Smit Frankrijk

Hallo allemaal,

bedankt voor de complimenten. Om terug te komen op die 14 uur werken, het was een week waarbij ik moest invallen voor een collega. Vroeger was dat bij mij ook normaal maar tegenwoordig doe ik het rustiger aan.

@ Maurice, dat bouwtempo van jou met de Eerland kan ik niet bijhouden hoor. Wordt trouwens wel een mooi bootje zo.

Groeten
Peter

Ziet er echt mooi uit !
Ik ga in oktober beginnen aan de 'Smit Nederland'.
Blijf dit zeker volgen , Knap werk !

Gegroet.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Updatetje

Hallo heren,

Hierbij weer een paar foto's van de ruitewissers, ze zijn nog niet helemaal klaar. Ik ga ze pas afstellen als de ramen er in zitten zodat ze naderhand netjes tegen de ramen komen. Ben ook alvast begonnen de deuren waarbij ik gelijk tot de ontdekking kwam dat ik een fout heb gemaakt met het achterste zijraam. Deze steekt nl een kleine mm uit. Hierdoor zou in principe de schuifdeur niet meer open kunnen, wat ik wel jammer zou vinden, dus ik denk dat ik dan maar een opvulstrip van 1 mm plaats achter de houten lijsten. Al doende leert men weer.

Groeten,
Peter
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De ramen bij deze klasse zijn allemaal aan de buitenkant van de hut bevestigd, alleen de 2 ramen achter de schuifdeuren zijn er van binnenuit in gezet.
Dat randje hoort er bij die 2 ramen dus niet op en het glas tegen de binnensponning aan.

Verder alleen maar complimenten hoor.

@Pergotje,

Ik weet het, het is een duur foutje maar ik wil de ramen nu niet meer veranderen. Ben bang dat het er niet mooier op wordt als ik de uitstekende stijlen eraf vijl of snij met als gevolg dat ik de stuurhut weer overnieuw moet spuiten. De normale deurlijsten zijn 3 mm diep en als ik nu lijsten neem van 4 mm zou de schuifdeur er net overheen schuiven.

@Geert,
Eens zullen de sleepboten van deze klasse niet meer varen in de Rotterdamse haven. Ze horen wel bij het havengezicht van Rotterdam.

Groeten,
Peter

Ik zou het zonde vinden als je dit niet corrigeerd. Je maakt alles zo netjes. Het bepaald wel het uitelijk van je model en je blijft er zelf altijd tegen aan kijken.

Met een klein schuurblokje met middelgrove korrel kun je het wel weg schuren als je beheerst vlak over het kozijn schuurt. Je hebt dan het minste kans de rest te bechadigen. Als je het bijna weg hebt met fijn schuurpapier op blokje tot op de lak glad schuren.
Moet je wel lukken. Succes, we zien graag het resultaat.;)

mvg Paul

ps. Het venster ligt bij deze 2 ramen verdiept tov de buitenzijde van de stuurhut. De Smit Frankrijk heeft in een later stadium stalen stuurhut deuren gekregen met een smal deur venster, zie ook de foto's op tugbase op Tugspotters.
Hierbij heb je het probleem ook niet.

Laatst bewerkt:
@Paul,
Aan de ene kant heb je wel gelijk hoor. Mezelf kennende gaat het mij denk ik ook wel irriteren. Misschien moet ik gewoon de kozijnen wegsnijden of schuren. Ik heb er wel dan veel werk aan om het weer netjes te krijgen want ik ontkom er niet aan om toch weer die randen van de kozijnen te spuiten. Als ik de rest van de stuurhut maskeer moet het denk ik wel lukken met de fijne norsel van de airbrush.
Ik had inmiddels de deur geleiders al gemaakt van 4 mm en vond ze al aardig breed geworden. Je zou zeggen wat is nou 1 mm breder maar het is toch heel wat op die schaal. Dus kortom voor het beste resultaat ........!

Groeten,
Peter

Hoi Peter

Hij wordt echt mooi hoor.:worship::worship:
Jammer he dat deze types stuk voor stuk verdwijnen uit Rotterdam.

Groeten
Jur (jr)

Hé Jur,

De nieuwe boten zullen heus wel meer functioneler zijn maar qua gezicht blijf ik toch bij de Smit boten van deze klasse maarja ze zullen toch zo lief en lee gaan verdwijnen wat je zegt. Heb laatst nog een aantal foto's van je vader gehad van zijn vloot. Mooie schepen en natuurlijk weer een krijgertje (Smit Nederland).

Groeten,
Peter

Ja Peter de nieuwe schepen zijn multifunctioneel inzetbaar.
Ik zelf ben toch nog steeds verknocht aan de eerste boot waar ik op begonnen ben de Ajax ,zo mooie lijn.

Groeten
Jur

Hallo allemaal,

Ik heb toch het advies van Paul opgevolgd (overigens dank daarvoor) en de kozijnen voorzichtig weggeschuurd tot 0,2 mm. De deurlijsten zijn nu ook nog geen 3 mm dik, wat dus een beter gezicht is dan de 4 mm die ik van plan was. Het hele spulletje staat nog los hoor want ik ga eerst nog de houten deurplinten aan de stuurhut maken.

Groeten,
Peter

Ik had het volgens mij al eens meer geroepen, maar dit wordt de fraaiste Smit Nederland-klasse die ik gezien heb. :thumbsup:

P'vas,
kan je mij vertellen of de tekeningen van de smit frankrijk duidelijk zijn,
want de zwarte zee bewijst het tegendeel.
deze tekeningen zijn echt niet fijn.

succes met bouwen.
de deur ziet er echt mooi uit ;).

gegroet.

ik kon me goed redden met de tekeningen van mijn zwarte zee,
oke af en toen wat op internet kijken.
@p'vas, dit is het mooie werk, echt mooi!

Back