Naar aanleiding van eens terug een " Benzine sleper " te bouwen deze inleiding...
Normaal vlieg ik met de electrosleper Megastar, wat overigens prima gaat en zelfs zwevers tot 11 kilo omhoog breng. ECHTER !!! electroslepen vergt vele accu packs en wissel hiervan.
Ook afhankelijk van de zwever die omhoog gebracht wordt en de hoogte waarop hij gelost word, bepalen hoeveel sleeps je met één acculading kan doen.
In de Megastar zitten er twee packs van 5S5000 20/30 C , en doormiddel van de Eagle Tree logger kan ik na iedere landing kijken hoeveel energie ( mAh ) ik verbruikt heb. Met zwevers rond de 8 kilogram zijn dat 3 sleeps tot 300 meter hoogte ( ééntje wil altijd naar 500 meter hoogte gebracht worden en vliegt met een Swift van rond de 4 meter>> dus kunstvlucht ) met kleinere zwevers kan ik zelfs tot 6 sleeps maken. Bij ons heb ik het voordeel dat ik zonder het sleeptouw af te werpen toch veilig kan landen, wat ook weer energie spaart.Na het lossen van de zwever rol ik de Megastar in rugvlucht en duik zo naar beneden... Dank zij de free-wheelende prop hoef ik normaal gezien géén gas meer te geven tot ik op de grond ben.
Aangezien we bij ons in de club nogal wat zwevers hebben en zweefpiloten die veel vliegen vergt dit aardig wat electrische energie op één dag.
De meeste zweefpiloten/sleeppiloten zijn ook nog eens jong gepensioneerd en gaan dus meerdere keren in de week vliegen. We wisselen ook regelmatig af met slepen, hiermee bedoel ik : ik sleep bijvoorbeeld vandaag en morgen sleept er iemand anders. Batterij packs en laders heb ik genoeg , doch het is toch steeds die accuwissel/laden die mij teveel word.
Normaal vlieg ik met de electrosleper Megastar, wat overigens prima gaat en zelfs zwevers tot 11 kilo omhoog breng. ECHTER !!! electroslepen vergt vele accu packs en wissel hiervan.

Ook afhankelijk van de zwever die omhoog gebracht wordt en de hoogte waarop hij gelost word, bepalen hoeveel sleeps je met één acculading kan doen.
In de Megastar zitten er twee packs van 5S5000 20/30 C , en doormiddel van de Eagle Tree logger kan ik na iedere landing kijken hoeveel energie ( mAh ) ik verbruikt heb. Met zwevers rond de 8 kilogram zijn dat 3 sleeps tot 300 meter hoogte ( ééntje wil altijd naar 500 meter hoogte gebracht worden en vliegt met een Swift van rond de 4 meter>> dus kunstvlucht ) met kleinere zwevers kan ik zelfs tot 6 sleeps maken. Bij ons heb ik het voordeel dat ik zonder het sleeptouw af te werpen toch veilig kan landen, wat ook weer energie spaart.Na het lossen van de zwever rol ik de Megastar in rugvlucht en duik zo naar beneden... Dank zij de free-wheelende prop hoef ik normaal gezien géén gas meer te geven tot ik op de grond ben.
Aangezien we bij ons in de club nogal wat zwevers hebben en zweefpiloten die veel vliegen vergt dit aardig wat electrische energie op één dag.
De meeste zweefpiloten/sleeppiloten zijn ook nog eens jong gepensioneerd en gaan dus meerdere keren in de week vliegen. We wisselen ook regelmatig af met slepen, hiermee bedoel ik : ik sleep bijvoorbeeld vandaag en morgen sleept er iemand anders. Batterij packs en laders heb ik genoeg , doch het is toch steeds die accuwissel/laden die mij teveel word.
Laatst bewerkt: