Aha, nu komt de aap uit de mouw!:wink:Roy zei:Goedendag Franck!
Ik heb al vaker gelesd met mensen die een 6,5cc op een trainer hebben/hadden. Persoonlijk vind ik het fijner.
Ook ik kan met een 6,5 op een Westerly allerlei leuke kunstjes. En toch hou ik 'm heel (zou ook tamelijk ontluisterend zijn als me dat niet lukte...).
Maar het gaat er niet om, wat WIJ leuk vinden. Het gaat om de beginner, die hier uiteindelijk solo mee moet gaan vliegen.
Die geeft gegarandeerd een keer volgas, als dat absoluut niet kan en waar het dan met een 4 cc nog reparabel is, kun je met een 6,5 alles afschrijven.
Niet hoe het onder mijn hands-on begeleiding gaat, maar hoe tijdens het hands-off oefenen, dat is mijn grootste zorg.
Als je perse met 6,5 wilt beginnen, neem dan ook een passend model -iedere willekeurige .40 trainer van 2,5 kilo met rolroeren does the job- maar het is een beetje als leren autorijden in een 3liter GTI met automatisch geschakelde bak, je komt ergens halverwege binnen.
Zoals Richard een keer terecht opmerkte, hoef je heus niet op de driewieler te beginnen, maar als je om je heen kijkt, zie je automobilisten, die nog steeds geloven dat ze op de brommer zitten. Ze rijden nog even beroerd en aso... Kortom, die verkeersles op de fiets in de basisschool zou wat langer doorgevoerd moeten worden.
Vandaar -talking planes again- dat ik pleit voor een zo simpel mogelijk model, waar alles -met de hand- moet. Mijn ervaring is, dat je daarmee de leerling het snelst naar een punt van zelfvertrouwen en solo kunnen vliegen toebrengt. En bij dat concept hoort ook dat gelimiteerde motorvermogen.