Shock à la Extra 300 van RCpowers [NU MET FILMPJE!]

Hoi,
ik heb de plannen net 'overgetrokken' in CAD, en wil van 3mm depron een kleine versie gaan maken. Ik ben aan het zoeken en heb dit materiaal gevonden:
Motor, 16,1 gram
16g 2200KV Outrunner Brushless Motor Type 1510 | HiModel
Accu, 8 gram
HiModel 130mAh / 7.4V 15C Li-poly Battery Pack | HiModel
ESC, 8 gram
HiModel GX Seires 10A Brushless Electric Speed Controller Type GX-10A | HiModel
Prop
GWS GW/EP7035 178x89 Direct Drive Propeller | GWS
Servo's, 3,7 gram elk, 3 stuks
3.7g Micro Servo
Dus 35,2 gram, plus prop. Passen deze componenten een beetje bij elkaar (accu lijkt me erg klein) en hoe klein kan ik het toestel maken, met deze set-up, zonder dat'ie te zwaar wordt? 500mm span of zo?

Dank voor input,

Hugo

P.S. wordt voor indoor, uiteraard.

@ depron,
Klopt, de link in de de 1e post staan alle foto's, ben nu bezig de plaatjes een nieuwe url te geven.

Er zijn best veel stekker systemen, veel gebruikt is 2mm goudcontacten, maar ook micro deans of 2,3mm goudcontacten (die laatste heb ik ook).
Aleemaal prima stekkers.
Bec is prima voor een sevo, die gaat niet langdurig boven de 5A trekken, maar een shock wel.
Er is een kleine kans dat de stekker uitbrand, hoewel zolang alles schoon en nieuw is is die kans wel klein, maar het word meestal wel een beetje warm en dat moet een stekker gewoon niet worden, dat is vermogen die niet naar je motor toe gaat.

Hoi,
ik heb de plannen net 'overgetrokken' in CAD, en wil van 3mm depron een kleine versie gaan maken. Ik ben aan het zoeken en heb dit materiaal gevonden:
Motor, 16,1 gram
...
Dus 35,2 gram, plus prop. Passen deze componenten een beetje bij elkaar (accu lijkt me erg klein) en hoe klein kan ik het toestel maken, met deze set-up, zonder dat'ie te zwaar wordt? 500mm span of zo?

Dank voor input,

Hugo

P.S. wordt voor indoor, uiteraard.
Waarom kleiner? 80-90cm is een heel erg mooie maat indoor.
Kleiner vliegt meestal sneller en is daarom minder makkelijk indoor te vliegen. wil je iets makkelijks (of gewoon anders) maak hem me dezelfde apparatuur 10-20% groter.
Wil je iets kleiner moet je ECHT licht spul gebruiken, niet een motor van 16g:eek: of een 10Aregelaar:o
Wil je een shock van 50cm span dan zou ik het gewicht onder de 50g willen hebben, anders word het een pylonracer. Heb je de helft van de span dan 1/3-1/4 van het gewicht.
Je komt op een 1s setup met 5g max motortje uit.
En om nou dat ding 10% te verkleinen om met een net-niet setup te vliegen.

Die accu is duidelijk te klein voor die motor met die prop, die accu levert max 2-2,5A niet de 5+ die je nodig hebt voor die motor +die prop.
En die sevo's zijn niet zo precies (slechte middestelling) en de tandwielen strippen makkelijk.

Ga gewoon voor een net iets zwaarder fullsized kist rond de 150g, wat licht zat is. En een setup die door 100en mensen al bewezen is.
3Xhxt500, 19g motortje 6A reg 2s400 8X4,3 Prop

Ook bij himodel te koop: towerpro S50 19g motortje 6A reg 2s 450 accu 8X4,3 Prop

Goed ik heb nog een paar vragen betreft de extra 300 van rcpowers.

Hoe monteer ik precies de prop op de motor? En hoe monteer ik de motor op hhet vliegtuig? (ik heb inmiddels alles binnen)

Hoe weet ik precies waar ik de lipo etc moet plaatsen?

wat is de beste tape voor de scharnieren? (wat goed blijft zitten..)

Hey

De prop kan je op de moter doen door middel van een propsaver. Dat is zo'n dingetje: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 3mm Prop Saver w/ Adapter & 3 bands $1.99

De motor schroef je op een klein houten moterschotje, ik gebruik hiervoor 2mm triplex. Let op dat je het schotje niet te groot maakt want dan heb je alleen maar extra luchtweerstand.

Dat schotje lijm je dan voorop je shock met Epoxy.

Lipo kan je het beste pas als laatste plaatsen om zo het zwaartepunt goed te krijgen! Dus hoe jij je extra opgebouwd hebt bepaalt zo'n beetje de positie van de Lipo

Voor scharnieren gebruik ik gewone transparante brede Tesa tape. er is speciale scharniertape voor te krijgen maar ik heb nog geen problemen ondervonden met gewone brede tape!

Kan het ook gewoon op een stukje depron of is dat niet mogelijk?
mijn plaatje is een plaatje van 4x4 cm...

ik kan eventueel ng altijd een triplex plaatje tegen het 4x4 depron plaatje aanmaken?

propsavers heb ik ook gekocht, maar ik snap niet hoe je het precies bevestigt?

Of je moter op depron ook kan durf ik niet te zeggen, lijkt me dat dat op den duur los komt te zitten, maar proberen kan altijd!

En de propsaver werkt heel makkelijk :mrgreen: de 2 schroeven die uitsteken daarmee klem je hem op de as van de moter. let er btw wel op dat je dezelfde binnendiameter in je propsaver gebruikt als je moteras is, anders gaat het niet goedkomen!

Of je moter op depron ook kan durf ik niet te zeggen, lijkt me dat dat op den duur los komt te zitten, maar proberen kan altijd!

En de propsaver werkt heel makkelijk :mrgreen: de 2 schroeven die uitsteken daarmee klem je hem op de as van de moter. let er btw wel op dat je dezelfde binnendiameter in je propsaver gebruikt als je moteras is, anders gaat het niet goedkomen!

Ohh eigenlijk had ik dat zelf van die propsaver ook wel zelf kunnen nagaan :P

maar wat als ik nu zon triplex plaatje op een depron plaatje bevestigt?

is het plaatje van 4x4 niet te groot trouwens?

Triplex op depron moet goedgaan, Maar denk dat het mooier word als je dan het depron er tussenuit haalt.

4x4 is best groot! makkelijkst is om je moter op het depron/triplex te zetten en dan met een potlood een lijn eromheen te trekken. En vervolgens op die lijn uitsnijden/zagen.

Triplex op depron moet goedgaan, Maar denk dat het mooier word als je dan het depron er tussenuit haalt.

4x4 is best groot! makkelijkst is om je moter op het depron/triplex te zetten en dan met een potlood een lijn eromheen te trekken. En vervolgens op die lijn uitsnijden/zagen.

maar ik heb hem eral helemaal ingelijmt enz, ik heb 2 graden naar rechts (gezien vanaf vliegrichting)

maar gaat het echt echt heel erg tegenwerken dat dat plaatje 4x4 is? ik bedoel ik hoef met dit toestel nog niet echt te stunten enzo...

Ik heb namelijk al een parkfun fusion en iets van 3 x mee gevlogen, dat ging wel goed maar ik ben te bang dat ik hem de prak invlieg (2x bijna fout gegaan vanaf 100 meter hoogte)

daarom wil ik hier graag rustig mee leren vliegen (ik ga de scharnier uitslagen ook niet zo groot maken)

Het zal denk ik niet superveel uitmaken, ik had bij mijn eerste versie van de extra een vierkant plaatje van 3x3 gebruikt. Maar als het kan zou ik nog proberen de buitenste hoekjes er zoveel mogenlijk vanaf te halen!

Ler er bij de eerste vlucht wel goed op dat dit toestel veel feller kan reageren als een Parkfun fusion!

Het zal denk ik niet supe rveel uitmaken, ik had bij mijn eerste versie van de extra een vierkant plaatje van 3x3 gebruikt. Maar als het kan zou ik nog proberen de buitenste hoekjes er zoveel mogenlijk vanaf te halen!

Ler er bij de eerste vlucht wel goed op dat dit toestel veel feller kan reageren als een Parkfun fusion!

ik weet het, er zit nu ook een brushless op, en fusion heeft een brushed..

Ik bedoel eigenlijk feller met sturen. bij mijn extra is het nu zo dat als je vol aileron links geeft hij 3 rolls per seconde maakt :mrgreen:

Ik bedoel eigenlijk feller met sturen. bij mijn extra is het nu zo dat als je vol aileron links geeft hij 3 rolls per seconde maakt :mrgreen:

haha jaa ook dat weet ik :P

maar kan ik zegmaar de uitslagen van de ailerons klein maken?
zodat ie iets rustiger vliegt?

trouwens: hoe wou je dan een rondje vliegen met dat ding :P?

Als je de uitslagen op +- 20 a 30 graden zet moet ie best rustig sturen!

Rondje vliegen doe ik met hele kleine bewegingen op de sticks. Of vol rudder voor een heel klein rondje :mrgreen:

Hoe meer ervaring je krijgt met vliegen hoe makkelijker het gaat ;)

Maar als het kan zou ik nog proberen de buitenste hoekjes er zoveel mogenlijk vanaf te halen!
Ik gebruik helemaal geen (vierkant) plaatje om de motor te monteren. Maar als ik het wel zou doen zou ik het vierkant op de punt zetten/45graden draaien, zodat de hoeken op het depron zitten, iets ander is volledig onlogisch imo.

Maar ik zou geen plaatje gebruiken, ik zou deze techniek toepassen, NEW AM plane SUltimate - Page 16 - RC Groups ik zou het met 6-8 stukjes van een tandenstoker doen, koolstof dat hij gebruikt voegt imo niks toe.

maar kan ik zegmaar de uitslagen van de ailerons klein maken?
zodat ie iets rustiger vliegt?
Hij vliegt rustiger(en makkelijker) als hij lichter is! Heeft uitslag weinig mee te maken.
Hoe lichter hij is hoe langzamer hij wil vliegen, dan komt er ook minder lucht langs de roeren en reageren ze minder fel. Het mooie is dan dat wanneer je wel die extra felheid wilt je enkel wat meer gas moet geven.
Meer uitslag zorgt voor een hogere maximale rolsnelheid (bij een gelijke snelheid en zelfde vliegtuig) en daarnaast levert het ook een hoop extra weerstand op, handig als je verticaal naar beneden wilt rollen in een beperkt ruimte.
Ik zou het hem minder agressief rond het middengebied maken met expo, en dan dual rate op alle roeren doen, grote uitslagen alles minimaal 45graden en op klein 25-30. verder word het gewoon wennen aan een toestel die exact doet wat jij stuurt, op het moment dat je stuurt.

Lees ook voor je gaat bouwen eens de manuals door van wat TOP kisten, het maakt weinig uit hoe het ding eruit ziet de bouwwijze is ongeveer gelijk.
Sultimate manual
MM Extra manual (hij gebruikt eigelijk dezelfde motor montage alleen met een schroefje en een hol buisje)

oke bedankt voor alle tips

nu heb ik nog 2 vragen:

-Wat voor een tape gebruiken jullie, ik gebruik gewoon verpakkingstape, maar dit laat snel los!

- Aan de zippy lipo's zit zon T-connector, terwijl ik allemaal jst kabeltjes had gekocht enz, waar kan ik T-connector draadjes kopen (beide soorten dus dt je ze aan elkaar kunt maken)

-Tesa! (echte gewone tesa) over de hele bovenkant van de scharnieren en een klein stukje (1cm) over de uitende en bij de roerhevel. En dan zou je er nog met een foliebout overheen kunnen gaan.

- RCtechnics Connectoren
Maar dat vind ik nogal een grote stekker voor zoon klein vliegtuigje, ik zou er 2-2,3mm goudcontacten indoen. Maar opzich maakt het ook niet uit (zolang het maar geen jst is)

Ga gewoon lekker shoppen bij HOBBY-KING.COM mits je geen haast hebt...daar prop je voor kleiner spulecht je winkelmandje vol voor een prikkie.

gr Gert

Ik wou eigenlijk al wel deze week gaan vliegen omdat ik herfstvakatie heb, en daarna weer aan me tentamens moet ;)

Maar ik heb dus een lipo met een Tplug aansluiting, die wil ik aansluiten aan mijn regelaar.

Wat moet ik dan daar voor kopen? Ik bedoel als ik zon T-plug female haal moet ik er dan zelf een draadje aan solderen?

Back