Hallo, Ik heb een vraag betreffende servo`s voor gebruik in F3A toestellen , waaraan moeten deze voldoen ? Is t centreren het belangrijkste, snelheid of kracht, en wat zijn goede servo`s in de diverse prijsklassen. Gr Frank
Centreren en houdkracht zijn wel de meest belangrijke eigenschappen. Bij F3A kan je goed gebruik maken van de mechanische setup om kracht te winnen. Je hoeft immers geen 60graden uitslag op je roeren te hebben, ailerons en hoogteroer is meestal maar rond de 20-25 graden. Als je servo dan wel gewoon de 45graden slag maakt, win je dus precisie en stelkracht. Savox werkt behoorlijk goed en is betaalbaar.
Futaba BLS servo's zijn nu populair maar wel duur. Een uitstekend alternatief is de gouden standaard van een paar jaar geleden, de Futaba 9202. Ik heb er laatst nog een heel stel 2e hands gekocht voor 10/15 euro per stuk. Volkert
Dank voor jullie antwoorden, Maar welke snelheden, kracht etc zijn minimaal nodig op rol/richting/QR. l En hoe belangrijk is de snelheid, want als ik lees met hoeveel expo de gemiddelde F3A vlieger vliegt, lijkt mij het minder belangrijk. Gr Frank Morgen naar MVSB
Standaard houdkracht voldoet feitelijk voor alles m.u.v. rudder, afhankelijk van je vliegnivo. Als jij geen meskant lussen of lusdelen hoeft te maken in je programma voldoet standaard houdkracht ook nog wel op rudder, zeker met de moderne F3A modellen met een canalizer, die hebben weinig rudder nodig in meskant. In feite kun je met S3001 op rol en hoogte, en S3010 op rudder prima uit de voeten voor het C en het B programma. Dat zijn standaard servo's. Als je digitaal wilt worden dat dus respectievelijk S3152 en S3050. Snelheid wordt belangrijk als je veel snaps moet doen . Maar ik zou niet voor één snap in een programma heel dure servo's kopen als je met normale servo's ook de snap kunt doen. Het aller aller allerbelangrijkste is centreren. Snelheid en houdkracht moet voldoende zijn maar daar gelden dus geen bijzondere eisen voor. Ben trouwens wel benieuwd waar jij leest met hoeveel expo de gemiddelde F3A vlieger vliegt, en hoeveel dat dan is.
Hoi Bram, Op diverse fora heb ik dat gelezen RCU ed 60/70 % expo. Betreffende de servo`s als ik de specs bekijk zou de Futaba S3051 HV ook kunnen ? Gr Frank
Ik ken ze niet. Belangrijkste is hoe ze centreren en of ze spelingvrij zijn. Welk toestel moeten ze in, en welk nivo ga je vliegen? 60-70% expo, ik ga 's in mijn zender kijken
In feite komt het er op aan dat de servo sterk genoeg is en betrouwbaar. Daarnaast moeten servo's bij mij aan de onderstaande eisen voldoen. - Nauwkeurig terugkomen in neutraalstand - Metalen tandwielen (2 kisten verloren vanwege kunststof tandwielen) sterk genoeg (4 tot 8 kg is voldoende voor de F3A) Rudder 8 kg is ruim voldoende, rest kan makkelijk met 4 tot 6 kg af. - Nauwkeurig en soepel draaien (zonder zichtbare stapjes) - Op 6 v kunnen werken omdat ik Lipo's gebruik voor de ontvanger - service van de leverancier is belangrijk (stuk? dan gewoon omruilen dus!) - draaisnelheid niet te traag maar ook niet te snel (ergens tussen 0,10 en 0,15) HV ? Leuk maar niet direct noodzakelijk. Gebruik je allemaal 12 kg servo's ? hou dan rekening met het stroomverbruik (amp) en dan zou wellicht HV wel een optie zijn. Tenslotte gaat alle stroom door de dunnen draadjes en de ontvanger heen.
Hoi Bram, Ik zou de servo`s eventueel willen gebruiken in een Sebart Mythos. Hoeven niet het goedkoopste te zijn, maar BLS servo`s vind ik teveel van het goede aangezien ik net met kunstvlucht/F3a c ga beginnen. Gr Frank
hallo, ik heb in mijn krill spark SAVOX servo's steken, 1258TG en 1257TG. ben er zéér tevreden hierover. zéér nauwkeurig en snel.en dit voor de prijs van ongeveer 60€ per servo.
Hoi, F3ALorenz in Duitsland adviseerde mij om deze servos te gebruiken: Hoogte: 2x Graupner Des 678 BB MG Rol : 2 x Graupner Des 678 BB MG Richting : 1 x Des 707 BB MG Wat denken jullie hiervan, kan in t forum er weinig over vinden en ik heb alleen ervaring met de DES 448 ( goed trouwens ) Gr Frank
Frank, nogmaals ik ken die HV servo's niet, ik heb ze even opgezocht bij lindinger en obv de specs lijkt het me dat dat prima gaat werken, wel natuurlijk met de kanttekening dat ze onnodig veel power hebben, en de stelnauwkeurigheid kan ik van afstand natuurlijk niet beoordelen. Verder weet ik niet of er in die mythos twee staartservo's gaan, zo ja zul je daar ivm gewicht ws. mini servo's willen toepassen bijvoorbeeld de S9650 of iets van gelijke afmetingen, ik dacht dat savox er een heeft die iets goedkoper is dan de 9650.
Ik denk dat er hier weinig (geen?) mensen met Graupner vliegen. Meer Savox, Futaba, JR. Ik was zelf niet zo onder de indruk van Futaba 3152, als de 3051 de HV variant daarvan is zou ik er niet voor gaan. Kunststof tandwielen geven heel weinig speling, dus met electro aandrijving prima. Volkert
OK, Zou dit wat zijn : HR = 2x SAVOX SH-0255MG digital R = 1x Servo Savöx SC-1258TG Rol = 1x Servo Savöx SC-1258TG PS: andere komplete servo setups welkom ! Gr Frank
1 servo op je rolroeren is niet handig. Ik bedoel dus dat je met 1 servo beide ailerons gaat aansturen. Op die manier kan je de differentiering niet instellen. TitaniumGear servo's is best wel een beetje overdreven voor F3A.... maar ja, je zal geen last hebben van kappotte tandwielen
ik heb slechte ervaring met DES graupner's. komt er nooit meer in ! houden nulpunt niet, soms 20° ernaast en zéér vaak trillen, Hitec's zijn goed voor +2M bakken.niet nauwkeurig op het nulpunt.