Setup Trex 600EFL

Na langere tijd niks te hebben gedaan (sinds 2009 niet meer...) wil ik vanaf volgend seizoen de draad weer oppikken met een hagelnieuwe uitrusting. In die tijd is er echter veel veranderd en ik zie door de heli's het vliegveld niet meer???

Hoewel ik nog steeds geen miljonair ben heb ik toch wat meer budget dan enkele jaren geleden en wil dan ook niet helemaal op een euro meer of minder kijken.

Zelf neig ik richting een TRex 600 EFL. Tot zover het makkelijke deel. Een stukje moeilijker is al de bijbehorende electronica. De combo-versie zal ongetwijfeld voldoen voor het 1e seizoen om FBL te leren vliegen, maar na wat zoekacties hier op het forum bekruipt mij toch een beetje het gevoel dat de combo het qua meegeleverde electronica net niet helemaal is. Wat zou dan wel een redelijke setup zijn?

Gezien de ontwikkelingen de laatste paar jaar zou ik ook overstappen van 35 mhz naar 2,4 ghz. Hierbij zit ik aan de FF10 zender/ontvanger te denken, kan ik mijn oude FF9 hier aan hangen om mijn vrouw te leren vliegen? Indien een FF9 en FF10 niet gekoppeld kunnen worden ben ik meer geneigd een 2,4 ghz module voor de FF9 te kopen en bijbehorende ontvanger.

Een ontvanger-accu is komen te vervallen als ik het goed begrijp, de ontvanger pakt zijn voeding via de BEC van de vlieg-accu.

Als vliegaccu's zou ik Roxxy Power ZX 6S 3300 mAh 25C accu's gebruiken, welke lader zou hierbij passen? Nu heb ik nog een x-peak 3 plus, maar daar ga ik er niet echt mee komen. Is een lader en losse balancer aan te raden of zijn er goede laders met ingebouwde balancers?

Zelf denk ik aan bijvoorbeeld de Robber PowerPeak C8 EQ-bid.

Input is van harte welkom! Heb nog niks gekocht cq besteld dus de setup aanpassen gaat nu nog! Zelfs de keuze van de heli. Bovengenoemde setup is inclusief accu's, zenderset en lader rond de 2000 euro.

ik heb er nu 2 staan, allebij met beastx, allebij met scorpion motor, 1 met de stock servo's en ben nu 1 aan het bouwen met hv setup om te proberen.

allebij hebben ze edge main en tail blades, al zou ik het verschil niet echt merken omdat ik geen harde 3d vlieger ben.

als lipo's heb ik sls 3300 6s, en die laad ik met een hyperion duo 3 lader met ingebouwde balancer.... werkt perfect, maar je moet daarbij een externe voeding hebben...

verder heb ik op 1 een kontronic 80hv, en de ander komt waarschijnlijk een yge 90hv.
de kontronic heeft een ingebouwde bec, die super goed is. dus je bent geen extra lipo nodig voor de stroomvoorziening.

yge komt ook met HV regelaars met ingebouwde bec, alleen die zijn er nu nog niet...

dus ja... wat kost dat?

kontronic 80 hv 329,-
beastx 154,-
scorpion HK3 4035-560 189,-(als je goed zoekt)
setje sls 3300 6s x2 134,-(12s)
trex 600pro efl 740,-
hyperion duo 3 250,-
setje edge blades main en tail 110,-
Misschien dfc head 59,-

dit is al 1965 euro bij elkaar... dus dan heb je nog geen zender....
Als je de setup gebruikt van align, die best goed is, is het allemaal veel goedkoper....

groet Marcel

Als je bij futaba wilt blijven en de T8FG ligt voor jou lekker in de hand dan zou ik die kopen, alle andere hogere futaba zenders zijn niet bepaald handig qua menus (misschien als je eraan gewend bent...)

Koop ipv Robbe roxxy lipos gewoon Turnigy of zippy 40C om mee te beginnen of voor wat meer geld GensAce of DesirePower 25~35C versies.

En om 12S te laden kun je kijken naar een setup waarbij je parallel laad en dus met dubbel amperage of een hyperion duo charger of simpelweg 2 simpele laders.
Persoonlijk goede ervaringen met de Icharger 208B en 3010B. Robbe laders zijn relatief duur en weinig laadvermogen, die C8 heb ik ook en schiet niet op met 6S (max 4A en dus anderhalf uur laadtijd voor 1 setje lipos). Bij de Ichargers heb je wel altijd een aparte voeding nodig.

Als zender is de FF 10 (die je al aangaf) gewoon perfect. Ik heb hem zelf al een aantal jaar, nooit last mee gehad
qua koppelen met een ff 9 zou ik het niet weten..
even kijken of er een standaard verloopkabel is
zal vast wel, aangezien ik zelfs mijn oude fx18 eraan kan hangen zonder problemen. En een collega vlieger heeft zijn ff7 eraan hangen.
Dus de ff9 zal dan best kunnen, maar kijk ff voor de zekerheid naar die kabbel

qua heli
De BEC, battery eliminating circuit, zit in de regelaar. alleen even kijken of deze voldoende ampere kan leveren (continu, dat is heel wat anders dan de piek)
liefst voor dit maatje heli zou je toch ergens bij de 8 ampere moeten beginnen qua bec, dus evt een losse erin hangen

Op zich hoef je geen problemen te krijgen met een 5 amp bec die in de regelaar zit, maar een ds610 zoals standaard in de 600 zit trekt als piek gewoon 'ff' 2 ampere. keer 3 is dus al 6 amp piek, en dan moet de staartservo en andere electronica er nog bij
Maar dat zijn piekwaardes, en ik ben altijd bang dat je dan net te lang over de continuwaarde heen gaat, waardoor de bec voortijdig overlijd...

verder is de standaard setup op zich gewoon in orde, de ds 610 staat goed bekent
staartservo hoor je weinig gekke dingen over

Standaard regelaar moet je even goed kijken dat je de goede versie hebt. Dit is een castle creations, ze hebben een versie gehad die de neiging had zichzelf af te fakkelen. Vandaar de rare filmpjes als je op youtube castle cremations intypt..
Nieuwe versie geen gekke dingen meer gehoord

Bladen, ikzelf vlieg geen 3d, maar merk het verschil echt ernstig..
de edge bladen maken de heli gewoon een stuk rustiger en voorspelbaarder om te besturen
niet dat de standaard 3g bladen verkeerd zijn, dit zijn ook erg goede bladen, maar ik merk het verschil tussen de twee wel
heeft ook met gewicht te maken, de 3g bladen zijn wat lichter dan de edge bladen
met de normale flybarbladen wordt het helemaal grappig, dan is het gewoon meteen een agressief ding (flybar bladen zijn vaak weer een heel stuk lichter dan flb bladen, en het zwaartepunt ligt anders)
Kortweg: bladen kunnen in principe blijven zitten, als je weer ergens een potje geld aangeboord hebt kun je dit altijd nog eens aanpassen

lipo's

:cool:vlieglipos zo als Roxxy Power zijn goed,
en oog met Gens Age ben ik heel tevreden,
deze zijn ook niet te duur,
lipo voor de servos gebruik ik 2650mah Roxxy Power i.p.v. 1900 align
dit alles zit in een 700er, maar qua ''setup'' geen groot verschill:D

hoi,heb jij wel eens aan electronika gedacht? ik bedoel van goeie kwaliteit
gr,
aria

Ja, maar het prijskaartje is dan ook navenant ;)

Nu zit ik aan 1975 euro inclusief zender/ontvangercombo voor een TRex 600 EFL-Pro super combo, 3 accu's en een lader. Reken ik de zender/ontvangercombo en de lader eruit dan blijft er nog 1.116 euro over en dat was zelfs voor een T600N al aan de krappe kant qua budget, dus ik denk dat er wat ruimte voor verbetering is.

Ik heb al wel wat zoekwerk gedaan en zou bij de volgende setup uitkomen:

-T600EFL-Pro KIT +- 550 euro
-3x Futaba BLS451MG 297 euro
-1x Futaba BLS251MG 760uS 139 euro
-Setje servo arms, niet meegeleverd in kit ??? 50 euro
-Castle Creations Phoenix Ice HV80 180 euro
-Losse BEC <<input gevraagd>> +- 35 euro
-VBar Silverline Express V5.3 329 euro
-Scorpion HK4035-500kv 179 euro
-3x Roxxy Power ZX 6S 3300 mAh 25c 297 euro
-Edeg Mainblades 80 euro
--------------------------------------------------------------------

Exclusief de zender/ontvangercombo brengt mij dit op een totaal van ongeveer 2.175 euro, met zender erbij op ongeveer 2.800 euro waarbij ik nog geen lader en voeding heb. Komt er met een losse BEC per definitie een losse ontvanger LiPo bij? Van mijn 600N heb ik nog Curtis Youngblood bladen, die bevallen mij qua vliegeigenschappen erg goed en ik ben dan ook van plan deze over te zetten. Toch heb ik edge blades in het overzicht meegenomen.

Als je gaat shoppen op eBay dan kan het wel goedkoper, met garantie... De cc 80 hv v2 haal je uit Amerika voor 100 euro incl verzenden. Ik heb eventueel wel een zgan airframe van de 600 pro efl voor je liggen met dfc head en nieuwe edge blades...incl servo armpjes...(Die kosten 19 euro en geen 50:-).) en een gebruikte 4035 500 heb ik ook nog wel... Doos en boekjes zijn aanwezig... Canope heeft alleen wat sporen van gebruik, frame in Nieuwstaat.... Als je interesse hebt pm maar...Kost je geen 550 euro...;-)

De bec van een kontronic is genoeg voor je stroomvoorziening... Dus met die regelaar ben je geen externe bec nodig.

Groet marcel

@Willem-Jan:

met 3 vlieglipos zit je niet goed, omdat voor 1 vlucht 2 lipos gebruikt worden,
zo ook bij de 700, die enige is die 550, die vliegt met 1 6s lipo

verder goede keuse met die bls,
ik heb origineel DS610, gaan voor mij strak genoeg

hoi @marcel:

die idee met de bec is goed,
maar ik vind het handig 2 verschillene stromverzorgingen te hebben,
handig bij het instellen (de vlieglipo moet niet aan zitten),
en ook handig op het vliegveld,
alle tests doen (richting van de gyros en, en ..)
en dan power on en vliiiiiegen

bij een losse bec hoef je niet perse een losse ontvangeraccu te hebben.

Je kan in de draden van de regelaar de draden van de bec vastsolderen, zodat de bec stroom krijgt als de regelaar ingeplugt wordt.

Het voordeel van een interne bec is dat je door kunt vliegen en geen extra lipo hoeft te laden... Met een externe bec kun je dit ook zo maken... Een extra lipo voor stroom is weer iets meer gewicht, en na 3 of 4 vluchten moet je die alweer laden... En als je de bec gebruikt kun je gewoon 1 motor kabel lostrekken om af te stellen, dan gebeurt er ook niks...

Maakt het veel uit welke BEC ik ga gebruiken?

Ik zie bijvoorbeeld bij 4rc.nl een CC BEC van 10a en een CC BEC Pro van 20a staan, kom ik met een 10a toe of moet het wat zwaarder zijn? Prijs is op het totaal gezien niet dramatisch trouwens ;) Ik zou graag hebben dat de stroom van de vliegaccu wordt gepakt, dan is je "ontvanger" ook altijd opgeladen. Er is wel geen backup maarja, met een losse ontvangeraccu kan er ook altijd wat gebeuren.

Dan nog de lader, het hele lijstje kan ik nu bij 1 winkel bestellen, echter qua laders is het Robbe of een (voor mij) onbekend merk.

RC-Plus I-power 6200, 200W lader voor 59 euro en daar 2 van, is wel zonder BID maar da's ook niet onoverkomelijk.

Dan heb ik nu volgend lijstje:

T600EFL.png

Ik ben gewoon werkende en kan bij wijze van nu naar de bank gaan, geld halen en bovenstaande setup gaan kopen maar ik wil weten of het hiermee op orde is, 't zal sowieso pas voor rond nieuwjaar zijn! Het wordt al beduidend vroeger donker en tegen de tijd dat alles echt vliegende is zal het bijna wintertijd zijn. En rond sinterklaas en al zijn er misschien wel ergens interessante deals te vinden. Hoewel woonachtig in België zal ik toch wel een beetje hollander blijven ;)

//Edit ik ben de BID-chips vergeten weg te halen maar da's dan uiteraard niet meer van toepassing!

Waarom een Align???

Ik zou je een Compass 6HV kunnen aanraden, deze vliegt standaard uit de doos snaar strak. Geen upgrades nodig. Veel power bij laag gewicht.

T8FG met 6203 ontvanger scheelt alweer 175euro ten opzichte van die FF10 en T8fg heeft 14 kanalen en betere menustructuur.

Zie nu overigens ook dat je 25C roxxy powers hebt, gaan het niet lang volhouden verwacht ik. Gensace of desirepower is goedkoper en beter.

200watt lader is dus 200/25=8A laadstroom, in principe genoeg voor 2C=6,6A laden. Maar je moet bij die lader nog wel een voeding bij kopen.

@gevaho:

jij hebt goede ervaring met jou 6HV,
ik met Align (250, 450, 600, 700),
en de discussie heet ..T Rex,
wat niet wil heten, dat de starter een ander model kiest, omdat ...

Willem-Jan is nu aan de buurt

Koop gewoon turnigy of sls... De sls heb ik en zijn gewoon goed... Voor 4 stuks betaal je 275 euro.. Scheelt je 125 euro...

Dan 550 kit en 180 cc80hv is 730 euro en voor 10 euro meer heb je een complete kit...(hobbymaniac.nl) Waarom geen complete kit en vervolgens alles los verkopen?
Servo, motor, 3gx, blades.. Enz brengen al gauw 250 tot 300 euro minimaal op... Dan heb je je frame voor 450 euro... Scheelt je 100 euro... Zo heb ik mijn eerste 600 pro ook samen gesteld....

Het voordeel van een interne bec is dat je door kunt vliegen en geen extra lipo hoeft te laden... Met een externe bec kun je dit ook zo maken... Een extra lipo voor stroom is weer iets meer gewicht, en na 3 of 4 vluchten moet je die alweer laden... En als je de bec gebruikt kun je gewoon 1 motor kabel lostrekken om af te stellen, dan gebeurt er ook niks...

onzin, met mijn externe BEC op de 700er met een 2650mah lipo,
vlieg ik zonder moejte 10 keer á 5-7,5 min. dat is genoeg voor een dag,
en dan moet toch de service buurt komen!

Die lipo = 165 gr. met kabel en stekker (= niet een s5 % van het gewicht van de heli)

@gevaho:

jij hebt goede ervaring met jou 6HV,
ik met Align (250, 450, 600, 700),
en de discussie heet ..T Rex,
wat niet wil heten, dat de starter een ander model kiest, omdat ...

Willem-Jan is nu aan de buurt

Gohja, ik heb vanuit het verleden goede ervaringen met de TRex, maar zie ook de openingspost:

Input is van harte welkom! Heb nog niks gekocht cq besteld dus de setup aanpassen gaat nu nog! Zelfs de keuze van de heli.

;)

Maar na het Gohbee-debacle was alles een verbetering denk ik.

Back