Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Dit draadje is een beetje bedoeld als een A1 draadje maar vooral ook om te kijken of ik wat liefhebbers kan motiveren, een dergelijk zwevertje te bouwen om later samen te vliegen.

Als jij mooie tekeningen hebt van vintage zwevers (geen schaal) die groter zijn, maar hierop aansluiten dan zeg ik ja graag, ga er dan wel vanuit dat je ook een van die modellen gaat bouwen:yes::worship::thumbsup:

Zou zeggen laat maar komen die tekeningen ben reuze benieuwd.
 
full

full
 
Ton, bedankt voor de spantjes kan wachten om vandaag aan het vleugeltje te beginnen, het rompje en het stabilo had ik al stiekum geboud.

Artur, wat een mooie tekening van het rompje, en wat leuk begrijp ik goed dat dit een eigen ontwerp is?
 
Ja die tipverdraaiing is waanzinnig, daar maak ik me ook wat zorgen over. Best te doen om die wat minder te bouwen maar hoeveel minder??
Thermiekrem... zit er volgens mij niet op en dat hoeft van mij ook niet, ze zouden RC worden.
Ik vind het ook leuk dat het ontwerp bijna net zo oud is als ik.
 
de enorme tipverdraaiing is nodig omdat er een hol profiel wordt toegepast. Wanneer je voor een ander profiel kiest, dan kan de verdraaiing minder groot. Maar eigenlijk ben je dan een ander model aan het ontwerpen. Ik zou hem gewoon volgens tekening bouwen, en de bescheiden vliegeigenschappen voor lief nemen……
 
de enorme tipverdraaiing is nodig omdat er een hol profiel wordt toegepast. Wanneer je voor een ander profiel kiest, dan kan de verdraaiing minder groot. Maar eigenlijk ben je dan een ander model aan het ontwerpen. Ik zou hem gewoon volgens tekening bouwen, en de bescheiden vliegeigenschappen voor lief nemen……

Het holle laten beide ontwerpen er naar de tip al uit lopen naar een (bijna) symmetrisch profiel.

Ik heb er nooit zo'n probleem mee om een ander profiel toe te passen, uiteindelijk wil je er lekker mee vliegen en ik denk dat alleen een expert het verschil ziet.
Zoals Rick al schreef zal dat inderdaad invloed hebben op de stabiliteit, maar daar heb je programmatjes voor om dat uit te vogelen en kan je hier in het zweefvlieg gedeelte
om advies vragen. Ik heb geen ervaring met vliegende vleugels, maar ik denk dat je door met zwaartepunt en tipverdraaiing te variëren een heel eind komt.

Zie voor moderne vliegende vleugel profielen en een hoop technisch leesvoer over vliegende vleugels:
aerodesign.de
 
Prima maar zou voor de vliegende
Het holle laten beide ontwerpen er naar de tip al uit lopen naar een (bijna) symmetrisch profiel.

Ik heb er nooit zo'n probleem mee om een ander profiel toe te passen, uiteindelijk wil je er lekker mee vliegen en ik denk dat alleen een expert het verschil ziet.
Zoals Rick al schreef zal dat inderdaad invloed hebben op de stabiliteit, maar daar heb je programmatjes voor om dat uit te vogelen en kan je hier in het zweefvlieg gedeelte
om advies vragen. Ik heb geen ervaring met vliegende vleugels, maar ik denk dat je door met zwaartepunt en tipverdraaiing te variëren een heel eind komt.

Zie voor moderne vliegende vleugel profielen en een hoop technisch leesvoer over vliegende vleugels:
aerodesign.de
Zou persoonlijk niet snel voor een ander profiel kiezen, dan kun je net zo goed een moderne vliegende vleugel maken.
De uitdaging voor mij zou zitten, om te bewijzen dat dit vintage vliegende vleugel model ook een goed ontwerp is dat prima kan vliegen.
Geen vluchten van 30 min maar 1 min is al 100% fun voor mij en het bewijs dat het ook kan vliegen.

Neem bijvoorbeeld mijn Radio Pancho die vliegt met RC en als je rondjes wil vliegen verlies alleen maar hoogte.
Blijf je wat tegen de wind in hangen en laat je hem meedriften of wat draaien vliegt het model soort van VV met een beetje RC ondersteuning en dat is fun.
 
Hoewel ik gedurende een jaar of 5 in mijn prille jeugd intensief (ook wedstrijden) A2 modellen heb gebezigd is het er toen niet van gekomen om wedstrijden te vliegen met A1 modellen...

Maar ik heb er wel diverse gehad en na wat Suls modellen zoals de Sinbad heb ik nog goede herinneringen aan de Keil Kraft Caprice.

Bekijk bijlage 471500

Bekijk bijlage 471501


De eerste heb ik gebouwd zo rond mijn 17e jaar ( ergens in 1964) en daar braaf Vrije Vlucht mee gevlogen. Enkele jaren later zei mijn toenmalige vriendin (en nu nog steeds aan mijn zijde) dacht je dat ik geen modelvliegtuig kan bouwen..

Het werd wederom de Caprice maar..nu met één centraal vleugel paneel extra en dus een grotere spanwijdte. Tevens zat er een Simprop 1 kanaals setje in met een escapement.

Oplieren deden we samen..met een 200 meter lijn waarbij Hanneke al fietsend de snelheid maakte en ik achterste voren achterop zat om de lijn vast te houden en de kist te sturen.

Ja ja..singel channel A1 in de sixties...dolle pret!!


Oh ja...hij is sedert enkele jaren weer te koop

http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=A-KK1010
Bekijk bijlage 471504
hahahaha geweldig, wat een feest moet dat zijn geweest en dan ook nog met rc erin prachtig.
En dan een 200m lijn dan heb je bij loskomen een aardige hoogte te pakken.
Twijfel of zelf een setje laseren of bestellen bij Dennis want zie dat hij een dealer schap heeft.
Moet bekennen dat deze al heel lang op mijn toodo lijst staat.
 
Leuk Theo weet je ook nog welke vliegtijden je kon behalen
Stil-air van een 50 meter lijn haalde een goede A1 (F1H) 2.30 en een hele goeie A2 (F1A) in die tijd 3 minuten. (Midden jaren 60). (Te wijten aan de heer Reynolds)
Ik heb echter, maar dat viel nooit zo op, meerdere wedstrijduitslagen uit die tijd waarbij de top 3 A1 binnen de top 5 van het A2 veld zat.

A1 is me te klein voor een zwever.
Beetje jammer dit toch: het is inderdaad een ander vak, maar je mist een heleboel charme.

Wat is eigenlijk het idee achter zo'n vleugeltong en hoe blijft de vleugel daarmee op zijn op zijn plaats zitten?
Het idee: bij een harde landing draaien de vleugels horizontaal naar voren/achteren volgens de cirkelbogen van de tong.
De tong zit licht klemmend in de zgn tongkast.
Tot ongeveer 1964 een zeer gangbare constructie, van oorsprong waren de tongen van triplex later van Dural (zie Rick en de plaatwerkerij van de luchtmacht)
Vanaf 1965 zie je meer stalen pen verbindingen en de tong steeds minder.

Dat is een hele mooie Peter heb je nog wat meer foto's van het model.
Vooruit dan maar, maar niet echt goed.:
IMG_1833.JPG
IMG_1834.JPG

Het neusje is afgeknot om in mijn VV modellenkoffer te passen.
 
Stil-air van een 50 meter lijn haalde een goede A1 (F1H) 2.30 en een hele goeie A2 (F1A) in die tijd 3 minuten. (Midden jaren 60). (Te wijten aan de heer Reynolds)
Ik heb echter, maar dat viel nooit zo op, meerdere wedstrijduitslagen uit die tijd waarbij de top 3 A1 binnen de top 5 van het A2 veld zat.


Beetje jammer dit toch: het is inderdaad een ander vak, maar je mist een heleboel charme.


Het idee: bij een harde landing draaien de vleugels horizontaal naar voren/achteren volgens de cirkelbogen van de tong.
De tong zit licht klemmend in de zgn tongkast.
Tot ongeveer 1964 een zeer gangbare constructie, van oorsprong waren de tongen van triplex later van Dural (zie Rick en de plaatwerkerij van de luchtmacht)
Vanaf 1965 zie je meer stalen pen verbindingen en de tong steeds minder.

Vooruit dan maar, maar niet echt goed.:Bekijk bijlage 471512 Bekijk bijlage 471513
Het neusje is afgeknot om in mijn VV modellenkoffer te passen.
Grappig dat een A1 prima zou kunnen meedoen tussen de A2 modellen.
En ja als wie dan ook niet mee doet met deze A1 modellen is het zeker een gemiste kans op vintage zweefvliegfun
Dank voor de foto's is een leuk model is deze nog steeds vliegwaardig.
Leuk een jedelsky vleugel zie dat deze constructie toch nog redelijk veel gebruikt werd.
 
Grappig dat een A1 prima zou kunnen meedoen tussen de A2 modellen.
Voorbeeldje:
Bij een samengevoegde uitslag zouden de eerste twee plaatsen voor A1 zijn en dan pas A2.

Uitslagen.jpg


Overigens zie ik wel een probleempje voor het 1 kanaals A1 en in het algemeen voor de vintage vrije vlucht klassen.
Ze zijn ingericht om langzaam te vliegen (sterk gewelfde profielen, lage vleugelbelasting); met 1 kanaal terugvliegen kan dan best een probleem worden.
Ook als je hoogte er bij zou gaan drukken zal je voorgang relatief traag zijn.
En met 12 gr/dm2 kan het ook een hele klus zijn om naar beneden te komen.
Wel iets om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bijdragen aan het A1 gebeuren in de 60tiger jaren:
Scan_20211219 (2).jpg
Scan_20211219 (3).jpg

DE enige foto: seizoen 1961/1962 , model is verloren gegaan in de bossen bij Ermelo (Luchtvaartkamp)

Scan_20211219.jpg

Een Gerry Ritz constructie 1962
Scan_20211219 (13).jpg

Roel de Vrij met mijn ''Hawahak'' 1962
En dan de boven al getoonde A1 met Jedelski vleugel.
 
Voorbeeldje:
Bij een samengevoegde uitslag zouden de eerste twee plaatsen voor A1 zijn en dan pas A2.

Bekijk bijlage 471520

Overigens zie ik wel een probleempje voor het 1 kanaals A1 en in het algemeen voor de vintage vrije vlucht klassen.
Ze zijn ingericht om langzaam te vliegen (sterk gewelfde profielen, lage vleugelbelasting); met 1 kanaal terugvliegen kan dan best een probleem worden.
Ook als je hoogte er bij zou gaan drukken zal je voorgang relatief traag zijn.
En met 12 gr/dm2 kan het ook een hele klus zijn om naar beneden te komen.
Wel iets om rekening mee te houden.
Wow wat een grote deelnemers veld.
Ja terug vliegen zal er niet in zitten maar je kunt dan wel een beetje bepalen waar het model terecht komt en dat kan een hele opluchting zijn.
Daarbij zitten we in VRA met de A1 dus lekker met rudder sturen als je dat nodig vind.
Wat verder heel prettig is dat je de DT kunt inzetten als je dat nodig vind, heb dat gisteren ervaren met de E36, niet telkens dichtbij maar wel heel:yes:.
 
E- wakefields...A 2 en A1 klasse kisten in VRA concept..een paar naar boven scheurende Vintage F1C modellen.....zo mogelijk een VRA Vliegende Vleugel..ik zie het al helemaal voor me op de May Fly 2022..Thema The Roaring Fifties...:eek::D:p:p
Ja zeg dat wel, zie het helemaal zitten de May Fly 2022, meld me dan ook hierbij alvast aan.
Misschien toch ook nog een vliegend vleugeltje in elkaar plakken of eerst een Wakefield mmmm lastig
 
Gaat lekker zo met de Aiglet en altijd leuk als je iets handigs bedenkt :D dat ook nog eens blijkt te werken :yes:.

IMG_0603.jpg


Driehoekjes op hun plek maar nog niet gelijmd

IMG_0604.jpg


10 min werk , effe een snijmalletje maken.

IMG_0605.jpg


Driehoekjes snijden en zorgen dat de houtnerf goed loopt

IMG_0607.jpg


Gaat als een speer en allemaal de zelfde afmetingen.

IMG_0608.jpg


Wat tape op de onderzijde en de hoekjes op de plek drukken.

IMG_0609.jpg


De tape houd de hoekje op de plek.

IMG_0611.jpg


Drupje CA erop en klaar, nee makkelijker kan echt niet.

IMG_0612.jpg
 
Back
Top