Servo inbouw .

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door plotterwelt, 30 mrt 2008.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Doe het eens voor . :D

    Daar klopt niet veel van wat je daar schrijft .

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2008
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel

    Ik sluit me bij dit verhaal en formule aan (jaja, terug naar pagina 1 dus ;)).

    Bij draaien servo over 90 graden (zie openingspost waarmee discussie begon, dus niet over 180 graden) zal afstand B drastisch verkleinen.
    Ik ben na het jatten van Marks plaatje hierboven ook zo vrij geweest deze wat in elkaar te drukken tot onderstaande plaatje:
    [​IMG]

    Ik gok even (exacte maat is niet echt van belang) dat B hier ongeveer 1/3 is van de maat bij servo op eerste plaatje. Formule (zonder ingevulde waarden) zal dan worden: Fr x a = Fs x (b/3). :rolleyes:

    Ik zal de formules verder achterwege laten, maar het komt er op neer dat dan kracht Fs (trekkracht op schroefje) 3 maal zo groot zal worden! :eek:

    Zonder die (in het bovenstaande voorbeeld) gegokte factor 3 kun je dus stellen:
    Hoe kleiner afstand B, des te harder er aan het rechter schroefje (Fs) getrokken wordt! :yes:
    Dus montage zoals in bovenste plaatje is de betere methode om trek/druk krachten bij bevestigingspunten te minimaliseren.


    Plaatje van Theo is zo gek ook nog niet hoor, met gezond boerenverstand kun je ook begrijpen wat servo wil doen en daar rekening mee houden :cool:
     
  3. polomaniac

    polomaniac Guest

    Kan je dat eens toelichten...


    idd dit zeg ik ook
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Jou krachten gaan de verkeerde kant op .

    En misschien bedoel je wel hetzelfde maar er staat heel wat anders . :D

    Mvg Johan
     
  5. polomaniac

    polomaniac Guest

    hehe ik teken relatief he... bij het rekenen komt er dan vanzelf een negatieve waarde uit wat duid op een verkeerde richting aanname in de kracht. ik tekende ze alleen zo om aan te geven waar ze aangrijpen.

    mvg Sjors

    ps: Inventor werkt even niet mee maar de servo staat er inmiddels in. ik probeer morgen nog wel een stress analyse te posten
     

Deel Deze Pagina