Simpele pulse jet engine met dhz onderdelen

• Topicstarter Topicstarter wickedspawn
  • Startdatum Startdatum
W

wickedspawn

Guest
DHZ PULSE JET ENGINE
Voor de liefhebbers:
DHZ-PULSE-JET-ENGINE.pdf
(Rechter muisknop opslaan als [...]/ save as [...] ).

In dit document vindt u een bouwplan van een eenvoudige pulse-jet. Gebruikt makend van
een eenweg-klep/ one-way-valve.

Alle onderdelen zijn ingekocht bij de lokale dhz-markt en met eenvoudige huis-tuin &
keuken gereedschappen
bewerkt. Een budget van 25 a 35 euro zou moeten volstaan.

Alle onderdelen zijn met eenvoudig gereedschap te bewerken.
• Boormachine + metaal boortjes,
• Dremel apparaat of iets dergelijks,
• IJzerzaagje en vijltjes,
• Schroevendraaiers,
• Schroefdraad tapper.
+ onderdelen die je bij de dhz op de hoek kan halen. ( jah, ook de conische Itap 22x15 )

Ik zal binnenkort na het verhuizen foto's maken van mijn pulsejet in actie.

pulse1.JPG

pulse2.JPG

pulse3.JPG

Hoeveel stuwdruk levert dit geval?

De pulsmotoren van Jean Quadvlieg varieerden van 5 kilo tot 15 kilo en misschien wel meer, maar daar ben ik niet bekend mee. Als ik mij niet vergis dan vliegt Bert van Didden met een 8 kilo pijp.

Ja dat wat niek zei zat ik ook al te denken. Als dat geval moet vliegen dan haalt die fan wel zulke achterlijke toeren dattie uit elkaar juint. (toch niek? :lol:)

Freak schreef:

Ja dat wat niek zei zat ik ook al te denken. Als dat geval moet vliegen dan haalt die fan wel zulke achterlijke toeren dattie uit elkaar juint. (toch niek? )

Die fan heeft niets te maken met de voortstuwing, deze is enkel voor het inbrengen van lucht in de verbrandingskamer en na het stoppen van het verbrandingsproces zorgt deze voor een geforceerde koeling.
Ontwerp lijkt simpel doch werkt m.i. gewoon. Een pulsejet maakt geen toeren, het enige bewegende onderdeel op deze pijp is de inlaatklep.

Voor de duidelijkheid > Het is een pulse motor! de Fan is niet op de as aangesloten op een as naar de motor ofzo. En draait een een kleine batterij.
De Fan maakt het starten veel makkelijker. Voor de rest doet hij niet zoveel!

Stuwkrach't; ik heb hem niet gemeten. Als ik klaar ben met verhuizen ga ik hem ontsteken en meten.
De pulse motor is relatief klein. Het Conische deel is slechts 100mm (inkoop bij dhz). Grootste diameter verbrandingskamer is ongeveer 22 mm(-wand dikte).
Minimaal dus, dus verwacht niet al teveel stuwkracht voor zo'n klein beestje. Het lawaai is wel behoorlijk, maar ook niet dusdanig als zijn grotere broer.
Voor modelvliegen valt hij dan misschien nog binnen de norm?
Voor toepassingen voor vliegen, heb je aan deze opbouw meer dan genoeg.
pulse3.JPG

Je hebt dan alles eromheen niet nodig. Materialen zijn bij de praxis/gamma onderdelen vanzelfsprekend niet optimaal voor dit toepassings gebied. Het was beter dat je een dunnere (minder gewicht) wand hebt van een beter materiaal(beter hitte bestendig).

Het was vooral mijn doel, om zo simpel mogelijk & laag drempelig, andere mensen kennis te laten maken met een pulse-engine.
Deze zet je dan ook echt binnen een dag in elkaar. (zonder draaibanken etc.)

hmm zonder draaibanken? Grappig, maar kweet niet of ik hier al klaar voor ben. :D Mischien kan ik beter nog even doorfreumelen met lipos voor dr dooie vallen. :lol:

Complimenten voor de mooie CAD en de uitleg.
Voor de mensen die er mee aan de slag gaan.
PAS OP MET WAT JE DOET. (je hebt maar 1 paar ogen en oren gekregen)

En vergeet niet je buren in een straal van 500 meter te waarschuwen voordat je gaat starten.
Die kunnen namelijk nogal schrikken !!

Ik kan het ook niet vaak genoeg zeggen: Veiligheid gaat voor alles! Gebruik ten aller tijde een gezond verstand. Hoe klein het model ook is, de extreme hitte zal er niet minder om zijn. Houd rekening met explosie gevaar!

Met je oren dicht (of uit ;)) VOEL je t nog terwijl de kist voorbij suist

Bij apollo of pampa op de nabijgelegen camping gingen babies huilen, honden janken, en worden slapende echtgenotes ruw wakker (klaag klaag)

Als je op oudjaarsavond t wil winnen van de carbid bussen :yes:

ps: pdf file damaged.. :(

Een pulse jet is een extreem efficiënte fuel to noise converter met als gering bijprodukt een beetje stuwkracht...

De laatste keer dat ik de mijne heb aangestoken was een aantal jaren geleden met oud en nieuw om 2 minuten over 12 als een soort vervanging van knalvuurwerk.
Om 4 over 12 de politie voor de deur vanwege geluid overlast.....De omwonenden hadden geklaagd dat ze hun vuurwerk wel konden zien exploderen maar dat de knal niet meer te horen was vanwege de pulse jet!

Hahah, humor, en daar vliegen mensen mee? :D Waar zitten die clubs dan? Ergens op een zandbank in de noordzee? :lol:

Het is verboden mee te vliegen, om het gigantische lawaai. Maar het bovenstaande document omschrijft een relatief kleine pulse engine. Misschien wil dat nog net.... testen dus :)

Niek zei:
Als je op oudjaarsavond t wil winnen van de carbid bussen :yes:

ik daag je uit, tegen de carbid buis van een vriend van mij (dia ongeveer 15 cm en CA 2 meter lang), wat een geluid produceert dat ding :lol:

Ik heb een filmpje gevonden van zon model in mijn archief, en even opgeladen naar nieks host. :P

[video width=320 height=240:7953c5e075]http://airtoimedia.nl/web/upload/Freakazoid/Scout%20-%20Pulse%20Jet.wmv[/video:7953c5e075]

Lijkt wel of er een trombone in de fik gestoken wordt. :D
En et zal wel koud zijn, want die mensen hebben allemaal oorwarmers op. ;)

cliff zei:
... En vergeet niet je buren in een straal van 500 meter te waarschuwen voordat je gaat starten.
Die kunnen namelijk nogal schrikken !!
Volgens mij ben je een nulletje vergeten. Zo'n pulsejet is een basstoomfluit op steroïden. Hoe mooi ik het ook vind, het is niet meer van deze tijd en kan beschadigend zijn voor de reputatie van modelvliegen.

Back