Heb een stukje afkomstig van RC Network vertaald. Zou graag feedback met mogelijke verbeteringen willen ontvangen. Kan er iemand iets schrijven over het bepalen van het beste zwaartepunt voor RES-zwevers?
Hoe kom ik tot de juiste RES-Instellingen?
Wat telkens weer opvalt is, dat veel piloten bij de start al hoogte verliezen. Daarom deze handleiding voor het correct/optimaal instellen van een RES-zwever.
Als eerste is er een eigen “vliegtoestand” voor de startfase noodzakelijk, deze heeft het voordeel dat wanneer tijdens de normale vlucht de triminstellingen worden aangepast, de originele triminstellingen tijdens het starten niet worden beïnvloed.
Om een model correct voor de start te kunnen instellen moet het zwaartepunt al kloppen. Met het zwaartepunt verandert ook de positie van de starthaak! Op een windstille dag met het juiste startrubber en 100 meter lijn wordt de positie van de starthaak zo ingesteld dat het model gelijkmatig zo hoog mogelijk stijgt, zonder zijwaarts uit te breken of voorover te knikken en dat geheel zonder veel te sturen. We beginnen dit geheel met een veilige haakpositie. Na een paar starts wordt de haak in kleine stapjes naar achteren verplaatst (1-2mm) tot het model uitbreekt of onrustig wordt. Als die positie is bereikt wordt de haak weer 1 mm naar voren gezet.
Valt het model uit de lijn, terwijl deze wel goed zat, dan kan men de haak een halve een halve millimeter terugbuigen en een nieuw start maken. Nu zou het model vanaf het begin van de start moeten stijgen zonder hoogteroer correctie. Dit zal er toe leiden dat het rubber langzamer korter wordt en daardoor grotere starthoogtes worden bereikt. Tijdens al deze instel werkzaamheden moet het hoogteroer in zijn neutrale positie staan. Ook moet je ervoor zorgen dat het rubber niet verder wordt uitgerekt als tijdens de wedstrijden is toegestaan.
Door de eigen vliegtoestand voor de start kan dan bij weinig wind, mits het toestel stabiel genoeg is, een paar kliks omhoog getrimd worden. Met deze instellingen moeten nu goede tot zeer goede starthoogtes kunnen worden gehaald. Het zou natuurlijk mooi zijn als er meerdere modellen gelijktijdig worden gestart om een direct vergelijk mogelijk te maken.
Of men al dan niet gebruik maakt van een “zoom”, zoals bij F3J gebruikelijk, is natuurlijk model en piloot afhankelijk.
Doodzondes voor RES-Instellingen:
- Knikkende/pompende bewegingen tijdens de start
- Neuslastig ingesteld model. ( Wijst vrijwel geen thermiek aan)
- Staartlastig ingesteld model. (Lastig vliegen)
- Speling in de stuurmechaniek.
- Extreem grote uitslagen zonder Dual Rate of Expo. (Rustig en hoogteverlies arm bijna onmogelijk)
- Kromme vleugels.
P.S. Graag feedback en mogelijke verbeteringen.