SIG 1/6 Piper Cub + floats (is niet meer)

Hoi Hoi,

Ik ben Jan en woon in Antwerpen. Meer bepaald op Linkeroever aan het Galgenweel (googelen) waar ik ook meestal vlieg. En jaja, met een 2.4Ghz zodat ik eventueel de Pegasus RC club een goei 5km verderop niet stoor ;). Ik vlieg nu ongeveer een jaartje RC en een half jaartje int echt bij Ben Air Flight Academy op de Piper Warrior III. Ben begonnen met een walkera 4# heli (verkocht) en deze kerst een EZ hawk gekocht. Deze was ik snel beu en ben ik dan op een ARF Phoenix models tucano EP overgestapt. Nu wil ik zelf een kistje bouwen en de 1/6 SIG Piper cub leek me goed om te beginnen.

Voor die gene die het andere draadje hebben gevolgde van deze Cub zullen al wat kunnen volgen.

sig-piper-cub-1-6-brushless

Voor de nieuwkomers: Ik maak dezelfde ;)

flaps heb ik laten vallen omdat dit mijn eerste bouwproject is en ik best volgens de regeltjes bouw zonder brokken te maken...

Het maken gaat geen probleem zijn denk ik maar het kiezen van de setup wel! Ik ben nog relatief nieuw in de hobby en ken het fijne nog niet van brushless setjes. :n00b:

Ja hoor, als je het nog niet wist. Hij wordt ook electroooooo:banana:

Tips over alles zijn welkom: een goede snel drogende hout lijm, bouwmaterialen, gereedschap, te gruiken servo's, aanbevolen (bush)wieltjes, en zeker tips om de flaps te fabriceren zijn welkom!

Het liefst heb ik budgetvriendelijke tips aangezien ik nog student ben.

LATER!

Laatst bewerkt door een moderator:
de lijm die ik gebruik is bison constructie lijm, is na 4 uur droog en hard, watervast en lijmt ook metaal,

ben ook nog een student, vliegtuig technicus wel te verstaan :P

owja,

Okido, men cub is aangekomen.
First impression: WOHOOOOW! :hammer:
Van dit hoopje hout moet ik een vliegtuig maken? :help:

Eens ik eraan begin en alles mooi orden zal het wel samen vallen zeker. :)

Ik vind het wel smerig van SIG dat ik nog 57€ verzendingskosten moest bijbetalen aan UPS terwijl ze in een mail hadden gezegd dat dit 9 dollar ging zijn! Maar ja, wat kan je er aan doen als de koerier voor je deur staat...

Ik begin er aan als men eindexamens gedaan zijn voor men ATPL (24 augustus)

groeten

ik had hem voor 90eu zonder verzendkosten van Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
verzendkoste waren gratis
HaHa :P

aantal tips, vertrouw niet de vleugelribben, loop ze na, kijk of ze zelfde maten hebben,
de vooraf gesneden ronden voor tip en randen hoogteroer kloppen niet heel erg goed, gewoon eerst lijmen en zorgen dat je de buitenste lijnen op je tekening aan houd, hier en daar wat schuren,

wees heel zuinig met het hout, er zit geen 2cm extra bij,
ik had een 5cm van 1/6 sheet gebruikt om de ribben te verhogen, is opgevend moment nodig,
alleen nu heb ik op de vleugel indekking te weinig, moet even kijken hoe ik dit ga fixen,

wees ook heel noukeurig met houtjes op de lijnen te zetten, dus evenveel zwarte lijn aan dezelfde kant, dus niet dat je aan 1kant de zwarte lijn niet meer ziet, en aan de andere kant een hele dikke zwarte lijn,

zorg dat je alles haaks zet, wat haaks moet,

check of de hoek van de achterwand van de cabine goed hebt, al zet je die fout, ziet je cockpit er raar uit,

en natuurlijk alles recht, zie je dat iets krom is, haal het los, want de gevolgen zijn soms niet te overzien

als bouwtafel kan je dit doen, heb ik ook gedaan, 1 mdf plaat, is meestal goed recht, en daar zachtboard op lijmen, dan kan je er makkelijk spelden in prikken, koste bij mij 20eu ofzo

als je niet weet welk houtje bedoelt word in de handleiding, kan je het beste naar google gaan, zoals hier http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=1/4+inch+to+mm&aq=f&aqi=g3&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=1&cad=b
zo rekent google om voor jouw, alleen inch maten wijzigen dan, en dan nameten met een schuifmaat, ik had voor 7eu een digitale schuifmaat gekocht die ze toen bij de lidle hadden,

en natuurlijk heel veel lol hebben met bouwen,

verder als je vragen hebt over bijv hoe de tip aan de leading edge zit, ik hoor het wel
ik dacht ook zo van wtf moet dit een vliegtuig worden?, was ook mijn eerste kit, gewoon handleiding goed volgen en je komt er wel,

Laatst bewerkt:
kan ik ook secondenlijm gebruiken? 'T is maar dat ik goed kan opschieten...
in ieder geval al nen dikke merci voor de tips!

groeten

ja, van conrad is het natuurlijk wel goedkoper, die moet niet half de wereld over om te bezorgen

Ja, het is nu zo... dan zulle we wel 5uurtjes langer werken in het weekend!
En ook een rede meer om de bouw zeker niet te verprutsen! ;)

gebruik nouw maar gewoon constructie lijm of witte houtlijm bouwen moet niet snel maar moet netjes en recht

Ik heb de pattex classic thuis maar heb ook gezien dat ze een express versie hebben. Deze heeft dezelfde hechtingskracht, 0.1g/ml lichter en bij 20°C ongeveer 12min perstijd nodig...

PU lijm moet je gebruiken , geen contactlijm en geen CA

Het liefst heb ik budgetvriendelijke tips aangezien ik nog student ben.

Dan laat die flaps weg . ze hebben toch geen nut op zo,n kleine piper en is alleen maar meer gewicht en geld wat het kost.

Mvg Johan

Als ik deze maak met 2 x 9g servo's zal dat het verschil niet maken zeker. Op mijn tucano van 1m gebruik ik flaperons en Ik zie daar een duidelijk verschil in take off en landing snelheid hoor! Het is ook een deel voor de looks dat ik het wil doen...

groeten

mooi weer n piper draatje helemaal supper:yes: t blijft n tijdlose vogel!!! 21augustus is bij ons de nationale en internationale piper meeting, je bent van harte welkom kun je wat inspiratie opdoen:yes:

mvgr johan snijders

mooi weer n piper draatje helemaal supper:yes: t blijft n tijdlose vogel!!! 21augustus is bij ons de nationale en internationale piper meeting, je bent van harte welkom kun je wat inspiratie opdoen:yes:

mvgr johan snijders

blijft idd een tijdloze mooie vogel! 21 augustus gaat spijtig genoeg niet lukken vanwege men examens...

Ik zie hier een 1/6 J3 en dan de flaps aansturen met een 9grams servo?

hoop dat je eerder 9 kilo bedoelt want die 9 gram servo (iets van 1,5kg trekkracht?) trekt ie in 1 keer aan snot.
Minimaal 3 kg servo`s voor de flaps gebruiken op deze kist :teacher:

Maar misschien snap ik het niet hoor :roll:

Verder een mooie kist :yes:

Een 1:1 J3 heeft geen landeklappen , dus je looks klopt niet

Die reactie had ik eigenlijk al eerder verwacht! :)

En over die servo`s: dat is dus ook een van mijn vragen. Ik heb enkel ervaring met de EZ hawk en een 1m tucano. Hierop werken die servotjes perfect. Ik neem aan dat de piper niet echt sneller zal vliegen dan mijn tucano dus de airload zal enkel toenemen naarmate het oppervlak groter zal worden. Makkelijk en snel uit te rekenen dus...
Ik neem aan dat ik ook 30g servo`s voor de primairy controls moet gebruiken?

groeten

Je moet niet naar het gewicht van de servo`s kijken maar naar de stelkracht.

3kg stelkracht servo`s zijn voor deze kist op alle stuurvlakken en flaps voldoende (rolroeren en flaps elk voorzien van een eigen servo zou ik wel aanraden).

3kg stelkracht servo`s zijn voor deze kist op alle stuurvlakken en flaps voldoende (rolroeren en flaps elk voorzien van een eigen servo zou ik wel aanraden).

Was ik zoiezo van plan.
Bedankt voor de tip, nu heb ik al een idee in welke richting van servo's ik moet zoeken!

Ik zou voor de Hitec 225 BB gaat .

Zijn kleiner als een standaard servo maar hebben voldoende kracht voor alle roeren .

Mvg Johan

Back