Smit Lloyd 14 (A klasse)

Up-Date 24

Hallo allemaal,

Een begin gemaakt met het zo typerende dekhuis met daar bovenop het stuurhuis. Met dank aan Pim voor de diverse uitslagen en tekeningen.

full


full


Overzicht van de SL met stuurhuis.
full


Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor,

Heb je trouwens de blanke lak al op de romp zo te zien?
Wat voor kunststof is het bruine in de bovenbouw, en waar heb je het mee gelijmd?

Gr john
 
De romp zit goed strak in de lak Sjoerd. De bovenbouw begint er ook al op te lijken, smal in vergelijking met de HH.
 
@Fer,
Dank je. Tja, de grove dingen erop maakt gelijk dat ze er heel anders uitziet. Heb er vanmiddag even gewoon een half uurtje naar zitten kijken. Gewoon even genieten en om te kijken of alles een beetje in verhouding is. Materiaaldikte van het stuurhuis is 1 mm en de rondingen van het dekhuis en het boeisel voor het stuurhuis zijn 0,5 mm dik. Materiaal is Styreenplaat.

@Johnny,
Nee, de zijdematte lak zit er nog niet op. Ben nog even bezig met de roeren en de boegschroef roosters. Als deze gespoten zijn gaat de gehele romp in de zijde matte lak. Nu glimt ze wel heel erg. De bruine plaat die je ziet is ook Styreenplaat. Kwam ik een jaar of wat geleden tegen voor een prikkie. Ik gebruik sowieso veel Styreenplaat en profielmateriaal. Het lijmen doe ik voor 99% met Revell Contacta. Dit heeft een hoge kleefkracht bij het aanbrengen en na een paar minuten "last" het materiaal als het ware aan elkaar.

@Marc,
Bedankt.

@Stephan La Saga,
Bedankt.

@Pim,
Zoals al eerder gezegd, de letters komen van Johnny en ben er superblij mee. Maakt echt een verschil.

@Jan,
Jij ook weer bedankt. Ik doe mijn best. Dankzij jou verslag heb ik Johnny leren kennen met bovengenoemd resultaat. Super.
 
Ziet er prima uit.
En dat kijken is herkenbaar Sjoerd ;)
Ben je alleen niet bang dat je 1 mm plaat gaat vervormen of scheef trekt na het lijmen?
Of komen er nog verstevigingen in de hut?
 
@Fer,

Ik werk al een tijdje met Styreenplaat en kan je zeggen dat scheeftrekken na het lijmen niet voorkomt, mits je het lijmen met de nodige aandacht doet. Ben daar erg precies in en heb dan ook geen last van "werken" van de lijmnaden. Op de wanden van de stuurhut komen geen verstevigingen. Wel op de vloer en in het dak. Op deze manier wordt het echt een doosje waar je een forse accu op kunt zetten zonder dat het vervormt. UV straling is wel funest ( na verloop van jaren) maar als alles goed is gespoten heeft deze straling GEEN invloed meer op het materiaal. Ik kan het je echt aanraden. Werkt heel mooi en strak en heeft weinig oppervlakte behandeling ( schuren) nodig.

@Stefan,
Zoals gezegd, er moet nog een zijde matte lak overheen. En ja, een stuk smaller dan de HH. Gevolg is wel dat ik weinig ruimte heb om spulletjes in te bouwen. Als ik het stuurhuis er af haal heb ik een gaatje van 110x 100 mm. Kun je nauwelijks met je hand in. Moet echter wel want ik zal af en toe bij de boegschroef moeten en een deel van de electronica moet ook in het vooronder. We zien het wel.

@Pim,
Ja, dankzij jou super tekenwerk werd de uitvoering toch een stukje gemakkelijker. Bedankt nog.
 
Sjoerd,

Bedankt voor je verhaal.
Ik werk ook met PS en heb soms toch wel eens last van vervorming bij te dun materiaaldikte 0,5 en 1 mm. Komt wel weer goed maar toch...
Kan misschien ook door de lijm komen. L530 is wat agressiever dan de Contacta.
Maar verders werkt het idd heerlijk. Prima materiaal met veel keuze aan profielen.
 
Styreen ( geen ABS) gewoon lijmen met thinner, nooit lijmresten en houd fantastisch.
Spuiten met de grijse ; witte of creme primer uit de autohobbyzaak.
daarna kan elke verf erop.
Ik werk zo al vele jaren en nooit klachten.

Sjoerd,

Bedankt voor je verhaal.
Ik werk ook met PS en heb soms toch wel eens last van vervorming bij te dun materiaaldikte 0,5 en 1 mm. Komt wel weer goed maar toch...
Kan misschien ook door de lijm komen. L530 is wat agressiever dan de Contacta.
Maar verders werkt het idd heerlijk. Prima materiaal met veel keuze aan profielen.
 
@Snoerke,
Ik gebruik lak op acrylaatbasis voor zowel de primerlaag als de aflaklaag van het merk Wijzenol. Geen speciale reden voor dit merk maar gebruik het al jaren met voor mij prima resultaat. Ook de zijdematte lak gebruik ik van dit merk.

@Jan,
Thinner werkt ook goed en ik gebruik dit ook regelmatig. Het voordeel van Revell Contacta vind ik persoonlijk de grote kleefkracht bij het plaatsen. Wel de mogelijkheid om nog iets te corrigeren maar na een tiental seconden al zo vast dat je kunt vijlen en schuren. Ben overigens nog op zoek naar een goede leverancier die ook grotere formaten verkoopt. Heb je nog een tip? Ik bel je eind van de week nog even .
 
Holy Moses

Ik was een tijdje niet in de vaart en dan zie je dit, zeer mooi en een fantastische aanwinst op het model water. Succes, rustig aan en geniet er van!
Grt
Hawser
 
Up-Date 25

Hallo allemaal,

Toch nog weer wat vorderingen gemaakt. Ze heeft ondertussen haar "pet" ook op. De schoorstenen en de achtermast zijn gereed en gespoten. Krijgen nog wel een zijde matte lak laag. Tevens wat detailwerk op het manschappen verblijf.

full


De ventilatie pijp annex radar mast in wording plus nog wat meer details aan het manschappen verblijf.

full


En uiteraard een overzichtsplaatje.
full


Tot zover voor deze keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top