Simplex 40 opknappertje

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Frans Bal, 21 sep 2019.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Pensioen, was het maar waar. Maar helaas de vroege VUT is al een tijdje afgeschaft.:D
    Heb stiekem de fototjes opgespaard, HiHiHi, vanaf nu de echte snelheid.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vind het erg leuk en goed dat je zo'n restauratieproject aanpakt. Mijn woordenschat is door jou uitgebreid met het woord 'krokant' voor oud balsa. Maar in mijn ervaring ben je altijd sneller klaar met het bouwen van een nieuw model uit vers balsa, gewoon van de tekening.... Vooral voor zo'n simpel ontwerp als de Simplex (What's in a name?)
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Henk, je hebt gelijk. Zeker de Simplex, what's in a name, is zo nieuw gebouwd.
    Maar wat je zegt, het is een keer leuk om zoiets aan te pakken.
    Een MG-B kan je bijvoorbeeld restaureren of geheel opbouwen uit nieuwe onderdelen.
    Ja, zelfs de carrosserie is voor de B is nieuw te koop.
    Maar toch heeft die gerestaureerde B een streepje voor :D
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo het materiaal voor de drijfstang is binnen.

    IMG_20190926_202550571.jpg

    Denk dat dit wel gaat passen.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Voel me dubbel aangesproken..2 jaar gewerkt aan de MGB..en nu de KK Outlaw...gaat geen 2 jaar duren..die restaureren we in 2 weken. Die eerste is niet jouw schuld...die laatste...ja dus..althans de drive om het snel aan te pakken...en net als jij in die oude meuk zitten te trekken...leuk werk!! En...heb dan wel een echte originele met de KK opschriften nog op de ribben etc
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    En nog krokant balsa gevonden:confused:

    Zelf in de wielendoos nog een paar mooie lichtmetalen velgies met ballonbandjes gevonden. Precies de juiste maat.

    IMG_20190926_204512278.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben zelf gecharmeerd van klassieke Italiaanse 2-wielige schonen (Guzzi en Ducati), dus ik weet wel een beetje van restaureren. Alleen, staal en alu worden niet krokant.....
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Verder met de vleugel.
    Daar was niet heel veel nog bruikbaar van.
    Alles nieuw op de tip boogjes na.

    IMG_20190929_174852011.jpg
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Was aan het nadenken hoe de drijfstang voor de ED BEE te maken.
    Ik heb een klein EMCO draaibankje met een freesstandaard, zonder al te veel toebehoren.
    CNC op een router van een vriend is een optie, conventioneel draaien en dan frezen, was er nog niet uit.
    In het bouwverslag van Jef over de bouw van zijn 2cc dieselmotortje zag ik een eenvoudige methode hoe een drijfstang te maken.

    [​IMG]

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-2cc-dieselmotor.175091/page-6

    Maar eerst het drijfstangetje eens opmeten.
    De lager oogjes waren best uitgesleten, wat is nu de steek van de gaten.
    Nu is het een Engels motortje dus, inches (Yippie)
    Na een beetje puzzelen op het volgende gekomen.


    Freespatroon voor de omtrek ziet er dan zo uit.



    Het frezen kan op het EMCO-tje.
    Maar eerst de vleugel afmaken.
     
    jef vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb ergens gelezen dat het uit plaatmateriaal ook een prima optie zou kunnen zijn.
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Is dat dan een singletje of een LP?

    Nee gekkigheid.
    Voor het materiaal wordt vaak 2024 (Duralumin) of 7075 geadviseerd.
    Zal er ook wel in plaat zijn.
    Hoeverre het noodzakelijk is om deze materialen te gebruiken kan ik mij wel wat bij voorstellen.
    AL51st is ook best stevig, maar ja waarom goed advies niet volgen.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Zou geen ST 51 doen 2024 lijkt me het beste..7075 is knetterhard...kan breuk geven rond de oogies.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    78 toeren, die draaien sneller....
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Zelf gebruik ik altijd 7075 voor drijfstangen (ook omdat ik dit liggen heb en 2024 niet) voorlopig nog geen problemen gehad .
    Van 't WWW geplukt
    2024 vs 7075
    [​IMG]
    The 7075 alloy, like 2024, is very common in the aerospace industry. The main reason for this is that it is one of the strongest aluminum alloys available. With precipitation hardening, it can achieve a tensile strength of 83,000 psi and a yield strength of 73,000 psi, stronger than 2024. In terms of applications, 7075 is suited to applications that require high stress/strain resistance. Whereas, 2024 is suited to applications where high cyclic fatigue resistance is required.

    Groeten Jef
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daaruit begrijp ik dat het vanwege die 2024 wel goed zit met dit onderstel. :thumbsup:
    [​IMG]
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De 0.2% rekgrens (waarna blijvende vervorming optreed) is:
    Al 6082 (51ST) = 245 Mpa
    Al 2024 = 290 Mpa (+18%)
    Al 7075= 450 Mpa (+84%)

    Die laatste scheelt dus best een beetje voordat hij permanent krom gaat. De hardheid is niet erg, dat scheelt alleen maar slijtage.
    Het is alleen wat minder corrosie bestendig, maar ik heb geen idee hoe dat zit met brandstof, zeewater vindt het in ieder geval niet fijn..
    Bijgaand de tabel voor de overige eigenschappen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt mij dat 7075 een goede keuze is.

    Verder met de vleugel.
    Was al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe bouwplank. De huidige plank was prima maar alleen wat hard. Bouwspeldjes wilde er niet echt makkelijk in met als gevolg kromme speldjes.
    De plank bekleden met een laag hard balsa was een mogelijkheid. Of nog mooier kurk linoleum.
    Kurk linoleum kan je kopen bij de hobby/ knutselwinkel voor het maken van stempels, snedes.
    Kreeg een tip dat oude prikborden ook bekleed waren met kurk linoleum. Maar ja waar haal je zo een bord vandaan, nou uit de kringloop winkel was het antwoord.
    Prikborden zijn schijnbaar uit de tijd en worden afgedankt en eindigen naar het schijnt in de kringloopwinkel.
    Laatst wat spullen bij een kringloopwinkel afgegeven en dan kijk ik altijd even binnen of er wat leuks te vinden is. Wel U raad het al daar stond een prikbord van 100*76 cm te koop voor wel 3 euro. Het bord was mooi recht dus maar snel gekocht.

    Nu is 76 cm breed iets te veel voor mijn bouwtafel. Hup de zaag erin. Resultaat twee top bouwplankjes voor €1.50 per stuk:banana:

    IMG_20190930_143944211.jpg

    Zo en nu de vleugel......
     
    jef vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn bouwplanken..18 mm MDF en een toplaag van 5 mm populieren triplex er op gespijkerd.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    maar je hebt de oude drijfstang nog...half in de bankschroef...om tikken 45 graden...blijft het heel..is het 2024.
    Gaat het stuk dan is het 7075...
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Heb ergens gelezen wat het materiaal was van het originele drijfstangetje. Even zoeken.

    De vleugel. Beginnetje is er.

    IMG_20190930_165133112.jpg
     

Deel Deze Pagina