Sky assistant variometer

Na z'n winterslaap had m'n SA er duidelijk zin an..:
full

De hoogteschaal loopt van +2460 naar -2460 meter, max bereikte hoogte: 2313meter,
max stijgsnelheid:543.5m/s en eenmaal heb ik de accu tot -177,8 volt leeggetrokken.:shock:

Hij was gewoon even helemaal de weg kwijt, tenminste, de logger. De vario werkte perfect en tijdens het vliegen merkte ik er niets van.
In werkelijkheid waren het 4 thermiekloze trutvluchtjes begin van de avond.
De volgende dag produceerde hij weer een prachtige log, zoals ik gewend was.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Groet,
Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
De hoogteschaal loopt van +2460 naar -2460 meter, max bereikte hoogte: 2313meter,
max stijgsnelheid:543.5m/s en eenmaal heb ik de accu tot -177,8 volt leeggetrokken.:shock:

Hello Patrick
This is the problem with decoding the log, most probably caused by the error during log download. Simplest solution is to download the file once again from variometer. If you have it overwrite or deleted, the *.log (not *.vgd) can be fixed manually. Please send the log file to me for repair.
If you have only vgd file, the only solution is to find the noisy lines in the log and delete it in any simple text editor (like UltraEdit but not MS Word). You will loose some data, but rest of data will be rescued.

Hi Piotrek,

Thanks for your reaction.

Ik was suspecting it had something to do with the download or parhaps converting the -log file into a -vgd file. Maybe I did something wrong with the conversion. I didn't quite remember how to do that after the winter....
As I wrote, the vario functioned perfectly during those flights, and the logs of the next day didn't have this problem anymore.
The flights were not interesting enough to try to get a good log.
I'm happy to know what the problem is.

It's a great piece of equipment! I love it.

All the best!
Patrick

Laatst bewerkt:
Conversion is not problematic, only download. When transmission error occur, the software retransmit the data. In some not known condition the retransmission is done wrong and log file is smaller or bigger for about one data packet.
The code is writen in assembler and is extremally hard to debug. Spend many days debugging it but without succes.

Je zwaartepunt kan ook nog iets naar achter. Dan wordt dat pompen (wat je vanaf de grond vaak niet eens ziet!) iets minder.

@PH_AJH
Van de week heb ik mijn zelfbouw EON600 mijn eerste drie vluchtjes gemaakt. Ik was getriggerd door je opmerking over het zwaartepunt. Wat zijn je reacties als je mijn derde log ziet?
Log 1

05-05-2012-01 by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Log 2

05-05-2012-02 by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Log 3

05-05-2012-03 by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Ik moet nog veel leren met vliegen en goed afstellen, dus kan alle hulp gebruiken:confused:. De eerste vlucht had ik een daalsnelheid van 0,65 m/s, maar had een mee draaiende prop. De Tweede vlucht was het ronde de 0,55 en de derde vlucht zat ik op ongeveer 0,46m/s

Mijn reactie: dat gaat in rappe stappen steeds beter :-)
Het kan nog beter want als je naar de lijn van de daalsnelheid kijkt zie je dat je steeds daalt (blauw) en weer stijgt (rood). Als je hem écht goed hebt is het een volkomen blauwe lijn, die nog ietsje zal golven. Dat is niet te voorkomen.

Zoiets:
Sioux_daalsnelheid.jpg

Zie ook DIT DRAADJE

Mijn reactie: dat gaat in rappe stappen steeds beter :-)
Het kan nog beter want als je naar de lijn van de daalsnelheid kijkt zie je dat je steeds daalt (blauw) en weer stijgt (rood). Als je hem écht goed hebt is het een volkomen blauwe lijn, die nog ietsje zal golven. Dat is niet te voorkomen.
Dank voor je reactie (ook in het andere draadje)!
Ik heb nog een zwikkie vragen...:Fade-color
Dat "pompende" gedrag lijkt mij een teken van een cg te ver naar voren. Klopt dat?

Te ver naar achter geeft een slecht vlieggedrag (heb ik me laten vertellen), maar wanneer is het te ver? Is er een soort test in de lucht die je kan doen om te zien of je nose- of tailheavy bent?

Bij de software van de Sky Assistent kan je de berekende daal/stijgsnelheden en gemeten daal/stijgsnelheden laten zien. Wat is hier het verschil?

Groeten,
Arthur

Nooit gedacht dat ik hier een reactie zou schrijven. Na een tijdje vliegen ben ook ik toe aan een vario. Heb nog wel zitten dubben tuusen de SA en de HOTT, maar heb geen zin om dure diverse ontvangers opnieuw te gaan kopen voor mijn toestellen. Het voordeel van de SA is toch wel dat deze in te zetten is in al mijn toestellen. Mijn Salto heeft ook een TEK aansluiting, en laat ook de SA daarvoor geschikt zijn.

Maw, ik ga vandaag of morgen ook een SA bestellen. (want 2e hands liggen ze niet voor het oprapen) Toevallig deze maand nog in de aanbieding, wat dan wel heel aantrekkelijk word...

Gefeliciteerd Douglas! Je zult zien dat je je kisten beter leert kennen als je hoort wat je ziet...

Wil je je accuspanning ook in de gaten houden lees dan dit draadje nog even door. Het werkt bij mij nu naar tevredenheid.

Groet,

Jacob

jacob, bedankt voor de link. Heb er maar gelijk een vraag in gesteld. Ik heb de vario bij BTC-RC bestelt, moet ik wel ff wachten, want de Midland ontvanger zit nog niet bij de set. Ondertussen kan ik wel met de 3030 ontvanger vliegen zolang de Midland nog niet binnen is. Een goede service, maar voor mij niet nodig. Ik wacht wel tot de set compleet is. Heb al die tijd zonder gevlogen, dan kan die paar weken er ook nog wel bij...

Ondertussen kan ik wel met de 3030 ontvanger vliegen zolang de Midland nog niet binnen is.
Waarom heb je per sé een Midland nodig dan...? Iedere 433MHz portofoon voldoet, ook ééntje van de kijkshop of die 3030

omdat jij iets weet wat ik niet weet? Ik kan niet bedenken wat het voordeel van een Midland is, vandaar dat ik het vraag. Maar als je daar geen antwoord op wilt geven is het ook goed hoor. Ik heb zelf een Midland en een Intek, werkt allebei prima.

Arjan, met de Misland heb ik achteraf wat meer mogelijkheden, maar dat is niet gerelateerd aan de vario. Het prijsverschil tussen de te kiezen porto's was dermate laag, de keuze is dan niet zo moeilijk...

Wat wel moeilijk is, het wachten..... (door omstandigheden een nóg langere wachtijd...) Ach, ik slaap er niet slechter van. De nieuwsgierigheid word wel groter... Ben reuze benieuwd hoe het is om te vliegen mét vario...

Firmware update

In de vorbije week zijn hier kort achter mekaar twee Sky Assistant vario's uitgevallen. Data werden wel nog geregistreerd maar de vario-toon was weg :confused:
Opsturen naar Piotr bracht aan het licht dat er kennelijk niet de meest recente firmware in de vario's stond. Een bug in, kennelijke de voorlaatste firmware versie, veroorzaakte het wegvallen van het vario signaal......... De meest actuele firmware versie voor de vario is: 2.33.3
Het lijkt me dus handig dit even te checken op je eigen SA (Sky Assistant software en dan configuratie-bijwerken firmware )

Arno

ik heb nu ook een vario ,maar gisteren met het vliegen viel de vario uit ,en kwam er een harde toon voor in de plaats .
die met het omzetten van de schakelaar niet meer weg ging .
iemand een idee ,waar dit aan licht ?

gr paulus

oke ,probleem opgelost :Fade-color
de accu maar eens opgeladen van de ontvanger ,hum
nu gaat het goed
moet hem toch vaker aan de lader zetten ;)

gr paulus

Arthur
Pompend gedrag haal je er uit door een tikje down te trimmen op je zender. Doe dit zowel voor de wind vliegend als tegen de wind in. Net niet pompen is goed. Je kan dat ook horen aan de vario.
Daarna kijk je in jou geval (een een twee assige besturing) naar je stabilo. Heb je de indruk dat het stabilo plus strip er achter te veel down staat dan is je vliegtuigneus iets te licht. Staat je stabilo netjes horizontaal dan zit je dicht bij het ideaal.
Een duikproef moet dan een verfijnde test zijn om het zwaartepunt te kontroleren.

Laatst bewerkt:
Arthur
Pompend gedrag haal je er uit door een tikje down te trimmen op je zender. Doe dit zowel voor de wind als tegen de wind in. Net niet pompen is goed. Je kan dat ook horen aan de vario.
Kijk je in jou geval (een een twee assige besturing) naar je stabilo en heb je de indruk dat het stabilo plus strip er achter te veel down staat dan is je vliegtuigneus iets te licht. Staat je stabilo netjes horizontaal dan zit je dicht bij het ideaal.
Een duikproef moet dan een verfijnde test zijn om het zwaartepunt te kontroleren.

Super! Ik ga het de volgende keer eens proberen (hoop dat dat niet volgend jaar is...)

grt,
Arthur

Back