sleper electro leggen of 4 tact?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SAR Scott, 14 jun 2013.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je jouw vermogen naar niet met de biggs brandstof motoren vergelijkt.
    Met een electro motor heb je minder vermogen nodig dan met benzine.
    Als een benzine motor het moeilijk heeft, heeft een electro motor juist de meeste kracht.
    Hoe mooi ik het vele vermogen ook vind moet je voor jezelf wel de afweging maken dat je wel gemiddeld per sleep 2 pakketten van 7 cellen moet wisselen. (er van uitgaand dat je 2 sleeps met een accu kan doen)
    Verder vraag ik me af hoe lang het duurt voor je zo'n grote motor weer een beetje heb afgekoeld je heb een enorm blok koper.
    Ik blijf je draadje op de voet volgen want de mogelijkheden met electro worden steeds groter.
    Nu nog een keer een snellader die echt snel kan laden.
    Hoeveel sleepjes verwacht/wil je op een dag te kunnen doen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de mensen die bij Biggs slepen niet heel erg met electro bekend zijn.
    En je kan het vermogen van een brandstrofmotor totaal niet vergelijken met het vermogen van een electromotor.
    Je had beter eerst even met wat electrosleepmensen kunnen gaan spreken.
    Je was dan minder geld krijt geweest en je had ook gehoord dat 9 KW totaal overdreven is.
    Die Hacker gaat echt wegbranden bij meer dan 6000 Watt gedurende 2 minuten en als regelaar had je een Jeti Spin 300 moeten hebben, die kan zo'n 200A continu aan, de Spin 220 kan maar iets van 150A aan.

    GJ
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb voor de grap in moto calc zitten te kijken.
    Daar heb ik een zomaar voor het idee even een motor in gezet een vertraging van 1 op 2 ingevuld met een bijpassende prop.
    Daarbij kom ik iedere keer op zo'n 6000 watt uit wat je maximaal nodig heb.
    Ik ga er dan gemakshalve van uit dat je zwevers boven de 10 meter gaat slepen.
    Daaronder heb je met 4 a 5000 watt al meer als voldoende.
    Om even een idee te krijgen wat een trekkracht je met dit vermogen heb, dus kijk even niet naar een merk motor of vertraging.
    Je kan dan 4 a 5 sleepjes met een 6 meter zwever doen en 2 a 3 met een 10 meter plus zwever.
    Als je op het plaatje klikt is het wel te lezen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  5. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    hey Bertus, denk je dat dan de q80 met opto 170 van hacker met 6000 watt peak wel voldoende is? Het ligt opzij in de winkel en ga er pas zaterdag om dus ik kan nog altijd kiezen hé
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb het over 6000 wat continu voor een 10 meter+ zwever.
    Gerben weet welke merken motor en regelaar goed zijn veel beter dan ik.
    Ik kan alleen over mijn ervaring spreken.
    Ik heb zowel electro als benzine gesleept en heb heel duidelijk het verschil gevoelt.
    Om een voorbeeld te geven ik sleep nu met een 50 cc rotomax van turnigy.
    Daarvoor met een even grote kist met een 45 cc zenoah.
    Dat was niet te vergelijken met elkaar.
    Daar de zenoah moeite had om een 6 meter zwever aan het rollen te krijgen sleurt de rotomax de zwever zonder moeite van zijn plek.
    Mijn broer sleept met een 70 cc 3W en hij zegt dat de vermogens met elkaar zijn te vergelijken.
    Ik zou graag willen de je de juiste set kiest zodat je er zoveel mogelijk lol van heb.
    Al het koper in de motor moet ook koelen dus hoe groter de motor die heet is hoe langer je straks moet wachten voor je weer een sleepje kan doen.
    Hoe lang dat in de praktijk is weet ik niet.

    Let even niet op de turbulentie maar hoe makkelijk de zwever weg gesleept wordt.
    De zwever weegt 12 kilo en is 6 meter het was en ongeveer windkracht 3.


    Ik ben er nog niet helemaal uit wat je wil, ik bedoel dan het totaal plaatje.
    Het lijkt mij verstandig dat je een aantal vragen voor jezelf beantwoordt.
    Bedenk wel hoe groter hoe meer je met accu's moet slepen wil je een aantal sleeps kunnen doen op een middag.
    De vragen die ik mezelf heb gesteld waren deze.

    Wat voor type sleper wil je? een semi/schaal sleper
    Hoe groot? als het maar in mijn auto past
    Wat voor zwevers wil ik slepen? het liefste schaal tot 7 meter
    Hoeveel sleeps wil ik kunnen doen op 1 dag? 20 a 30 (dit was eerst lager maar heb ik verhoogd)
    Hoeveel loodaccu's heb ik daarvoor nodig? (wij hebben geen 220 op het veld) 2 a 3 100ah
    Hoeveel sleeps wil ik kunnen doen met 1 lipo accu? meer als kan want het verwisselen blijf ik niet leuk vinden
    Hoeveel tijd heb je er voor over om thuis alles op te laden? helaas tijd genoeg
    Wat mag het kosten? max 1250 euro
    Het oranje waren mijn antwoorden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik even advies mag geven:

    De Hacker is gewoon een China motor van 899 euro.
    Als je dan toch een zogenaamde merkmotor wil, koop dan een Plettenberg.
    Eventueel kan die op maat gebouwd worden en die zal waarschijnlijk dezelfde prijs zijn (of goedkoper) plus dat je bij Plettenberg wel een goed aandrijfadvies krijgt.. en het rendement van een Plet is hoger, dus minder warmteopbouw.
    Ik denk dat winkels eerder Hacker aanbieden omdat daar minimaal 25% marge op zit en bij Plettenberg niet.
    Als een Spin 300, de 220 gaat echt niet betrouwbaar hoger dan 160A.
    Hacker verkoopt de 300 niet, je komt dan echt bij Jeti terecht.

    Maar.. er is ook gewoon goed spul te koop voor een fractie van het bedrag wat jij uit wil geven.

    GJ
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    En daar een vertraging op zetten, zo wat kan je dan sleuren.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat werkt niet Bert, de Plettenberg is gemaakt voor direct drive.
    Dat is echt een beest van een motor.
    En deze is echt "Made in Germany", met goede wikkelingen, goede lagers en goede magneten.

    GJ
     
  11. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    het wordt toch de A150 met de masterspin 220 opto van hacker op 14 cellen.
    ik zal wel zien,wat het wordt
    het is besteld en,de leverancier moest deze bestellen en kan deze niet terugnemen
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je kan toch alles met de prop regelen?
    Ik ben met goedkope props aan het stoeien geweest.
    Nu ik de juiste maat weet koop ik een goeie.
    Hou ons wel op de hoogte he want ik vind het reuze interessant.

    Verstuurd met mijn smartphone
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb zelf korte lijntjes met Hacker en de leverancier kan de motor gewoon afzeggen of retourneren, zonder kosten.
    Het is geen speciaal gebouwde motor en staat gewoon daar in Duitsland op de plank.

    Koop in ieder geval een Unilog met stroom en temperatuursensoren.
    Bij een probleem kan je dan in ieder geval je loggerdata overleggen.

    GJ
     
  14. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    het is zover, alles is in huis......................

    Yes yes, het is zover. Alles is in huis.
    Weldra kan het avontuur beginnen.
    Ik zal dan een nieuw draadje starten met een uitgebreid bouwverslag.
    Maar eerst en vooral het grote werk.
    Uitpakken........................................................................
    Man Man en wat een motor is dat seg.
    Hier gaan we veel plezier mee beleven, aléja dat hoop ik althans.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    :):)

    Ben benieuwd naar je bouwverslag!

    Gerben
     
  16. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey Gerben
    ja als internationaal chauffeur ben ik niet veel thuis dus de bouw zal het even duren maar het bouwverslag komt er binnenkort aan.
    Het is normaal voorzien om het weekend van 2 en 3 november te starten aan de bouw van de decathlon. En alles is in huis dus we zullen al een groot deel kunnen doen dat weekend. Alleen weet ik nog niet of ik de motor en regelaar direct ga monteren of eerst testdraaien op een testbok omdat als er iets door moest doorbranden dit niet in het vliegtuig gebeurt van in het begin.
    En ik zal proberen er een heel mooi met vele foto's bouwverslag te maken.

    Danny
     

Deel Deze Pagina