Sist Focke Wulf 190-A8

• Topicstarter Topicstarter lamlippy
  • Startdatum Startdatum
L

lamlippy

Guest
Ik lees al een tijd mee, nu wordt het tijd om zelf ook maar eens een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen.
Ik ben bezig met de bouw van een Focke Wulf 190-A8 van de firma Sist (www.sist-modell.de).
Het is een volledig kunststof model in schaal 1:5.
Er zit een 45 cc tweetakt motor in, pneumatisch intrekbaar landingsgestel (inculsief staartwiel, uit de VS meegenomen), verder uiteraard rolroeren, flaps, hoogteroer en richtingsroer en gas. Dus een 6 kanaalszender is genoeg.
Er komt een volledig schaal cockpitinterieur in, gedeeltelijk door mijzelf vervaardigd en gedeeltelijk uit Tjechie (jaja, wat je van ver haalt…)
Het kleurenschema wordt van de A8 van majoor Kurt Bueligen, een aas van het westerse front die meer dan 100 "vijandige" toestellen neergehaald heeft. Hij heeft de oorlog overigens overleefd.
Uit Duitsland heb ik decals en sjablonen voor de markeringen. De wielen zijn ook volledig schaal en die komen ook uit Duitsland. De verf heb ik uit de VS van www.warbirdcolors.com
De bouw zit er bijna volledig op, ik heb eea aan extra schaalitems toegevoegd. Zo zitten er twee extra kanonnen op (de buitenste) en de bijbehorende afdekkingen voor op en onder de vleugels heb ik ook reeds gemaakt van lithoplaat (0,1 mm), alleen nog niet gemonteerd. Alle servo's en aansluitingen zitten er ook al in. Eigenlijk is ie volledig klaar om gespoten te worden, hij staat nl ook al (bijna) volledig in de grijze grondverf.
En dan nu maar wat plaatjes:

Foto-NE66HRQZ.jpg

Foto-63CQJSJI.jpg

Foto-ZOXJIX3Q.jpg

Foto-LCPBPQRK.jpg

Foto-3GFAGOT4.jpg

Foto-TQFGCI4F.jpg

Groeten Michiel

Michiel,
welkom op dit wonderschone forum!

Ziet er goed uit 8)
Jammer dat we nu pas foto's te zien krijgen, maar gelukkig moet er nog een hoop gebeuren :wink:

Hoi Michiel,

Nou inderdaad welkom op het MDB forum! Ik weet zeker dat je hier veel zult vinden wat je zoekt aan informatie!

BTW, wat een schitterende kist heb je daar! Het heeft wel iets weg van de de Airworld FW190A8. Eiegenlijk zou je deze dame moeten coorzien van een mooie 5 cyl Moki maar ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken :wink:

Als je dit draadje als bouwverslag (finishverslag) houdt heb je er een abboneetje bij 8)

Lijkt hierop vind ik wel .... :wink:

MG3_cxJU0Js[/media] FW190A

Groeten,

Tjen il-vec

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi werk man :D

ben op het moment een d9 versie aan het bouwen, schaal 1:7, is alleen minder mooi afgewerkt dan de jouwe.... het bouwverslag slingert hier ook nog ergens rond...

persoonlijk vind ik een d9 het mooist, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur :wink:

succes met afwerken :wink:

kom je trouwens ook naar de schaalmeeting aankomend weekend, in oss?

Ik heb zelf de 1:7 D9 van Top Flite gebouwd, die is in rouwbouwfase klaar, moet alleen nog afgewerkt worden.
Toen kwam deze "tussendoor" zeg maar.
Helaas ben ik niet van de partij op de schaalmeeting.

Op mijn foto's boven niet zo mooi te zien (te weinig gedetailleerd), maar het oppervlak van de Sist A8 is volledig gedetailleerd met alle randjes, klinknagels, scharnieren, schroeven en alle andere schaaldetails, echt geweldig. Na het weatheren zal dat heel mooi tot uiting komen, en dan zal ik proberen wat meer detailfoto's te maken.

Een Moki radiaal......tja......als ik geen andere geldverslindende hobbies had.......Nu doe ik het "maar" met een ZG 45. Voordeel daarvan is wel dat het model er precies voor gemaakt is, dus hij valt volledig onder de kap en de uitlaat (ook al speciaal voor dit model) komt prachtig onder de romp uit waar normaal ook 1 van de uitlaten van de 16 (ik dacht) cylinder uitkomt. Mooi schaal allemaal.

Wat ook fraai is, is de "Luftschraube" die achter de propellor zit. Erg fraai gemaakt vind ik zelf (door Sist).

Persoonlijk vind ik de 190 A8 mooier dan de D9, vooral door de extreem korte voorkant. Mar goed, da's puur een kwestie van smaak.
Het maakt het wel lastig om het model licht te houden want elke gram in de staart leidt tot 4 gram extra gewicht in de neus.

Groeten Michiel

Mooi kist hoor!
Zou de MOKI 150 in de kap passen?
Wat is de binnen diameter? De MOKI 150 is 255mm als ik het goed heb.

Dit is een nieuwe fabrikant zo te zien.
Welke mate van passing hebben de componenten met de diverse fabrikanten van retracts en andere benodigdheden?

Weet je al of de kist goed vliegt van andere bouwers?

Mooi vliegtuigje heb je daar! :worship: Ik was hem al eens tegengekomen op de website van fighteraces, 't kost wat maar dan heb je ook wat 8)
De verf van warbird collors heb ik daar ook besteld en dus ook gebruikt voor m'n P-47. Ik ben er zeer tevreden over, goede verf.
Succes verder!

ah.. eindelijk ik zat al te wachten wanneer er nou eens een SIst kist in Nederland zou verscheinen.

@ robke , De moki past niet in deze, dan moet je de 1/4 nemen.

En hij vliegt geweldig simpel.. ik ken een aantal mensen die dit ding hebben.
Verder ken ik Stephan wel een beetje (de ontwerper en bouwer van deze pareltjes)
De passing is erg goed, super detail.. erg goeie kwaliteit, gebruikt geen goedkope zooi bij de productie, echt waar voor je geld.

Blijft een mooi ding.. is in iedergeval de richtlijn voor hoe mijn P51 kit word.. ;)

Ik heb trouwens nog wel een solo 3 blad hub te koop, is ideaal voor de FW.. en Solo kan je op bestelling mat zwarte FW bladen leveren voor de hub.
Dan is ie helemaal schaal ;)

Succes..

Peter

Nog even wat (matige kwaliteit) fotootjes.
De laatste laat erg goed de detailkwaliteit zien van deze kit.

Foto-QQ4POFPL.jpg

Foto-TMT3PKC6.jpg

Foto-ESZTNULP.jpg

Foto-KI4BJNY6.jpg

Foto-SUKGPXXI.jpg

Foto-DYYL4HPR.jpg

Foto-7LK3WGLE.jpg

Foto-JIV8YWPT.jpg

Foto-SCDGCDJP.jpg

Foto-DKEQIBDC.jpg

Foto-Y7FXQ4E3.jpg

Foto-AB6FIZCM.jpg

Groeten Michiel

Errug mooi hoor
De A-serie is inderdaad veel mooier dan de D-serie 8)
Kun je misschien met terugwerkende kracht nog wat bouwfoto's plaatsen?

Hahahaha, die vraag had ik hem ook al gesteld. Hij heeft helaas geen foto's van de bouw gemaakt. Nog wat detailfoto's dan maar hoe je bepaalde dingen hebt opgelost? :D

Welkom Michiel !

Mooie kist. Ik ben benieuwd hoe strak je hem af gaat werken....en wat je er wellicht nog aan eigen input in doet :)

Succes !

Groet,

Bob

ga het maar eens doen Danny, iedereen die een voll gfk kist heeft gebouwd weet wat een pens met werk het is om zo'n ding nog in elkaar de zetten en af te maken.

Deze kist moet je helemaal niet strak afwerken.
Echte kisten zijn ook niet strak, integendeel zelfs.
Dat is ook al te zien op de detail foto van de klinknagels, heel mooi.

Alleen de onvolkomenheden van het process zelf wegwerken en dan een kleurtje er op.

Modellen zijn vaak veel te strak en bovendien te geweatherd.
De kunst van het weglaten.....
Vaak mis ik eerder de oliesporen,(lekkages) het bruinwitgrijze uitlaatgas residu, schades, spot reparaties etc.

Deze kisten hadden destijds een operationele levensverwachting van enkele maanden. Likje verf was al goed genoeg.

Hoe is deze in vergelijking met de versie van Airworld?

Eindelijk weer eens tijd voor een update :oops:
Heb de airbrush ter hand genomen en ben met de afwerking bezig.
Primer zat er al op, vervolgens zilver en dan aflakken.
Dat is de theorie.
Praktijk ook, alleen bleek de toplaag niet op het zilver te houden 8O
Balen dus, toplaag ging er met plakband (!!!) gewoon weer af. Alle verf (toplaag) er weer afgehaald.
Vervolgens al het zilver er weer afgeschuurd tot op de primer met waterproof schuurpapier en uithuilen en opnieuw beginnen.
Nu wel zonder het zilver er onder.
Van het weekend maar eens wat fotootjes maken en hier posten.

Groeten Michiel

Da's balen! :evil:

Probeer het nog eens, maar maak dan eerst een proefstukje; wie weet wil het op een andere manier wel. :D

Ik hoor ook soms dat je eerst een dunnen laag zwart moet spuiten, en dan pas het zilver . . . :?

Succes.

jan.

Back