Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Check.
    Dat doe ik morgen, een paar stukjes 1 mm vliegtuigtriplex, als de lijm tenminste niet uithardt terwijl ik het uit de pot druk...

    Groeten, Jan.
     
  2. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    >>Ook dat kan ik goed verprutsen, met 1-2 minuten vluchten als gevolg...
    Als het wel goed gaat haal ik 2-3 minuten en als de thermiek zich (door mij) laat vinden, ruim 5 minuten!<<

    Thermiek pak je meestal als je model spontaan wat naar rechts (of linksom en dan alles andersom denken natuurlijk) helt en een rechterbocht inzet om dan gelijk linksom te gaan draaien.
    Je linkervleugel wordt dan door de thermiek opgetild waardoor de rechterbocht wordt ingezet, dus corrigeren en de andere kant op doordraaien.
    Ook helpt (als je zender en ontvanger dit ondersteunen) een vario erin, die gaat piepen als je iets stijgt ipv daalt.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dit heb ik inderdaad een aantal keren gezien, weten welke kant je dan op moet sturen scheelt dan enorm...

    De ontvanger in de Riser is momenteel een Radiomaster R86C, die telemetrie ondersteunt.
    Ik gebruik een Radiomaster TX16S, dus dat zou moeten lukken.

    Echter, ik heb geen vario liggen, dat zou dus een nieuwe (gebruikt is ook een optie) moeten worden, daar heb ik eerlijk gezegd (nog) niet naar gekeken.

    Heb je een suggestie?

    Zit momenteel in 39°C kleine stukjes multiplex over de breuken binnen in de romp te lijmen.
    Hotglue krijgt zo een andere betekenis...
    Ik gebruik gewone houtlijm, maar het droogt als een tierelier.

    Weinig ruimte om te klemmen, dus het pas maken en oneffenheden aan de binnenzijde vlak maken neemt de meeste tijd.

    Eens kijken of ik morgen de breuklijnen wegfrees en er een nieuw stukje voor in de plaats lijm, door het dubbelen aan de binnenkant heb ik voldoende vlees voor z'n operatie.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2022
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ondersteunt je zender frsky ontvangers? Makkelijkst is waarschijnlijk een grx8, grx6 of gr8 of gr6 ontvanger . Daar zit het ingebouwd . Die laatste 2 zijn access, ik weet niet of die ook nog accst ondersteunen wat jij waarschijnlijk nodig hebt.

    Alternatief een losse frsky vario aanschaffen of zelf een maken met een arduino (openxsensor). Misschien heeft radiomaster ook wel zo'n ding.
     
  5. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Ik vlieg een ander merk en heb daarvan (FRSky en Radiomaster) geen kaas gegeten, mogelijk een ander hier in de groep.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren was een perfecte dag op reparaties uit te voeren, binnen werken en de zon het drogen voor z'n rekening laten nemen.
    Zo kon ik achter mekaar zes stukken 1,5mm vliegtuig triplex in de staart lijmen:
    Plakken 01.JPG
    Plakken 02.JPG
    Plakken 03.JPG

    Zo heb ik de drie gebroken zijden ondersteund.
    Het overstekende materiaal in de uitsparingen frees ik er nog uit.

    Daar de meeste breuken precies op, of pal naast het spant zitten, frees ik dat materiaal weg en zet er een nieuw stukje 1,5 mm triplex voor in de plaats.

    Eens kijken, of ik daar vandaag aan toe kom.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zal wel heel wat zwaarder worden. Heb je idee wat het woog en wat het nu weegt?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Nou, dat viel mee qua hoeveelheid werk; drie stukken vliegtuig multiplex afgesneden, de hoeken afgerond en met de bovenfrees de benodigde uitsparingen gefreesd, hier zie je goed dat de oorspronkelijke breuk pal naast het spant loopt/liep:
    Patch 01.JPG
    Lijm en klemmen er op:
    Pressure.JPG
    En het droogt nog steeds rap:
    Patch 02.JPG
    @Bart: De gewichtstoename valt mee; in principe alleen de zes stukjes 3 x 3 cm multiplex 1,5 mm binnen in. Het materiaal voor het overbruggen van de breuken heb ik uitgefreesd uit bodem en zijden, dus dat is alleen de lijm en het wellicht iets zwaardere materiaal.
    De kale romp, 'vliegklaar' zonder vleugel, balanceert nog op dezelfde plaats als vóór de herstelwerkzaamheden, dus daar zit ik niet zo over in.

    Eerst de lijm een nachtje laten uitharden en dan glad maken, folie lijmresten er af en afwerken.
    Voor het mooie had ik misschien een freesmalletje kunnen maken, maar het is geen zichtwerk, dus de minder strakke naden zijn geen ramp...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
    lecraM vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hoe krijg ik de lijmresten van de oude folie er af?

    Ik ben al een aantal uren in de weer met schraper, schuurpapier, aceton, maar het resultaat is magertjes.
    Er moet een effectievere manier zijn, maar die heb ik blijkbaar niet gevonden...

    Groeten, Jan.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schrapen met mesje
    Opkuisen met cellulose thinner

    20220505_132654.jpg

    20220505_132704.jpg

    20220505_140857.jpg
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    @René,

    Zo ben ik inderdaad bezig, maar ik heb geen vleugel met een ronding onder handen, de romp is een vierkante doos, dus de schraper raakt wél de zijden, maar niet het midden, dat in de loop van de tijd wat lager ligt...
    Cellulose thinner heb ik niet bij de hand, als ik de omschrijving lees, is het net zo schadelijk voor de gezondheid als MEK, dat het ik wél staan, dus dat gebruik ik maar.

    Werkt op dezelfde manier als aceton; eerst versmeert het de lijm/kleurresten en bij een schoon stukje doek/papier en een nieuwe scheut MEK wordt het hout schoon.

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De stand van zaken met betrekking tot het schoonmaken:
    Poetsen 01.JPG

    Poetsen 02.JPG

    Het punt van kaal halen en opnieuw bekleden komt wel steeds dichterbij, want bij nadere inspectie vond ik nóg een scheur een centimeter of vijf voor de starthaak, die doorloopt aan de andere zijde.
    Daar komt dus ook eerst een nieuw stuk multiplex in, vóór ik er weer mee vlieg.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De Riser gaat niet mee op vakantie, dus de lijm kan rustig uitharden:
    Patch 03.JPG
    Voor de verandering eens polyurethaanlijm gebruikt, dan vult de gaatjes binnenin gelijk ook.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou wel eens lastig kunnen worden om je lijmklemmen weer los te krijgen. Met lijmklemmen vliegt vast niet lekker.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De Riser kan best wat gewicht hebben...
    Alleen dat het asymmetrisch verdeeld is, zou het vlieggedrag wel eens nadelig kunnen beïnvloeden.

    Geen paniek, de foto is van gisteren, de klemmen zijn er inmiddels af.

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Iets anders, ik heb op 17-7 wat filmpjes gemaakt, nog geen tijd gehad om ze te monteren, maar bij het thuis kijken viel het me op, dat de Riser bij een paar passes dicht bij de camera klinkt, alsof er een straaljager langskomt, bizar.

    Bij de onboard filmpjes hoor je uiteraard het gillen van de lijn na de start, maar ook geluiden van het vliegtuig zelf, doorgegeven aan de camera via de romp, merkwaardig.

    Als ik de boel gemonteerd heb en ik de audio wat kan opkrikken, dan kun je het zelf eens horen.

    Groeten, Jan.
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Ben benieuwd. Hoor mijn lijn niet gillen.
    Hooguit mijzelf als ik boven de 100 meter kom.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik gebruik gevlochten vislijn van Ø 0,5 mm met een breeksterkte van 36 Kg, dat fluit best wel als er spanning op komt.
    Bepaal je dat met telemetrie, of op basis van de gebruikte lijnlengte?

    Groeten, Jan.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Vakantiespullen opgeruimd, dus weer wat tijd voor de Riser reparaties.
    De overstaande lijmresten weggesneden en vlakgeschuurd, ontvet en met overjarige Oracover aan de slag, dat blijkt gelukkig nog te willen plakken, al valt aan de randen de schutfolie er spontaan vanaf.
    Lappendeken 01.JPG
    Ik heb het mezelf niet te moeilijk gemaakt en de oude folie zoveel mogelijk laten zitten.
    Lappendeken 02.JPG
    Ook aan de onderzijde blauw gebruikt, het is toch al een lappendeken en in de lucht zie je er niks van.
    Wel een nieuwe, grotere rvs sluitring pas gevijld voor de starthaak, de kleine oude ring was door de vorige eigenaar schuin door de bodem getrokken...

    Accu laden en morgen eens testen.

    Groeten, Jan.
     
    flymax, ISOLA2 en Hein.z vinden dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Okeee...
    Als bij de tweede landing, de klap te horen is (spoilers te laat ingeklapt).
    En de vleugel niet meer onder een rechte hoek op de romp zit.
    Diezelfde vleugel ineens een negative pijlstelling heeft:
    IMG_6975.JPG
    Er méér losse onderdelen zijn dan vóór de landing:
    IMG_6973.JPG
    En twee van de vier vleugelbevestigingsboutjes zijn afgescheerd:
    IMG_6974.JPG
    Dan denk ik dat er iets niet goed gegaan is.

    Weer thuis, na slechts twee starts, blijkt de 1/4" verenstalen pen verbogen en de voorste bevestiging met de twee inslagmoeren uit de romp gebroken.

    Ik was al geen fan van de nylon M3 boutjes, veel te veel gepiel op het veld om de boel vast te krijgen, dus ik zet er twee beuken deuvels in en gebruik voortaan post elastieken.

    De Riser vliegt goed, misschien dat het zwaartepunt een fractie verder naar achteren is gegaan door de reparaties, maar als ik de zender met rust laat, is de daalhoek nog steeds klein, dus ik laat het eerst zo.

    Dat de grond hard is door de droogte had ik in de vakantie al gemerkt, maar dat een te harde landing op kort gras zo'n klap tot gevolg heeft, had ik niet voorzien. Wellicht één van de uitstekende pollen geraakt...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina