[Slopium] Een DIY ultra-light VTPR kist

Hier een video met lieflijk achtergronddeuntje om het nog iets aanschouwelijker te maken:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat ik tegen mijn vrouw zeg: "Dat is 'oud' een Duits filmpje", blijft ze volhouden dat ik jaloers kijk.... ;)
 
Van 't weekend heb ik voor het eerst geprobeerd een set complete vleugels te snijden. Het werd helaas niet wat ik er van gehoopt had.

Halverwege het snijden merkte ik dat het schuim door de warmteinbreng wat aan het vervormen was, en het leek me een goed idee om wat boeken op het schuim te leggen. Prima idee, maar dat moet je natuurlijk niet tijdens het snijden doen... Het blok schuim beweegt dan iets, en dat zie je terug in het resultaat als een ribbeltje. Afijn, les 1.

De tweede vleugel leek nergens naar. Overal golven in het oppervlak, niet op maat, rolroeruitsparingen compleet uit vorm.

Na een vraag op RCNetwork bleek dat EMC2 een kleine handicap heeft. Het UV vlak neemt de snelheid aan van het XY vlak. Zolang de wortel in het XY vlak zit, is er geen probleem, maar zit de wortel in het UV vlak, zoals bij mijn 2e vleugel uit hetzelfde blok schuim, dan wordt de tip gesneden met de ingestelde snelheid, ipv de wortel! Kortom, de snijsnelheid van de wortel is veel te hoog, met genoemd resultaat.

Dit was natuurlijk zeer eenvoudig op te lossen: de opgegeven snelheid voor de 2e vleugel dient een factor tipkoorde/wortelkoorde lager te zijn als de eerste vleugel.

Ik heb dit zojuist getest, en het werkt!

Morgen poging 2.

De eerste vleugel:
DSC00361.jpg
 
Hoi,

Dit ziet er mooi uit. Mooie uitsparing voor de liggers. Dat heb je lang geleden van mij ook eens gezien (bij Berrie thuis). Toch ben ik er weer vanaf gestapt. Omdat je bij deze snijmethode geen mooie contra-mal krijgt (daar zit immers een bobbel op de plek van die ligger-uitsparing).

Een oplossing zou zijn om een complexe DXF te tekenen, waarin je zowel het te snijden onderdeel (bv. vleugel) als de boven- en onder-contramal tekent. Het snijden gaat dan wel weer een langdurig verhaal worden, want je snijdt dan pakweg 3x zoveel.

Dirk.
 
Dirk,

Gelukkig worden deze kernen niet voor baggen gebruikt. Ik heb dus geen "bed" nodig. De kernen worden enkel met lamineerfolie bespannen.

Verder komen er maar een paar 24k rovings in dat kanaaltje te liggen. Het moet immers lichtgewicht blijven. De uitsparing is 0,5mm diep.

Maar alvorens we met die sparcaps aan de slag gaan, moet eerst de vleugel nog wat lichter worden...

Vincent

P.S.: Dat over die Digest was volgens mij een Babylonische spraakverduistering. We bedoelden allebei hetzelfde...
 
Ook wel grappig, ben je een half jaar bezig om een spreadsheet te schrijven, kom ik er gisteren achter dat ik twee linkervleugels uit 1 schuimblok heb gesneden...

:hammer:
 
kom ik er gisteren achter dat ik twee linkervleugels uit 1 schuimblok heb gesneden...
Is volgens mij toch minder erg dan als je twee linker ribbenvleugels hebt gebouwd... (altijd de zonnige kant zien hè)
 
Toch ben ik er weer vanaf gestapt. Omdat je bij deze snijmethode geen mooie contra-mal krijgt (daar zit immers een bobbel op de plek van die ligger-uitsparing).

Een oplossing zou zijn om een complexe DXF te tekenen, waarin je zowel het te snijden onderdeel (bv. vleugel) als de boven- en onder-contramal tekent. Het snijden gaat dan wel weer een langdurig verhaal worden, want je snijdt dan pakweg 3x zoveel.

Dirk.

Is het niet mogelijk de uitsparing "als n vierkante buis"te snijden, als je tenminste de kernen nodig hebt om te baggen
 
Is het niet mogelijk de uitsparing "als n vierkante buis"te snijden, als je tenminste de kernen nodig hebt om te baggen
Ja, op zich een goede.
Maar ... niet als die uitsparing minder dan 2 à 3 mm diep is.

Waarom? Een snijdraad smelt in een snijgang ongeveer 1,5 mm weg (de kerf). En de software houdt daar rekening mee door de draad 0,75 mm om het doelobject heen te leiden (de helft van de kerf). Ga je nu een 'box' van 15x0,5 mm snijden dan is dat dus minder dan de halve kerf, dat betekent dat na het snijden van de eerste zijde, er geen schuim resteert tussen de eerste en tweede kerf, de draad passeert daar dus 2x. Het schuim is er wellicht nog wat warm van de eerste snijgang, dus bij de tweede snijgang smelt er nog wat meer ... En dan heb je dus een deuk in je contra-stuk.

De uit te snijden box moet dus in beide richtingen groter/dikker zijn als "2x de halve kerf plus nog iets reserve". Ik schat die reserve op 'de kerf' of iets meer, zeg 2 mm (de kerf is oha. redelijk uniform voor verschillende materialen en snij-snelheden).

Dirk.

Dirk.
 
Al weer een week verder...

Bij het snijden van een schuimblok lette ik even niet op, en brak de snijdraad. Ik heb die draad vervangen, en sindsdien heb ik vrij ernstige golven op de kernen. Door handmatig de snijsnelheid op bepaalde "gevoelige" plekken op het profiel aan te passen, kon ik de golven voorkomen.

Daarbij leek de onderste vleugel redelijk goed, maar de bovenste vleugel was qua maatvoering slecht. Ik heb daarop besloten enkel de onderste vleugel te snijden, en daarna de XY en UV zijde van de gehele machine te spiegelen. Daarbij maakte ik weer de fout om het blok verkeerd neer te leggen, waardoor de 2 vleugels niet uit 1 blok te halen waren...

Nadere bestudering van de snijsoftware bracht aan het licht dat de kerf van de bovenste vleugel aan de verkeerde kant zat. Dit is nu gefixt. Daarnaast had ik het idee dat de snijdraad te slap stond. Bij het opspannen brak deze natuurlijk...

Ik heb gisteravond de draad opnieuw vernieuwd. Er zit nu 200gr lood onderaan de boog bevestigd, en deze trekt de draad strak. Hiermee hoop ik dat de problemen nu weer voorbij zijn. (Wel duimen dat de draad dit houdt)

Al met al is het een behoorlijk leerproces.
Vanavond eindelijk goede vleugels?

Ik zou zo graag met de rompdelen beginnen!
Materiaal voor een nieuwe kleine snijboog is al gekocht!
 
GRRR. Het goede nieuws is dat de maatvoering nu weer 100% klopt, maar ik heb erg veel last van golven. Het ziet er echt niet uit!

Ik heb al een mooie berg afvalschuim verzameld, maar ik krijg wel het gevoel dat ik dicht bij de oplossing zit.

Het heeft volgens mij met het schuim te maken. Deze nieuwe platen komen uit de garage, en zijn een stuk vochtiger dan de plaat die ik al maanden op mijn hobbykamer had.

Nieuwe tactiek: We gaan nieuwe testblokjes van garageschuim snijden, en de snijstroom gaat minstens 25% omhoog. (0,6A, volgens mij is op ca. 20VAC)

Met deze testblokjes ga ik de nieuwe kerf bepalen.
 
Nog een wijziging: De tip maak ik 5cm langer. Deze eerste vijf cm is een ietsiepietsie vervormd door de hoeveelheid warmteinbreng. Na het snijden kort ik de vleugel weer 5cm in.

En nog een wijziging: als schuimblokken op maat moeten worden gesneden gebruik ik vanaf nu de 0,4mm dikke rene snijdraad. Zojuist is er weer een 0,08mm draad gebroken omdat ik even niet goed oplet. Deze dunne draad is gewoon te teer voor het wat lompere werk. (Lees: de bediener is er te lomp voor...)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor materiaal is die dunne draad?
Chroom-staal soorten hebben veel last van veroudering (verbrossing?) en breken snel. Daar had ik ook last van.
Ik ben toen eens op zoek gegaan naar een metaal die en goed geleidend is, warmtebestendig, en sterk. Mijn ingeving: Wolfram bleek een gouden greep. Ik snij nu met 0,18 mm Wolframdraad. Eerst gebruikte ik 0,1 mm maar die bleek te dun. De weerstand was te hoog. mijn stroomregelkring mag max 34 V krijgen, en bij dat voltage liep er te weing stroom, dus te weinig warmte. Gevolg: maximaal haalbare snijsnelheid 1,5 mm/s. Nu met 0,18 mm draad is mijn max snijsnellheid 3,5 mm/s Dat is een heel gangbare maat.
Ik heb het draad hier (Canada) besteld. Tungsten heet Wolfram in het Engels. Je moet 'kale' Tungsten hebben, niet Thoriated (speciale oppervlaktebehandeling voor in vacuum-buizen), of andere legeringen.

Het spul is sterk genoeg, er hangt bij mij 700 gram aan, ook aan de 0,1 mm, en die is nog nooi gebroken.

Dirk.

N.B.
Die vibraties, het kan door de Lorenz-krachten komen. Dan krijg je een 50 Hz trilling als de gelijkstroom niet goed gevlakt is. Je kunt ook net buiten het schuim een klein gewichtje over de draad hangen (20x1x1 mm lood). Daardoor verandert de eigenfrequentie enorm. Wel een thermische isolator eronder (stukje glasdoek) anders wordt de draad dicht in de buurt teveel afgekoeld.
 
Dirk,

Ik heb die Canadese Tungsten, maar wel de dunste van het stel. Veel meer dan 200gram durf ik er echt niet aan te hangen. Sterker nog, ik heb het gevoel dat het extra gewicht een negatieve invloed op het snijresultaat heeft. Voorheen sneed ik keurige kernen, zonder een enkel golfje, zonder boogverzwaring. Daarnaast: bij een te zware boog trekt de boog door de houdkracht van de stappenmotoren heen als deze uitstaan. Da's vervelend, want dan raak ik steeds mijn nulpunt kwijt.

Met normaal snijden gaat het goed, maar ik laat weleens een blok schuim uit mijn handen vallen, en dan gaat direct mis. Die dikkere rene61 draad is loeisterk, en als er dan eens iets fout gaat, hoef ik in ieder geval geen draad te vervangen.

Overigens is het vervangen van de draad een fluitje van een cent, maar mijn voorraadje snijdraad is natuurlijk niet oneindig groot, en het verstoort je werkritme enorm.

Ik moet eens experimenteren met de draadverzwaring. Dat kan ook wel eens een oplossing bieden. Toch ga ik eerst door met het plan van de temperatuurverhoging. Ik heb zojuist de testblokjes gesneden.

Wat trouwens gelijk opvalt met die Rene61 draad: wat blijft het gesmolten schuim aan die draad plakken! Echt niet normaal, vergeleken met tungsten.
Misschien dat een hogere temperatuur hier iets verbetering geeft, maar ik had al een behoorlijke kerf, en bij een hogere temp neemt de stank weer toe.

Vincent
 
Dat blijven plakken is idd. precies het voordeel en de oorzaak van de veel hogere kwaliteit van het snij-oppervlak bij Tungsten.
Succes ermee.

Ik had overigens een tijdje terug ook last van een vibrerende draad. De oorzaak bleek vuil op een horizontale spindel. Die heb jij niet, maar wellicht geeft dit wel een hint richting oorzaak/oplossing.

Dirk.
 
Back
Top