Single Channel enkel rudder A1 zwevers

het wipje voor de verstelling van het hoogteroer.
Heb je al enige ervaring hoe dit uitwerkt als belastig voor de servo?
Ik bedoel: als je ook een beetje down wilt kunnen sturen is de middenstand belast: is dit een probleem?
Verder ::thumbsup: voor deze belangstelling voor dit soort modellen.
Vliegvriend H en ik waren overigens al enige tijd aan het filosoferen over een VRA-A1 idee.ook binnen het sub250 gebeuren.
Voor mezelf lijkt het me vooral leuk om op bv TFA meetings met wat van deze modellen en ''kindred spirits'' te komen.
Momenteel is mijn in voorbereiding zijnde projectjes lijstje 7 stuks, daar komt dan dus een VRA-A1 nog bij, dus dat gaat nog even duren.
Mijn plan is, omdat ik eigenlijk nooit (behalve vintage motorkistjes), van een niet eigen ontwerp gebruik maak, een basis A! te bouwen zoals ik in 1970 gebouwd zou hebben.
Om het mezelf gemakkelijk te maken denk ik gebruik te maken van een paar Wakefieldvleugels die ik nog heb liggen uit die tijd en de vleugel van de kist uit posting #134.
(de romp van dat kistje is een beetje te veel behelpen om er de R in te prutsen.)
Dan zou ik ineens 4 kistjes hebben en kan er ook nog eens stuk aan de bungee mocht dat nodig zijn.
 
Heb al meerder topics opgestart in de hoop dat men zal aansluiten voor de TFA meeting , het leuke is dat het nu met de A1 modellen begint los te komen.
Hoop natuurlijk wel dat er nog meerdere A1 (of soort van) volgen, want dan wordt het alleen maar leuker op de TFA meetings.
Neem bijv ook deze topic 1/2A Texaco met 0.8 Cox, diesel of E-motor ook met die gedachte gestart, maar men moet dan wel willen aansluiten.
Het maakt ook helemaal niet uit welk model het is als het maat in dat zelfde idee een beetje past want dat lijkt mij max fun.
Geen wedstrijd druk maar lekker met zijn alle vliegen, met een serie modellen die een beetje in een zelfde soort groep passen.
Hoe mooi zou het zijn een VRA-A1 , VRA-1/2A Texaco , VRA-1/2A powermodellen en ga zomaar door.
Oja misschien ook nog een VRA-Wakefield.
:banana::banana::banana::banana::banana::banana:
 
Ik ga in ieder geval door naar de volgende op mijn too do lijst.

upload_2022-1-8_20-55-10.png
 
Ik heb hier nog een ruwbouw Saper 13 liggen klaar voor VRA met 2 servo's. Een liefhebber mag hem komen ophalen. vliegen ermee lukt mij toch niet meer.
 
Ben natuurlijk gelijk weer nieuwschierig welk model dit is.
Lijkt wel een prijsvraag...
Nee geen prijsvraag maar is een hele bekende en had wel verwacht dat jullie dat zo zouden zien.

Ik heb hier nog een ruwbouw Saper 13 liggen klaar voor VRA met 2 servo's. Een liefhebber mag hem komen ophalen. vliegen ermee lukt mij toch niet meer.
Is een hele mooie Theo en lijkt me leuk om die van je over te nemen en te vliegen.
 
Op blz 7 had ik het al ff over de Caprice gehad..o.a. dat die als kit bij o.m. Ripmax verkrijgbaar is.


Deze uitvoering dus...

51mitabfr-l-_ac_sx569_-jpg.471504




Jivaro heeft hem ook in het programma en ene Laurent Schmitz heeft er een leuke VRA van gemaakt...

Bekijk bijlage 475354



Hier het gehele artikel...

https://jivaro-models.org/caprice/page_caprice.htm


Maar hoe zag de originele Keil Kraft uitvoering er uit ??

Dichter er bij dan een plaatje van de originele doos kom ik nog niet....mooi hé!!!

Bekijk bijlage 475355
Ja hij is mooi en een leuk verslag op de Jivaro site, leuke site trouwens kijk daar regelmatig.

Denk dat dit een plaatje is van het origineel uit 1959.
003.jpg


En een advert in de Aeromodeller van Juni 1960.

keilkraft-ad-aero-modeller-june-1960.jpg

Dit zou op zich al een heeeeeeel leuk setje modellen zijn om gezamenlijk te zien vliegen.
Heb de Dolphin en Topper op mijn Too do lijst staan.
 
Van de Dolpin heb ik nog een geheel ongebouwde bouwdoos liggen. Het was mijn eerste 'echte' zwever in 1958.
 
Buisje voor het richtingsroer, check.

IMG_20220110_193554.jpg


Neus blok en blokje bij de neuslijst van de vleugel, ook erop

IMG_20220110_193603.jpg


Nou, dat past best ruim.
Accu, iets van een 1S 500 mAh LiPo.
Of zo'n ronde van 650 mAh, past makkelijk.
Denk dat een ouderwetse NiMH 4 cel 400 mAh ook wel past.

IMG_20220110_194652.jpg
 
Frans..een 1S lipo is wel mager...3,7 volt voor je RX die 5 moet hebben..dacht ik..
Ik stop overal een 2S 300 á 450 in..met een kleine ESC (met afgeknipte motordraden) die dan die 7,4 volt transformeert naar de juiste Rx spanning..

Oh, nee hoor gaat prima.
Jaren zo gebruikt in mijn DLG's.

De RX-5 M-link stopt zo rond de 3.6-3.7 volt, dat wel.

Een volle Lipo geeft 4.2 Volt en zakt redelijk snel naar 4 Volt, om daar best lang rond te blijven hangen.
Een zo groot mogelijke capaciteit in de romp proppen, dan heb je meer speelruimte en zakt de spanning minder snel in bij hogere belasting.
In een DLG trekken de servo's bij druk gelijktijdig sturen van alle servos (4 stuks) zo 1.5 Ampère.
Bij normaal gebruik veel minder en kan je op een 950 mAh 1S LiPo zonder problemen 1.5 uur vliegen.
Handig is dan een telemetrie meting van de ontvangerspanning, kan je tijdig een nieuwe accu steken of opladen.

Boosters en ESC ook gebruikt in het verleden.
De boosters wilde wel eens na het roken stoppen met werken, niet goed...
En bij kleine ESC's was de maximale stroom die geleverd kon worden aan de krappe kant.
Niet gebruikt, wel gezien, spanning verlagen met een paar diodes.

Met 1S direct niets van deze "ellende" lekker simpel.

Tegenwoordig is er veel meer keus in high voltage servo's en kan je zonder problemen direct een 2S lipo of LiFe gebruiken.
 
Back
Top