sleper electro leggen of 4 tact?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SAR Scott, 14 jun 2013.

  1. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Electro of brandstof voor een sleper lijkt me een gecompliceerde keuze. Brandstof heeft heel zeker het voordeel dat je veeel sleeps op een dag kan doen. Electro kan je op elk veld vliegen en ook na 19u, en is stiller en schoner dan brandstof. Omdat ik voornamelijk op de club (in Tongeren) 1 of 2 zwevers moet in de lucht krijgen ben ik voor een electro setup gegaan. Je vindt het draadje van onze Piper Pawnee (Electro setup voor Piper Pawnee 33%) wel.
    Met de bouw van ons nieuwe clubhuis heeft een en ander vertraging opgelopen, maar we zijn met de Pawnee toch in de lucht geraakt. Zowel vliegen als slepen gaat electro echt heel goed. Voorlopig heb ik dus helemaal geen slecht gevoel bij mijn keuze voor electro, al zal die mening na een weekje slepen in Pottes misschien wel veranderen. Zoals je merkt zijn er bijna zoveel meningen als piloten. Je zal dus toch zelf een keuze moeten distileren.

    Groetjes, Bert
     
  2. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    100cc petrol tug plans

    @BertOris: WRT your "As you can see there are almost as many opinions as pilots." Yes, it's the same here. I remember a nitro Pawnee years ago, but not a tug. Right now our tug owner and pilot is being transferred so we have until monsoons are over in October to build new one. If not, then ARF it is. We are going with 100cc petrol, which will be derated for the altitudes we fly from. Even selecting the engine make and model carries as many opinions as pilots!
    Best
    Vik
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    At a lot of airfields there are very strict noise limitations that can not, or hardly, be achieved by petrol or nitro engines. Some clubs even go as far as not allowing combustion engines to be used at all, or at very limited periods of time.
    This is not limited to tugs.
     
  4. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Wow, Arjan, and good for tug operators, sad for the 3D IC guys. Here we fly from our own lands, or areas under army control, or areas so remote no one bothers us. You must be our guest some day. KLM once in a while has a great deal from Amsterdam to Delhi and RC gear can be transported at discount as "sports equipment" if you're attending a sports event here.
    All of a sudden our potential tug owner and operator has been transferred down south to new squadron, his day job. One of may modify his IC high-wing if we can't figure out a dedicated tug.
    @ BertOris: WRT your "As you can see there are almost as many opinions as pilots." Do you also have as many difference opinions between Mode 1 and Mode 2? I almost crashed my buddy's ASK13 as I forgot he does Mode 2 with reversed elevator: up=up, down=down
    Best
    Vikram
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2013
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wtf zit daar voor Uber g.... motor in dan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
  8. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    het is gebeurt... de keuze is gemaakt.....

    een tijdje geleden starte ik hier het draadje met de keuze benzine of Electro.
    wel..... De keuze is gemaakt.
    wel heb ik niet de supergroote decatlon genomen daar deze te veel plaats inneemt op meetings ook. Ook niet de 380 maar ik heb gekozen voor de 310.
    deze is weliswaar goed te doen als sleper van iet of wat zwever en kan zonder problemen de auto in ook. Want als je naar de verder meetings gaat met de caravan moet ook de bellaca mee en een auto met caravan EN aanhangwagen dat zie ik nog niet gauw gebeuren.
    en de keuze in aandrijving is ook gebeurt.
    vele clubs willen en moeten in sommige gevallen overschakrlijken op elektro.
    dus je hoort me aankomen .......
    ik ga dus elektro.
    alles is besteld en hopelijk kan ik,er zaterdag achter en start ik een nieuw draadje.
    hier al wel even de tip van,de,sluier oplichten
    de motor set up was voorzien om een hacker Q80-6 met de regelaar masterspin 170 opto te gebruiken goed voor 6000 watt.
    maar omdat er gaat gesleept worden wilde ik echt wel meer power dus heb ik geopteerd om er een hacker A150-10 met hacker masterspin 220 met 9000 watt in te duwen. Zo is er power zat. Hopelijk is bij de eerste vlucht niet enkel de motor weg......
    dus nu nog even geduldig op mijn tanden bijten en hopelijk volgende zaterdag de eerste posting in een nieuw draadje.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je maak ons wel nieuwsgierig zeg.
    Brute power dat vinden we lekker.
    Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze voor electro.
    Wel kan ik straks twee accu's tegelijk laden waardoor ik bijna onafgebroken kan slepen.

    Maar in ieder geval het accu's wisselen makkelijk.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Misschien een rare vraag maar waarom per se een Hacker?
    Voor minder geld had je net zo'n goede motor gehad uit China, want de Hackers komen uit China.
    En met hoeveel S wil je gaan vliegen, want 9000 Watt uit bijvoorbeeld 14S is nog steeds een 180 Ampere stroom, en dat trekt de OPTO spin denk ik niet, ook al staat er 220A op.

    Gert-Jan
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat wil je er eigenlijk mee gaan slepen 15 meter zwevers?:shock::shock::shock:
    Ik sleep met 4000 watt al makkelijk een 6 meter 12 kilo zwever omhoog.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2013
  12. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    ik ga heel waarschijnlijk met 2 lipopacks van gens ace vliegen . Namelijk 2x 6cellen 10 000 mag. Met mijn lader kan ik twee batterijen tegelijk laden dus normaal kan ik met 4 sets die me zo' 1200€ zullen kosten vrij opeenvolgen vliegen.
     
  13. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    ik ga het proberen met 2x 6cellen 10 000 mag van gens ace
     
  14. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    vooral minsten 4 & 6 meters ja maar liefst nog veel groter ook en dat zullen,de,testen dan gaan uitwijzen.

    daarnaast ook nog vlaggen enz, maar die wegen niks. En als ik het voor mekaar krijg zou ik het graag eens proberen met twee of drie zwevers samen. Tegelijk omhoog trekken
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan zal ik de brandblusser dan maar alvast klaarzetten, 200 amp op een 220 amp regelaar.:nooo:
    Denk wel dat als je sleept de motor makkelijk 2 minuten vol gas moet kunnen laten draaien.
    Ik denk dat je problemen krijg, maar laat me graag verrassen als het toppie werkt.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan je nu al verzekeren dat dat niet gaat werken.
    Ten eerste fikt de regelaar af, je gaat 214 Ampere trekken.
    Ten tweede, als de regelaar het al houdt dan brand je motor weg.
    En... 10.000 mAh 12S is veel te weinig, je zal daar met behoud van een redelijke celspanning maximaal zo'n 6000 Watt uit kunnen halen.

    Dan.. met een goede 9000 watt sleper kan je waarschijnlijk al bijna een echte sleper omhoog trekken, lijkt mij een beetje overkill, of het hele verhaal is een vroege 1 april grap.
    Ik denk, als iemand zoveel geld aan een aandrijving uitgeeft, dat ie zich wel eerst goed voor heeft laten lichten en als ik jouw setup bekijk is dat niet het geval.

    GJ
     
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Als je geld teveel hebt mag je het ook gewoon weggeven :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, wat een negativiteit. Ik vind het een leuk project!
    Een 3.1mtr Bellanca/Decathlon is een mooie maat voor zo'n aandrijving, lekker veel vleugeloppervlak en een prima sleper.

    Prop afstemmen op zo rond de 6.5a7.5kw, dan moet de regelaar 160-180A verwerken, denk dat dat ongeveer de bovengrens is. Prop zo rond de 26x12 a 27x12. En 160-180A mag voor een 10.000mAh pakket ook niet zo'n probleem zijn. Lijkt me geen verkeerd aandrijfconcept.
    Hier 2 modellen met een vergelijkbare aandrijving met 12S 10000mAh lipo's:
    http://www.rcmovie.de/video/3552b05392398d45abbb/Viper-SD4-vs-Rascal-110

    Het enige wat ik me afvraag: hoe ben je van plan de lipo's te laden, is er stroom op je veld aanwezig?

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Nou moe, kan een geintje niet meer?
    Ik bedoelde er eigenlijk alleen maar mee dat het goed is dat jullie hem helpen anders wordt het een hele dure grap.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    rechtzetting

    wat een reacties allemaal.
    dit had ik niet verwacht.
    eerst even een,kleine rechtzetting.
    blijkbaar heb ik 2x 6 cellen 10 000 geschreven van gens ace
    dat is niet goed het moet en laat ik het nu beter schrijven 14 cellen 10 000 zijn.
    ik vergiste me omdat dat in een heli zo gebruikt wordt.
    het zullen dus 4x 7 cellen van 5000 worden.
    dan over die 9000 watt.
    dit is echt wel een peak wattage hé
    uiteindelijk is het wel de bedoeling om gewoon zonder problemen en met genoeg power over een zwever van 8,5 meter te kunnen slepen.
    en deze setup is bekeken met andere bij biggs slepende piloten.
     

Deel Deze Pagina