Simpel te bouwen modelvliegtuig voor PWS

In combinatie met LiPo's de manier om extra schoolvakantie te regelen
Wat Ron eigenlijk wil zeggen is: Als je lipo's niet met een speciale lader en de correct laad-instellingen oplaad heb je maar zo de kans dat zo'n ding in de fik vliegt! Er is hier nog wel ergens een topic van iemand in Zeewolde die een accu in zijn garage aan het laden was en even onder de douche ging. Paar minuten later.. garage uitgebrand :(
Dat wil je dus NIET meemaken!

Met andere woorden: Absoluut niet gaan prutsen met lipo accu's! Alleen laden met een lader die ervoor geschikt is en waarbij de individuele cellen in de accu ook automatisch gebalanceerd worden.

Laatst bewerkt:
Hier is een zender en ontvanger die geschikt is voor wat jullie willen:
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
.

Ik heb zelf veel gevlogen met deze zender en ontvanger. Prima ding.
Kon de easystar vliegen tot ik hem niet meer zag.
Voor een dergelijk project meer dan genoeg. En dan ben je inclusief verzendkosten voor 30 euro klaar.
Aangezien de waarde onder de 22 euro blijft, ben je niet belastingplichtig.

En niet de 6-kanaals kopen. Die moet je met een computer instellen. Dat is op het veld niet handig.

Kan iemand uitleggen waar we precies op moeten letten bij het kiezen van een lader? De lader waar bdoets naar linkte ziet er goed uit, maar die is op 'backorder' en het kan 7 tot 30 dagen duren voodat 'ie weer op voorraad is, en als ons vliegtuigje eenmaal klaar is, dan willen we er wel graag veel mee kunnen vliegen. Dan kunnen we dus niet hebben dat we na een paar uur vliegen (is vol (11,65V) geleverd) de rest van de maand dat ding in de garage neer moeten zetten...

We hebben (na de post van Geinstein) besloten dat we waarschijnlijk (oké, ik heb besloten dat het mij het best lijkt, ik moet alleen nog met mijn compagnon overleggen) voor die combinatie gaan, lijkt goed te werken (als ik Geinstein moet geloven) en is zeker een goede prijs!

Job

Ehm Bart, volgens mij is dat een link naar de international warehouse van HobbyKing, wat betekent dat 'ie vanuit Azie opgestuurd wordt en het dus wel even kan duren voordat hij op de deurmat ploft. Als ik dit zo lees:
het kan 7 tot 30 dagen duren voodat 'ie weer op voorraad is, en als ons vliegtuigje eenmaal klaar is, dan willen we er wel graag veel mee kunnen vliegen.
Denk ik niet dat dat de bedoeling is.

Dit geldt overigens ook voor de zender waarnaar gelinkt werd. Deze is overigens wel te bestellen in het DE warehouse, maar daar kost 'ie iets meer (en staat hij op Backorder, als ik het goed zie): http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F19367%5F%5FHobby%5FKing%5F2%5F4Ghz%5F6Ch%5FTx%5FRx%5FV2%5FMode%5F1%5FDE%5FWarehouse%5F.html

Laatst bewerkt:
Huh ja... daar zit wel wat in. De Duitse dependance van HobbyKing lijkt alleen de duurdere laders te verkopen.
Soortgelijke laders zal je ook wel kunnen vinden bij Nederlandse winkels, dat is even zoeken. Bij sommige helicopters worden ze verkocht volgens mij.

Ik kom net achter de tijden die er staan voor het verschepen van die onderdelen uit HongKong, dat is 6-39 DAGEN! daar gaan we dus zeker niet op wachten. Elke dag maar even kijken in de DE warehouse of die 4ch (het linkje van bdoets was de 6ch die je met de pc moet programmeren) weer op voorraad is, maar ik zie het somber in.

Zijn er nog andere (internationale) hobbywinkels waar je voor een goede prijs zo'n combinatie kan kopen?
En anders wordt het de afweging tussen de DX5 van RCTechnics of de lange wachttijd...

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar nogmaals bedankt voor de hulp zover!

Job

Wohooo ik zie door de bomen het bos niet meer.
Misschien helpt het als ik wat slaap mee pak... ;)

We hebben vandaag trouwens weer flink geknutseld en we hebben onze romp gemold (te veel kracht bij het buigen van het depron) dus morgen maar weer nieuwe depron halen, opnieuw uitsnijden en (nu wel goed) opnieuw buigen. Beetje zonde van tijd en geld, maar ja, je doet er ook niets meer aan...

Ik zeg: welterusten!

Wist je al dat depron een "nerf" heeft; één richting kan je het goed buigen, haaks daarop veel minder. Probeer het uit voor je je romp uitsnijdt, dan weet je hoe de nerf moet lopen.
Beetje verwarmen helpt ook (wrijven).

Ook de tweede romp is gebroken....

Wij vernemen inmiddels te weten welke kant de nerf op loopt en ook wat de 'glimmende' en de 'doffe' kant is. In deze richting is dan ook onze 3e romp uitgesneden. Het uigen wil echter nog steeds niet vlotten. Ik heb het idee dat we teveel kracht moeten zetten om hem te uigen en dat hij vrij gemakkelijk weer terugspringt naar zijn uitgangspositie.

We hebben met kleinere stukjes depron geoefend en daarbij gaat het veel makkelijker. Deze techniek leek ons heel simpel en werkte ook vrij goed op deze stukjes:
TUTORIAL : HOW I WORK WITH DEPRON. "BENDING DEPRON". - RC Groups (en dan het filmpje iets lager). Maar op onze romp gaat dat niet zo makkelijk.

De romp moet uiteindelijk verticaal tegenover elkaar uit komen.
Dus van dit:
GroteFoto-3VEPV43Q.jpg

Naar dit:
GroteFoto-3AKNVUSU.jpg

Wij zijn er een beetje moedeloos van geworden en ook een beetje bang om er nu te veel kracht op te zetten.

Iemand nog tips of misschien een bedrijf/persoon bij wie je dit kan leren?

Bedankt

Laatst bewerkt:
neem een stuk depron van een grote van een blad papier .

zet er een lijn op in de midden van het vel , dan aan bijde kanten van de lijn nog een zodat de lijnen parallel naast elkaar liggen met zo,n 5 cm tussen de lijnen.
Nu neem je een alubuis en legt deze op een buitenste lijn , onder druk rol je hem naar de andere buitenste .
Dit herhaal je een paar keer zodat het depron voor de helft word ingedrukt .

Daarna probeer je hoe het depron te buigen is , wil het nog niet goed dat verder rollen tot het wel wil buigen zonder te breken.

Bij de romp die je nu wil maken moeten de lijnen niet parallel lopen maar taps naar elkaar lopen .;)

Orginale depron kan je ook met de föhn doen maar meestal is het geen orginale.

Mvg Johan

Johan, bedankt voor het meedenken, maar we snappen nog niet zo goed wat je bedoelt. Wil je dat we met dat stuk depron van ongeveer de grootte van een A4'tje gaan oefenen hoe het gaat, of moeten we onze romp opdelen in stukken van ongeveer die grootte?

En moeten de lijnen in de lengterichting van het papier of in de breedte van het papier lopen?

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Job en Koen

EDIT: en dan nog even een vraagje. Wij gebruiken nu 5mm depron, zou het heel veel schelen als we de romp zouden maken van 3mm depron? Zou dit betekenen dat het makkelijker te buigen is, of zal het depron juist makkelijker breken? (of allebei).
Wat zouden jullie zelf aanraden voor de romp? 3mm of 6mm?

Laatst bewerkt:
Het idee is, dat je het depron in het gedeelte waar het moet buigen, wat in mekaar perst. Hoe dunner het wordt, des te beter kan het buigen zonder te barsten.
De lijnen waar Johan het over heeft zijn hulplijnen, zodat je met de alu buis precies op het stuk wat moet buigen, de zaak dunner kan walsen. Dus je legt de buis in de lengterichting van de romp, en rolt 'm heen en weer.
Mag trouwens ook best een ijzeren pijp zijn of zo... of zelfs een bezemsteel...

Maar ik krijg haast de indruk dat jullie iets hebben wat stugger is, als het zo moeizaam gaat.

Of anders over de lengte van het buigvlak en ook de breedte ervan groeven maken met een vork. krijg je dus ribbels welke helpen makkelijk te buigen. Dt uiteraard aan de binnenkant doen want dan zie je er niet smeer van

Ik zaag her Depron® in met een zaag haaks op de buigrichting ... ongeveer 2/3 inzagen ... breedte en afstand tussen zaagsneden "experimenteel" bepalen ... als het buigen gelukt is laat ik de zaagsneden vollopen met PU constructie lijm (bruis lijm), daarmee creëer ik een soortement van versterkingribben ... als je het goed doet dan kan je zo tot vrij complexe rondingen in je model brengen met zo min mogelijk losse stukken Depron® ...

Back