Serpent excel fixing

Ik verlijmde mijn banden vroegen met CA. Eerst een laag schilderstape op de velg, dan de band er droog omheen, en dan met een schroevendraaier de ruimte tussen velg (tape) en band maken en daar CA in gieten. Om de versleten band eraf te halen snij je de band, en het tape, door, en zo kan je de boel er makkelijk af pellen.

Leuk project, trouwens!

Hugo

dat is geen slecht idee!
Ok, dat van die cones begrijp ik nu ook, op zich niet zo bijzonder, handigheid.
Blijf verder volgen als ik weer eens wat verder geraak.

Het meest simpele zoals uitgelegd is:

- velg en band goed schoonmaken
- band op velg schuiven
- dikke schroevendraaier tussen band en velg steken
- een kwak bisonkit er tussen kwakken
- de schroevendraaier tussen de velg en de band rond draaien zodat het lijm goed uitgesmeerd wordt
- dan met een combinatietang een spaak aan de binnenkant van de velg pakken
- door de band vast te houden kan je de velg in de band verdraaien en probeer de buitenrand van de velg te richten in lijn met de band
- met een doekje schoon maken.

Vroeger hebben we het niet anders gedaan.

Nog een manier om banden te lijmen is:
Velg en band schoonmaken.
Beide met bisonkit in smeren en deze laten drogen.
Daarna beide,dus band en velg insmeren met thinner zodat de lijm zacht word.
Band over velg heen drukken,dit gaat erg makkelijk.(velg wel op een vlakke ondergrond leggen).
Even laten drogen en daarna lijmresten verwijderen en foila band zit goed op velg en kan daarna op maat gedraaid worden.
Als de band versleten is helemaal afslijpen tot op velg en dan de resten met thinner verwijderen.
Is hij tevens weer klaar voor de volgende nieuwe band:cool:.
Been there done that vanaf 1985 tot 91 in de 1:8 brandstofklasse:yes:

mvg Roy

heb het net met de bison methode 1 gedaan. Ronddraaien ging niet al te vlot, maar ik denk dat de lijm wel goed verdeeld geraakt is.
Heb momenteel wat last om de motor er op te krijgen bij gebrek aan passende steunblokjes.
Vreemd dat bij dit chassis de sleufgaten alleen toelaten om de motor langs zijn as in te stellen, niet in de richting van de tandwielen. Misschien deze week nog eens verder kijken.

Banden zijn verlijmd, zien er ok uit, al ga ik dat natuurlijk maar echt weten eens de auto daadwerkelijk rijdt!
Even wat foto's van de aandrijving en remmen. De remmen heb ik dus gemaakt, er zat niets meer van in en ik heb er niets van gekocht.

Het hoofdtandwiel (1 gear, heel oldskool maar wel makkelijk), heb ik gemaakt identiek als bij mijn burns (herbouwverslag-kyosho-burns-10), dus dat zal wel goed komen. Eerder al beschreven dacht ik.

Het goed zetten van de motor blijft nog een probleem, maar heb er mij nog niet terug over gebogen. De afstandsblokjes zijn het probleem, ik ga opnieuw iets moeten maken of zo.
Of een andere motor nemen, want het is toch een buggy motor, maakt het er niet makkelijker op waarschijnlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorige week heb ik met mate een vijltje gezet in het chassis ter hoogte van de motorblokjes.
Zodat ik toch eindelijk die motor er op kreeg.

Op de foto zie je het niet specataculair, maar alles past en werkt. Ook nog een failsafe toegevoefd, voor de zekerheid.
Ttz: eerste rit: hoofdtandwiel spande wat te veel op het motortandwiel, heb ik achteraf beter geregeld. En vooral: de achterbanden vlogen er af! Door voorbanden had ik gelijmd en dacht dat de achterbanden gelijmd waren. Niet dus. Eerste ritje duurde dus niet te lang.
Maar 2de ritje was heel wat beter, Zo'n 1,5 tankje leeggereden. Halverwege kwam de uitlaat wel los en nog even zo verder gereden. Wat een hels lawaai. Dan eerst terug vast gezet met een tyrap extra. De bocht is een stuk koper waterleiding met wat silicone tubetjes verbonden.

Zo ziet de onderkant eruit na de testritjes dus. Wat op straat, maar wel hier en daar een putje. Om te kunnen starten op de starterbox heb ik wat van het chassis rond het vliegwiel weggeslepen. Achteraan missen er ook 2 schroeven. Verloren onderweg...
Omdat de uitlat nogal laag hangt, heeft die ook al wat krassen.
Zo'n 1/10 uitlaat doet dat niet slecht, en is voooral kleiner natuurlijk.

De banden zijn netjes afgerond nu, vanzelf :)

De antenne houder moet ik trouwens nog maken, buisje aan de rollbar getaped, was voorlopig.
Verder nog (ooit): bodysteunen, de body zelf en we zien nog.

Laatst bewerkt:
Maar dan over het rijgedrag: daar valt eigenlijk niet mee te rijden. Wat tips van de experts welkom.
In de achteras zit geen diff; dat is waarschijnlijk de reden. En normaal is het ook een 4WD, die combinatie maakt het wellicht wel rijdbaar?
De banden lijken mij redelijk grip te hebben (heb geen ervaring met baanmodellen). Behalve als er wat zand ligt of zo natuurlijk.
Maar zelfs op een proper stuk weg: heel zachtjes gas geven houdt hem recht. Eén steentje is genoeg om een 180 te maken. En iets te snel gas geven ineens, geeft meteen een 180. Zelfs tijdens zachtjes optrekken en dan halverwege gas toch snel helemaal open: 180.
Laat staan een bocht te proberen pakken.
Is dit nu helemaal logisch, of doe ik wat verkeerd?
Zou een diff voor een serpent excel nog te vinden zijn? Rijden met 2WD is altijd moeilijker, maar dit is echt de moeite. Ik veronderstel dat een diff het hem doet...
De voorwielen heb ik wat toespoor gegeven. Voor de rest niets bijzonders qua instellingen, ben geen wedstrijdrijder.

Zoals je zegt, de 4 wiel aandrijving erin, en tezamen met het kleiner maken van je voorbanden tot iets van 7 mm in diameter kleiner dan de achterbanden, dan heb je ineens grip.

jah, de 4wielaandrijving erin, dat kan nu niet meer, en heb ik ook trouwens niet.
Diff achteraan lijkt mij dan nog een optie, maar die heb ik ook niet. Valt daar nog aan te geraken en bestaat deze zowiezo voor deze auto?

Waarom scheelt het als de diameter vooraan kleiner is?

kickje voor antwoorden?
Sorry, vergeten.
jah, de 4wielaandrijving erin, dat kan nu niet meer, en heb ik ook trouwens niet.
Diff achteraan lijkt mij dan nog een optie, maar die heb ik ook niet. Valt daar nog aan te geraken en bestaat deze zowiezo voor deze auto?
Hoe hard zijn je achterbanden?
Je hebt duidelijk te weinig grip daar, wellicht moet je een zachtere band nemen. Smeren :razz: zou ook een oplossing kunnen bieden....
Zachter veren kan meer grip bieden, minder demping ook.

een diff kan, maar de hele auto is qua geometrie gebouwd rondom die 4WD, op 2WD zal die het nooit helemaal lekker doen.

Alleen durf ik niet te zeggen of er ooit een diff is geweest voor de Excel. Voor zijn voorganger de Sprint volgens mij ook niet, de Quattro wel, maar of die past? (en of je er nog aan kunt komen)

Waarom scheelt het als de diameter vooraan kleiner is?
Als de 4wd erin zit, worden de voorwielen ook aangedreven, maar onder normale omstandigheden bij een split van 6-7mm, leveren de achterwielen net iets meer aandrijving dan de voorwielen, .
Mocht je achter grip verliezen, dan "grijpen" de voorwielen in, en zorgen ervoor dat ie niet omgaat.
Bij verhoudingsgewijs te grote achterbanden (of te kleine voorbanden) heb je teveel aandrijving achter, en gaat de auto om (extreem overstuur)
Bij te kleine achterbanden (te grote voorbanden) heb je teveel aandrijving voor, en gaat de auto moeilijk de bocht door (extreem onderstuur).

Laatst bewerkt:
Ik ben geen 1/10 235mm nitro kenner maar wat ik er over gelezen heb zat er bij de 2wd uitvoering een differentieel aan de achterzijde. Dat is bij een 2wd eigenlijk wel noodzakelijk. Je kunt hem wellicht rijdbaar maken zonder dif maar nooit zoals met diff.

Tevens zal toe out aan de voorkant het stuurgedrag bocht-in wat agressiever maken en kan die op het rechte stuk wat gaan "zoeken". Toe-in maakt het wat tammer bocht in en op het rechte stuk is die wat stabieler. Alles gebasseerd op het rijden met twee wiel aandrijving. Wellicht is het bij 4wd anders. Bij deze auto's kun je de achterwielen toch toe-in geven? Dat helpt ook wel wat om de achterkant stabieler te maken.

Bij 2wd 30-35shore achter en ca. 38-40 shore voor zou redelijk moeten gaan. Kwa onafhankelijke wielophanging heb ik geen kaas gegeten (ben meer een pancar gek) maar ik kan me voorstellen dat je achter zachtere schokbrekers wilt dan voor.

Soms komen op ebay en marktplaats nog wel wat 235mm serpent spul voorbij. wellicht heb je geluk en staat er een diff bij of een complete 2wd auto als donor chassis.

Laatst bewerkt:
Gewoon even de 2e hands markt afstruinen, kom je vast voor weinig een Excel tegen of anders wel een later chassis, ik denk als je even zoekt je voor nog geen 100 euro een 1:8 rollend chassis kan hebben.

hardheid van de banden: geen idee, die zater er op. En de velgen zijn wat raar, ik heb andere wieen liggen, maar ze passen er niet op.
Ik probeer inderdaad eens de instellingen wat te wijzigen, weet nooit.
Maar ik ga natuurlijk niet allerlei bij kopen, laat staan nieuw (enfin ander) chassis. Ik wil niet per se on road rijden met een 1/8 nitro, ik wilde dit chassis rijdend krijgen. Ik leg hem even te rusten en kijk wel wat rond. Misschien vind ik wel ergens of er inderdaad zowiezo een diff voor bestaan heeft. Momenteel heb ik er niets voor bijgekocht, had alles liggen of gemaakt. Dus iets kan er wel van af, maar gaan geen andere auto kopen.
Betreft de bandendiameters, gezien het 2WD is, zou dat toch niet mogen uitmaken?
Bedankt voor de bedenkingen alvast.

Mischien heeft Korma Modelbouw in Eelde nog wat Serpent dingen liggen, die heeft veel (nieuw) oud Serpent spul liggen wat volgens mij voor weinig weg kan, ik zou er een belletje aan wagen.

Hele tijd geleden, deze auto had een plaatsje gekregen in het rek. Maar ben ondertussen wat aan het zoeken geweest naar een diff voor achteraan.
Uiteindelijk gevonden!
Hier de oorsprnkelijke starre as eruit, de diff erin:

Het tandwiel op de diff was groter dan het oorspronkelijke... Ik heb die van het diff proberen los te maken om eventueel te wisselen, maar kreeg het niet los. Heb na wat meet en tekenwerk een nieuwtje getekend en gemaakt via 3D printing.
Nu, alles lijkt te passen en draait. Alleen: de diff doet zijn werk niet!
Je ziet 2 schroeven zitten:

Ik zou verwachten dat één ervan zorgt voor de hardheid/soepelheid waarmee de diff werkt. Maar nee, draai ik ze alletwee wat los: dan glijdt het tandwiel door tov de rest, draai ik ze beiden goed aan, dan is het een gesperde as. Ik krijg het ook niet open om te zien hoe het werkt.
Iemand ervaring met deze? Wellicht een ouder type, was nog in nieuwstaat wel.

Back