Sky assistant variometer

En als ik er voor wil zorgen dat ik via het omzetten van één schakelaar waarden zoals hoogte, voltage, temp achter elkaar wil horen, hoe moet ik dit dan instellen op de zender zelf? En in het Vario programma zelf? Als ik nu de SA in een willekeurig kanaal op de ontvanger prik krijg ik de waarde te horen bij het verzetten van een van de knuppel/sticks. Best onhandig tijdens het vliegen!

Groeten Rick

Een vrij kanaal nemen en met een schakelaar +100 en -100 instellen. In het configuratiemenu kun je bij PPM events instellen wat je bij welke stand wilt horen.

Rick, als je de vario op een reeds gebruikt kanaal 'erbij' hangt moet je instellen dat je geen actie van de vario wilt bij schakelen (er gebeurt dan niets bij verandering van het ingangssignaal). Je kan dan dus niet op ieder gewenst moment de hoogte opvragen, maar de vario werkt verder normaal. Je kan instellen dat de hoogte elke zoveel seconden (ik gebruik 20 of 30 sec) wordt afgeroepen, of bijvoorbeeld elke 50 of 100 meter. Zodoende heb je ook zonder 'opvraagfunctie' een goede hoogteindicatie tijdens het vliegen. Ook kan je waarschuwingen laten horen. Als je spanning onder een (door jou) ingestelde waarde zakt hoor je bijvoorbeeld "waarschuwing, spanning 4,5V". Hoogtewaarschuwing kan ook, is handig als je onder druk mandragend verkeer vliegt en een bepaalde hoogte niet wilt overschrijden.

Kijk nog eens naar de screenshots in post 20, misschien werkt dat verhelderend.

Laatst bewerkt:
@Raymond
IK heb toch nergens gezegd dat ik de SA op een gebruikt kanaal heb? Heb hem gewoon op een vrij kanaal staan op de ontvanger.
@Arjan
En hoe stel jij dat op je MX-16(die heb je toch ook?) in dan?

Op mijn mx-16 zit namelijk een 3-standenschakelaar. Maar als ik nu bijvoorbeeld met een 4 kleppen vleugel vlieg en ik wil deze schakelaar graag gebruiken voor vliegstanden, hoe dan?

Ben net terug van het derde testvluchtje met de SA bevalt me tot dusver goed, krijg het alleen allemaal net niet zo als ik het wil!

Ik hoor het graag.

Groet Rick

In elk geval in een ruimte waar geen continue luchtflow is .......

De vario reageert op luchtdrukverschillen namenlijk. Is er geen ander optie dan kun je de vario inpakken/inwikkelen in schuim. Dat zal de fluctuaties die ontstaan door luchtcirculatie iets dempen maar is nog niet optimaal.

Blijft dus voor jou om een ruimte te creeëren waar de lucht stil staat (zo goed als) ..........
Arno.
Kun je op de SA sensor een slangetje monteren dat naar een "stilte" gebied loopt in je romp, of net als in het grote voorbeeld, naar een "statische" aansluiting aan de zijkant van de romp(+/- 1mm). Dan kun je de SA monteren waar het beste uitkomt ivm power en antenne etc. Of doet die aansluiting iets anders dan satische druk meting(alleen TEK?)
Bij PitLab is de voorraad even op voor de SA met TEK aansluiting, eind van de maand beloofd hij weer. Bij PP-RC.de staat een komplete set, SA met Midland G7, voor 279 Euro
Gisteren weer 1,2 uur gevlogen, was goed stijgen. Maar met een vario moet het nog beter gaan!
Groetjes,
Kees

De Skyassistant heeft maar één druksensor. De "Tekversie" heeft daar een plastic buisje op zitten zodat je er een slangetje op kunt schuiven; de andere versie mist dat buisje maar de sensor is hetzelfde. Je kunt een slangetje aansluiten op een TEK sonde, óf op een statische poort maar niet allebei.
Je kunt dus niet zoals bij een vario in een 1:1 twee metingen doen.

Dat is een beetje het jammere van deze vario's; als je de TEK gebruikt schopt die de hoogtemeting in de war.

@ Kees

Helemaal correct wat Arjan daar zegt. De SA heeft maar één druksensor.
Wanneer je TEK toepast wordt de hoogtemeting beïnvloed (schat dat je ergens tussen de 20 en 40 meter hoger uitleest/hoort)
Nou moet je die hoogtemeting sowieso met een emmertje zout nemen (+/0 20 meter ??)

Kan je overigens TEK wel aanbevelen; het geheel wordt wat "rustiger" ; het getoeter in je oor en ook de grafieken.
Kom maar eens luisteren zou ik zo zeggen want we zijn bijna buren ;)

De Skyassistant heeft maar één druksensor. De "Tekversie" heeft daar een plastic buisje op zitten zodat je er een slangetje op kunt schuiven; de andere versie mist dat buisje maar de sensor is hetzelfde. Je kunt een slangetje aansluiten op een TEK sonde, óf op een statische poort maar niet allebei.
Je kunt dus niet zoals bij een vario in een 1:1 twee metingen doen.

Dat is een beetje het jammere van deze vario's; als je de TEK gebruikt schopt die de hoogtemeting in de war.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd van jullie, de sensor aangesloten met een slangetje naar een "Staic port". Want de TEK is eigenlijk toch ook statische druk, die dynamish gecompenseerd wordt(gaatjes,spleetjes zitten aan de achterkant,hoe sneller de luchtstroom als je snelheid aanduikt en daalt(!) hoe groter de onderdruk(stijgen(!)),zodat het hoogte verschil wordt gecompenseerd(gelijke hoogte))
Het zal alleen wat experimenteren zijn waar die poort moet komen, meeste kleine propeller kistjes hebben hem ergens halfverwege de staart(beide kanten klein gaatje)
Arno, ik zal eens komen kijken bij jullie daar achter Havert(?)
Gr
Kees

Heeft iemand dat al eens geprobeerd van jullie, de sensor aangesloten met een slangetje naar een "Staic port".

Dat moet zonder meer kunnen; daar een slangetje op zetten en dat leiden naar een andere "rustige" ruimte; weet ff niet waarom je dat zou willen maar de druk kun je overal vandaan halen ...............
Met de TEK creeër je in feitte niets anders als een lagere/hogere druk t.o.v. de "omgevingsdruk".....

Arno, ik zal eens komen kijken bij jullie daar achter Havert(?)
Gr
Kees

Daar vlieg ik niet; vlieg bij Thermiek 58 in Nuth ! Maar je bent net zo goed welkom :) in Nuth of op de Selfkant

Arno,
Dit was eigenlijk een reactie op je berichtje # 396, dat hem zou inpakken in schuim vanwege circulaties in de romp voor de koeling van je motor en regelaar.
Dus dacht ik dan een slangetje naar achteren in een "rustig"gebiedje met weinig drukschommelingen.
Zodraa ik hem binnen heb zal ik eens gaan friemelen

Arno,
Dit was eigenlijk een reactie op je berichtje # 396, dat hem zou inpakken in schuim vanwege circulaties in de romp voor de koeling van je motor en regelaar.
Dus dacht ik dan een slangetje naar achteren in een "rustig"gebiedje met weinig drukschommelingen.............

Vlgs mij moet dat zonder meer mogelijk zijn maar aan de andere kant kan ik me moeilijk voorstellen dat de ciculaties in "jouw" romp dusdanig erg zijn dat die de vario beïnvloeden. Vermoed zo dat het in geen enkele romp "rustig" is :rolleyes:

Hij is binnen

Beste mensen,
Dinsdags besteld vrijdag binnen:yes:, even aan de computer gehangen, mooi.
Toen moest ik nog wachten op de Midland G7, die kwam afgelopen dinsdag binnen. Zo uit de box al bijna perfect. Eerst op de LPD band had ik weinig bereik. Maar op de PMR niks geen problemen en helder. Maar ik had eerst de temperatuur sensor eraf gehaald en niet afgeschakeld in the software. Mevrouw in paniek, constant 130'C waarschuwing.:!: Dus de sensor er terug aan, oke. Boven de 200m meer hoogte aanduidingen, wil ik nog aanpassen. Ik heb het vario geluid wat zachter gezet, zodat de spraak beter uitkomt, ieder heeft zo z'n voorkeuren. Het was rustig weer en gaf ook een rustig signaal, dus ik denk dat ik hiermee eerst wat ga oefenen, ik hoef de sensor nog niet af te schermen.TEK komt misschien later, als ik echt wil gaan "steken" tussen de bellen.
De Log uit gelezen, mooie grafieken. Goede software:)
Groetjes
Kees8-)

Mooi

Conrad,
Het ging perfect, goed bereik op de PMR band en de Dame was goed te verstaan.
Was hem bijna kwijt! 618m, toen was hij wel erg klein!
Hieronder de log uitlezing, geen thermiek bel is meer veilig!
We zien elkaar later!
1262011.gif

Ik heb ook een skyassistent aangeschaft maar kan iemand me helpen om de vervelende daal toon bij gewone vlucht er uit te halen.

ben ik juist bezig door de ongevoeligheidszone te verruimen of moet ik dit anders aanpakken

ik gebruik hem in een reichart ellipsoïd weet er toevallig iemand de glijhoek van?

Daalsnelheid kun je eenvoudig uitzoeken met de SA die je hebt. Kijk maar eens in dit draadje. Het mooiste is te vliegen op een windstille en thermiekloze dag/avond. Vanuit de grafieken (net zoals in het genoemde draadje met groene lijn met zwarte achtergrond) kun je de daalsnelheid afleiden van jou zwever. Deze stel je in als waarde in de settings voor je SA. Als de SA dan gaat ' brommen ' weet je dat je te snel daalt...

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een skyassistent aangeschaft maar kan iemand me helpen om de vervelende daal toon bij gewone vlucht er uit te halen.

ben ik juist bezig door de ongevoeligheidszone te verruimen of moet ik dit anders aanpakken

ik gebruik hem in een reichart ellipsoïd weet er toevallig iemand de glijhoek van?

Inderdaad gewoon de ongevoeligheidszone vergroten. Heb ik ook zo gedaan. Je wilt het namelijk wel weten als het dalen te snel gaat, maar voor de rest is het alleen maar irritant.
Trouwens grappig om je te realiseren dat het eigenlijk allemaal irritante tonen zijn als je ze in de woonkamer zou horen, maar vliegend is dat stijgtoontje ineens een heel fijn geluid!

Back