BorisB
Forum veteraan
Heb verslag van Emil doorgelezen en deze is zeer uitgebreid, maar er is nergens uitgelegd wat de gains inderdaad zijn. Kan me wel voorstellen dat het voor een beginner niet te volgen is.
Normaal gesproken praat je over PID's bij zo'n beetje meest gangbare FC's. DJi heeft dit samen verpakt onder gains. Ze hebben de PID's verhoudingsgewijs in een parameter ingepakt, waardoor je minder parameters moet instellen. Dit maakt afstellen wel veel makkelijker en beter te begrijpen. Ze hebben deze wel verdeeld onder alle axisen zoals roll, pitch, yaw en zelfs vertical en atti(zelfstabilisatie)
Kortom gezegd geef je hiermee aan hoe heftig dat je een fout gecorrigeerd wilt hebben. Ik neem wind als voorbeeld. Stel er waait een windje die je multi naar links wil trekken. Dit zal door de sensoren gedetecteerd worden en er zal een respons richting de regelaars/motoren gestuurd worden om dit te corrigeren naar rechts. Je multi zal doordoor gewoon zijn positie behouden en dus niet ineens scheef naar links trekken door de wind. De mate van deze correctie kan dus dmv gains afgesteld worden. Ben je niet tevreden over hoe stabiel je quad hangt, dan verhoog je de gains en je quad wordt stabieler. Verhoog je deze teveel, vind er over correctie plaats en het gaat bibberen oftewel oscilleren
. Een te lui afgestelde quad met te lage gains vliegt daarnaast ook te dwijlerig en is moeilijker in toom te houden. Het kost je zeg maar meer zweetdruppels om deze stabiel te laten vliegen
. De kunst is om niet te laag en niet te hoog te zitten. Dat doe je voor alle assen als je het helemaal naar je zin wilt hebben.
Normaal gesproken praat je over PID's bij zo'n beetje meest gangbare FC's. DJi heeft dit samen verpakt onder gains. Ze hebben de PID's verhoudingsgewijs in een parameter ingepakt, waardoor je minder parameters moet instellen. Dit maakt afstellen wel veel makkelijker en beter te begrijpen. Ze hebben deze wel verdeeld onder alle axisen zoals roll, pitch, yaw en zelfs vertical en atti(zelfstabilisatie)
Kortom gezegd geef je hiermee aan hoe heftig dat je een fout gecorrigeerd wilt hebben. Ik neem wind als voorbeeld. Stel er waait een windje die je multi naar links wil trekken. Dit zal door de sensoren gedetecteerd worden en er zal een respons richting de regelaars/motoren gestuurd worden om dit te corrigeren naar rechts. Je multi zal doordoor gewoon zijn positie behouden en dus niet ineens scheef naar links trekken door de wind. De mate van deze correctie kan dus dmv gains afgesteld worden. Ben je niet tevreden over hoe stabiel je quad hangt, dan verhoog je de gains en je quad wordt stabieler. Verhoog je deze teveel, vind er over correctie plaats en het gaat bibberen oftewel oscilleren

