Sig floats 1:4 (BosModelAir)

Berto,

Even een vraag waar ik heel benieuwd ben hoe je dat opgelosd hebt: als je de onderste bevestigingen gaat solderen hoe voorkom je dan dat de onderste steunen niet smelten??

Gr.
Alex
 
Door deze gewoon te verwijderen ;-)

Ik heb dus zoals je al opgemerkt had eerst de voorste delen gesoldeerd omdat die bovenaan zitten.
De staanders tussen de voorste en de achterste steun zit dan al op zijn plek vast dus echt uitlijnen is dan niet meer nodig.

Toen heb ik de achterste bevestiging los gehaald, de plastic delen verwijderd, de tussenstaanders op een blok metaal gelegd en de achterste steun met behulp van wat gewichten uitgelijnt.

Dan komt het rottigste klusje en dat is de draad om de beide delen wikkelen (ik gebruik hiervoor wat dikker borgdraad van m`n werk).
Toen ik tevreden was over de uitlijning wat flux erop, de brander aan, flux wegbranden en zilversoldeer erop.

En klaar is klara, eh o nee Berto ;-)
 
Berto ik had hetzelf kunnen bedenken ... :oops: :oops:

Berto hoe zit dat dan als je verenstaal gaat zilversolderen, verliest het dan niet zijn veerkracht. Wat ik wel weet als je het na verhitten plotseling afkoelt dat het broos word. Als je het alleen verhit en langzaam laat afkoelen dat het dan aan veerkracht verliest, maar dat had ook weer te maken met hoe heet je het stookt.

Voor de rest ziet het er erg goed uit wou dat ik al zover was... :?

Gr.
Alex
 
Pfff Alex,

Op de Anthony Fokker School heb ik al die theorien wel eens moeten weten maar hoe het precies zit weet ik niet meer.
Ik weet wel dat bij snel afkoelen het metaal broos wordt en dus gemakkelijk kan breken dus heb ik het rustig laten afkoelen.

Of het echt zijn veerkracht verliest geen flauw idee het werkt in ieder geval wel en da`s het belangrijkste.


Momenteel schiet het bij mij ook niet erg op moet ik zeggen, een hoop andere verplichtingen je kent het wel.
Van het weekend moet ik weer werken en dan hoop ik eigenlijk de drijvers kompleet geschuurd en gespoten te krijgen zodat dat achter de rug is.
Dan komende week `s avonds de romp even drijverklaar zien te maken.

Deze maand moeten de Super Decathlon drijvers volledig klaar zijn en ook ligt het in de planning om de Calmato op drijvers een waterdoop te geven.

We zullen zien :-)
 
floats van SIG inmiddels ook besteld.
Komen voorlopig onder mijn Big Lift (red bull versie).
deze voldoet tenminste aan de geluidsnormen.
MOet aan de pipercub teveel doen om het geluid te halen en mijn Big Lift heeft geen moeite met het gewicht (drop er normaal para's mee, 3kg extra gewicht)

Onder de piper gaan ze wel een keer komen maar dat duurt nog effe.......
 
Goed bezig,

houdt dus in dat we ook jouw Big Lift op floats mogen verwelkomen de 28ste april (zo ja ven in het lijstje aanvullen als je wil).


Ik heb net besloten dat de drijvers klaar zijn, ze zijn wit en zouden het moeten doen.
Er is de mogelijkheid om nog uren te schuren en te plamuren maar ze zijn nu bruikbaar en dat is het belangrijkste.

Deze week op het werk de tussenverbinders tussen de drijvers in schuren, glassen en spuiten, dan de ijzeren handel netjes afwerken en spuiten.
Verder `s avonds thuis de romp drijvermontage gereed maken.

Schiet lekker op zo :yes:
 
ga het in ieder geval proberen.
ben benieuwd wanneer ze binnen komen...
Voordeel van de big lift is dat ik niet zo heel veel hoef aan te passen aan de romp. de bakjes eraf van het paraspringen en ik heb een punt voor de bevestiging van de floats... voorzijde kan gewoon op de plank waar nu het landingsgestel op zit...

heb ook gelijk een prijs opgevraagd van de graupner neuheit 2007..... de elektro wilga (schuim) op floats....
kan ik alvast wennen aan het vliegen met mijn wilga...... :roll:
 
hmmmm helaas niet op voorraad bij de importeur van SIG.
alles staat nu op de beurs dus het gaat nog wel effe duren.
ik hoop ze toch wel voor 18 april af te hebben...


anders misschien toch maar kopietje maken van je tekening Berto en zelf maar bouwen.
 
Hehe, heb ik zeker net de laatste bij de importeur weggekaapt ;-)

Zeg het maar, maak zo een kopieetje voor je :D
 
En weer even op dreef.

De achterste inwendige bodemplaat moet doorgetrokken worden:
float52.jpg


En uitgevoerd:
float53.jpg



Het voorste opvulblok gemonteerd, hier moet het drijver(landingsgestel)blok in komen:
float54.jpg


En deze moet dus ook verwijderbaar zijn ivm montage van het gewone landingsgestel:
float55.jpg
 
En de voorste drijverbevestiging ruwbouwklaar:
float56.jpg


De achterste moet nog gebeuren maar moet ongeveer zo komen:
float57.jpg
 
De voorste drijverbevestiging in vorm geschuurd:
float58.jpg


En de achterste al voor een groot deel opgevuld:
float59.jpg
 
De achterste drijverbevestiging zit ook.
Lekker met wat blokjes balsa gespeeld als opvulling en vanavond eens kijken of ik het netjes in vorm geschuurd krijg:
float60.jpg


Dan zou dit ook het laatste grote werk zijn.

Wat er dan nog moet gebeuren is:
- onderzijde romp bespannen,
- de 2 opklapbare waterroeren monteren,
- beide waterroeren aansluiten aan elkaar en het richtingsroer,
- opklappen van de waterroeren realiseren, waarschijnlijk koppel ik dit aan de sleepontkoppelingsservo (Mooi scrabble woord :roll: ),
- invliegen vanaf het water :D
 
ziet er erg leuk uit :D:D
ik ben nu een SuperDecathlon van depron aan het bouwen met een span van 1 meter, mischien gooi ik hier ook een keer drijvers onder :D:D
 
Dank je Robert14,

Als je er redelijk snel drijvers onder gooit kun je komen naar de Watervliegmeeting in Oss ;-)


De rompaanpassingen om de drijvers te bevestigen zijn "klaar":
float61.jpg
 
Berto zei:
Als je er redelijk snel drijvers onder gooit kun je komen naar de Watervliegmeeting in Oss ;-)[/img]

sorry berto, gaat niet lukken, eerst nog afbouwen en dan nog electronica bestellen, weer 2-3 weken levertijd, dan eerst maar eens leren vliegen :oops: :oops: kan ik namelijk nog niet afgezien van de simulator. mischien volgend jaar??:D:D
 
Ja het schiet lekker op (moet ook wel er staat nog steeds zat te wachten voor afbouw :lol: ).

Het is de bedoeling dat als het weer en de tijd van ons het toelaat deze maand de Calmato op drijvers te maidenen.

En dan in maart m`n Super Decathlon :D
 
En de romp even op de drijvers:
float62.jpg

float63.jpg

Zoals jullie zien moet ik de achterse drijververbinding nog even schuren en spuiten.
 
Zo, ook de waterroeren definitief gemonteerd:
float64.jpg


Qua gewicht wegen het hele zaakie nu 1720gr tel daar nog de verf bij op voor de achterste tussenligger en de bedrading voor de roerbediening en optrekmechanisme dan zal ik uitkomen rond de 1750 gram, iets van 250 gram meer dan ze aangeven.

Ik zit alleen nog even te dubben wat ik zal doen met de kabelplaatsing.


Sig laat de kabels voor de waterroerbediening lopen via gebogen busjes welke aan het frame van de drijvers worden gesoldeerd.
Dit is een makkelijke en eenvoudige oplossing.

Maar, hun gebruiken 1 waterroer zonder opklap mogelijkheid.


Met 2 roeren wordt het dus iets minder gemakkelijk.

Nu kan ik dit ook doen met die buisje maar dan wordt het een zooitje denk ik en die buisjes moet je wel goed uitlijnen anders zal de draad gaan slijten.

Dus ik denk dat ik het net als op het origineel met katrollen ga doen, binnenkort dus maar eens in de shop kijken welke het beste passen bij de toepassing.


Het wordt wel wat :yes:
 
Back
Top