sleepkoort oproller

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door franky, 16 mrt 2010.

  1. sidewind

    sidewind

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Overpelt
    Nu Peter sleept meestal met een kevlarlijn deze is wel vrij dun, in Buttwil heeft hij mijn toestel gesleept, en dit ging vrij vlot met zijn Yak
    [​IMG]
    Verder heeft hij een snijsysteem om de draad door te snijden, hoe hij het met de inox draad doet weet ik niet.
    Maar 25 meter lijn en 6mm dik is voor mij ook goed.
    Zekering DPSI OCP JR
    DPSI OCP JR | DPSI OCP | DPSI SYSTEME
    Elektronische Überlastsicherung mit integriertem Schutz vor Überspannungsspitzen
    Schaltet einen angeschlossenen Verbraucher (Servo, Pumpe, Zündung o.ä.) bei Überstrom oder Kurzschluss ab
    Schützt LiPo-Spannungsregler oder Akkuweichen durch Reduktion der Verlustwärme bei Kurzschlüssen oder Überstrom
    Einfache Programmierung mit automatischem Erlernen des Maximalstromes
    Anzeige des Maximalstromes mittels LED-Blinkcodes
    Automatische Wiedereinschaltung nach 5sec. Wartezeit programmierbar
    Schutz vor Überspannung durch den Dynamoeffekt leistungsstarker Digitalservos (ab ca. 7,5V)
    Dauerstrom 8A
     
  2. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Mooi project om dat zelf te maken!!

    Ik zet er wel wat vraagtekens bij, maar dat hangt af van verschillende keuzes:
    Wij (bij BIGGS) vliegen op verschillende locaties, regelmatig is de aanvliegroute vrij en kunnen we met lijn aangekoppeld landen. Die keren dat we moeten afgooien, OK, is ook leuk om te doen.

    Zoals al eerder gezegd wordt vliegen we al vanaf het begin bij BIGGS met de 6mm lijnen, in tegenstelling tot de lichtere zoals gebruikt in bvb Duitsland. Alle zwevers vinden die lijn prettig, hij hangt wat door en veert niet. Haalt de zwever de lijn in, dan zakt hij weg. Een lichtere lijn komt wel eens over de zwever heen te liggen met vaak desastreuze gevolgen voor de zwever.

    Maar goed, gewoon lekker doorontwikkelen, we zijn benieuwd.!
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  5. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Van dat verhaaltje van de DLE111 backfiring wordt ik niet zo vrolijk.

    Zo heel veel ervaring heb ik niet met benzine motoren. Dat ze terug kunnen slaan was wel bekend. Maar met een 111cc heb je dat liever niet, en dat baart me wel een beetje zorgen.
    Uit het verhaal, lijkt wel of die betreffende meneer er wel heel veel last van heeft. Ze geven wel aan, je moet hem een flinke slinger geven, dan doet hij dat niet. Maar dat verhaal wordt nog niet bevestigd.

    tja hoe nu hier mee om te gaan. Als ik hem niet wil aanslaan, dan is elektrisch starten de enigste oplossing. Maar hoe ga je dat dan weer maken of aanschaffen. Want voor een DLE of DA is dat (nog) niet. Een king100 heeft dat wel, misschien de verkeerde motor gekozen.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Franky,
    Ja, ik kan ook niet helemaal inschatten of hij iets verkeerd doet.
    Ik vlieg al vele jaren met een 130cc (3W) tweecilinder. In die 3500 vluchten misschien twee of drie keer een mep gegeven. Die was niet gevaarlijk.
    Maar ik start ALTIJD met een dikke want, zeg maar "Willempie" brommer handschoen (zo'n gevoerde leren van vroeger) die ook nog eens dik omwikkeld is met ducttape. Geen centje pijn.
    De hardste klap ooit heb ik onlangs van een 85cc ééncilinder gehad, die voelde ik weliswaar goed, maar de carbon prop was gebroken!
    Zonder die handschoen was ik gevaarlijk gewond geraakt....

    Binnen BIGGS willen we vanaf dit jaar niemand meer zijn kist zien starten zonder hulp en het liefst met een handschoen. Er zijn verleden jaar in België twee ernstige ongelukken gebeurd met grote benzine motoren, dat willen niet hebben binnen de club. We doen er tenminste alles aan het te vermijden.

    Het starten moet je idd niet aarzelend doen, gewoon zo hard meppen als je kunt. Dan is je hand zo snel mogelijk weg en bestaat het niet dat hij terugslaat. De klap die ik kreeg van die 85 was van het volgende blad, de motor sloeg zó snel aan dat ik niet snel genoeg weg was.
    De positie van de prop is ook belangrijk, de 85cc heb ik nu verzet, zodat ik de compressie bovenin of er net voorbij voel en niet zoals normaal op "20 voor 2". Maar dat is allemaal voor iedere motor anders, dit is weer een ééncilinder, jij hebt een boxer.

    Tja, een startmotor erop, kost je een boel geld en ongeveer 1 kg erbij inclusief accu.... Intrekbare sleeplijn, ook weer een accu...Zo blijf je aan de gang.

    We proberen onze sleepkisten zo simpel mogelijk te houden, het kan alleen maar kapot gaan, en kapot gaan doét het met veel vluchten....

    Eerlijk gezegd, ik juich je projekt toe als technische uitdaging, maar ik denk dat het verstandiger is eerst gewoon die kist snel af te bouwen en te gaan vliegen en slepen, je moet kennelijk nog ervaring krijgen met grotere kisten, (grotere)benzinemotoren, misschien heb je nog weinig sleepervaring....

    Heb je dan een seizoen lekker gesleept en nog steeds de behoefte om die lijn in te rollen, nou dan ga je daar verder mee.
    Ik sleep al een jaar of 15, en voor mij hoeft het niet, mja, wie ben ik en ieder moet het zelf weten. Ik vind het gewoon geinig die lijn vlak voor mijn voeten neer te dumpen, precies op de plek waar hij zijn moet, ook leuk!
     
  7. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Zijn er mensen die deze gebruiken? Of kun je gewoon beter met een 'normale' lijn slepen?
     

Deel Deze Pagina