sleepkoort oproller

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door franky, 16 mrt 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    om het even te benaderen voor 25m kabel met een dikte van 6mm

    Stel: we nemen een spindel met een diameter van 50mm en een breedte van 60mm. De schatting is dat deze tot een dikte van zo'n 130mm volgerold wordt, dus de gemiddelde diameter is 90mm. Deze aannames van de volgerolde dikte moet aan het eind gecontroleerd worden.
    90x3,14=283mm per omwenteling.
    In de breedte van 60mm passen 10 omwentelingen van een koord van 6mm dik.
    De totale draadlengte is 25000mm.

    25000mm / 283 = 88 omwentelingen totaal.
    88 / 10 per laag = 8,8 lagen dik.
    8,8 lagen dik x 5mm is 44mm. Ik neem 5mm aan omdat de lagen niet recht boven elkaar zullen liggen.

    50mm van de rol + 2x een pakket van 44mm aan draad geeft een totale diameter van 138mm.

    De schatting van 130mm aan het begin van de berekening was dus niet slecht.
    Dit geeft in ieder geval een idee van de grootte.


    Ik vind dit wel een interessant draadje, puur vanuit mn achtergrond als werktuigbouwkundige. Als er iets 3D getekend moet worden (SolidWorks) dan kan ik daar wel naar kijken.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  2. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik heb zojuist een gehele berekening uitgevoerd betreffende de grote van de rol.
    Hiervan uitgaande, om 6mm lijn te gebruiken.

    De rol breedte is 10cm.
    De as is 20mm dik. Dit is meer dan voldoende, waar de lijn zich omheen moet gaan draaien.

    Als ik dan uitreken. De diameter is 20mm, de lijn erom heen is 6mm. Dan zou het hart op 23mm liggen. Om iets negatiever uit te komen. Heb ik het hard op 20mm gelegd. Door dit te doen, komt de praktijk er straks alleen maar positiever uit.
    De omtrek bij 20mm diameter is 62.8mm. Op 10cm breedte zouden 16,5 windingen passen. Maar ik had 10% verlies. Dus heb ik het afgerond op maximaal 15 windingen naast elkaar.
    62.8mm x 15 = 942mm. Dus 94.2cm, dat is 1x rond de as.
    Bij de volgende ronde om de as, is de diameter gegroeit, naar 26mm. Dan is de omtrek 81.64mm. En dan past er met 15 windingen 122,5cm om de as. Enzovoort Enzovoort.
    Door iedere keer een dikkere diameter te krijgen. Gaat er steeds meer op de rol bij 1 omwenteling. Dit doorgerekend. Kom ik erop uit, dat bij een binnenas van 20mm. De rol 80mm dik gaat worden om 25,9meter kabel op te rollen. De schotten aan de buitenzijde moeten dus minimaal 10cm doorsnee worden. Om het eraf lopen te voorkomen.

    Aan de hand van deze berekening. Ga ik eerst starten met het maken van schetsen.
    Ik denk dat ik aan een speed400 genoeg heb. Het hoeft geen speed600 of meer te worden. Omdat de rol 10cm doorsnee moet worden (minimaal), is het ook mogelijk om een grotere pullie te monteren. Daarmee wordt de vertraging van de speed400 groter. Het duurt dan wel langer voordat de 25meter zijn opgerolt. Maar de kracht van de motor wordt ook groter, zonder veel extra stroom te trekken. Of een zwaardere unit te krijgen.
     
  3. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Franky,

    ik wil meedoen!. indien de platen aluminium en de epoxy schijven in cad getekend zijn kan ik ze laten frezen bij dpns.nl.

    heb je enig idee van de kosten? is een speed 400 niet te vervangen door een brushless?
     
  4. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    de speed400 is zeker te vervangen voor een brushless.

    Maar ik start met een speed400. Deze kosten niets. Zijn al aan te zetten, zonder regelaar nodig te hebben. Dus voor de ontwikkelfase lijken deze mij alleen maar prettiger werken.

    Werkt het geheel uiteindelijk. En je weet wat voor type motor er precies in moet. Dan kan je nog altijd overstappen naar brushless
     
  5. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Om een idee te krijgen voor de diverse personen.

    Hier zijn 2 foto's van mijn in bouw zijnde wilga.
    De kaars die in het toestel ligt heeft een doorsnede van 70mm, en een lengte van 130mm. Dit is dus ongeveer de grote van de rol, die in de romp gaat komen.
    Het motortje wat je op een van de foto's ziet. Dat is een EDF motor. Maar heeft ongeveer de afmetingen van een speed 400 (diameter en lengte)

    Het frame aan de voorzijde is al verlijmd. De radio-plank moet ik nog uittekenen en maken. Als die erin zit, dan weet ik exact wat ik nog aan ruimte over heb, om dit systeem in te bouwen. Maar zoals je nu al kan zien, plaats wordt niet het probleem. Moet er dan wel bij zeggen. Dat ik niet voor schaal interieur ga, maar voor sleep-mogelijkheden.

    Ook zie je 2 servo's en een powerbox. Deze had ik eringelegd, om een indicatie te krijgen, hoe groot de servo plank gaat worden. De 2 servo's zijn puur voor maat. Want er komen er meer in de radioplaat (2x voor rudder, 2x voor hoogte en 2x voor staartwiel)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Heb vandaag de eerste opzet gemaakt voor de unit.

    De as heeft op zijn dikste punt een diameter van 20. Het gat erin is 12mm. Dit om de 6mm lijn makkelijk in te kunnen voeren. De as is niet over de gehele lengte 20mm, maar loopt terug naar 15mm. Dit bespaart gewicht. Reden voor 15 is, dat hierin de 6mm lijn goed past en hopende daarmee, dat de lijn zich netjes oprolt.

    De zijkanten zijn momenteel getekend als 2mm schijven.
    De aluminium frame houders zijn van 4mm aluminium. De motor (het kleine rondje links) is de diameter van een speed 400. Ik ben aan het denken, dat ik de ophanging van de motor in het frame nog iets moet aanpassen. Zodat je door middel van het verplaatsen van de motor de riem op spanning kan brengen.

    De eerste indruk hieronder. Het is nog niet 100% klaar. Maar wat is jullie eerste indruk. En tips/ideeën, plaats ze graag

    [​IMG]
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi

    Waarom is de afstand tussen de as van de motor en de as van de spoel zo groot?
    Houd dit svp zo compact mogelijk .........
     
  8. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik zal de afstand eens bekijken of hij kleiner te maken is.
    Dit is eigenlijk nu puur afhankelijk, van wat er bij conrad te krijgen is.

    Conrad lijkt mij voor iedereen het makkelijkst om de spullen te kunnen bestellen.
    Zij hebben namelijk mogelijk ook de kogellagers voor in deze unit.

    Ik zal even kijken wat ze aan tandriemen en pullie's hebben. En daarop de unit aanpassen.
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    "Franky"

    Al gedacht aan een 'brushless' buitenloper in de katrol (tevens als de as), zo heb je 2 vliegen in een klap?
    Noch compacter kan haast niet.

    Harry
     
  10. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik heb bij conrad gekeken. Maar daar hebben ze niet de jusite pullie's of tandriemen.
    Vervolgens nog wat rond gekeken. En heb een idee gevonden, wat het mogelijk ook makkelijker maakt. En niet onbelangrijk, ook goedkoper.

    Waarom de pullie en tandriem niet vervangen voor een O-ring?
    Als je nu pullie's neemt met bijbehorende tandriem. Dan zie over enkele jaren die tandriem nog maar eens te vinden, als je deze moet vervangen. Als er een O-ring opkomt, dan is de kans vele malen groter dat je weer iets passends vindt.

    De motor zit nu ook kwa zijaanzicht erin getekend. Alleen nog bedenken hoe deze te monteren. Ik wil hem aan de binnenkant houden, om zo veel mogelijk rare uitsteksels te beperken. Heeft iemand een idee hoe te monteren? Hem plaatsen met afstandbusjes is geen oplossing. De spanning van de O-ring, zal de motor scheef trekken op de busjes. En is te weinig montage oppervlakte.

    [​IMG]
     
  11. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Het idee is zeer goed.
    Maar ik denk dat de motor uitbrand als je geen vertraging erin zet.
     
  12. sidewind

    sidewind

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Overpelt
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    een extra schijf aan de buiten kant waar de o ring door heen loopt

    wordt je 2 cm breder maar dan is geen problem denk ik

    ik heb ook wel intresse is dit project zal zo ook eens wat tekenen

    gr erik
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi

    DEze ziet er al een stuk compacter uit :)

    Ik denk dat het gebruik van een O ring mischien zelfs beter is als dat van een tandriem. Zou het koord blokkeren bij het in winchen kan er tenminste nog iets eventjes slippen .... (een zekering in het motorcircuit om een incident op te vangen lijkt mij overigens een must)

    ik zou de motor gewonn door wat busjes op het frame monteren en de motoras nog een keer laten geleiden door het frame (lagertje of bronzen busje)
     
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Buitenkant monteren zie ik wel als een probleem.
    Arno kwam met de tip, houd het compact. Dit houd in, dat het frame ook kleiner wordt.
    Monteer je dan de schijf aan de buitenzijde, dat maakt het monteren tussen 2 spanten niet makkelijk, want de schijf zit dan in de weg.
    Door de schijf aan de binnenzijde te houden. Kan je de unit tussen 2 spanten monteren. Daarmee blijven ook alle draaiende delen tussen de spanten. En verkleint dit de kans, om mogelijk kabels in het toestel te beschadigen. Misschien domme opmerking, want je zou zeggen. Houd je kabels weg van dit geheel. Maar beter voorkomen dan sorry

    Ook heb ik al een lijstje gemaakt met de kosten van het materiaal.
    Want daar ging het ook om. Dat de kosten niet hoger zouden zijn dan eentje die je kan kopen.
    Zoals nu het eruit ziet, zou het voor rond de 100euro te maken zijn (alleen materiaal kosten)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2010
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Leuk project Franky! Ben zelf (nog) geen sleper, maar bekijk dit als men bij ons op het veld aan het slepen is met plezier :yes: Ken ook alleen de afwerpbare kabel (zie sleep plaatje)

    Vraagje:
    Hoe voorkom je bij oprollen dat kabel aan hoogteroer/richtingsroer kan blijven hangen, of nog erger, klem tussen staartstuk/stabilo en roer kan komen zitten??

    Stoppen motor

    Is het niet mogelijk een mechanisme te maken (soort raampje), net buiten de doorvoer van de kabel de romp uit, waar je de kabel na het volledig oprollen tegenaan trekt (met knoop, balletje of iets wat er aan het einde van de kabel zit). Hier microswitch achter die stroomtoevoer naar motor plat gooit.

    Heb even gezocht, beetje lomp voorbeeld gevonden, bij takel, misschien geeft dit beeld van wat ik bedoel. Als einde bereikt is stopt het altijd. Ik denk dat een ver uitgeklede versie hiervan ook mogelijk is (alleen armpje van microswitch net voor de doorvoer bijvoorbeeld).
    [​IMG]
     
  17. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    over dat stoppen van de motor

    die switsers die bij ons op het veld waren deden dat gewoon door de beveiliging van de regelaar er in te laten schieten overbelasting

    werkte super hij had al meer dan 1000 sleeps met die regelaar gemaakt


    dus je moet niet een te zware regelaar halen

    gr erik
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waneer er iets mis gaat tijdens het oprollen (kabel komt klem te zitten o.i,.d. is het laten stoppen van de motor doodeenvoudig te realiseren door het plaatsen van een zekering ........ maar dat is dan ook het minste van je problemen :)
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    mooie linkjes. daar kwam ook het idee vandaan, om zelf zo'n unit te maken. Gezien de kosten wat ze vragen voor een kant en klare.

    De lengten wat ze aangeven, wat de unit kan oprollen vind ik wel overdreven.
    De kämpferwinde (die zwarte unit op de foto), kan volgens de leverancier 60meter lijn oprollen. Als je dan verder gaat kijken naar deze unit. Gaat het dan wel om een lijn van 0,8mm dik. Tja, zo kan ik ook reclame maken.
    De overige units van de linken, zijn gemaakt voor 2 of 3mm lijn. bij deze versie is het de bedoeling dat er 6mm lijn opkan, met een lengte van 25 meter.
    Tja, wat zou er dan opkunnen als 0,8mm dikte lijn gebruikt wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    De zekering wordt bij mij een verplichte in de unit.
    Als er iets fout gaat, moet je het stoppen van het probleem bij de bron aanpakken. En dat houd in, stroom/spanning wegpakken.

    Om het makkelijk te houden, wil ik de volgende zekeringhouders toe passen. Er zit een reset-knop op. Wel zo handig, hoe je niet heletijd zekeringen te wisselen.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina