Bekijk bijlage 495744
Hierbij het verlichting schema op de SMIT 1800 serie en toelichting....
De drie omcirkelde lichten achterkant van de mast zijn rood-wit-rood, allen rondom schijnend.
De drie omcirkelde lichten voorkant van de mast zijn wit, bovenin is het toplicht.
Het licht op de reling van de brug zou ik houden voor een ankerlicht, rondom schijnend wit.
-----------------------------------------------------------------------------
1 in alle lichten zitten 25 wat bollen welke verlichting het ook is goed helder dat ze je goed kunnen zien in de Rotterdamse haven want er is zoveel verlichting van de wal zijde.
Ik heb het van de week even nagekeken aan boord dan kom ik tot het volgende lijstje
Mast 3 toplichten
Mast zijkant rood wit rood
Hek werk stuurhut voorzijde toplicht voor onder de bruggen te varen als de mst plat is
Sb BB een anker licht fluitlicht
Boordlichten
Heklicht tussen de schoorstenen geel
Heklicht achter aan het hekwerk wit
Heklicht onder de sleepboog wit
In de boeing zijn op het achter schip lichten aan gebracht voor dek verlichting
In de schoorsteen zit een dek verlichting
Op het hekwerk boven de winch zitten twee dek lampen minder sterk voor winch verlichten
Op de opbouw zitten boven de deuren deklamp
op het voorschip zit ook een dek lamp
Zo zijn boven op de stuurhut net achter de stuurhut deuren ook dek verlichting aan gebracht voor verlichting voor vast temaken in de donker type bouwlampen
Ik denk nu dat ik alles heb gehad
Nee nog een het alarm licht boven de winch voor de machine kamer geel licht.
-------------------------------------------------------------------------------
De Smit Nederland en de Rusland op de foto zijn officieel zeeschepen en zullen zich dus tijdens het varen aan het BVA (bepalingen ter voorkoming van Aanvaringen) (colregs) houden hierin zijn ook de eisen gesteld aan de verlichting.
Vrijvarend: Boordlichten, 1 toplicht bij scheepslengtes langer dan 50m 2 toplichten, en een heklicht.
Slepend: Boordlichten, heklicht, sleeplicht (zelfde als het heklicht maar dan geel), 2 toplichten verticaal boven elkaar en als de combinatie sleep/sleper incl de sleepdraad langer is dan 200m 3 toplichten verticaal boven elkaar.
Indien de sleper zelf langer is dan 50m komt daar weer het tweede toplicht in de achtermast bij.
Dit is heel makkelijk op te zoeken in de colregs even googlen het staat in voorschrift (rule 24).
-------------------------------------------------------------------------------
Het is heel simpel :
Het bovenste toplicht wordt gebruikt als de boot alleen vaart.
Als de bovenste en de middelste wordt gebruikt heeft hij een sleep achter.
Als ze alle 3 worden gebruikt dan heeft hij een sleep met asistentie van een of meerdere boten.
--------------------------------------------------------------------------------
1 Toplicht in het echt moet hij 1 meter boven de boordlichten staan
2 toplichten voor als je iets aan het slepen bent
3 toplichten voor als je iets aan het slepen bent en je vaart niet recht voor je sleep
stuurboord Groen (rechterkant van de boot van achteren gezien )
bakboord Rood (Linkerkant van de boot van achteren gezien
1 wit heklicht recht van achteren gezien
1 geel heklicht als je een ander schip aan het slepen bent
maar aan gezien de smit nederland ook wel eens op de kop sleept
( altans dat denk ik ) anders zou hij niet 3 heklichten onderelkaar hebben
dus dan word de kont van de boot de kop
dan kan je ook nog andere lampjes aan brengen in de boot
rood
wit
rood
Rond omschijnende lampjes dat betekend beperkt manoevreerbaar
een oranje zwaailamp voor als je in of nabij de waterweg aan het werk bent
aan elke kant een wit rondom schijnend wit lampje (anker licht )
---------------------------------------------------------------------------
Op het binnen water:
gewoon varen, 1 top licht, heklicht en boordlichten.
Slepen (in je eentje) 2 toplichten,geel sleeplicht(hek) en boordlichten.
slepen met meerdere sleepboten: 3 toplichten sleeplicht en boordlichten.
Op zee (buiten het BPR gebied):
Gewoon varen is zelfde als op het binnenwater.
slepen, sleep is korter dan 200 meter 2 toplichten boordlichten hek en sleeplicht
Sleep langer dan 200 meter dan komt je 3e toplicht erbij.
-------------------------------------------------------------------------------
Slepen:
Een sleepboot die sleept moet de volgende lichten voeren:
1. - twee toplichten onder elkaar; als de sleep langer dan 200 meter is, drie toplichten onder elkaar.
2. - als de sleepboot langer dan 50 meter is, nog een toplicht, hoger dan de eerste groep en verder naar achteren geplaatst.
3. - boordlichten.
4. - heklicht.
5. - een sleeplicht geplaatst boven het heklicht en schijnend over dezelfde hoek; geel van kleur.
Een schip dat gesleept wordt, een vaartuig, geduwd of langszij gesleept;
1. - boordlichten.
2. - heklichten.
Overdag moeten de volgende tekens vertoond worden;
1. - kop van de sleep moet een gele cilinder met twee zwart/witte banden op het voorschip tonen.
2. - een schip dat gesleept wordt een gele bol.
------------------------------------------------------------------------------
BVA-voorschrift 24: Slepen en duwen;
4 mogelijkheden:
1, lengte sleepboot <50m, lengte sleep <200m
2 witte toplichten, geplaatst in het midscheeepse verticale vlak in een langsrichting, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 225 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars aan elke zijde van het schip.
2 boordlichten, groen aan SBzijde en rood aan BBzijde, elk ononderbroken schijnend over een boog van de horizon van 112,5 graden en zo zijn aangebracht dat zij schijnen van recht vooruit tot 22,5 graden achterlijker dan dwars elk aan hun zijde. Bij schepen korter dan 20m mogen de boordlichten worden gecombineerd in een lantaarn, gevoerd in het midscheepse vertikale vlak in de langsrichting.
1 wit heklicht geplaatst zo dicht mogelijk bij het hek als uitvoerbaar, dat ononderbroken schijnt over een boog van de horizon van 135 graden en zo is aangebracht dat het schijnt van recht achteruit over 67,5 graden naar elke zijdevan het schip.
1 geel sleeplicht met dezelfde kenmerken als het heklicht hierboven omschreven en boven het heklicht geplaatst.
Op de sleep: 2 boordlichten en een heklicht.
De 2 toplichten dienen onder elkaar in de achtermast geplaatst te worden.
2, lengte sleepboot >50m, lengte sleep <200m
3 toplichten waarvan 2 in de voormast en 1 in de achtermast
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht.
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht/
3, lengte sleepboot <50M, lengte sleep >200m
3 toplichten onder elkaar in de achtermast geplaatst.
2 boordlichten
1 heklicht en 1 sleeplicht
Op de sleep 2 boordlichten en 1 heklicht
4, lengte sleepboot >50m, lengte sleep >200m
4 toplichten waarvan 3 onder elkaar in de voormast en 1 in de achter mast
2 boordlichten een heklicht en een sleeplicht
op de sleep: 2 boordlichten en 1 heklicht.
Het ruit vormige dagmerk moet getoond worden daar waar dit het beste gezien kan worden.
Het moet getoond worden als de lengte van de sleep >200m
Het mag getoond worden als de lengte van de sleep <200m
en over de 2 rode lampen:
Dit is inderdaad het teken van onmanoeuvreerbare schepen, ze dienen echter wel rondom zichtbaar te zijn.(mag niet gevoerd worden als het schip voor anker ligt)
groetjes: Hans