SJM430 - opvolger van SJM500

Dat de mainblade houders een mm kunnen bewegen is normaal. Ik had dat ook. De feathering screw is net te lang om de houders vast te zetten. Ik heb geprobeerd ze vast te zetten door er een extra rondelleke in te steken, maar dan komen de bladhouders vast te zitten en kan je geen pitch meer geven. Ze moeten dus los staan. Door de middelpunt vliedende kracht worden ze dan tegen de thrustbearing gedrukt.

Let wel op dat de featheringscrews goed vast zitten (met screwglue) en dat de borgbout ook goed vast zit. De speling die de bladhouders horizontaal hebben moet ook aan beide kanten gelijk zijn.

Als je na balanceren van blades nog trillingen hebt kan je de hele head eruit nemen en balanceren (gewoon linkjes losmaken en schroef onderaan door de riemschijf verwijderen en dan kan je de hele kop eruit trekken.

De heli is zo stijf als een hark en als je trillingen hebt en die beginnen te resoneren gaat em dansen :-)

Het is een feit!! Eerste vlucht hebben we gehad. :) Twee batterijen leeg gevlogen.
Zalig!!
Hij is redelijk goed gebalanceerd. Bij het op toeren wobbelt de staart een beetje en ook de kop slaagt wat maar eens hij dan op toeren is valt het best wel mee. Ik ga nu een paar reserve spullen bestellen je weet maar nooit:)

Ivm met de gyro had ik nog een vraagje voor de instelling van het percentage van de gain. Bij mij staat die nu op 50%. In beide richtingen. Soms als ik in hovermode(weet de juiste benaming mss ni) op toer om dan over te gaan naar idle. Slaat mijn servo, traag weliswaar. Dus eigenlijk loopt hij traag een kant uit?? Dat had m'n vorig kleintje niet. Zo erg is het wel niet maar mss kan het beter.

Ik ga hier zeker nog plezier aan beleven. Ook een plezier om aan te sleutelen. Ik begin er eindelijk wat van te snappen.

Morgen nog een paar vluchtjes als de wind wat mee zit:)

Zeg:

Het is weer zo ver, ik heb wat hulp nodig:)
Wanneer ik met m'n heli. De Sjm 430 nog altijd. Lekker aan het rond vliegen ben, zakt soms plots m'n toerental even weg. Niet lang, maar lang genoeg om even te schrikken en me er zorgen over te maken. Iemand een idee van de oorzaak?

@U4eake heb nog niet echt tijd gevonden om in Leuven te geraken maar die staart hou ik zeker voor je bij

groeten

Weet niet welke ESC je hebt maar...
of de Lipo saver die inschakeld of overhitting van je ESC (snelheidsregelaar).
Dus..
Als het voltage van je lipo beneden een ingesteld peil terechtkomt bijv. 3,2V per cel, hangt van je instellingen af in je ESC.
Of als je ESC oververhit raakt en de beveiliging de toeren laat zakken.

De eerste optie kan gewoon betekenen dat je lipo leeg is (vlieg je eigenlijk te lang door).
Of dat de lipo minder wordt en het niet altijd meer trekt.
De tweede optie kan zijn dat je ESC niet efficient werkt door een te laag ingesteld toerental, hij moet teveel knijpen en raakt oververhit (kan je controleren door even aan je ESC te voelen of hij ook daadwerkelijk heet is).

Grt.
Eric

Bij gewoon FF of bij belasting ? Looping of iets dergelijks ? In het laatste geval kan het dat je lipo's aan hun eind zitten.

Welke ontvanger gebruik je in je SJM430 ? Zou misschien ook een storingkje kunnen zijn als je ppm vliegt ?
Als het op het laatste van een vlucht is of vlak na zware belasting, dan zal het de lipo wel zijn.
Overhitting van de esc lijkt me onwaarschijnlijk. 'T is een 60A esc en in hoover of FF trek je maar een 20A. Als de esc toch flink heet wordt zou ik de servo's eens checken of er gene bij is die teveel amp trekt en de bec overbelast.
Die tail is geen haast bij, ik heb er nog eentje liggen en vlieg nu toch meestal met de SJM430 ipv 500. De 430 is nog altijd crashvrij trouwens (enorm hout vasthouden).
Na vele tientallen vluchten is de enige schade 2 boutjes van de staartondersteuning die afgebroken zijn (door trillingen waarschijnlijk).
De trillingen heb ik nu wel grotendeels onder controle (staart ook gebalanceerd).

Ik vlieg echt wel graag met dat ding :-)

Laatst bewerkt:
Ok,

Ik zal wat specifieker zijn. Ik vlieg gewoon in FF. Het gebeurt nu wel meestal na een turn. Dus dan hebben m'n servo's wel wat werk gehad. Maar ver van zwaar belast want throttle en pitch blijven bijna gelijk, alleen aileron en elevator. Dus dit zou ongewoon zijn. De lipo's zijn nieuwe rhino's 2250mAh 25C serie.
De speedcontroller is de Sjm-60A. Standaard bij de heli geleverd. Het is BEC en ESC in een toestel.
Het zijn wel vrij zware sevo's die ik erop heb gezet. Hitec HS 625 MG. En als gyro de GY401 met bijbehorende futaba servo S9257.

Ivm met de instellingen van de ESC heb ik alleen nog maar de supersoft start geprogrammeerd. Voor de rest naar toerentallen toe ed nog niks veranderd van de standaard waardes. Op mijn zender heb ik de throttle ingesteld(bij idle up) op 70% bij pitch nul en dan stijgend naargelang positief(tot 100%) of negatief(tot 80%). En mijn hover throttle rocker op maximum. Zender is een MX12 van Graupner met de R700 ontvanger.

Voor de rest is dit inderdaad een super toestel, ik krijg er niet genoeg van:)
Eindelijk kan ik vliegen, zelfs nose in begint te lukken. Heel even maar, maar we doen het. Toch raar hoor, in de sim vlieg ik al inverted en buiten is nose in al kicken.

thx voor de hulp

Robin

Oh ja, ik vlieg inderdaad in PPM. Eigenlijk ken ik het verschil niet tss PPM en SPCM. Maar ik zal het wel is ergens gelezen hebben dat het in PPM moest staan.
Zal er nog wat meer over moeten lezen:)

De R700 is inderdaad een ppm ontvanger. Goeie vliegtuig ontvanger met prima bereik, ik vlieg er mijn twinstar mee tot die een stipje is, maar knikstoringen worden met deze ontvanger er niet uit gefilterd.
Heb je nooit dat je heli plots en onbedoeld een raar manouvre maakt, alsof je heeeeel snel je stick zou omgooien ? Duurt maar een fractie van een seconde.
Dat zijn dan knikstoringen.
Als het toerental inzakken ook maar een fractie van een seconde duurt dan denk ik dat het ook storingen zijn. Als het wat langer duurt dan zouden je servo's toch wel es teveel stroom kunnen trekken voor de 3A bec. Een aparte ubec kan dan de oplossing zijn. Eventueel kan je eens testen met een ontvangeraccu. Zorg er wel voor dat ze vol is !!
Als je het batterij harnas van je mx-12 set zou proberen (batterij harnassen zijn af te raden, een gesoldeerd accupack is veel beter) plak dan zeker de batterijen er goed in vast met tape ofzo, zodat ze er niet uitvallen tijdens je vlucht.

Ik had tot nu toe geen last van storingen. En ondertussen heb ik er al een twintig tal vluchtjes opzitten.
Mss dat deze storing dan zo'n knikstoring is. Ga er is wat meer over opzoeken. Ondertussen wat spelen met m'n toerentallen.
Zolang het bij een korte storing blijft is er niks aan de hand.
Hoe heb je jouw throttle curves en pitch curves ingesteld?
Bij mij:

throttle curve: normal 10-40-75-90-100
stunt 90-85-75-85-90

pitch curve: normal 20-30-50-70-90
stunt: 0-25-50-75-100
hold: 35-35-35-65-100

pitch
normal : 40-40-50-75-100
stunt : 0-25-50-75-100
hold zelfde als stunt

throttle :
normal : 0-75-80-85-90
stunt : 100-85-80-85-100

Maar ik wil zeker niet beweren dat dit de ideale curves zijn hoor. Je moet ze gewoon zetten zoals het voor jezelf lekker vliegt.

[URL="
- SJM[/URL]

Linkje naar een klein filmpje.
Niet de beste kwaliteit maar nu bewijs ik aan de wereld dat hij vliegt!!
Beter zal volgen:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Proper :-) Der zit wel wa poeier in he ! Uwe staart houdt goed precies als g'm eens naar boven laat schieten. De reclamaties van 't cameravrouwtje zijn wel grappig, ma ze heeft da goe gefilmd !

Als ge den sjm nog wa beter in de vingers krijgt dan gaat uw vliegbeeld ook nog wat stabieler worden en op de sim oefenen op nose-in he ;-)

Kunt ge ni vergelijken, op de sim ga ik inverted het gras af doen.(crash em wel regelmatig dan) Nose-in lukt er al perfekt. Maar in real life trekt m'n spier bij een pyrouette al dicht :) Nog ff geduld, het zal komen.
Ik ga zeker blijven oefenen zodat ik hier nog wat betere filmpjes kan bijzetten. De camera-lady is er al ;)
Als het weer het nog is toelaat, want ik begin al snel koude vingers te krijgen en dan voel je toch dat alles wat trager begint te gaan.

haha, ik ken da :-) Schrik he :-) 'K heb da ook lang gehad en feitelijk begint het er nu maar een beetje af te gaan. Veel vluchten maken is idd de beste remedie. En pas iets nieuw proberen als ge der u klaar voor voelt en de indruk hebt da ge den heli onder controle hebt.
'T gaat misschien wat trager voorruit dan, maar ik ben er zo in geslaagd de SJM430 nog altijd crashvrij te houden. De enige spare parts da op de mijne al opgegaan zijn, zijn 2 vijskes en een rondelleke.

Mooi filmpje en mooie heli.

Wat ik hierna zeg moet je met een korrel zout nemen, ik ben zelf maar een beginner, maar ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb zeer veel gevlogen van juni tot en met oktober, daarna door enerzijds crashes en anderzijds de bouw van mijn woning is dat zeer sterk verminderd. Ik ben wel van tail-in hoveren geëvolueerd naar FFF, loopings, rolls, flips en inverted hoveren (en op de sim nog meer maar dat durf ik nog niet in 't echt).

Na enige tijd dacht ik dat het erg goed begon te gaan, maar af en toe merkte ik toch dat de controle niet optimaal was. Ik vloog ook steeds ver weg van mezelf, tegen hoge snelheid heen en weer, en dat lukte allemaal wel. Maar na enige tijd begon ik het moeilijk te vinden om de heli ook op kleinere schaal te vliegen, dus gecontroleerd op een beperkte oppervlakte. Ik heb op zeker ogenblik een 'rem' moeten zetten op mijn vooruitgang, en werkelijk opnieuw moeten opbouwen van hover naar kleine, beheerste achtjes, en de heli werkelijk binnen een afgebakende zone houden.

De moraal : let ervoor op, snelle voorwaartse vlucht is makkelijker, maar je leert er volgens mij geen echte controle door. Persoonlijk vind ik dat mijn leercurve fout was : hoveren - verschillende sides in - FFF - en daarna terug naar korte circuitjes. Terwijl ik die controle moest hebben alvorens naar me bezig te houden met FFF en stuntwerk...

Ik zie op je filmpje dat je dezelfde richting uitgaat : de heli laten rondgaan en achteruit terugbrengen...herkenbaar, maar oefen je eerst in controle in alle oriëntaties en bochten, en je verliest geen tijd zoals ik.

Hoi Funky,

Ik kan je verhaal alleen maar beamen. Ik besef maar al te goed het verschil tussen een beetje over en weer vliegen in de verte. En het het beestje vlak voor je neus 8 tjes te laten draaien(lukt me zeker nog niet). Je foutmarge wordt zo klein ineens, freakie :)
Ik oefen er wel veel op en beetje bij beetje gaat het beter. Nu ben ik bezig met nose in te hoveren. Maar tot nog toe alleen op een redelijke hoogte om tijd te winnen bij foute stuurbewegingen.
Ik probeer het echt rustig te doen en me in te houden. Maar soms, nu het me eindelijk beter begint te lukken, wil ik echt dat ding is wat snelheid geven. Hij hangt al zo lang voor m'n neus:)
Toch bedankt voor de tip, ik ga me nog harder proberen in te houden. Maar soms... en dan maak ik er nog een filmpje van:)

heeft hier iemand de handleiding van liggen?
ik had die graag effe bekeken.. ik heb al veel gelezen vandaag, oa dat je er ook STANDAARD servos in zou kunnen?
dat geloof ik gewoon niet..
wat zijn de max afmetingen vd servos?
en zou een assan 410 gyro volstaan?

Back