Sleeptoestel Calypso met romp in onconventionele bouwwijze ...

Naar aanleiding van eens terug een " Benzine sleper " te bouwen deze inleiding...
Normaal vlieg ik met de electrosleper Megastar, wat overigens prima gaat en zelfs zwevers tot 11 kilo omhoog breng. ECHTER !!! electroslepen vergt vele accu packs en wissel hiervan.
IMG_7882.jpg

Ook afhankelijk van de zwever die omhoog gebracht wordt en de hoogte waarop hij gelost word, bepalen hoeveel sleeps je met één acculading kan doen.
In de Megastar zitten er twee packs van 5S5000 20/30 C , en doormiddel van de Eagle Tree logger kan ik na iedere landing kijken hoeveel energie ( mAh ) ik verbruikt heb. Met zwevers rond de 8 kilogram zijn dat 3 sleeps tot 300 meter hoogte ( ééntje wil altijd naar 500 meter hoogte gebracht worden en vliegt met een Swift van rond de 4 meter>> dus kunstvlucht ) met kleinere zwevers kan ik zelfs tot 6 sleeps maken. Bij ons heb ik het voordeel dat ik zonder het sleeptouw af te werpen toch veilig kan landen, wat ook weer energie spaart.Na het lossen van de zwever rol ik de Megastar in rugvlucht en duik zo naar beneden... Dank zij de free-wheelende prop hoef ik normaal gezien géén gas meer te geven tot ik op de grond ben.
Aangezien we bij ons in de club nogal wat zwevers hebben en zweefpiloten die veel vliegen vergt dit aardig wat electrische energie op één dag.
De meeste zweefpiloten/sleeppiloten zijn ook nog eens jong gepensioneerd en gaan dus meerdere keren in de week vliegen. We wisselen ook regelmatig af met slepen, hiermee bedoel ik : ik sleep bijvoorbeeld vandaag en morgen sleept er iemand anders. Batterij packs en laders heb ik genoeg , doch het is toch steeds die accuwissel/laden die mij teveel word.

HPIM4833.JPG

HPIM4546.JPG

Laatst bewerkt:
Nu komt het !!! Het clubmaatje dat de Standaart Libelle heeft gebouwd is zéér goed op de hoogte van aerodynamica en constructies.
Hij heeft ook zelf een sleeptoestel ontworpen wat simpel van constructie is en ook nog licht ook.

De reden dat de verloren-mal-methode is toegepast is deze : het was eerst de bedoeling om slechts één model te maken en dan loont de bouw van een mal niet .... Ondertussen vliegen er reeds twee rond en de derde ga ik maken

IMG_7690.jpg

IMG_7784.jpg

Sleeptoestel heeft een spanwijdte van 2,4 meter en een vlieggewicht van rond de 9 kilogram.
Dit lage gewicht heeft ook als voordeel dat je géén landingskleppen nodig hebt om toch traag te kunnen landen...

Laatst bewerkt:
De vleugels en stabilo zijn gewoon uit tempex gesneden, beplankt en bespannen met Oracover/Chinacover :smile:
De romp daarentegen is gemaakt volgens de verloren mal methode .
Deze wordt uitgegloeid in tempex ( met schablonen ) geschuurd waar nodig, met hele dunne tape overtrokken, losmiddel erop en een paar lagen holle glasweefselmat erover. Na uitharding word de binnenkant zover mogelijk uitgegloeid en de resterende tempex stukken zijn er dan simpel uit te halen ( zit losmiddel op )
Nu alleen de buitenzijde schuren en netjes glad afwerken. Ik ga de romp spuiten, twee clubmaatjes hebben de romp zelfs met Oracover bespannen :shock:

Laatst bewerkt:
De motorisering bij mij gaat zéér waarschijnlijk een 85 cc benzine motor zijn met een KS 5 kamerdemper achter.
Eén clubmaatje vliegt met een Zenoah 45 en de andere met een Zenoah 62 op dit toestel.

Hieronder is het filmpje te zien hoe de 15 kilogram zwever achter de 62 cc motor omhoog gaat.

Maiden Standaard Libelle

De start...

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de romp benodig ik tempex met een dikte van 24 cm , dus tweemaal 12 cm tegen elkaar ( persing 30 kg/m³ >>> schuurt beter dan de lichtere versie ) , voorste stuk is 70 cm lang en het achterste stuk 80 cm lang.
De motorkap is apart te maken.
Oh ja ! het vleugelprofiel is het welbekende Naca 2415 en uitgegloeid in tempex van 10 kg /m³, beplankt met epoxy en balsa van 1 mm. dikte
Op onderstaande foto is te zien dat de persoon met zijn hand in het toestel kan , ook goed voor tankniveau te bekijken. De schakelaars voor de ontvangervoeding/ontsteking staan dus ook binnenin de romp en zijn zeer makkelijk bereikbaar, evenals de accu's ...
De vleugels zijn opsteekvleugels met een strongal alu buis van 35 mm , de vleugelkoorde is 40 cm.

IMG_7784.jpg

De benodigde glasdoek voor de romp is twee lagen : http://www.carbonwinkel.nl/nl/glasv...l-160-g-m-satijn-5-3-geweven-92-cm-breed.html
Waarom mijn clubmaatje deze doek gebruikt , zal ik hem eens vragen...
In de romp ( achter de vleugel ) komen er drie Honeycomb spantjes te zitten, om de romp wat stijver te maken.
Het is best eens leuk om iets totaal anders van bouwwijze te testen/proberen.
De motorkap wordt natuurlijk ook volgens de verloren-mal-methode gemaakt

Laatst bewerkt:
De bedoeling van dit toestel is te bewijzen dat het allemaal niet zo duur of " High-tech " hoeft te zijn om toch goede resultaten te boeken.

Een high-tech sleper in vol GFK uitvoering kost algauw een 2500 euro voor het model alleen. Daarbij komt nog de grotere/zwaardere motor/servo's en dergelijke die je hiervoor nodig hebt om zijn eigen gewicht van meestal + 20 kilogram ( meestal zitten deze toestellen rond de 23 kilo getankt ) omhoog te brengen

Bij BIGGS sleept Patrick zelfs met zijn 2,3 meter PAF-je grote zwevers omhoog met een DA 60 motor . Zijn vlieggewicht zit ook rond de 9 kilogram getankt , dacht ik ...Hij heeft ook géén aparte flaps, maar gebruikt wel de rolroeren iets omhoog gezet als flaps om te landen

Paar foto's van een deel der snijmallen ...

HPIM4848.JPG

HPIM4851.JPG

Laatst bewerkt:
Door gebruik te gaan maken van een 85 cc benzinemotor plus een tankinhoud van 1 liter zal het comfortabeler zijn om veel sleeps te maken achter elkaar .

Verdere vorderingen zullen volgen....

De Greenley is ook nog zo een " low cost " vliegtuig en presteert ook héél goed
Richard heeft er ééntje met een 85 cc op en vliegt bij BIGGS ...

Bewust heb ik gekozen om géén boxer te gebruiken... Weeral extra kosten aankoop motor plus twee uitlaten en krommers , en extra gewicht.

De bedoeling van het toestel wat ik ga maken is bij ons in de club comfortabel de zwevers omhoog te brengen. De grootste zwever in onze club is een Salto met rond de 8 meter spanwijdte en een gewicht van dik 20 kilogram

maar bv de sukhoy 26m van 2,7 meter die ik voorheen had
die had ook prima gebruikt kunnen worden
veel draagkracht mogelijkheid tot zeer langzaam vliegen
met volledige controle over het model en vermogen

Kunstvlucht toestellen hebben een symmetrisch profiel wat niet zo geschikt is voor een sleper en vaak zit de cockpit ver naar achter wat het moeilijk maakt om een goede positie van de sleepkoppeling te verkrijgen ( te ver naar achter wat de sleper niet zo graag heeft bij het slepen met zwaardere zwevers ) >>>> zo wordt de sleper uit zijn vlieglijn getrokken door de zwever

Laatst bewerkt:
Deze week ( na woensdag ) eens tempex halen om de romp alvast uit te gloeien...
De vleugels, stabilo en rudder kan ik reeds gloeien, daarvoor heb ik nog lichte tempex liggen.

Morgen , dinsdag en woensdag zal ik niet veel kunnen doen. Er staat vanalles op het programma ( opruimen, zonneboiler wordt geplaatst , moeder halen om te komen eten, winkelen...)

Nadat mijn moeder in het ziekenhuis moest , niets meer kunnen doen ( alle dagen op bezoek )

Alleen in de avond en de nachtelijke uurtjes wat het internet afgeschuimd op zoek naar een motor ! En JA !!! Ik heb er ééntje gevonden met krommer en uitlaat ( RC-network )
Zal waarschijnlijk eind van de week of begin volgende week hier zijn...
Het is een DA 85 geworden met Müller ontsteking en MTW TD115K als uitlaat . Heeft " slechts " 2 uur ingelopen op een mengsel van Motul 800 2T double ester full syntetic olie gemengd met minerale olie Prop 27 x 12

Nog een paar dagen op de tanden bijten en dan is mijn moeder ontslagen uit het ziekenhuis en dan steken we de handen uit de mouwen .:smile:

Laatst bewerkt:
Het beplankingshout ( balsa ) is ook reeds onderweg vanuit Duitsland >>> Thoma Balsa
Epoxyhars heb ik ook reeds hier ( HP Textiles Duitsland )
De bespanning is ook reeds binnen ( HK Nederland )
De tank ( 1 liter ) , CNC Alloy Fuel Filler Port for Large scale gas/turbine models (Fuel Dot - Red), prop beschermers, Carbon Fiber Tail wheel set 80cc~100cc ,enz. zijn ook onderweg ( HK China )
Sticker DA plus naam is besteld ( Calypso ) >>> Plott and fly Duitsland

Je ben lekker bezig ben benieuwd wat je ons allemaal gaat laten zien.

Ik zal misschien beter een drieblad prop erop zetten ivm de grondspeling ? Volgens de aanleiding kan hij een 25 x 12 N of een 24 x 12 prop aan.

Voor tweebladprops geeft men aan tot 28 x 10

Ik zou als sleper als het maar enig sinds mogelijk is voor een 2 blads prop gaan.
Met mijn benzine sleper heb ik het geprobeerd om zowel met een 2 als 3 blads prop te slepen.
De 2 blads gaf veel meer trekkracht.
Gemeten heb ik het niet dus kan je geen cijfers laten zien.
Je model hoger op zijn poten zetten is dan een goede oplossing toch?

Eigenlijk maakt het niet veel uit ... Een tweebladprop van 27 inch is toch maar 7,5 of 5 cm groter in doormeter dan de drieblad van 24 of 25 inch.
Qua grondspeling is het eigenlijk te verwaarlozen...

De DA 85 met MTW TD115K demper en krommer is inmiddels ook aangekomen...alsook de sticker set

29-10-13+-+1+%25281%2529.jpg

de beschermfolie zit er nog op ( onduidelijke foto )

ik ga beginnen met vleugelhulzen voor de Strongal-alu buis van 35 mm doormeter te maken.
Eerst nog wat glasvezel slang halen ...

glasvezel-slang-100-mm.jpg

Laatst bewerkt:
ik ga beginnen met vleugelhulzen voor de Strongal-alu buis van 35 mm doormeter te maken.
Eerst nog wat glasvezel slang halen ...

Na een verschrikkelijke drukte door de verhuis van mijn moeder was het bouwen op een laag pitje gekomen..
Gisteren avond toch de vleugelbuis hulzen kunnen maken. Liggen nog uit te harden nu

19-11-13+-+1

Laatst bewerkt:
De Strongal alubuis smeer ik eerst in met dunne olie ( naaimachine olie heb ik gebruikt )
Daarover komt een laagje bloemen inpakfolie ( doorschijnend ) met 1,5 toeren om de buis. op de uiteinde zet/houd ik deze vast met tape .
Daarover de glasvezelslang aanbrengen, insmeren met epoxy en tenslotte afwikkelen met Nikko tape ( gekleurde electriekers-tape , ook isolatietape genoemd )
Om gemakkelijk te kunnen werken steek ik ook een borstelsteel in de alubuis, zodat ik deze simpel kan ronddraaien...

Vanmorgen heb ik de isolatietape verwijdert zodat de huls beter kan uitharden ( ligt op de CV ketel te drogen nu ...)

Laatst bewerkt:
Back