Seizoen 2012 gaat richting F5J

De stuurstangen ook?

Yep, draadstangen voor rol- en welfkleppen zijn aanwezig (wel nog zelf uitmeten, we zijn tenslotte ook nog altijd modelbouwer) en in de romp zitten de buitenkabels/stuurstangen er vanaf fabriek al in (wel nog kort bij de servos vastzetten).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

De Electra F5J disser kruis staart en slanke romp is voor actieve F5J vliegers (minimaal 3 wedstrijden meevliegen) 850 Euro.
Toch lijkt het me niet nodig om zo'n duur ding te kopen.

je kan ook 1 van de volgende modellen nemen.
Prijzen zijn voor actieve F5J vliegers:

Reichard Cumulus,
225 euro
http://www.reichard.cz/en/models/electric-gliders/cumulus/

Reichard Magic F5J
http://www.reichard.cz/en/models/electric-gliders/magic/
175 euro

Reichard Maxx F5J
http://www.reichard.cz/en/models/electric-gliders/maxx/
159 euro

Valenta Airon
http://www.valentamodel.cz/01n.htm
600 Euro

Valenta XL-E
http://www.valentamodel.cz/23n.htm
590 Euro

GJ

Laatst bewerkt:
Ik krijg her en der korting en voor mensen die actief mee gaan vliegen met F5J wedstrijden kan ik de bovenstaande modellen voor die prijs krijgen.
Zie het als een promotie-aanbieding voor de F5J klasse.
Zoals ik vorig jaar gedaan heb voor F5B.

GJ

Ik vind die modellen in geen vergelijk die wij willen kopen.
Je kan 2 modellen die wij willen vliegen voor het gewicht van 1 van door jou genoemde.
Ze zullen misschien prima zweven maar ik wil 3 treetjes beter.
De top hoef ik niet maar het moet wel een leek zwevertje zijn die een beetje mee kan.

Een dure kist geeft geen resultaat, dat doen de instellingen van het model, en de kunde van de piloot.

De Electra F5J is een mooi ding maar ik denk dat als ik met een Cumulus zou vliegen ik menigeen eruit kan vliegen met een model wat een kwart van de prijs van die Electra is.

Mijn Cumulus is al besteld, ik heb voor nog geen 400 euro een vliegend modelletje, inclusief aandrijving en servo's.

GJ

Een dure kist geeft geen resultaat, dat doen de instellingen van het model, en de kunde van de piloot.

De Electra F5J is een mooi ding maar ik denk dat als ik met een Cumulus zou vliegen ik menigeen eruit kan vliegen met een model wat een kwart van de prijs van die Electra is.

Mijn Cumulus is al besteld, ik heb voor nog geen 400 euro een vliegend modelletje, inclusief aandrijving en servo's.

GJ

Ik denk en hoop dat ik vooral veel plezier zal beleven aan de nauwkeurigheid en prestaties van de Electra.
Net zoals ik iedere keer weer versteld sta van de prestaties van mijn Twister2. (is ook een top kist)
Zou ik daar een DLG wedstrijd winnen nu? Nee
Maar ik wordt er wel door aangezet veel beter/netter te vliegen. Want dat wordt gelijk beloond.

Ik denk dat met de Electra ook zo te beleven.

Rob

keep on dreaming.............. LOL

Ik quote mezelf even uit het F5J draadje:

[...]
verhaal over dat f5j te doen is met goedkoop materiaal
[...]

Dat heb ik nou al een paar keer voorbij zien komen. Waarom is dat bijvoorbeeld bij f3j niet zo dan? Is de laagdrempelige instap nu alleen omdat het nieuw is? Of zien we over 5 jaar nog steeds schuimpjes vliegen bij f5j? Zou het niet zo zijn dat als dit populair wordt ook hier kisten van 1000 euro + de norm gaan worden?

Ik heb geen kaas gegeten van wedstrijden, maar bij f3j mag je toch ook meedoen met een schuimpje (bij wijze van spreken), maar niemand doet dat omdat het kansloos is..

Iemand een argument waarom het bij F5J anders zou gaan?

In het F5J topic wordt letterlijk tientallen keren gezegd dat je met een schuimpje nog zou kunnen winnen. Dat is volgens mij ook zo, zolang er allemaal simpele kistjes meedoen aan de wedstrijden. Nu zie ik in dit topic binnen de kortste keren al mensen voorbij komen die echt de meest prachtige kisten willen gaan aanschaffen. Fantastisch natuurlijk, maar je komt gelijk in het 1000+ euro vliegklaar segment. En volgens mij maakt je dat behoorlijk kansloos als 'schuimpjes' vlieger. Ik wil niet de negatieveling zijn, maar volgens mij is deze klasse binnen de kortste tijd een serieuze wedstrijd klasse geworden waar je niet meer wegkomt met een kistje van een paar honderd euro. vliegklaar.

Mijn stelling: De laagdrempeligheid is er nu al vanaf!

Meedoen om te winnen.. nee, maar meedoen om bij voorbaat al verloren te hebben al helemaal niet!

[ontopic]
Verder blijf ik altijd kwijlen van zulke mooie kisten als die jullie nu willen kopen. Fantastisch! Echter financieel voor mij buiten bereik. Ik wacht nu al op de mooie foto's van deze kisten die ongetwijfeld gepost gaan worden! Budget buiten beschouwing gelaten lijkt die Electra mij een fantastische F5J kist!

Jaap,
Het blijft giswerk maar zoals in het andere draadje ook al uitgelegd denk ik net als GJVO dat als er één klasse is waarbij de kunsten van de piloot zwaarder wegen dan het materiaal, het F5J is.

Ik denk niet dat ik met een Cumulus van Arno kan winnen maar andersom denk ik dat Arno met een Easyglider hoge ogen zou kunnen gooien. Het is jammer dat hij die uitdaging niet aandurft :-) Nu heb je een topvlieger met topmateriaal en dan wordt het een stuk lastiger.

Over laagdrempeligheid, die neemt in mijn beleving niet af als mensen grote investeringen gaan doen. Dat zit meer in je eigen hoofd. Ik vind het prima, ik ga voor een Cumulus (en heb van mijn vrouw toestemming alle wedstrijden volgend jaar mee te doen :banana: )

Even wat duidelijkheid van mijn kant.
Zowel Robbied als ik zijn NIET van plan om wedstrijden mee te doen.
Ten minste niet met regelmaat.
Ik heb ook niet de illusie dat ik met een dure kist wedstrijden zou kunnen winnen.
Maar het ligt dan in iedergeval niet aan mijn kist.
Zoals Robbied ook al aan gaf het verschil tussen een goede dlg van 7 jaar oud en de huidige twister2 zit zo'n gapend gat dat het al niet meer met elkaar is te vergelijken.

Zo heb ik jaren geleden een keer met Berrie gevlogen.
Hij met zijn goede electro kist en ik met mijn excel.
Ik voelde de thermiek (die was laag dus we konden het goed waarnemen) echt niet.
En Berrie ging omhoog en nee het lag niet aan mijn vingers.

Van die tijd af wilde ik ook een goede thermiekzwever.
als het gaat over de wedstrijden zou het vreemd zijn te denken dat er goedkope zwevers blijven.
Als dat zo is zou ik mijn beleving de klasse niet serieus genomen worden.
Je zou hem in tweeen kunnen splitsen in f3j zwevers en "goedkope" zwevers, maar wel door elkaar te laten vliegen.

Verder wil ik als ik een jaar met mijn nieuwe kist heb gevlogen, met iedereen de uitdaging aangaan met een kist die 2 keer zo zwaar is (bij dezelfde afmeting).

Verder vind ik de prijs nu niet zo hoog.
Ik koop alleen kisten die ik echt graag wil maar ik wil er niet meer als 5 in bezit hebben.

Laatst bewerkt:
Mijn stelling: De laagdrempeligheid is er nu al vanaf!
...
Verder blijf ik altijd kwijlen van zulke mooie kisten als die jullie nu willen kopen. Fantastisch! ...
100% mee eens.

Enne, ook ik had dit al voorspeld.

Overigens, zonder enige hard feelings. Lekker (wed)strijden, ik zit zo niet in elkaar. Dat is mijn probleem!

Dirk

@ Japie.G Ik volg de F5J draadjes op de voet maar hou me zoveel mogelijk afzijdig. Maar ik weet uit ervaring dat een top kist niks met het resultaat te maken heeft. Bij de F3J komen heel wat krachten op de kist te kijk vanwege de lier. ga voor de gein maar eens lopen voor de top piloten ik weeg 93 KG en ik wordt nog weg getrokken ondanks dat we met twee man lopen. Je kunt je dan wel na gaan wat voor krachten erop de vleugels komen te staan.
Bij de F5J heb je die krachten niet. Ik heb goede contacten met de Tsjechische vliegers waaronder Lubos Pasderka van hem heb ik geleerd dat je moet kijken naar de vlieg eigenschappen ten opzichte van jouw manier van vliegen.

Ik was net als zovelen kudde gedrag aan het vertonen en ik wou een Sharon pro van HKM echter Willie verkocht mijn bestelde steeds door waardoor ik acht weken voor de wedstrijden nog geen model had. Ik ben toen naar Ansbach gereden om bij Pollack een model te halen ik ging voor de Eraser. Lubos was daar ook en hij stelde mij voor om naar een helling te gaan en te gaan testen.
Eerst heb ik met de Eraser gevlogen en zo trok hij er nog wat uit de auto tot we bij de Ghost kwamen die paste precies bij mijn vlieggedrag. De Ghost was niet eens een top kist maar ik kon wel mee komen.

Die top kisten zijn wel wat beter maar ook in die serie's zit een verschil de ene
Electra zal anders vliegen dan de andere. Arno heeft al eens aangegeven dat hij twee pike's had die beide verschillend vlogen. Dit komt omdat de vraag van deze kisten hoog is en ze dan onder productie stress staan en dat men dan het niet zo nauw nemen met de los tijden. Haal je een vleugel te vroeg uit de mal dan zal hij nog niet volledig uit gehard zijn en dan ben je al weg met je profiel. Ik heb met Lubos die test al eens gedaan met de Aspire drie modellen netjes volgens de regels en twee niet, die drie vlogen nagenoeg het zelfde en die twee vlogen alle beide anders. Niet voor niets is een gefreesde mal nauwkeurige als een hand gelamineerde.

Als ik mee zou doen met de F5J dan zou ik niet met een glasbak komen.
De F5J draai onofficieel al twee jaar in europa en als dan in de landen kijkt waar ze al zolang vliegen zie je weinig glasbakken.

Sorry Rob maar schalen kisten hebben simpelweg stukken betere vliegeigenschappen. Het simpelste voorbeeld is de uitkomst van onze eigen testwedstrijd maar ook bijvoorbeeld die in Soaring Digest goed verslagen F5J proefwedstrijd in Spanje waar dezelfde soort kisten als eerste eindigden.

Ik denk dat in de float fase, bij thermieken, er weinig verschil is tussen hout-folie en glasbakken.

Iets anders wordt het bij doorsteken van de ene bel naar de andere of bij redelijk wat wind.
Daar zal een goede glasbak het verschil maken.

Rick

Ik val in herhaling maar een goede vlieger met een houten kist vliegt rondjes rondom een mindere vlieger met een schalenkist. De meeste punten scoor je met goed thermieken en een fraaie doellanding. Niet met die paar extra seconden vliegtijd die je kunt winnen met een glasbak.

We zullen het zien volgend jaar :-)

Ik zou er wel voor zijn jou en nog een paar anderen te verplichten met schuimpjes te vliegen, puur om het duidelijk te maken :-)

Ik zou er wel voor zijn jou en nog een paar anderen te verplichten met schuimpjes te vliegen, puur om het duidelijk te maken :-)

Dat wil ik zien :D

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

@ arno Glasbakken vliegen inderdaad beter mits zoals ik al schreef ze netjes gebouwd worden bij te vroeg lossen verneuk je het profiel dus ......, en je hebt zeker bij die gewilde modellen niet de zekerheid dat hij netjes gebouwd is. Wat dat betreft is een vleugel uit de zak stabieler wat bouw betreft.

Back