Servo's rechtstreeks op lipo; welke diode?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 10 dec 2008.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Iemand die "Peppie" heet, neem ik bij voorbaat al niet serieus meer:D
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Henri
    Eén moment stroom even te hoog, weg diode(s) en tevens weg toestel.
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat is het probleem met een 1n4007 tov een 1n4148? Gewicht neem ik aan?
    Ik heb er een paar liggen, en heb ze gewogen.

    En met een deel van de pootjes er af weegt de 1n4007 0,16g. Das niet veel... Ik zou er het risico er niet voor willen nemen.
    1n4148 komt op 0,07g
    1n5406g (3A), 0,78g met een goot deel van de poten er af.


    Persoonlijk zou ik 1 1n4007 gebruiken, word hij na een vlucht te warm (of brand hij door) dan een 2e erbij.

    Ik kan ze wel voor je meenemen zondag.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Maar je kunt ook gewoon C131's op 4.8V op de regelaar laten werken, die zijn dan al supersnel en je weet zeker dat het nooit stuk zal gaan door een te hoge spanning...... (ook al heb je een diode)

    En voor degene die daar over twijfelt, moet zondag maar even naar mijn Spark komen kijken:D

    Grt.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ja, tuurlijk. De D47s werken ook prima zonder diodes, dat is allemaal geheel waar.

    Toch.. vergelijk het met het overclocken van je PC. Daar neem je ook een zeker risico mee, en win je marginaal snelheid mee, terwijl je PC ook prima werkt.

    Ik ga eerst testen (statisch) met een multimeter en een 1N4148.. en daarna de 1N4007 proberen.

    @Nando: meenemen hoeft niet, heb die diodes standaard in huis :p
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, doe ik ook niet[​IMG]
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    PC oc'en doe ik ook niet aan...


    Ik wacht toch nog even tot begin volgend jaar voor mijn ultieme AM toestel. Maar daar komen c131/jr185s servo's in op 2s -0,7V. (tenzei er tegen die tijd iets beters is) Ben benieuwd naar je resultaten.
    Al die moeite en risico voor 0,09g. :yes: Zo hoort dat.


    En een voorraadje electronica is altijd prettig in huis te hebben.
     
  8. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Heb je toevallig mijn post gemist op de 1e pagina ;)

    Jan-Willem op zijn broertje zijn account !
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2008
  9. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Zie bovenstaande post ! ;) mijn ervaring tot nu toe staat op de 1e pagina

    Grt,
    Jan-Willem

    (nu wel op eigen account)
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2008
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dit draadje is alweer een paar jaar geleden opgestart...

    Welk type diode wordt nu toegepast? Een 1N4001 lijkt me voldoende voor 3 x 5 grams servos?
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Beetje afhankelijk van je servo's :

    3 x D47, dan is 1 x een 1Ampere diode voldoende.

    Ga je 3D/FreeStyle/AM met 3 x DS318 dan moet je een 3Amp diode hebben.
    of 3 x 1Amp diode parallel

    Type nummers weet ik niet.
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    iemand al ervaringen met deze servo's?

    Graupner HV 279 (digitale 6 gr servo tot 8,4V)... dus geen diodes meer nodig op 2S. Wel wat duurder dan bijv. een DS318

    Graupner Servo HV 279
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar op 7,4V even snel en evenveel torque als een DS318...
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bij Jr noemen ze hem 319hv.

    Het probleem is dat ze op 2s inderdaad even snel zijn als 318 op 6v, maar die gebruiken we op en hogere spanning, dat maakt de 318 dus nog sneller en krachtiger.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Klopt, torque en snelheid voor een JR DS318 op 6V zijn dezelfde als voor een Graupner HV 279 op 7,4V.
    En de HV 279 is bovendien duurder...
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2012
  16. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Heel het draadje doorgenomen en weinig duidelijkheid. Dus mijn vraag - welke diode gebruiken de F3P vliegers tegenwoordig?

    Ik ga de volgende servo s inzetten: hitec 5035HD (rol) en graupner C131 (hoogte en richting).

    Of kan ik beter de BEC van de regelaar gebruiken, de servo's zijn namelijk allemaal gespec'd voor 4.8V

    Ik hoor het graag.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een indoorkistje zou ik gewoon de bec gebruiken.
    Mocht je toch diodes willen gebruiken dan zou je bij dat soort stroompjes de 1N4007 kunnen nemen, die is op elke hoek van de straat te koop en voldoet.
    Spanningval over deze diode is ongeveer 0,9V, dus 2 is 1,8V

    GJ
     
  18. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    op wedstrijd vlak wordt er bijna nooit bec gebruikt. Ik nog wel maar wil daar ook verandering in.

    nu dacht ik het zo te doen :

    ik heb Turnigy 6 regelaar en JR318 servo's

    wat ik dacht te doen is het rood draadje van esc naar ontvanger los te maken en aan de rode accu inging op de esc vast te maken met diode.

    gaat dit lukken op deze manier ?
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb op deze manier nog niet geprobeerd, maar als je ontvanger 8,4V (2S Lipo piekspanning) aankan zie ik geen probleem. Ik gebruik momenteel een Spektrum AR6115 die tot 9,6V aankunnen, maar de nog lichtere AR6310 kan ook 9,6V aan. Voordeel aan deze manier van werken is dat je de standaard connectoren van je servo's nog steeds op je ontvanger kan.

    En aangezien je enkel de reactiesnelheid van je servo's wil verhogen (en geen gewicht besparen- want in dat geval moet je sowieso een ESC zonder BEC nemen, YGE 7S bijv.) hoef je ook geen lakdraadjes te gaan solderen aan de servo's.

    Nadeel eraan is dat je ontvanger zelf ook een verbruiker is, en dus voor een spanningsval zorgt (zij het minimaal). Wil je het onderste uit de kan qua snelheid, dan moet de voedingsspanning van je servo's rechtstreeks aan de accuaspanning (op het soldeereiland voedingsspanning accu van de ESC, eventueel met een diode ertussen).

    Of die diode er tussen moet heeft dan weer te maken met de max. spanning die je servo's aankunnen. De meeste servo spec's praten over 4,8 V. Maar ik heb voor mijn eerste wedstrijd Xerces bijv. HXT500 rechtstreeks op de accu met 2 1N4007 diodes ertussen.

    Ik bouw momenteel een tweede versie ervan met D47 op hoogte en richting. Ik heb begrepen dat er in die servo's een 9V motortje zit. Die d47's zouden in theorie dus rechtstreesk op de accu kunnen (zelfs zonder diode ertussen).
     
  20. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    de bec gebruiken van de regelaar is niet echt een optie.
    Zeker niet voor in het B en A programma. als je de bec gebruikt zijn de servo's te traag om mooi de vierkante figuren te maken.

    met dymond 4.7 servo's is de enige optie direct op 2s lipo anders zijn ze te traag. ook direct op 2s lipo zijn ze nog te traag. dit is de rede dat ze niet veel meer gebruikt worden.

    Ik heb JR servo's zowel digitaal als analoog direct op de 2s lipo gehad.
    Werkt prima maar op rol gaat het staan klapperen. zeker met de mega rolroeren van een disney. Met een diode er tussen is voor JR servo's de beste oplossing.

    De nieuwe hitech servotjes heb ik nog geen ervaring mee maar ben er nu een disney mee aan het bouwen dus de direct 2s en 2s met diode ervaringen zullen nog wel komen.

    Welke diode.
    hier kan ik heel simpel zijn 1A is meer als zat.
    Dus gewoon naar de elektronica boer op de hoek gaan en een 1Amp diode vragen.
    Hoe aan te sluiten.
    Hiervoor moet het plus draadje van de regelaar naar de ontvanger los gehaald worden.
    De diode op de plus draad van de lipo solderen en de plus draad naar de regelaar op de diode.
    Een diode heeft een stroom richting. je moet dus opletten hoe om je deze plaatst.
    Normaal gesproken staat op een diode een wit randje of ringetje ofzo iets bij een van de poortjes. deze kant moet richting de ontvanger.
     

Deel Deze Pagina