Servomechaniek krill yak 55. Start de discussie!!!

Tijdens de bouw van de Krill Yak-55 lopen we tegen een klein probleempje. Aangezien we met 3 rolroer servo's willen gaan werken komt de bouw hiervan iets precieser dan wanneer je met 2 servo's per vleugel werkt. Hierbij ontstonden wat vragen!!!

Een ideale situatie is dat de arm van de servo gelijk is aan de arm van het scharnierpunt naar het hart van de rudderhoorn. Wanneer je in deze situatie een gelijke afstand hanteert tussen de servo's en de rudderhoorns zal er geen wringing plaatsvinden op 1 van de 3 servo's.

Echter is bij de Krill Yak-55 het scharnierpunt de bovenzijde van de vleugel waardoor de afwijking van de arm tot aan de rudderhoorn groter wordt. Dit is omdat de vleugel aan de tip aanzienlijk dunner is dan aan de wortelrib. wanneer wij bij de 3 servo's evenlange rudderhoorns gebruiken vanaf de onderzijde van de vleugel ontstaat er een aanzienlijk verschil tussen de lengtes van het scharnierpunt tot aan het hart van de rudderhoorn.

Nu is de vraag als volgt:
Moeten wij naar mate de vleugel dikker word een kleinere rudderhoorn monteren om mechanisch dezelfde situatie te genereren???

Ik zal er voor zorgen dat er op korte termijn beeldmateriaal aanwezig is.

Alle hevels op het roer dienen dezelfde afstand tot het scharnierpunt te hebben.

en ja dan zul je misschien hevels moeten inkorten.

zo heb je dus 3 even lange servohevels en 3 even lange roerverbindingen.

Dat moet je .

De afstand van het scharnierpunt tot aan het gaatje van je roerhevel moet bij alle drie gelijk zijn . ;)

Dit moet je ook moeten doen als je maar 2 servo,s zou hebben bij de grote uitslagen van het 3D vliegen .

Mvg Johan

Inderdaad wat Peter zegt. Op mijn grote Extra's heb ik ook 3 servo's per aileron, het is soms (halverwege het roer) lastig om vanaf het midden van de scharnierlijn te meten, dit deed ik met een speld, en die dan weer opmeten daarna. En dan nog een beetje stoeien met de Hitec Programmer:p

Grt.

het probleem is dat alle bijgeleverde rudderhoorns het zelfde zijn en niet netjes in te korten zijn. dit is de reden geweest dat we deze vraag gesteld hebben. misschien zat er een achterliggende gedachten achter.

gr john

het probleem is dat alle bijgeleverde rudderhoorns het zelfde zijn en niet netjes in te korten zijn. dit is de reden geweest dat we deze vraag gesteld hebben. misschien zat er een achterliggende gedachten achter.

gr john

Bij de Krill roerhevel kun je toch kiezen hoe ver je ze erin lijmt?

Grt.

Ik heb het gewoon opgelost met de Hitec programmer. Voor mij werkt dit goed genoeg. Het is echter wel een rotwerkje voor ze écht goed staan.

Hoe werkt dat met expo samen op je zender ?

Blijft de verhouding dan wel gelijk en gaan ze niet wringen tegen elkaar

Je stuurt namelijk dan wel 6 servo,s met verschillende uitslagen via een mixer op 1 kanaal .

Mvg johan

Geen idee, maar zelfs met grote expo waarden geeft het op m'n eigen toestel geen problemen (dat is wel maar met 2 servo's per rol).

Bij de yak die ik gebouwd heb leek het ook geen probleem. Met de huidige technologie is het niet mogelijk om de servo's op alle punten perfect gesynchroniseerd te hebben. Zelfs niet met een Weatronic (praktijkervaring = mooi verhaal, maar synchronisatie werkt niet super)

Met expo gaat het in de praktijk ook prima.

Op een van mijn 6-aileronservo's-Extra zit het zo;

HPIM5208.JPG

HPIM5209.JPG

Hiermee is het ook makkelijk af te stellen.

Grt.

Ook als de afstanden ongelijk zijn zoals bij deze Yak en deze door een progammer zijn ingestelt . ?

Mijn vleugels worden ook dunner als je richting de tip gaat, dit heb ik gecorrigeerd met ringetje onder de roerhevel zodat die afstand tot de scharnierlijn gelijk blijft. Ook ik heb met de programmer de boel ingesteld.

Grt.

Ooit heb ik volgende post eens gedaan in het draadje On the Edge:
Op DOD staan enkele nuttige filmpjes over het installeren van Hitec servo's: hoe ze mechanisch perfect op te zetten en dan te programmeren. Vooral 'No binding through proper linearity!' en 'Inline rudder servo programming methodology.' zijn interessant.
Bekijk die filmpjes, ze zijn zeer nuttig voor mensen die met big scale toestellen beginnen of bezig zijn. Gewoon stap voor stap volgen, het is wat werk met 3 servo's per roer (ik spreek uit ervaring) maar het loont de moeite wel achteraf.

Laatst bewerkt door een moderator:
wanneer ik de programmer gebruik en daar uiterste uitslagen mee programeer krijg ik altijd een kleinere uitslag wanneer ik via de zender en ontvanger ga testen. waar zit mijn fout?

wanneer ik de programmer gebruik en daar uiterste uitslagen mee programeer krijg ik altijd een kleinere uitslag wanneer ik via de zender en ontvanger ga testen. waar zit mijn fout?

Uh, misschien staat staan de uitslagen in de zender op 140%?

Grt.

Back