Setup hotliner Simprop lift off XXS

Igor, die 2de motor is voor als je de eerste hebt opgerookt. ;)

Grapje!!!

Haha, dat dacht ik ook al bij mezelf.

Ik moet alleen nog een servo(?), accu's en een regelaartje bestellen. 30A-40A zou voldoende moetten zijn volgens de revieuws omdat hij 24A trekt. Nu weet ik nog niet of ik wel of niet een aparte stroomvoorziening nodig heb. En zo ja, welke?

Zat net te kijken naar de metalgear servo. Werkt prima bij het uitproberen, zit een hoop kracht achter, en is erg precies. Hij is zo groot als een hxt 9 grams servo, en past met moeite in de staart. Dus als ik een andere servo zou nemen zou ik een even grote of kleiner servo moetten hebben. De mpx tinny-s zijn al een stuk te groot, maar passen met een beetje bijsnijden precies in de vleugel. (alleen een paar mm te dik, maarja dat was anders bijna niet mogenlijk.)

Moet nu even gaan kijken hoe ik de motor in ga bouwen, want er zitten al 3 gaatjes in de neus van een vorige motor. En de bevestiging van deze motor is met 4 gaatjes, dus moet even kijken hoe ik dit ga maken. Want het moet niet te zwak worden.

Ik zou minimaal 40A kopen.
Kan je ook nog in een ander model gebruiken.
En de vermogens die de chinese leveranciers opgeven liggen nogal anders dan wat ze echt aankunnen.
Dus gewoon 40A nemen.
Onze ervaring is dat de BEC kan storen (en doet ie ook bij de Turnigy 40A regelaar) dus gewoon een 300 mAh 4 cellen pakje nemen (NiMh), daar kan je de hele dag op vliegen.

De MPX tiny-S is ietsje te groot maar als het goed is zitten er afdekkapjes bij het model.

Je moet ook even rekening houden met het gewicht in de staart, dat je wel uitkomt met je zwaartepunt.
Metalgears zijn vaak zwaarder dan kunststof.

Motorspantje kan je verstevingen met wat 80 grams glasweefsel en secondelijm.
2 a 3 laagjes moet genoeg zijn.

GJ

Ik zou minimaal 40A kopen.
Kan je ook nog in een ander model gebruiken.
En de vermogens die de chinese leveranciers opgeven liggen nogal anders dan wat ze echt aankunnen.
Dus gewoon 40A nemen.
Onze ervaring is dat de BEC kan storen (en doet ie ook bij de Turnigy 40A regelaar) dus gewoon een 300 mAh 4 cellen pakje nemen (NiMh), daar kan je de hele dag op vliegen.

De MPX tiny-S is ietsje te groot maar als het goed is zitten er afdekkapjes bij het model.

Je moet ook even rekening houden met het gewicht in de staart, dat je wel uitkomt met je zwaartepunt.
Metalgears zijn vaak zwaarder dan kunststof.

Motorspantje kan je verstevingen met wat 80 grams glasweefsel en secondelijm.
2 a 3 laagjes moet genoeg zijn.

GJ

Oke, dan ga ik voor de 40A variant denk ik. Even kijken naar die nimh paketjes dan. En anders eerst gewoon de bec proberen (rijkwijdte test ect..)

En tja, ik heb het model 2ehands gekregen (dat was o.a. de reden waarom ik het goedkoop en simpel wilde houden). zitten dus geen afdekkapjes en kleindeeltjes meer bij. De servo die ik nu binnen gekregen heb is deze servo: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo $7.95

14 gram, zwaartepunt maak ik me niet te druk over, (alleen de kwaliteit zoals jullie zeggen ben ik erg benieuwd naar..) hij is nu al ongeveer in balans als ik alles vastplak met plakband of er los inleg. Daarbij komt nog de regelaar en de accu die ik rond het zwaartepunt kan plaatsen.

Ik zal morgen even kijken of ik wat foto'tjes kan maken en posten, dan zien jullie wat ik heb en waarmee ik bezig ben :)

Igor

Reikwijdte test laat het niet zien.
Wij hadden tijdens het vliegen rare tikken, maakte niet uit waar we vlogen.
Alles nagekeken (we hebben nooit last van storing) en toen een andere regelaar erin.
Die vloog wel goed.
Dus de bec losgeknipt, 2 lifepo's als ontvangeraccu en probleem was opgelost.

tja, en die servo..
Je kan geluk hebben.

GJ

Heb je de mogelijkheid om met 2.4Ghz te vliegen? Dan kan je de BEC gebruiken zonder storing en hopen dat die regelaar het allemaal aan kan.

Gooi een Dymond D60 op je hoogte roer, die is slechts 9mm dik en betrouwbaar.

Heb helaas nog geen 2.4 ghz. Moet even uittesten dan. Af en toe een kleine glitch zou nieteens zo'n ramp zijn, maar als je servo's uit het niets in uiterste posities gaan staan heb je een probleem.

Ik heb net de motor gemonteerd. De vorige motor zat er met een hout plaatje ingelijmd vanbinnen en de schroefjes ook door het gfk heen. Ik heb dus hetzelefde houte plankje gebruikt, maar omdat mijn spinner in het midden een iets groter gat nodig had, en de schroefjes van de motor een stuk verder uit elkaar. Net gaatjes geboort en alles netjes vast gezet. Zit muurvast. Spinner past perfect!

Heb alleen een vraagje over de spinner, deze zat na de 1e keer monteren nét niet tegen de romp aan maar draaide soepel. Nu vond ik dat wel heel dicht op elkaar zitten en heb ik er spleetje van een halve mm tussen gedaan. Hoe ver moet deze van de romp af zitten?

Zal zo even foto's maken!

Edit;
Zie nou net dat het cockpitkapje niet paste, de koelribbetjes van de motor zitten een beetje in de weg. Daar even een oplossing voor bedenken!

Laatst bewerkt:
ja mijn origineel kapje eraf gevlogen, dus toch best wat tape gebruiken. mijn spinner zit ook wat van de romp om wat koelredenen maar dat speelt geen zulke rol denk ik hoe ver...

spinner zo strak mogelijk tegen de romp.
0,5 - 1mm
Als ie aanloopt is dat toch na 1 minuut volgas weg.

GJ

Heb helaas nog geen 2.4 ghz. Moet even uittesten dan. Af en toe een kleine glitch zou nieteens zo'n ramp zijn, maar als je servo's uit het niets in uiterste posities gaan staan heb je een probleem.

Zelfs een kleine glitch is niet fijn als je met 160Kmh op 1 meter over de bodem langs komt scheuren!

Hoi Igor,

Goed bezig!

Laat die oude !@#$$#@ maar kletsen, die vliegen ook geen deuk in een pak boter.

Ik heb (had) een Turn Left ook met chinees spul er in en daarmee dit jaa alle F5D limited wedstrijden gewonnen in belgie.
Enige issue met speling was een slechte stuurstang. De Z bocht was dusdanig heftig gebogen dat de 2 mm draad geen ronde doorsnede meer had maar ovaal.
Ik had ca 1.5 mm speling op het hoogteroer, ongeveer net zoveel als de uitslag zelf...
Dan kun je er nog steeds mee vliegen, maar met wat minder speling is fijner.

Vorige week eeen MID-AIR gehad, en dan maakt het wel uit hoe duur je spullen zijn..

Jouw motor met 1000 KV is wel erg traag, maar dat betekend dat er een grote prop op kan met veel rendement.
Die chinese regelaars zijn gewoon goed. Volgens mij heb je voor een racer of hotliner ook geen maatje groter nodig. Vol gas vliegen is voor de regelaar het makklijkste (behalve uit...)

Succes,

Tjarko

Morgen allemaal

Heb net een gebruikte Turn Left gekocht zonder motor/regelaar. Graag wat aanbevelingen welke te kopen. Ik wil de TL als hotliner vliegen, daarom met klapprop.
Wat past zonder dat ik een vertraging in moet bouwen. Hobby city materiaal is ok, ik ga geen wedstrijden vliegen, deze kist is om tussen mijn helievliegen wat anders te doen

Groeten uit een warm Denemarken

edwin

Hallo allemaal!

Ben net terug van mijn 2e vakantie. Was eerst van plan om tussen de vakanties de rest van de setup te bestellen, maar dit was er niet meer van gekomen. Vandaar dat ik het nu dus wil gaan doen.

Ik mis nog een regelaar, accu(s), en propellor(s).

Tjarko, ik heb nu gekozen voor een 2700 kv inrunner van bijna 100 gram. Dus een andere als in de beginpost.

Edwin,

Ik ga met bovenstaande motor Mijn liftoff vliegen.

Hey,

als je de diameter van het neusje opmeet, ze hebben bij HC ook hele nette aluminium spinnertjes te koop in verschillende diameters, en ook voor een 3,17 mm as. Je hoeft dan alleen maar het alu dopje van de spinner iets te bewerken om het middenstuk van de klapprop te monteren.

Zelf heb ik het Lift off'je ook maar weer eens van stal gehaald. Jaaaren terug eens ongebruikt tweedehand aangekocht, moest nog worden afgebouwd. Hij heeft enorm veel meegemaakt, en ook vele crashes gehad. Vooral het gedeelte waar de vleugel gemonteerd zit heeft veel te verduren gehad, maar deze ging na de eerste landing al iets scheuren. Met de kennis nu van dit modelletje, zou ik direct een carbon plaat in deze opening lamineren, wat ik zelf pas na een aantal landingen heb gedaan... toen er al wat scheurtjes in de romp zaten.
De landingen zijn eigenlijk meer gecontroleerde crashes, dan een langzame touchdown, hij draait eigenlijk altijd wel een kant op als hij eenmaal de grond heeft geraakt, een grote zwiep aan de vleugel is dan het gevolg.
Eergisteren de re-maiden, en helaas ging het toen behoorlijk fout. Direct op zijn kant de grond in, vleugeltje in tweeën ter hoogte van de servobevestiging.

Vandaag de vleugel gerepareerd (koolstof liggertjes erin, en een glasmatje om de breuk), en weer gere-maidend. Dit keer met succes, de reparatie merk je eigenlijk niets van.
Een verschil met vroeger is nu de Lipo 3S i.p.v. de 7 Nicad celletjes. Dit gecombineerd met ietsje kleinere propbladen (nu 11*6) en een ander regelaartje.
De setup is verder reeds jaren ongewijzigd, 3 stuks Graupner DS281, en een Mega 16-15-2 vertraagd met een Maxon 4,4:1 . De staartservo is wel vervangen, dit vooral omdat hierover enige twijfel was, en achteraf niet onterecht. Deze is vervangen door wederom een DS281.

Super kistje, ik ben blij dat ie het weer goed doet. Mocht ie ooit eens met pensioen moeten, dan komt er een nieuwe terug ;) .

Greetz, Aldert

Edwin,

Dit is de juiste maat spinner die past op het model en de motor. 35 mm, deze sluit perfect aan.

Mijn model is ook een 2ehands gebruikt model. Hebben ook al een hoop scheurtjes in gezeten en inderdaad vooral rond de vleugel. Hier zit in mijn model carbonweefsel.

Hetzelfefde als ik kies. Al denk ik toch dat ik voor de 30A esc ga. Moet gewoon voldoende zijn, dusja.

Back