Sky assistant variometer

Dat snap ik.
Arno, wat is bij jou eigenlijk het probleem precies? Werkt de compensatie niet? Dat zou raar zijn want iedere TEK-probe die je aansluit zou gewoon moeten werken, op iedere vario. Daar zit verder geen software tussen.
Als je compensatie niet werkt ligt dat m.i. aan de probe, niet aan de vario.

Er is meer als één probleem maar het belangrijkste is wel dat geen enkele TEK probe die ik getest heb ook maar enig iets deed....... Ik heb een fors aantal zelfbouw probes geprobeerd alsmede 2 commercieel beschikbare (Piccolario & Schulz)
Het tweede probleempjeis natuurlijk, naar dat blijkt ook wel uit Piotr's verhaal dat hij (of hun) de bouwers van de vario nooit de functionaliteit van dit systeem getest hebben. Officiel heet het dan ook dat de TEK probe in voorbereiding is, al bijna twee jaar nu !

Dat een eventuele afwijking in de absolute hoogtemeting een vervelende bijkomstigheid is wanneer je TEK gebruikt is minder een issue. De SA's zijn sowieso niet gekalibreerd........

Zoals al eerder aangehaald hebben zowel de Picolario als de WStech maar een duksensor (hoogtemeter) en zullen dus afwijken bij de hoogtemeter wanneer je TEK toepast. Alleen het volledige syteem van Schulz werkt met 2 druksensors (Skymelody - Variometer Skymelody)

Arno

Laatst bewerkt:
Er is meer als één probleem maar het belangrijkste is wel dat geen enkele TEK probe die ik getest heb ook maar enig iets deed.......

Ik wil niet eigenwijs doen maar dat kán niet aan de vario liggen. Dan heb je een lek in je leiding of de probe werkt niet.

Ik wil niet eigenwijs doen maar dat kán niet aan de vario liggen. Dan heb je een lek in je leiding of de probe werkt niet.

Ik ook niet (alhoewel.....:rolleyes:); maar lekken waren er zeer zeker niet en de TEK probes (ook die van de Picolario) heeft er onder alle hoeken, binnen de aangegeven range, opgestaan.
Er gebeurde wel iets en drukverschillen werden ook wel geregistreerd maar niet in die zin dat er gecompenseerd werd......
En sorry, ik heb niet het meet-equipment en heb het na 3 maanden opgegeven :confused:

Arno

Ik ben alleen bang dat je TEK dan ook met een andere vario niet gaat werken. De probe doet niets minder dan bij toenemende snelheid de druk in de sensor iets verlagen. Daar is niks magisch of elektronisch aan en werkt met iedere vario, ook mijn prehistorische Multiplex Helios en WSTech Classic. Als je gewoon blaast langs de opening op de vario waar die de luchtdruk meet hoor je precies hetzelfde gebeuren. Als je er langs blaast hoor je een stijgtoon. Als je er in blaast verhoog je juist de druk en hoor je een daaltoon.

Als jouw probes helemaal niks doen betekent dat dat je vario er geen drukverschillen mee op kan pikken. En dat kan alleen veroorzaakt worden in het deel vanaf de aansluiting op de vario tot aan de gaatjes in de probe, ofwel doordat er geen drukverschillen ontstaan. Als daar een lek in zit zal de vario wel reageren op hoog/laag maar niet op snelheidsverschillen. Als het aan de vario zou liggen zou die ook zonder probe niet moeten werken.

wat nog de moeite van het testen waard is, is dat we een kist uitrusten met TEK EN een andere SA ernaast zonder. Alleen dan kun je goed referentietesten doen denk ik..
Ik stel de mijne wel beschikbaar voor dit nobele streven :)...

We moeten een dag met dead air hebben en dan een electrokist de lucht in sturen met twee sa's. en dan maar trekken en duwen aan de knuppel. De TEK log moet een betrekkelijk vlakke lijn te zien geven, de ongecompenseerde moet de knuppelthermiek laten zien..

Tsja ik heb echt geen aandelen in SA of zo maar ik snap wel hoe een vario werkt. Als je beweert dat een SA niet met een TEK werkt snap je volgens mij niet wat een TEK doet. IEDERE vario die luchtdruk meet kan met een TEK probe worden uitgerust. Hoe goed die TEK is (over- of ondercompensatie) hangt af van de probe zelf en eventuele elektronische correctie. Maar ook zonder dat alles werkt het.

Wat wél klopt is dat de hoogte-uitlezing in de war raakt van een TEK probe en dat is zoals Pitlab al aangaf heel moeilijk te corrigeren.

klopt, het enige wat dus erg lastig is in dit geval is welke factor de correctie moet uitvoeren op de initiele meting (oftewel, wat is het aandeel knuppelthermiek t.o.v. het aandeel thermiek). Met dead-air testen is dit te achterhalen... dan kun je een mooi verschil meten door de tek-loze vario op stabiele hoogte te laten vliegen en dan een stijgen en dalen met de knuppel uitvoeren. Volgens mij heb je dan de factor te pakken (los van de lineare of exponentiele drukverlaging, maar volgens mij is deze linear met de snelheid, k heb even de formules niet bij de hand)

ja okay, op die fiets. Leuk om te doen - en Pitlab zal er blij mee zijn.

Voor mij blijft een raadsel waarom Arno z'n TEK het helemaal niet doet.

Variometer

hallo allemaal

Ik heb in 2008 ook een sky assistant gekocht ik heb versie 2.0 wat voor een versie is de laatse nieuwe en hoe of waar kan ik die update

Groetjes Robert

Ik heb er ook 1

Nog niet in huis, wel besteld, dus binnenkort veeeeeel langer boven met Mosquito en ASW. Hoop ik...

Jacob Bos

Binnen!

Vandaag de SA ontvangen!

Ben nu de software en instellingen eens aan het doornemen. Zijn er nog tips? Bv wat verstandig is om niet op de standaardinstelling te laten staan?

Ben benieuwd, probeer dit weekend een gaatje te vinden om eens te testen.

Jacob Bos

Ik heb de standaard setup gebruikt met een kanaalschakeling voor hoogte en een automatische hoogteuitroer elke 30 sec en elke 50 meter. Hiermee kan ik middels een vrij kanaal bijv direct na de lierstart uithoren hoe hoog ik ben gekomen. (bij mij kanaal 8 op 100% is hoogte, op -100% is voltage)

Succes!!!!!

Dank voor de snelle reactie, daar zat ik dus net mee te puzzelen. Ik vlieg met 2.4. en heb geen 3-standen schakelaars. Is dat dan ook in te stellen. Lees alleen maar PPM achtige dingen . .

Ben ff nieuw op dit gebied, maar dat wist jij wel :-D

Jacob

2.4 Ghz doet in principe gewoon PPM signalering, alleen de drager is niet 35Mhz naar 2.4Ghz. Dus je kunt gewoon PPM dingen doen, waaronder een kanaal schakelen om de hoogte te laten uitlezen. je kunt ook een schuif gebruiken, of een bestaand kanaal, welke bij een bepaalde hoeveelheid uitslag de vario 'triggered' om iets af te roepen (bijv. heel kort vol roer links of zo, weet niet wat handig is voor jou en je zender/vliegtuig).

Of het in te stellen is op jouw zender kan ik niet zeggen (wat voor zender heb je?). Maar dat je 2,4 GHz vliegt is geen enkel probleem. De manier van overdracht tussen zender en ontvanger maakt helemaal niets uit, het signaal dat je ontvanger richting SA (of servo...) geeft is nl exact hetzelfde. Of je nu PPM, PCM of enige vorm van 2,4 gebruikt. PPM zoals het in de SA software gebruikt wordt duidt alleen maar op pulslengtes en stabiliteit van het signaal dat aan de SA worden aangeboden.

Duidelijk, ik heb wel een idee welke 2-standen schakelaar ik wil gebruiken. Of desnoods richting vol links of rechts??

Maar hoe stel ik dat dan in in de SA? In geval van richtingsroer gewoon een y-kabel op dat kanaal?

Jacob

Laatst bewerkt:
Dat doe je in de SA software onder PPM events. De Skyassistant kun je daar instellen wat hij moet doen. Hij luisterd mee op het kanaal waarop hij aangesloten zit (of rechtstreeks, of met een Y-kabel).

Bij Edge Triggered stel je in wat de vario moet doen bij een verandering van 0 naar 100 of van 0 naar -100. (een echte trigger zeg maar)

Bij Level Triggered stel je in welke zaken de vario moet aangeven gedurende de periode dat het kanaal in 100 , 0, of -100 staat. Zo kun je dus meerdere 'modi' van de vario hebben.. De periodes bij Level Triggered stel je in onder Voice Communicates.

Back