondom savox 255 servo's.
    De tank inhoud is bij mij 1 liter en daar vlieg ik 6 a 7 min mee.
    grumania trustpipe is prima en ik vlieg op 1 pack 3000 mah li-on met jeti sbec30 en turbine op een 2S2P li-on 6000 mah voor de cg ,
    anders moest er 80 gram lood bij gelegd woorden.
    de kst DS 215 hv zijn veel te snel er voor , ik zou naar de Kst 508 kijken , paar euro meer wel .

    ik hoop dat je wat met deze info kan.
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hier kan ik zeker wat mee.
    Dus je hebt maar 1 lipo als ontvanger accu?
    Moet ook meer dan genoeg zijn denk ik. Maar uit gewoonte wil ik er altijd 2 in doen.
    Dan zou de powerbox digiswitch v2 ook goed kunnen.

    Ik las gister avond op mbf bij d2 avanti mini dat ze er een tank in gedaan haden van 1700ml maar dat was te zwaar. Ik had een zak gezien van 1300ml

    Maar 1 liter is mij ook goed kwa vliegtijd als dat 6 a 7 min is.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    1300 klinkt mij ideaal. 1L kan wellicht net iets te weinig zijn als je wat sneller vliegt :) 1700 is echt teveel.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Btw, aerobertics heeft 1 op voorraad voor een leuke prijs.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hij had er 2. 1 gereserveerd voor mij

    https://www.fuelbag.de/
    125 euro.

    Grumania staat niet op prowing of wel.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Staat niet op de lijst. En dan nog is maar de vraag of ze dat type bij zich hebben.
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  13. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Hey Raymon,

    Twee jaar terug heb ik ook een Sebart L39 gehad.
    Jammer genoeg is hij na 60 vluchten gesneuveld door een defecte servo.
    Die dingen vliegen echt geweldig maar hou ze licht.
    Had de mijne voorzien van een Xicoy 45 en een zelfgemaakt enkelwandige titanium buisje, laatste 15 cm is dubbelwandig.
    Verder een tankje van 1 liter met hopper gemaakt van het kleinste Dubro tankje (2oz)
    Voor ontvanger 2 x 2S lipo 1000 mAh en voor de ECU een 2S 1200 mAh
    Na 6 min vliegen had ik nog steeds +/- 400 cc over.
    Omdat het buisje zeer licht was had ik in de neus geen extra gewicht nodig om het correcte CG te halen.
    Vermoedelijk zit er weinig verschil in het vlieggedrag tussen de L39 en MB-339.

    Succes!
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waarom niet gewoon 1 lipo? Dubbele accus komt uit de tijd van onbetrouwbare Nixx. Turbine en ontvanger accu kan ook prima dezelfde zijn. Zelfs als ik 2 spanningen nodig heb kies ik voor 1 accu en een bec bv nu. Lipos zijn erg betrouwbaar en tijdens het laden zie je prima de huidige staat. Ik zie echt geen reden om het niet te doen. Gevoel moet je soms even vergeten en puur na de techniek kijken :)
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    Hans Rijkuiter en Berto vinden dit leuk.
  15. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Correct, echter een bec is weer een stukje electronica dat ook defect kan gaan, een extra lipo lijkt me dan veiliger, ja misschien wel old school :)
    Maakt allemaal niet veel uit, zoals je zegt moet je de dingen gebruiken waar je je goed bij voelt, dat is ook belangrijk.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog een paar beelden van het buisje en brandstoftank...


    o L39-1.jpg L39-2.jpg L39-3.jpg L39-5.jpg
    L39-4.jpg
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kleine opmerking over de inbouw hierboven: Die filter zit fout. Een filter moet nooit aan de zuigende kant van de pomp omdat dit caviatie kan veroorzaken. Ook zal deze bij lekkage hier lucht aanzuigen wat je niet snel merkt. Filters alleen na de pomp gebruiken, of niet. Ik neem aan dat deze hoppertank ook een filter systeem heeft en dan is een filter overbodig.
     
  18. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    I know, dacht ik ook altijd.
    Gaspar beschrijft het anders in zijn manuals...

    6. The fuel pump should be located close to the fuel tank as convenient. Fit the inline filter between tank and pump to protect the pump from particles that could jam the pump. The pump has two screw fixings provided for mounting to the airframe.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daar ben ik het niet mee eens. Gaspar heeft dingen wel vaker wat te simpel of fout beschreven ;) Pomp beschermen is natuurlijk leuk maar als je een filter hebt in je hopper of tank is het niet nodig en eerder een probleem dan een verbetering. Cavitatie zal bij deze kleine motoren niet zo snel gebeuren maar bij grotere (P80 formaat) heb ik daar al noodlandingen door gezien. Filters verwijderen was altijd een oplossing.
     
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb in de avanti inderdaad een filterclunk in de hoofttank. Geen leiding filter.

    Pijp maken gaat me niet lukken althans geen ervaring mee.
    Dus zal denk ik een grumania worden. Ik twijfel nog wat over de tank zak of gewone tank met hopper. Opzich vind ik geen hopper ook wel fijn. Scheeld ruimte.
    Vrijdag maar eens bekijken als ik hem thuis heb. Of zaterdag haha
     

Deel Deze Pagina