Setup 1/4 Sopwith Camel

strutter

PH-SAM
Wilde graag jullie advies vragen mbt een electro aandrijving voor mijn 1/4 Sopwith Camel.
Kist heeft een spanwijdte van 2,1m, weegt 9 kg en wordt momenteel door een Saito 30cc twin aangedreven.
Wil graag meer power en ben als alternatief naar een E-setup aan het kijken.

19mei2012maiden01.jpg

Kist hoeft niet snel te vliegen, vliegtijd ca.10 min
Setup mag 2,5kg wegen en de propdiam. max 22"

Beetje zelfstudie levert dit op:
10S 5000 accu 1600gr (2 van 5S)
motor 850 gr
Regelaar 150 gr

Kunnen jullie mij iets aanbevelen en iets vertellen over de vliegtijd en of dit toereikend is?

Tevens een ruwe prijsindicatie?
Alvast dank,

Groeten, Ralf

Een 10S 5000 pack weegt rond de 1200 gram.

Je zou eens kunnen kijken naar een Hacker Q80-7M

Voor iets minder power kan je ook kijken naar een AXI 5345-14 of -16

Beide motoren zijn als vervanging van een 50cc motor bedoeld, dus de power zal 'iets' meer zijn als de 30cc.

@Max, vanwege de korte inbouwdiepte kom ik niet weg met een andere 4-takt motor (dit prefereer ik boven 2T benz ;))
Dus dan is electro een serieuze optie.

Winfried bedankt!
Teveel power is nooit een probleem, daar hebben ze de gashendel voor bedacht toch? :rolleyes:
Het gaat er mij om dat ik flink wat massa voorin heb en een grote prop kan draaien.
Gaat een zwaardere motor ook niet zuiniger met stroom om?

Bij Axi kom ik op de AXI 5345-18 uit met hun berekeningetje
(trainer, 9500gram) deze kost ca.380 dollar.

De Hacker kost 660 dollar(!), valt af

Turnigy heeft een Rotomax 1.60 en kost 110 dollar
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...y_RotoMax_1_60_Brushless_Outrunner_Motor.html

Deze heeft 80A max. ze geven een 120A regelaar aan.
Welke regelaar bevelen jullie aan bij de Rotomax?
Er is n.l. zo'n woud aan regelaars te vinden :shock:

edit, is dit wat? de TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO V2 5-12S Brushless ESC , kost 115 dollar
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...orce_120A_HV_OPTO_V2_5_12S_Brushless_ESC.html

Iemand enig idee wat dan de vliegtijd zou zijn op 10S 5000?

In verband met de inbouw wil ik 2 packs aan weerszijden van de motor plaatsen welke ik koppel, mag dit zomaar?
Aangezien dit geen 3D opzet is kan ik met 'mindere' Lipo's toe.
Hoeveel C raden jullie me aan?

Alvast dank

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
als massa kan je dan ook een geluidsmodule in steken?
zonde om te veranderen, maar het heeft natuurlijk ook zen voordelen op zo een kist...
ik denk dan alleen maar al aan de trillingen.
succes in ieder geval met de ombouw

Mocht die Rotomax voldoende zijn kom ik ruwweg uit op:

2 packs 5S 5000 25C 1300gr 80 dollar
Rotomax 1.60 850 gr 110 dollar
Regelaar 120gr 115 dollar

Totaal 2280 gram (nog 200 gram ballast nodig)
310 dollar, (verzendkosten?)

En dan heb ik nog een lader nodig die 10S aan kan...:rolleyes:

Groeten, Ralf

als massa kan je dan ook een geluidsmodule in steken?
zonde om te veranderen, maar het heeft natuurlijk ook zen voordelen op zo een kist...
ik denk dan alleen maar al aan de trillingen.
succes in ieder geval met de ombouw

Zonde om te veranderen ja, power nu genoeg: nee, dus helaas noodzakelijk :(

Soundmodule zou ik me ook nog in kunnen verdiepen.
Heb geen idee wat de vliegtijd met 10S 5000 zou zijn, zou dat nog minder kunnen, dan zou ik weer wat ruimte (massa) hebben voor zo'n unit

Je moet alle opties bekijken toch?

Groeten, Ralf

En dan heb ik nog een lader nodig die 10S aan kan...:rolleyes:

Met twee losse 5s packs kun je ze natuurlijk ook na elkaar met een 5s lader laden. Als je ze identiek laad lijkt me het in serie zetten tot een 10s pack geen probleem, zeker niet als je ze niet tot het gaatje leegvliegt (wat met zo'n mooie schaalkist sowieso geen goed idee is).

Het kv van die Rotomax is iets aan de hoge kant, wat de propgrootte beperkt.

Als je een budget aandrijving wilt zou ik denken aan:
Turnigy SK3 6374 192kv:
Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192kv Brushless Outrunner Motor

Prop:
Xoar E 21x11 of APC E 21x10

Lipo's:
10S, zo zwaar als je kwijtkunt. Als je gewicht 'over' hebt kun je nog naar 5800mAh.
Turnigy 30C en 40C zijn mij altijd goed bevallen.

Regelaar:
De K-force 120A regelt mooi lineair.

Lader:
Zijn heel veel variaties in. Ik zou eens kijken naar Hyperion en iCharger.
Zelf heb ik de iCharger 1010B en die bevalt me goed. Liefst wel even calibreren, hiervoor heb je een goede voltmeter nodig.

Denk je om de koeling van de motor? De lucht moet door de motor heen, dus het merendeel van de voorkant van de kap zou ik dicht maken, met alleen een opening waar de motor zit. Eventueel een 2e opening om koellucht langs de regelaar te geleiden.

Gerben

Laden hangt heel erg af van de lader die je kiest.
Als je een 300W 10S lader neemt zoals de iCharger 1010B, duur het laden van het 10S pakket ongeveer 45 minuten.

Gerben

Hallo Gerben,
Heel hartelijk dank voor je input!
Ook weer geleerd dat hoog kv de propgrootte beperkt :D

Als ik het zo bekijk zou ik voor ca. 430 dollar een aardige E-setup hebben.
(Evt. een extra pack lipo's erbij..)
Bijkomend voordeel van deze setup is dat het eenvoudig in te bouwen is zonder het nodige breekwerk in de romp ;)

Koelingstip was ook welkom!
Let daar zelf ook altijd op met de 4-takters ;)

Ga me beraden, dank jullie wel!

Groeten, Ralf

Laadtijd is afhankelijk van wat je accu aan kan en wat je lader aan laadstroom kan leveren...

De max. laad- en ontlaadstroom van een accu wordt uitgedrukt in een C-waarde.
Bij een 5S 5000 mAh 25C betekent de 25C dat je bij ontladen 5000 mAh x 25(C) = 125 A kan trekken (continu). Als je continu full power vliegt (wat nooit het geval is) duurt het 1/25 h of bijna 2,5 minuut voor de accu leeg is... In de praktijk zal de vliegtijd veel langer zijn.

Voor ontladen wordt eveneens zo'n C waarde opgegeven.
Kwaliteits Lipo's voor indoor (2S, rond de 100 mAh) kan je vandaag de dag aan 5C laden. Dan is een laadstroom van 100 mAh x 5(C) nodig = 0,5 A nodig. Als je lader voldoende vermogen heeft (7,4V x 0,5 A = 3,7 W, eenvoudigste laders kunnen 30 W leveren), duurt het 1/5 (=12 min) van een uur om de accu volledig te laden.

Voor deze grote van accu's heb ik geen idee of ze 5C geladen kunnen worden. Bij 2C laden moet je op ong. 1/2 van een uur rekenen. Bij 1C laden op 1/1 uur...

Belangrijk is dus na te kijken wat de C waarde voor ontladen is van je accu en wat het vermogen van de lader is. Voor 5S 5000 mAh paketten (18,5V) en 2C laden moet je lader minstens 185 W (18,5V x 2C x 5000 mAh) kunnen leveren (en best iets marge nemen ivm interne verliezen..., minstens 200W dus, 250 W nog beter)

Dank je wel Hans voor de uitleg :thumbsup:

Belangrijk is dus na te kijken wat de C waarde voor ontladen is van je accu en wat het vermogen van de lader is. Voor 5S 5000 mAh paketten (18,5V) en 2C laden moet je lader minstens 185 W (18,5V x 2C x 5000 mAh) kunnen leveren (en best iets marge nemen ivm interne verliezen..., minstens 200W dus, 250 W nog beter)

Ik heb momenteel zelf deze lader: Simprop Intelli-bipower special
Simprop Modellbau IntelliBiPower

Kan echter niets vinden van het vermogen? wel dat hij van 1-6 cel Lipo kan laden.
Zou deze de 5S 5000 aankunnen (uitgaande van 2C laden)?

Gerben heeft het over een 300W lader voor 10S 5000
Volgens jouw berekening zou ik dan naar een 500W lader moeten :confused:?
Nogmaals ik ben een leek op E-gebied, schiet me niet gelijk af...:snipersmile::rolleyes:

Verder vind ik het belangrijk dat ik niet aan de bovengrens van de setup ga zitten, doorgebrande regelaars, motoren of accu's heb ik niets aan.
Dan koop ik liever iets 'overmaats' wat hufterproof is. :p

Iemand verder nog ideeen of voorbeelden van dergelijke setups bij 1/4 schaal dubbeldekkers voor mij?

Groeten, Ralf

't is maar net hoe snel je laden wilt.
1C laden is het beste voor de levensduur van de lipo.
Ik laadt meestal met 1 a 1.5C.

Gerben

Ik heb momenteel zelf deze lader: Simprop Intelli-bipower special
Simprop Modellbau IntelliBiPower

Kan echter niets vinden van het vermogen? wel dat hij van 1-6 cel Lipo kan laden.
Zou deze de 5S 5000 aankunnen (uitgaande van 2C laden)?
Ik ken die lader niet maar op elke lader zou normaal een kenplaatje moeten te vinden zijn waar ook het vermogen op staat.

Gerben heeft het over een 300W lader voor 10S 5000
Volgens jouw berekening zou ik dan naar een 500W lader moeten :confused:?
Nogmaals ik ben een leek op E-gebied, schiet me niet gelijk af...:snipersmile::rolleyes:
Gerben ging volgens mij uit van 1C laden van een 10S (37V) 5000 mAh accu en ik van 2C laden van een 5S (18,5V) 5000mAh accu...voor beiden is hetzelfde vermogen nodig:
37C x 1C x 5000 mAh = 185 W
18,5V x 2C x 5000 mAh = 185 W
Met wat marge kom je op 200W, 250W... 300 W lijkt me al een grote marge (maar dat zal de levensduur van je lader alleen maar ten goede komen)

Voor 10S laden op 2C heb je dus 37V x 2 x 5000 mAh = 370 W nodig...

Gerben heft uiteraard wel gelijk ivm de levensduur... bij 1C laden gaat je accu langer mee dan 2C.

Een indicatie:
Ik vlieg met een lazy ace (niet schaal, maar ook trage tweedekker) van 6kg voor een vlucht van 6 minuten net geen 2000mAh met een accu in spanning vergelijkbaar met 10s lipo (ik gebruik een ander accu type a123).

Voor een vliegtuig dat anderhalf keer zo zwaar is zal dat 3000 mAh voor 6 minuten zijn.
Met 5000mAh kom je dan aan 10 minuten.

Ik gebruik een relatief kleine axi 5320/34.
Een 5330 is anderhalf keer zo zwaar dus in verhouding.
Een 5345 geeft extra vermogen of de mogelijkheid van een schaalprop.

Je hebt het over dollars. Hou wel rekening met douane kosten dan. Waarschijnlijk handiger om binnen eu te kopen.

Een eflite 160 is vergelijkbaar met de genoemde rototmax en te bestellen overal waar ze horizonhobby spul verkopen
Power 160 Brushless Outrunner Motor, 245Kv (EFLM4160A): E-flite - Advancing Electric Flight

Of graupner 740z
Graupner GRAUPNER COMPACT 740Z 37V

Of dymond al6374 (lijkt zelfde als graupner)
DYMOND PROFI AL-6374 V2 | Aussenläufer-Motoren | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren

Icharger levert ook een 3010 met 1000 watt. Hyperion heeft ook stevige laders.

Het is leuk om te denken aan de levensduur van je accu, maar kijk ook naar je eigen tijdndie je beschikbaar hebt voor het vliegveld en hoeveel daarvan je besteed aan laden of vliegen ;-)

Let ook nog op het verschil tussen vermogen bij gelijkspanning en wisselspanning.

De effectieve waarde van het vermogen bij wisselspanning is 1/wortel(2)=71%... maw het vermogen bij wisselspanning moet je nog corrigeren (x 0,71) om tot het vermogen bij gelijkspanning te komen. Soms is op de kenplaat van laders het 'niet gecorrigeerde' vermogen af te lezen...

Bij gelijkspanning is het vermogen eenvoudigweg (nominale) spanning x (nominale )stroom, bij wisselspanning wordt dat dus 0,71 x nomimale spanning (230V) x nominale stroom

Heren dank voor jullie reakties! :D

@Harold, Gaaf dat je het voorbeeld van je Lazy Ace aanhaalt en heel fijn te horen dat 5000mAh waarschijnlijk toereikend is voor 10 min vliegtijd.
Nuttige info, dank!

Douane kosten is voor mij ook nieuw, ik dacht aan Hobby K. Duitsland.
Ook dat moet ik allemaal nog even uitzoeken/vragen.

"Het is leuk om te denken aan de levensduur van je accu, maar kijk ook naar je eigen tijd die je beschikbaar hebt voor het vliegveld en hoeveel daarvan je besteed aan laden of vliegen"

Daar zit ook wat in ;)
Aangezien de frequentie waar ik normaal gesproken mee vlieg niet boven de 20 vluchten per toestel per jaar uitkomt, wil ik de tijd DAT ik op het veld sta wel vliegen en niet wachten...:rolleyes:
Heb het meestal met 4 vluchten per keer ook wel gehad (dat wordt dan dus 2 packs, 2x thuis laden en 2x op het veld laden)

Heb inmiddels al heel wat motoren om uit te kiezen, dat maakt het weer lastig :-x.
Het zou fijn zijn als er een bewezen goede 'standaard setup' bekend zou zijn voor dergelijke kisten als de mijne.
Enige wat ik gevonden heb is deze van de DBModels Sopwith Pup:

Electric Setup for DB Sport and Scale Sopwith Pup

Maar als gewicht van deze kist geven ze op 7kg.
(mijn Camel met zijn 9kg dient 1,2 kg(!!) lood mee in de neus te nemen om het zwaartepunt goed te krijgen, is ook een waanzinnig kort neusje :bad-words:)

@Hans, dank voor je info, gaat wat diep maar is goed om te weten :D
Als de setup doorgaat komt er ook een nieuwe lader bij en zal ik op het vermogen letten. dank!

Groeten, Ralf

Ralf,

Zo kan je een beredeneerde keuze maken:
Op Sizing Power Systems - EFlightWiki vind je het vermogen dat je nodig hebt bij een bepaalde vliegstijl.
Voor 'Scale Flying' 50W/lb kiezen, voor de zekerheid (beter iets teveel dan net iets te weinig) toch maar 'Sport Flying', dus 75W/lb of 16,6W per 100 gr. Voor 9 kg wordt dat dus een totaalvermogen van 1494W.

Op de site van AXI motoren (MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM) vind je de zogenaamde thrust data: de geleverde trekkracht (en bijhorende stroom) van motoren in functie van accu en prop size. Andere fabrikanten geven gelijkaardige data.

Kies een bepaald type motor (bijv de 5330/18 op MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM)
Onderaan de pagina vind je een algemeen overzicht per vliegstijl en het max. gewicht. Een acro kist kan tot een gewicht van 6,5 kg met deze motor.

Nog belangrijker is dus de thrust data daaronder:
Met een APC 20x11 prop en een 10S2P 2000 mAh accu, oftewel 10S(1P) 4000 mAh accu trek je dan 63A, je prop draait 6110 rpm, vermogen is 1524 W (en je had 1494W nodig)

Deze zou dus voldoen. Zo'n ding weegt 659 gr en heeft een kV van 259.

Veel succes met je keuze!

Back