Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Helemaal niets mis mee:thumbsup:. Het is maar wat je wilt.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Nog een dingetje: als de vleugelverbinder verbuigt, is het waarschijnlijk geen verenstaal.
    Maar, waar vind ik in Nederland/Europa verensstaal in inchmaten? Ø 1/4" (6,35mm) om precies te zijn.

    Groeten, Jan.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die hefboom met lijntje trekt je scharnier los. Geen idee of het past, maar de truc met een servo onder de klep die met een (verlengde) hevel de klep openduwt is een stuk robuuster denk ik. Wel twee servos nodig, en een verbouwing, misschien dus beter zo laten.

    Ik zou het scharnier niet folieen maar gewoon een stukje degelijke scotch tape gebruiken. Wel zorgen dat de folie op de randen van vleugel en klep goed vast zit.

    Ten slotte wel een +1 voor peter's opmerking, ik denk dat je wel blij zou worden van een nieuwbouw kistje in hout. Willekeurige res kist maar bij voorkeur de iets stevigere zoals een AndREaS zou prima werken voor je en kost niet de wereld. En vliegen zeker gemoedelijk!
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Klopt, de scharnierfolie was finaal van het hout afgescheurd.
    Er zit een achtkanaals onvanger in de Riser, dus twee extra servo's zijn geen probleem er staan diverse manieren om met een servo de spoilers te bedienen op internet, als het zover komt zou dat geen probleem zijn en met voldoende lange snoeren aan de servo's trek ik dan ook niks stuk mocht de vleugel weer eens los komen.

    Ik heb vanmiddag de folie van de kleppen verwijderd en de zaak quick en dirty vastgezet met een strook gewapende Tesa tape. Dit loopt wat stijfjes, dus óf ik snijd een deel van de tape weg, of gebruik andere, lichtere tape.

    Eerst de boel morgen maar eens afstellen met nieuwe lijntjes.

    Groeten, Jan.
     
  5. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Terwijl hier de kleppen gewoon open gaan, zakken ze nu na opening een millimeter of 4-5 in de vleugel en lopen ze half open vast als je ze wilt sluiten.
    Voor de volledigheid; de foliescharnieren zitten alleen aan de bovenzijde

    Als je eerst aan de binnenkant met open geklapte spoiler met 1 mm tussenruimte een strook folie strijkt en dan aan de buitenzijde de folie ook aan die 1 mm vaststrijkt kan de klep niet wegzakken en gaan klemmen bij sluiten. Lees mijn PB van gisteren.
    Grt. Wim
     
    Theo P vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Voor zover ik kan nagaan, worden deze maten in Europa niet meer gevoerd door de modelbouwleveranciers, ik vond nog een stukje van 1/4"x 18" in de UK, heb ik gelijk reserve...

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    In het weekend de Europese distributeur van SIG gemaild (Lindinger) met de vraag, of ze dingen als een vleugelverbinder hadden liggen/konden leveren.
    Op voorraad hebben ze niks, de kits van Riser hebben een ontstellend lange levertijd en de vleugelverbinder wilden ze wel bestellen, maar dan moest ik rekening houden met ongeveer een jaar levertijd...

    Groeten, Jan.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Dan zoek je toch een stukje rondstaal wat daar dicht onder zit?
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb al een stuk besteld in de UK.

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Het verenstaal uit Engeland is binnen.
    Ik had de advertentie maar half gelezen en realiseerde me niet dat Pk2 staat voor 'packed by two', dus ik 'moet' nu nog drie zwevers met dezelfde vleugelverbinder bouwen/vinden, want ik heb nu materiaal voor vier stuks...

    Morgen maar eens afkorten en testen, tenminste als het niet regent.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2, Berrie en wim eon vinden dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag op uitnodiging wezen vliegen in Kampen met de herstelde Riser.

    Dit ging precies één start goed, na de landing wilden we wat aan het hoogte roer verstellen en een handstart doen. De landing na de handstart was de druppel, startsectie afgebroken, één verlichtingsgat verder naar achteren dan de vorige breuk.
    Ik heb het vermoeden dat het hout daar onder de folie al niet meer 100% geweest moest zijn, want de landing na de handstart, na een glijvlucht vanaf twee meter, was helemaal niet hard...

    De boel ligt inmiddels al compleet uit elkaar, morgen beginnen de herstelwerkzaamheden.

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    De meest recente breuken zitten op de meest onhandige plaats; pal vóór en onder de horizontale stabilisator en de plaats waar beide servo aansturingen door de romp komen.

    Ik heb aan de binnenzijde naast de doorvoeren ijslollystokjes gelijmd, die na enig dremelwerk strak in het staartstuk passen, dit met een dot houtlijm aan elkaar gelijmd, uitgericht en laten drogen.

    Vervolgens aan de onderzijde hout weggefreesd op de plaats van de breuk en er een stuk 1,5 mm multiplex pas voor gemaakt en ingelijmd.

    Vandaag het over stekende hout wegggefreesd en geschuurd en de resterende buitenwanden kaal gehaald, lekker klusje met oude lijmresten van de folie...

    Daar ik geen toegang heb tot deze vlakken met de bovenfrees, heb ik de boel opgeruwd, ontvet en voorzien van een paar laagjes glasweefsel en epoxy.

    De zijden staan nu uit te harden:
    Glas & epoxy.JPG
    Morgen de vlakken naast de vertikale stabilo.
    Als dat uitgehard is kan ik de boel glad afwerken en er een laagje folie overheen zetten, voor het gezicht...

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Dat wordt 'm niet, c.q. is een doelloze oefening, want de breuk zit precies op de plaats waar de horizontale stabilo begint.
    Daar een laagje glas aanbrengen zou in eerste instantie nog meer schade betekenen, omdat de stabilo dan losgehaald moet worden.

    Groeten, Jan.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb de reparatie zo gelaten en er gisteren een paar stukken folie overheen gezet, de boel is in ieder geval weer dicht.
    Het zwaartepunt gecontroleerd; de reparatie heeft geen gewicht in de staart toegevoegd, de neus wil nog steeds licht naar beneden, mooi.
    Straks naar het veld voor wat testwerk.

    [EDIT] Alleen even naar het veld geweest om te kijken hoeveel wind er stond; teveel, spullen in de auto gelaten en even gevliegerd met een kleine parafoil, dat trok al voldoende...[EDIT]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2023
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Ik was er al bang voor; eergisteren gemaaid en vandaag werd er mestinjectie gepleegd, ze waren net met het laatste stuk bezig toen ik kwam aanrijden, gelukkig boven de wind, want dit stinkt ten hemelschreiend.
    Als ik op een recent geïnjecteerd veld ga vliegen, hoef ik ook niet meer thuis te komen, want alles en iedereen stinkt een uur in de wind...

    De SIG Riser moet nog maar even geduld hebben.

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag naar het veld geweest om de gerepareerde SIG Riser te testen; de regen had de mest voldoende in de bodem laten verdwijnen om zonder veel stank weer thuis te komen.
    Aan de buizerds te oordelen was er volop thermiek, dus de lijn uitgelegd en de zwever in elkaar gezet.
    Eerste start wat zwabberig door de turbulentie van de bebouwing, 'standaard' bij wind uit het zuidwesten. toch ruim vier minuten gehaald en zonder schade geland...
    Bij de tweede start ging het gelijk na het lossen flink omhoog en stond de stopwatch op zes minuten bij de landing, geweldig en tegelijkertijd angstig als je je zwever flink kleiner ziet worden.

    Ik houdt me voorlopig aan het advies van Hein en blijf vóór me vliegen in een 'Dr.P patroon', heen en weer, ongeveer tweehonderd meter naar links en naar rechts, kleiner wordende afstanden naarmate ik lager kom. Geen cirkels draaien, in een poging in de bel te blijven.
    Ik kom dan in de buurt van wat mijn zender niet prettig vind ('RSSI signal low') en ben dus best ver bij de zender vandaan gevlogen.

    Na nog een paar starts kwam helaas de eigenaar korrels uitstrooien over het veld en was het vliegen voor vandaag klaar, want hij reed al een paar keer over m'n lijn met z'n grote banden, dat ging wel goed, maar ik heb de boel toch maar opgerold.

    Schadevrij naar huis, we gaan vooruit!

    Groeten, Jan.
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi, Jan.

    Die achtjes voor je vliegen blijft een goed idee, maar je mag natuurlijk best oefenen met rondjes draaien, zo lang je je bochten en vliegtuigstand fatsoenlijk onder controle hebt. Het gaat er om dat je op tijd, betrouwbaar, weer naar "bovenwinds" kunt vliegen. Zo lang je dat doet kun je langzaamaan ook best verder weg of andere patronen vliegen. Op tijd bovenwinds terug zijn en een landingscircuit vliegen. Begin met dat oefenen met weinig wind.

    Veel vliegen, komt vanzelf!
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Met name de vliegtuig stand onder controle houden was vanmiddag soms wel een dingetje, vooral als ik turbulentie tegenkwam die over de bebouwing kwam aanwaaien; een flauwe rechterbocht, tegen de wind in, zo vlak mogelijk vliegend werd door de turbulentie 'verfrommeld' tot een serie rare zwiepers, die veel hoogte kostten vóór ik de boel weer normaal vliegend had.
    Gelukkig op voldoende hoogte, dus tijd zat om de Riser af te vangen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina