Sky assistant variometer

Ik denk trouwens maar dat ik het ook ga wagen om een Sky Assistant te kopen.
Van de week even een bekende van me bellen (die handelt in portofoons e.d.) om te vragen of hij nog wat leuks heeft liggen en dan de knoop maar doorhakken.
 
Hoe is het nu gesteld met de gebruikers ervaringen tot nu toe?
Iedereen nog tevreden met zijn Sky Assistant?

Hallo Dutchy, ik gebruik de SA sinds april vorig jaar en ik ben er nog steeds zeer tevreden over. Direct contact met de maker en regelmatig een update met nieuwe functionaliteit of aanpassingen. In mijn zweefvliegclub zitten een aantal Picolario gebruikers, maar ook zonder TEK. Gezien de berichten hier, begrijp ik dat het lastig is om dit goed werkend te krijgen.

Na een vlucht wil ik toch altijd nog even weten hoe mijn gemiddelde daal- of stijgsnelheid geweest. Hiervoor kan je in de software begin en eindpunt selecteren en dan krijg je direct wat mooie gegevens zoals de deltas van hoogte/tijd en de gemiddelde stijg/daal snelheid.

De NL stem die met de SA wordt meegeleverd is van mijn dochter Bregje :D. Als er behoefte is aan een andere NL stem, laat het dan even weten. Dit geldt ook voor evt. opmerkingen rondom de NL handleiding. De gedetailleerde help is nog in het engels, maar als er behoefte is aan een NL versie, dan wil ik daar wel aan gaan werken. Eerlijk gezegd zie ik het meer als een technisch naslag document, dus lijkt het me geen probleem om dit engelstalig te houden. Feedback welkom.

Groeten, Rob Pennock
 
Update NL versie

Ter info: voor de nieuwe functies van versie 2312 van de Sky Assistant software is nu ook de Nederlandse vertaling beschikbaar. Ik zag trouwens een mooi nieuw feature in deze versie: de software geeft in de grafiek automatisch een max/min marker + waarde. Bij het inzoomen of scrollen veranderen deze waarden dynamisch. Hieronder een screenshot. Erg handig. Groeten, Rob
3-4-2009.gif
 
Omdat ik binnenkort weer verjaar heb ik ook een SA aangeschaft.
komt deze week binnen. Ben zeer benieuwd hoe het vliegt mét zo'n thermiek-hulpje.
 
Omdat ik binnenkort weer verjaar heb ik ook een SA aangeschaft.
komt deze week binnen. Ben zeer benieuwd hoe het vliegt mét zo'n thermiek-hulpje.

Gefeliciteerd !! Vlieghulpje zal je zeker niet teleurstellen :p. Ik heb vanmiddag mijn zwever met de SA tot aan de zichtgrens gebracht en kon erg lang boven blijven.

Enigste risico wat je loopt is dat je nog hoger gaat (overmoed) en dat je de zwever met vario en al kwijt raakt. :cry: Dat is mij bij m'n eerste vario exemplaar overkomen: Loei hoog, nog een stipje, even op het horloge kijken en weg was ie. Zeer frustrerend om op de vario te horen dat ie nog steeds bestuurbaar is, maar buiten je gezichtsveld... :-|

Na het verlies van vliegtuig en vario maar wat draadjes opgezocht: Wat doe je als je in een grote bel zit... en het vliegtuig wil niet naar beneden of drijgt uit je gezicht te raken. Voldoende aanwijzingen gevonden om spinnend het vliegtuig uit een monsterbel te trekken....

Raad je aan deze terughaal techniek droog te oefenen voordat je hem, met je nieuwe SA geinstalleerd, echt nodig hebt om je spulletjes vanaf grote hoogte te redden....;)

Groet, Evert.
 
Ik ben de laatste tijd een beetje uit het heli vliegen weggetrokken door de uitdaging zweven. Eén ding is zeker de heli staat veel aan de grond.
Mijn starts maak ik nu nog met een Junior S van Graupner en ik heb afgelopen weekend met eerste termiek bel samen met een paar vogels tot leuke hoogte weten te komen.
Naast mij stond een heer met een variometer die me na het verlaten van de bel de volgende binnen no-time aan kon wijzen.....

Dus .... nu wil ik er ook één :)
Nu zijn er vast mensen zijn die denken "en dat in een Junior S" maar dit is zoals de vooruitgang gaat mijn instappen en ik kan hem hierna in zetten voor het volgende project.

Ik heb slecht één vraag die rest na het lezen van de posting, kan ik de vliegsnelheid meten met de SkyAssistent ?

Niet dat ik het genoemde zo belangrijk vind maar ik zag een variometer waar dit wel mee kon en ik vind dat wel een leuke "extra" toevoeging.
 
Ik heb slecht één vraag die rest na het lezen van de posting, kan ik de vliegsnelheid meten met de SkyAssistent ?

Hello Ronny
Sorry, SkyAssistant can't measure speed. It has some hardware limitation not allowing to connect more sensors.
I am working on measure air speed on another project, what should break through SkyAssistant limits, but at this moment it is far future ;-)
Below is picture of few module prototypes. One of it (in the middle, bottom) is for speed, altitude, comensated vario, 2x termocouples.
moduly1.jpg
 
Ha Ronny, ik heb de SA in mijn EasyGlider zitten en dat is nog steeds mijn eerste kist. De EG gebruik ik ook voor luchtfotografie, maar daarnaast ga ik binnenkort wel wat grotere modellen vliegen. Grappig dat iedereen zo zijn eigen doel heeft met de apparatuur. De vliegsnelheid van de zwever vindt ik bijv. helemaal niet boeiend :). Hoogte, daal- en stijgsnelheid weer wel. Voor de SA had ik een superkleine hoogtemeter van Winged Shadow Systems. Ze hebben er ook een superkleine snelheidsmeter voor 45$, 2.7 gram. Hierbij een linkje.
Winged Shadow Systems

Als je het model nog goed kan zien, dan kan je de thermiek ook wel aan je toestel aflezen, maar met een vario weet je ook nog waar de thermiek zit als het model erg hoog of ver weg zit. Ik heb de SA wel één keer als snelheidsmeter kunnen gebruiken omdat mijn EG van 550 meter (onbedoeld) in duikvlucht naar beneden kwam. Ik was hem nl. even kwijt... 30 m/s, dus meer dan 100 km/uur. Hierbij een linkje naar mijn log.
http://home.unet.nl/penfam/easyglider26042008.jpg
 
Plaatsing Skyassistant in EZGlider Electro

Zojuist weer even dit draadje doorgebladerd, en gezien dat er enkelen (Fotor, Pennock) vliegen met een EZglider en Skyassistant.
Deze combi heb ik sinds ontvangst van mijn sa ook, ezglider-electro wel te verstaan.

Nu valt het mij op dat mijn reikwijdte test niet meer 100% is. Met een beetje schuiven met de componenten wordt het wel beter, maar ik vraag me af hoe jullie de electronica hebben geplaatst.

Op dit moment zit van voor naar achter:
motor - sa bovenop de regelaar (met antenne recht naar buiten)- 2 servos - ontvanger (antenne door lange buis naar de staart)

de lipo zit in het cockpitkapje.

Ik ben benieuwd hoe jullie alles hebben zitten, en hopelijk kan ik wat storing kwijtraken.
 
Ha Ton, ik heb een borstelloze motor, pal daarachter zit mijn regelaar, servo´s, ontvanger, met antenne door de buis, boven/achter de ontvanger de lipo. Onder de vleugels dus eigenlijk. De SA zit bij mij met een tandenstoker vast in het kapje. De antenne gaat onder het kapje door naar buiten.
Groeten, Rob.
 
Ok, bedankt voor de info Rob!

Mijn lipo had ik voorheen ook in die sleuf tussen de vleugels zitten, maar toen de borstelloze (veel lichtere) motor erin kwam moest hij naar voren voor het zwaartepunt.
Maar misschien kan ik de sa ook nog wel in het cockpitkapje kwijt. Zal eens puzzelen.

Groeten,
Ton
 
Laatst bewerkt:
Nu zijn er vast mensen zijn die denken "en dat in een Junior S"
Ik zie daar het probleem totaal niet. Ik gebruik hem o.a. ook in mijn easyglider, gaat perfect. Ook een juniorS zweeft prima en kan je met een SA langer bovenhouden. Zoals je al schrijft kan je hem gewoon meeverhuizen naar je volgende zwever. Ik heb in meerdere zwevers klitteband zitten op strategische plaatsen en overal een ontvangeruitgang over om de SA op aan te sluiten.

Dan over de plaatsing in mijn EG: lipo zit gewoon tussen de vleugels, ontvanger meteen daarvoor. SA plak ik onder de cockpitkap (boven de regelaar), antenne blijft gewoon binnen. Ik heb het idee dat de ontvangst van de SA iets minder ver reikt dan in andere vliegtuigen (wordt onder bepaalde hoeken afgeschermd door waarschijnlijk de regelaar), maar geen problemen met de ontvangst van mijn R16scan ontvanger.
 
Nu ik toch moet wachten op de levering van de SA kan ik de volgende vraag alvast stellen.

Op mijn LoLo2 kan ik met een schakelaar een marker aanbrengen in de data van de logger. Hierdoor kan ik een gebeurtenis markeren en als ik later op de PC terug ga kijken weet ik wanneer ik bv de motor heb aangezet. Zit deze mogelijkheid ook op de SA?

Willem P
 
Op mijn LoLo2 kan ik met een schakelaar een marker aanbrengen in de data van de logger. Hierdoor kan ik een gebeurtenis markeren en als ik later op de PC terug ga kijken weet ik wanneer ik bv de motor heb aangezet. Zit deze mogelijkheid ook op de SA?
Yes, it has functionality of automatic markers sice version 2,31. (see first picture in thread). The same switch on RC transmitter can trigger 2 different messages, change working mode (silent vario tone or no messages), or if you turn on logging PPM channel, every change of the state can be automatically visualized on the graph. The markers you can turn on/off by toolbar icon.
 
Laatst bewerkt:
Die kende ik nog niet. Ik heb nu versie 2.30 draaien, dit is pas nieuw.
Pitlab, nice addition.
 
Thanks Piotrek,
I have got answers for a toy I have not received yet!

More difficult or new idea: motor RPM information/registration
 
More difficult or new idea: motor RPM information/registration
Idea is good, but not possible to realize in SkyAssistant. I have 98% programm memory full and no more counter inputs. Also all 3 counters are used for timing: transmission, voice and mesages and all other events. Measuring RPM needs separate timer or specialised capture register.
The next project of onboard computer will have 2 inputs for measuring RPM on 2-engine air ship.
 
hallo Piotrek,

This afternoon at 15:00h I received the SA. So I can try it this weekeind.

Thanks, and have a nice weekend!

Willem P
 
Laatst bewerkt:
Back
Top