Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als de dikte wel correct was, dus alleen de koorde die 2,5% te klein was, zou je ook in de definitie van 'jouw tafel' kunnen ingrijpen. Bij mijn snij-tafel met niet-samengestelde X-as kan ik eenvoudig het aantal steps/mm vergroten.Ik heb een routine geschreven waarmee eenvoudig een blokje een gewenst aantal keren doorgesneden kan worden. Door het blokje voor en na het snijden op te meten, kun je de kerfdiameter (afbrand) heel exact bepalen.
Daarnaast heb ik uitgebreid getest met diverse snijtemperaturen en snijsnelheden. De truc is om zo snel te snijden, dat een blokje schuim uit zichzelf op de tafel blijft staan.
Ik heb gemerkt dat lagere snelheden voor een betere precisie zorgen. De draad krijgt vooral in het midden meer tijd om bij te blijven. Snij maar eens een vierkant blokje uit een plaat schuim met een draad van 90cm. Als je snel snijdt worden krijgen de hoeken een radius van zomaar 20mm. Hoe langzamer je gaat snijden, des te vierkanter worden de hoeken.
Ik kwam uiteindelijk uit op 70mm/min bij 12VAC / 0,45A met 945mm draadlengte.
De software bleek toch nog een paar irritante schoonheidsfoutjes te bevatten.
Ik heb gisteravond nog eens een testblokje gesneden, en daarbij was het wortelprofiel 100% correct (echt geen enkele maatafwijking kunnen vinden) maar het tipprofiel was 2,5% te kort.
Daar heb ik in het verleden ook wel last van gehad, maar dit is eenvoudig op te lossen door het tipprofiel in de software 2,5% te stretchen.
Dat stretchen ben ik nu iets uitgebreider aan het implementeren in Excel.
= Rotklus.
Vincent
Ik zie dit draadje nu pas. Leuk! Ik ben benieuwd hoe deze het gaat doen bij weinig wind. Misschien heb ik tzt ook wel interesse in een setje.
Al een manier bedacht om mechanisch expo in te bouwen voor het hoogteroer?![]()
Als de dikte wel correct was, dus alleen de koorde die 2,5% te klein was, zou je ook in de definitie van 'jouw tafel' kunnen ingrijpen. Bij mijn snij-tafel met niet-samengestelde X-as kan ik eenvoudig het aantal steps/mm vergroten.
Het is niet handig om de te snijden figuur aan te moeten passen. Dan kun je nooit meer 'iets van iemand anders' snijden zonder te moeten aanpassen, en iemand anders kan ook jouw tekening niet zonder meer snijden.
Zoek het in aanpassing van je machine(definitie).
Zo te zien gebruik je hetzelfde schuim als ik (Styrisol?)
Heb je geen vervorming (door de warmte) bij dat hele dunne stukje bij het scharnier?
De kerf is groter als je langzaam snijdt: tapse vleugel, aan de tip gaat de draad langzamer.
De kerf is niet lineair gerelateerd aan de snij-snelheid!
Dat is uitgezocht door Anker Berg-Sonne, een Amerikaan die professioneel (betaald) schuim snijdt.
Hij heeft eens metingen verricht:
3 in/sec kerf is 0.0845"
4 in/sec kerf is 0.0545"
5 in/sec kerf is 0.036"
6 in/sec kerf is 0.022"
7 in/sec kerf is 0.0165"
8 in/sec kerf is 0.0095"
9 in/sec kerf is 0.0055"
Hij post nogal eens op 'CNCFoamcutters' op yahoogroups.com.
Daar was ik al bang voor. Ik ken het concept van de machine.Helaas Dirk, mijn machine heeft geen definitie van X en Y as. Het enige wat ik in kan stellen zijn de steps/mm van de liertrommeltjes, de afstanden tussen de motoren, en de lierdraadlengtes. Als ik hierin iets verander, zal ook mijn Y waarde beïnvloed worden, en die is juist prima.
Waarschijnlijk regel.Dus voor beide snelheden (maar andere draadtemperatuur!) is de kerf in dit geval gelijk. (toeval of regel?)
Ik ben er echt heel erg mee in mijn nopjes!