Smit Nederland Billing Boats

Deze kleurnummers heb ik gezien op het forum, en ook de RAL kleurnummers die het benaderen. Heb nog geprobeerd, de kleuren via google om te zetten, maar lukte niet. En die verhhogde rand is idd mooi. Wat ik nu aan het zoeken ben, is de mast verlichting kleuren achterzijde. Voorop 3 x wit. Onderste altijd aan, en bovenste 2 aan bij een sleep. Maar de 3 achterkant van de mast is dat Rood-Wit-Rood?. Sleep licht Geel zit tussen de schoorstenen zag ik. En heklicht boven de winch, aan de reeling op zee, en laag heklicht
Word gebruikt voor op zee omdat het dan verder over de horizon schijnt, en 1 heklicht achterop de boeiing dit wordt dus in de haven gebruikt. (gelezen in jullie info)
. en oQUOTE="HANS BERTING, post: 4247297, member: 16124"]Bekijk bijlage 495600 .

SMIT 1800 kleuren

Het merk is CMP Chugoku Paints

Buitenboord Zwart Black CS 650
Zwart lak

Buitenboeiing /Smit/Schoorsteen
Blauw Blue BSS 109

Binnenboeiing Creme Light Buff CS 618

Buiten boeiing /Smitschoorsteen Schakel geel Yellow CS 620

Dekken groen Green CS 518

Dekhuis wit White CS 651

Navigatie lichtbakken Flat Black

Lieren Grijs Grey Cs 611

Brandkasten en ander, rood aan dek Signal Red CS 625

Voor de lief hebber Machine kamer
wanden Wit als het dek huis
Onder de platen Redbrown CS 511

Motoren blauw SWD Bleu VM 1800 klasse Rusland Zweden Finland enz

Motoren Cat Catterpillar Yellow VM[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
Albert, Het gele sleeplicht is een geel heklicht. Dat werd vaak wat hoger gevoerd opdat de sleep dat licht kon zien en gebruiken als steuntje bij het sturen. In principe stuurde je als sleep naast het schroefwater. Was op zee niet zo'n probleem omdat je veel verder achter de boot hangt. De drie lampen achter aan de mst heb ik (op eigen initiatief) wit, rood en geel gehouden. Alle rondschijnend. Wit als ankerlicht, wit en rood als loodsvaartuig en geel als fluitlicht. Op de foto van Smit Nederland zie je bovenop de reling van het stuurhuis ook nog een toplicht. Dat werd gebruikt als losse boot varend met gestreken mast. Hopelijk meldt er zich nog iemand die het precies weet. Dat fluitlicht is ontstaan uit de behoefte om te zien welk schip een sigmnaal geeft. Vroeger zag je bij een stoomschip de witte pluim op de fluit. Bij de binnenvaart is dat licht geel, bij de zeevaart (als het gebruikt wordt) wit. Op zich is het leuk om een model van verlichting te voorzien. Maar als je dat doet hoor je het naar mijn idee ook goed te gebruiken (c.q. schakelen). Je ziet bij veel schepen alle verlichting tegelijk aangaan, of wat ik nog storender vindt; varen in het donker met een verlicht stuurhuis. Dat verblindt de roerganger alleen maar. Maar misschien denk ik een beetje te ouderwets. Verder moet ieder zelf maar weten hoe hij zijn eigen schip wat smoel geeft. Gebrek aan info heb je in ieder geval niet. Gr. Klaas.
 
SMIT NEDERLAND 1a.JPG


Hierbij het verlichting schema op de SMIT 1800 serie en toelichting....

De drie omcirkelde lichten achterkant van de mast zijn rood-wit-rood, allen rondom schijnend.
De drie omcirkelde lichten voorkant van de mast zijn wit, bovenin is het toplicht.

Het licht op de reling van de brug zou ik houden voor een ankerlicht, rondom schijnend wit.

-----------------------------------------------------------------------------

1 in alle lichten zitten 25 wat bollen welke verlichting het ook is goed helder dat ze je goed kunnen zien in de Rotterdamse haven want er is zoveel verlichting van de wal zijde.
Ik heb het van de week even nagekeken aan boord dan kom ik tot het volgende lijstje
Mast 3 toplichten
Mast zijkant rood wit rood
Hek werk stuurhut voorzijde toplicht voor onder de bruggen te varen als de mst plat is
Sb BB een anker licht fluitlicht

Boordlichten

Heklicht tussen de schoorstenen geel
Heklicht achter aan het hekwerk wit
Heklicht onder de sleepboog wit
In de boeing zijn op het achter schip lichten aan gebracht voor dek verlichting
In de schoorsteen zit een dek verlichting
Op het hekwerk boven de winch zitten twee dek lampen minder sterk voor winch verlichten
Op de opbouw zitten boven de deuren deklamp
op het voorschip zit ook een dek lamp
Zo zijn boven op de stuurhut net achter de stuurhut deuren ook dek verlichting aan gebracht voor verlichting voor vast temaken in de donker type bouwlampen
Ik denk nu dat ik alles heb gehad
Nee nog een het alarm licht boven de winch voor de machine kamer geel licht.

-------------------------------------------------------------------------------

De Smit Nederland en de Rusland op de foto zijn officieel zeeschepen en zullen zich dus tijdens het varen aan het BVA (bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen) (colregs) houden hierin zijn ook de eisen gesteld aan de verlichting.

Vrijvarend: Boordlichten, 1 toplicht bij scheepslengtes langer dan 50m 2 toplichten, en een heklicht.
Slepend: Boordlichten, heklicht, sleeplicht (zelfde als het heklicht maar dan geel), 2 toplichten verticaal boven elkaar en als de combinatie sleep/sleper incl de sleepdraad langer is dan 200m 3 toplichten verticaal boven elkaar.
Indien de sleper zelf langer is dan 50m komt daar weer het tweede toplicht in de achtermast bij.
Dit is heel makkelijk op te zoeken in de colregs even googlen het staat in voorschrift (rule 24).


-------------------------------------------------------------------------------

Het is heel simpel :

Het bovenste toplicht wordt gebruikt als de boot alleen vaart.
Als de bovenste en de middelste wordt gebruikt heeft hij een sleep achter.
Als ze alle 3 worden gebruikt dan heeft hij een sleep met asistentie van een of meerdere boten.

--------------------------------------------------------------------------------

1 Toplicht in het echt moet hij 1 meter boven de boordlichten staan
2 toplichten voor als je iets aan het slepen bent
3 toplichten voor als je iets aan het slepen bent en je vaart niet recht voor je sleep

stuurboord Groen (rechterkant van de boot van achteren gezien )
bakboord Rood (Linkerkant van de boot van achteren gezien

1 wit heklicht recht van achteren gezien
1 geel heklicht als je een ander schip aan het slepen bent

maar aan gezien de smit nederland ook wel eens op de kop sleept

( altans dat denk ik ) anders zou hij niet 3 heklichten onderelkaar hebben

dus dan word de kont van de boot de kop

dan kan je ook nog andere lampjes aan brengen in de boot

rood
wit
rood

Rond omschijnende lampjes dat betekend beperkt manoevreerbaar

een oranje zwaailamp voor als je in of nabij de waterweg aan het werk bent

aan elke kant een wit rondom schijnend wit lampje (anker licht )

---------------------------------------------------------------------------

Op het binnen water:

gewoon varen, 1 top licht, heklicht en boordlichten.
Slepen (in je eentje) 2 toplichten,geel sleeplicht(hek) en boordlichten.
slepen met meerdere sleepboten: 3 toplichten sleeplicht en boordlichten.

Op zee (buiten het BPR gebied):

Gewoon varen is zelfde als op het binnenwater.
slepen, sleep is korter dan 200 meter 2 toplichten boordlichten hek en sleeplicht
Sleep langer dan 200 meter dan komt je 3e toplicht erbij.

-------------------------------------------------------------------------------

Slepen:
Een sleepboot die sleept moet de volgende lichten voeren:

1. - twee toplichten onder elkaar; als de sleep langer dan 200 meter is, drie toplichten onder elkaar.
2. - als de sleepboot langer dan 50 meter is, nog een toplicht, hoger dan de eerste groep en verder naar achteren geplaatst.
3. - boordlichten.
4. - heklicht.
5. - een sleeplicht geplaatst boven het heklicht en schijnend over dezelfde hoek; geel van kleur.

Een schip dat gesleept wordt, een vaartuig, geduwd of langszij gesleept;

1. - boordlichten.
2. - heklichten.

Overdag moeten de volgende tekens vertoond worden;

1. - kop van de sleep moet een gele cilinder met twee zwart/witte banden op het voorschip tonen.
2. - een schip dat gesleept wordt een gele bol.

------------------------------------------------------------------------------

BVA-voorschrift 24: Slepen en duwen;
4 mogelijkheden:
1, lengte sleepboot <50m, lengte sleep <200m
2 witte toplichten, geplaatst in het midscheeepse verticale vlak in een langsrichting, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 225 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars aan elke zijde van het schip.

2 boordlichten, groen aan SBzijde en rood aan BBzijde, elk ononderbroken schijnend over een boog van de horizon van 112,5 graden en zo zijn aangebracht dat zij schijnen van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars elk aan hun zijde. Bij schepen korter dan 20m mogen de boordlichten worden gecombineerd in een lantaarn, gevoerd in het midscheepse vertikale vlak in de langsrichting.

1 wit heklicht geplaatst zo dicht mogelijk bij het hek als uitvoerbaar, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 135 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht achteruit over 67,5 graden naar elke zijdevan het schip.

1 geel sleeplicht met dezelfde kenmerken als het heklicht hierboven omschreven en boven het heklicht geplaatst.
Op de sleep: 2 boordlichten en een heklicht.

De 2 toplichten dienen onder elkaar in de achtermast geplaatst te worden.

2, lengte sleepboot >50m, lengte sleep <200m
3 toplichten waarvan 2 in de voormast en 1 in de achtermast
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht.
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht/

3, lengte sleepboot <50M, lengte sleep >200m
3 toplichten onder elkaar in de achtermast geplaatst.
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht

4, lengte sleepboot >50m, lengte sleep >200m
4 toplichten waarvan 3 onder elkaar in de voormast en 1 in de achter mast
2 boordlichten een heklicht en een sleeplicht
op de sleep: 2 boordlichten en 1 heklicht.


Het ruit vormige dagmerk moet getoond worden daar waar dit het beste gezien kan worden.
Het moet getoond worden als de lengte van de sleep >200m
Het mag getoond worden als de lengte van de sleep <200m

en over de 2 rode lampen:
Dit is inderdaad het teken van onmanoeuvreerbare schepen, ze dienen echter wel rondom zichtbaar te zijn.(mag niet gevoerd worden als het schip voor anker ligt)

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 495744

Hierbij het verlichting schema op de SMIT 1800 serie en toelichting....

De drie omcirkelde lichten achterkant van de mast zijn rood-wit-rood, allen rondom schijnend.
De drie omcirkelde lichten voorkant van de mast zijn wit, bovenin is het toplicht.

Het licht op de reling van de brug zou ik houden voor een ankerlicht, rondom schijnend wit.

-----------------------------------------------------------------------------

1 in alle lichten zitten 25 wat bollen welke verlichting het ook is goed helder dat ze je goed kunnen zien in de Rotterdamse haven want er is zoveel verlichting van de wal zijde.
Ik heb het van de week even nagekeken aan boord dan kom ik tot het volgende lijstje
Mast 3 toplichten
Mast zijkant rood wit rood
Hek werk stuurhut voorzijde toplicht voor onder de bruggen te varen als de mst plat is
Sb BB een anker licht fluitlicht

Boordlichten

Heklicht tussen de schoorstenen geel
Heklicht achter aan het hekwerk wit
Heklicht onder de sleepboog wit
In de boeing zijn op het achter schip lichten aan gebracht voor dek verlichting
In de schoorsteen zit een dek verlichting
Op het hekwerk boven de winch zitten twee dek lampen minder sterk voor winch verlichten
Op de opbouw zitten boven de deuren deklamp
op het voorschip zit ook een dek lamp
Zo zijn boven op de stuurhut net achter de stuurhut deuren ook dek verlichting aan gebracht voor verlichting voor vast temaken in de donker type bouwlampen
Ik denk nu dat ik alles heb gehad
Nee nog een het alarm licht boven de winch voor de machine kamer geel licht.

-------------------------------------------------------------------------------

De Smit Nederland en de Rusland op de foto zijn officieel zeeschepen en zullen zich dus tijdens het varen aan het BVA (bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen) (colregs) houden hierin zijn ook de eisen gesteld aan de verlichting.

Vrijvarend: Boordlichten, 1 toplicht bij scheepslengtes langer dan 50m 2 toplichten, en een heklicht.
Slepend: Boordlichten, heklicht, sleeplicht (zelfde als het heklicht maar dan geel), 2 toplichten verticaal boven elkaar en als de combinatie sleep/sleper incl de sleepdraad langer is dan 200m 3 toplichten verticaal boven elkaar.
Indien de sleper zelf langer is dan 50m komt daar weer het tweede toplicht in de achtermast bij.
Dit is heel makkelijk op te zoeken in de colregs even googlen het staat in voorschrift (rule 24).


-------------------------------------------------------------------------------

Het is heel simpel :

Het bovenste toplicht wordt gebruikt als de boot alleen vaart.
Als de bovenste en de middelste wordt gebruikt heeft hij een sleep achter.
Als ze alle 3 worden gebruikt dan heeft hij een sleep met asistentie van een of meerdere boten.

--------------------------------------------------------------------------------

1 Toplicht in het echt moet hij 1 meter boven de boordlichten staan
2 toplichten voor als je iets aan het slepen bent
3 toplichten voor als je iets aan het slepen bent en je vaart niet recht voor je sleep

stuurboord Groen (rechterkant van de boot van achteren gezien )
bakboord Rood (Linkerkant van de boot van achteren gezien

1 wit heklicht recht van achteren gezien
1 geel heklicht als je een ander schip aan het slepen bent

maar aan gezien de smit nederland ook wel eens op de kop sleept

( altans dat denk ik ) anders zou hij niet 3 heklichten onderelkaar hebben

dus dan word de kont van de boot de kop

dan kan je ook nog andere lampjes aan brengen in de boot

rood
wit
rood

Rond omschijnende lampjes dat betekend beperkt manoevreerbaar

een oranje zwaailamp voor als je in of nabij de waterweg aan het werk bent

aan elke kant een wit rondom schijnend wit lampje (anker licht )

---------------------------------------------------------------------------

Op het binnen water:

gewoon varen, 1 top licht, heklicht en boordlichten.
Slepen (in je eentje) 2 toplichten,geel sleeplicht(hek) en boordlichten.
slepen met meerdere sleepboten: 3 toplichten sleeplicht en boordlichten.

Op zee (buiten het BPR gebied):

Gewoon varen is zelfde als op het binnenwater.
slepen, sleep is korter dan 200 meter 2 toplichten boordlichten hek en sleeplicht
Sleep langer dan 200 meter dan komt je 3e toplicht erbij.

-------------------------------------------------------------------------------

Slepen:
Een sleepboot die sleept moet de volgende lichten voeren:

1. - twee toplichten onder elkaar; als de sleep langer dan 200 meter is, drie toplichten onder elkaar.
2. - als de sleepboot langer dan 50 meter is, nog een toplicht, hoger dan de eerste groep en verder naar achteren geplaatst.
3. - boordlichten.
4. - heklicht.
5. - een sleeplicht geplaatst boven het heklicht en schijnend over dezelfde hoek; geel van kleur.

Een schip dat gesleept wordt, een vaartuig, geduwd of langszij gesleept;

1. - boordlichten.
2. - heklichten.

Overdag moeten de volgende tekens vertoond worden;

1. - kop van de sleep moet een gele cilinder met twee zwart/witte banden op het voorschip tonen.
2. - een schip dat gesleept wordt een gele bol.

------------------------------------------------------------------------------

BVA-voorschrift 24: Slepen en duwen;
4 mogelijkheden:
1, lengte sleepboot <50m, lengte sleep <200m
2 witte toplichten, geplaatst in het midscheeepse verticale vlak in een langsrichting, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 225 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars aan elke zijde van het schip.

2 boordlichten, groen aan SBzijde en rood aan BBzijde, elk ononderbroken schijnend over een boog van de horizon van 112,5 graden en zo zijn aangebracht dat zij schijnen van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars elk aan hun zijde. Bij schepen korter dan 20m mogen de boordlichten worden gecombineerd in een lantaarn, gevoerd in het midscheepse vertikale vlak in de langsrichting.

1 wit heklicht geplaatst zo dicht mogelijk bij het hek als uitvoerbaar, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 135 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht achteruit over 67,5 graden naar elke zijdevan het schip.

1 geel sleeplicht met dezelfde kenmerken als het heklicht hierboven omschreven en boven het heklicht geplaatst.
Op de sleep: 2 boordlichten en een heklicht.

De 2 toplichten dienen onder elkaar in de achtermast geplaatst te worden.

2, lengte sleepboot >50m, lengte sleep <200m
3 toplichten waarvan 2 in de voormast en 1 in de achtermast
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht.
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht/

3, lengte sleepboot <50M, lengte sleep >200m
3 toplichten onder elkaar in de achtermast geplaatst.
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht

4, lengte sleepboot >50m, lengte sleep >200m
4 toplichten waarvan 3 onder elkaar in de voormast en 1 in de achter mast
2 boordlichten een heklicht en een sleeplicht
op de sleep: 2 boordlichten en 1 heklicht.


Het ruit vormige dagmerk moet getoond worden daar waar dit het beste gezien kan worden.
Het moet getoond worden als de lengte van de sleep >200m
Het mag getoond worden als de lengte van de sleep <200m

en over de 2 rode lampen:
Dit is inderdaad het teken van onmanoeuvreerbare schepen, ze dienen echter wel rondom zichtbaar te zijn.(mag niet gevoerd worden als het schip voor anker ligt)

groetjes: Hans
Hans, ik wil je hartelijk bedanken voor deze zeer uitgebreide uitleg. Ik heb ook geen zeebenen, maar dat had je al door denk ik :-) Dit is waardevolle informatie voor mij. (En voor toekomstige bouwers die het forum ook bezoeken.) De Smit sleepvaart, zal nog lang een inspiratie zijn voor eenieder, die met dit virus in aanraking komt. Ik heb nog een Cti 4a multiswitch om de verlichting te schakelen, en nog 2 kanalen vrij op mijn zender. Eens kijken hoe ik dat in schema ga fixen. Groet, Albert
 
Laatst bewerkt:
Smit Denemarken 56.jpg
Bekijk bijlage 495783

Heb zelf ook geen zeebenen....

De 3 laatste SMIT 1800 sleepboten van de 9, de SMIT ZWEDEN, SMIT RUSLAND en FINLAND zijn in augustus 2012 verkocht en zijn definitief net zoals de andere 1800's uit Nederland vertrokken en hebben andere namen gekregen.

Hierbij nog een aanvulling die ik jaren geleden van Tom heb gekregen en hierover heel veel wist en mij hiermee ook geholpen heeft en ook anderen met info en foto's waar ik heel dankbaar voor ben dat ik dit nu allemaal heb.

Hierbij de uitleg van Tom:
Het gele sleeplicht staat tussen de schoorstenen hoog.
Op de reling staat het 2e witte heklicht.
sleeplicht.JPG


Je heb ook een heklicht wit op de laatste sleep boog, maar dat ging altijd kapot met het binnen halen van de sleepdraad de sluiting ging er tegen van de voorloper.

Wij of ik deed het altijd als volg als we gingen varen: toplicht, boord lichten, heklicht en altijd het witte hek licht op de reling.

Slepen met 1 sleepboot 2 toplichten boordlichten het gele heklicht en ik liet altijd het witte heklicht branden.
Slepen met meerdere sleepboten 3 toplichten geel heklicht en het witte heklicht.

Als je boven de bruggen kwam deed ik wel het heklicht op de laatste overloop aan want ze deden wel eens moeilijk bij Dordrecht.

Normaal als je sleepte in de haven moest het witte hek licht uit.
Maar op zee bleef het hek licht wit branden
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Albert, de kleuren die ik voor m'n SMIT NEDERLAND gebruik zijn:

Humbrol 7 light buff voor binnenkant verschansing.
Humbrol 48 Mediterranian blue (is iets te licht maar je kan er misschien een paar druppels zwart bij mengen)
Humbrol 69 yellow
Humbrol 85 satin black
Humbrol 174 satin rood
Humbrol 196 satin light grey

Revell 364 loofgroen
Revell 382 sm houtbruin

Misschien niet helemaal exact de juiste kleuren maar dit past er volgens mij wel het beste bij.

groetjes: Hans
 
Leuk filmpje Hans en met plezier naar zitten kijken. Zijn ook wel wat details aan dek uit te halen. En gelijk gezien waar de korte plankjes voor dienen op de brug. Om (in dit geval) de havenloods af te zetten. Is nog uit de tijd dat de zee- en havenloodsen aparte clubs waren. Zeeloodsen waren in dienst bij de Marine en havenloodsen bij het Gemeentelijk Havenbedrijf. Later (1980) zijn die diensten geprivatiseerd en in elkaar geschoven en werd er maar één loods ingezet om het schip van zee binnen te brengen en in de haven af te meren. Het zeeschip meerde af in de Vulcaanhaven te Vlaardingen en de sleepboten hadden zo te zien een ligplaats in de 1e Petroleumhaven. Dit filmpje moet voor 1980 zijn opgenomen en later (1989) op Youtube gezet. In de wintwr van 1978/79 deed ik een cursus Kustnavigatie en onze docent was een rijksloods. Hij was toen ook druk met (en voorstander van) de privatisering. Maar we dwalen een beetje af. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas, leuk je weer eens te "spreken", is alweer een tijdje geleden, tijd gaat snel...:bye:
Het is echt een mooi filmpje waar je meerdere dingen en details op ziet zoals de loods over stapte naar het grote schip.
Er is nog een goed filmpje geweest van de SMIT ZWEDEN waar o.a. het oude interieur en indeling van het bemanningsverblijf/kombuis opstond maar het is helaas niet meer op youtube te vinden.
Deze indeling is later veranderd op o.a. de SMIT ZWEDEN maar wat ik sinds december 2020 weet is dit zo op de SMIT NEDERLAND gebleven.
Helaas wist ik dit niet toen ik de indeling van het bemanningsverblijf/kombuis maakte en had als voorbeeld een foto hiervoor van de SMIT ZWEDEN uit 2007 dus met een andere indeling....
En zo zijn er meerdere dingen op de 1800's in de loop der jaren veranderd....
Helemaal exact gelijk krijg ik m'n model ook niet gebouwd, is zoals het is ;)

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Ja Hans, altijd leuk als je elkaar zo eens weer tegenkomt. Bouwtechnisch kan ik niet zoveel toevoegen. Maar hopelijk doen de randverschijnselen het allemaal een beetje meer leven. Op de video zie je dat hier en daar, ondanks dat de schepen nog vrij nieuw waren, aanpassingen zijn gedaan. Stukken reling weggehaald. Geleiders op de voorkant van de middenbolders en achterbolders van het dek. Daar moet bij mijn scheepje nog steeds de snijbrander in. En zo zie je dat men in de tekenkamer een wat andere kijk op het werk heeft dan aan boord. Vaak is er bij zo'n ontwerp wel input van de opdrachtgever, maar het is maar net door welke bril zo'n man kijkt. En de ene schipper is de andere niet. Zo zullen er bij modificaties verschillen tussen de schepen zijn ontstaan. Ook het werkgebied kan daar invloed op hebben. Gelukkig kunnen we bij onze modellen zelf bepalen waar we de nadruk op leggen. En dat is vaak afhankelijk van onze eigen vaardigheden. Donderdag zag ik een plaatje van een sleepboot, maar het ding voer voor geen meter. Motor veel te hoogtoerig, roer zonder balansdeel. De eigenaar die het model afgebouwd had gekocht stond met de handen in het haar. Gelukkig was er hulp om het roer provisorisch aan te passen en zo te kijken of dat het stuurgedrag verbeterde. Maar de motor wisselen zal een hoofdpijndossier worden. Jammer van het mooie model. Door de jaren heen geleerd om zo te bouwe dat het techische deel bereikbaar blijft voor onderhoud of aanpassingen. Gr. Klaas.
 
De eerste kleine aanpassing, de linkertrap heef een leuning rechts vanaf het achterdek. Dat wist de 1e bouwer niet, denk ik. En de ventilatieroosters iets dichter bij mekaar
 

Bijlagen

  • IMG_20220526_144650.jpg
    IMG_20220526_144650.jpg
    318,8 KB · Weergaven: 386
  • trapje leuning nieuw en ventilatieroosters aangepast 1200x800.jpg
    trapje leuning nieuw en ventilatieroosters aangepast 1200x800.jpg
    304,7 KB · Weergaven: 360
  • Trap links reeling.jpg
    Trap links reeling.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 350
Motoren (MJJ 775 DC-motor 12 V, 10.000 tpm, kogellagers, 150Watt) Schroefassen ( Raboesch onderhoudsarm serie 301 nr. 301-22) en vaarregelaar (CTI THOR24HF-2 Vaar-Rijregelaar 2x24Amp 6-24V VSA V-MIX) zijn binnen, nu nog wachten op de nieuwe zender FlySky i6. Flysky ontvangers heb ik nog 6 en 10 kanaals. (Mijn oude had ik met de vorige bouw van de Amsterdam mee verkocht.) Ik ga net als bij de Amsterdam een aluminium plaat als spant op maat maken. Daar komen de motoren op geschroefd, en met de vaste koppelingen is dat een zeer stil lopend geheel, met die Cti vaarregelaar. Verder heb ik nog maar 1 oude loodaccu 12V. (Amsterdam had er 2) Jammer dat het niet tussen de motoren past, dus maar dwars ervoor.
 

Bijlagen

  • motoren binnen 1200.jpg
    motoren binnen 1200.jpg
    290,2 KB · Weergaven: 368
  • regelaar 1200.jpg
    regelaar 1200.jpg
    224,1 KB · Weergaven: 313
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die regelaar werkt, of beter verwoord, hoe je de regelaar combineert met je roerservo. Kan haast niet anders dan met een Y-kabeltje op een van de ontvangeruitgangen naar de regelaar. Maar dat leert de tijd. En vergeet de ventilatiesleuven in het motorspant niet. Succes verder met de inbouw. Gr. Klaas.
 
126.jpg
De eerste kleine aanpassing, de linkertrap heef een leuning rechts vanaf het achterdek. Dat wist de 1e bouwer niet, denk ik. En de ventilatieroosters iets dichter bij mekaar

Hallo Albert,


Zie dat je al met je SMIT NEDERLAND bezig ben, ziet er goed uit met de veranderingen….:)

Klopt van de bakboord trapleuning wat je schrijft dat deze niet helemaal goed was op je model.
Deze is later op de 1800's vanaf het bordes tot het dek aan de verschansing kant weggehaald omdat deze vaak door de sleepkabel beschadigt/omver getrokken werd.

De reling kant tot het dek bij de sleeplier is wel blijven staan, ook bij de andere 1800's.

De groene plankjes zijn later ook verwijderd.
Zie hieronder de toelichting die ik erover heb gekregen:
"Naast de bakboordtrap/bordes staat ijzerwerk waarop deze planken waren gestapeld.
Foto's hiervan zijn gemaakt in het begin toen ze nieuw waren.
Er kreeg ineens iemand het idee dat de mast niet meer naar dek mocht zakken en zo met een ladder er tegen de lampen kon vernieuwen en natuurlijk weer dat gekke soppen van de mast
Ze kwamen toen op het idee om deze beugels te maken en met de planken een steiger te maken op alle boten om zo bij de mast te komen dat heeft 2 maanden geduurd en het werd niet meer gebruikt
We lieten toen de mast weer gewoon naar het dek zakken op de winch en een keuken trapje er bij zo konden we alles doen."

Wat de inhoud van de zwarte zak (blauw) betreft die daar later op is gekomen op de plek van deze plankjes, daar zat een reddingsvlot in
Een aantal jaren geleden zijn de 1800 klasse naar de binnenvaart klasse gebracht en daar moesten ze een vlot hebben het werd toen zo gedaan als ze weer onder klasse moesten wat nu weer gebeurd behoefd deze niet helemaal verbouwd te worden en voor de binnenvaart moest een 2 systemen roer bediening op komen.
DSC06910.jpg

Reep gelijder sleepdraad.jpg



Heb een vraagje over de foto die je gepost heb op modelbouwforum, deze komt mij niet bekent voor, van welke SMIT 1800 is deze?


Groetjes: Hans
 

Bijlagen

  • Trap links reeling.jpg
    Trap links reeling.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 272
Laatst bewerkt:
Hallo Albert,


Zie dat je al met je smit nederland bezig ben….

Klopt van de bakboord trapleuning wat je schrijft dat deze niet goed was.Bekijk bijlage 496533 Bekijk bijlage 496533

Deze is aan de verschansing kant weggehaald omdat deze vaak door de sleepkabel omver getrokken werd.

De kant bij de sleeplier is blijven staan.

De groene plankjes zijn later ook verwijderd...


Heb een vraagje over de foto die je gepost heb op modelbouwforum, van welke SMIT 1800 is deze?


Groetjes: Hans
Hans, ik dacht de Smit Nederland, het handwiel (weet de naam niet) aan de zijkant van de winch is bij de Zweden en Finland blauw van kleur. Maar die trapleuning is bij alle 1800's hetzelfde zover ik kon zien.
 
22= SMIT NEDERLAND 1980.jpg
24= SMIT NEDERLAND.jpg
35a=SMIT NEDERLAND.jpg


Hallo Albert,

op deze foto's is het met de reling die later verandert is goed te zien.

Wat betreft de kleuren zijn deze vaker verschillend geweest op de 1800's...

Had een vermoeden waar deze foto misschien vandaan kon komen en het klopte ook, is een foto gemaakt van de video een dagje varen met de SMIT RUSLAND 1998...

Nog even een tip:
Op de SMIT BELGIE, DENEMARKEN, DUITSLAND, FINLAND, FRANKRIJK, IERLAND, RUSLAND zit de winch voor de verlichtingsmast op binnenkant van de linker schoorsteen, bij de SMIT NEDERLAND, ZWEDEN zit deze echter op de rechterschoorsteen !

SMIT ZWEDEN en NEDERLAND.JPG

SMIT ZWEDEN en SMIT NEDERLAND

DSCF2004.jpg
DSCF2010.jpg

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Back
Top