Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Je hebt er werk van gemaakt! Albert mag wel vervroegd pensioen aanvragen om dit allemaal in detail te verwezenlijken. De foto's uit Tom zijn koker? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2022
    HANS BERTING en Albert van Loon vinden dit leuk.
  2. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja Klaas en Tom, en Hans. Helemaal geweldig, en zeer duidelijke uitleg allemaal. Dit is voor mij totaal boven verwachting. Ik had deze manier van behulpzaamheid, en jullie onderlinge interactie nooit verwacht. Hopelijk kan ik jullie Smit geschiedenis in mijn project verwerken. Ik ben geen doorgewinterde modelbouwer, het is mijn 3e model. De passie is er wel om tot een mooi resultaat te komen.
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Afgelopen Zaterdag de rookgenerator ontvangen met de post. Vandaag na een lange dag werken toch ff de schuur in. En even testen. Kon de video niet op het forum posten, dus een upload
    link op youtube.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat belooft wat, Albert! Ga je die koppelen aan je motorregelaar? Zo ja zet er dan wel een gelijkricht- of brugcel tussen. Dan krijgt de rookgenerator zowel bij vooruit als achteruit de juiste polariteit als voeding. Voor het gloeielement maakt de polariteit niet uit, maar voor de fan wel. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Nee, dat schakel ik apart via een switch. Want als de rook vloeistof op is, moet het uitgeschakeld om doorbranden te voorkomen. Volgens de beschrijving, mag er 15 ml vloeistof in. Dat is voor 10-15 min. "k-k, post: 4249242, member: 39624"]Dat belooft wat, Albert! Ga je die koppelen aan je motorregelaar? Zo ja zet er dan wel een gelijkricht- of brugcel tussen. Dan krijgt de rookgenerator zowel bij vooruit als achteruit de juiste polariteit als voeding. Voor het gloeielement maakt de polariteit niet uit, maar voor de fan wel. Gr. Klaas.[/QUOTE]
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Ja maar je kan toch de rookgenerator op je motor regelaar en via een ander kanaal die spanning kunnen afschakelen? Dan heb je wat je wil en heb de rook afhankelijk van hoe hard je vaart. Gr, Crispijn
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  7. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    jeroen89 vindt dit leuk.
  9. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Goed idee, dankjewel voor de tip
     
  10. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Geen probleem, daarvoor is dit forum toch opgericht,om mee te denken en samen tot oplossingen te komen .,.er zullen er misschien nog wel kleinere/tragere zijn ..
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je kunt ook een voorraadtankje iets hoger zetten en daarvan de beluchting met een slangetje terugvoren naar de rookgenerator. Zodra het slangetje boven de vloeistof komt kan er lucht in het voorraadtankje en vult de rookgenerator automatisch op. Dan heb je geen pompje nodig. Wel moet het voorraadtankje voorzien zijn van een luchtdichte vuldop. Als je er plek voor kunt vinden heeft iets in mini uitvoering van het principe in de link nog minder onderdelen. Gr. Klaas.
    https://www.kippenhuis.nl/sifondrinker-kippen-20l
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022
    Albert van Loon en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Een van de 1800 boten op de werf je kan hier goed zien hoe de verstelbare schroeven en roer zitten
    En een rook machine in het model maakt het echt kijk maar naar de foto van de Ierland
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Albert van Loon vindt dit leuk.
  13. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Hier ziet je het achterdek op de eerste zie je hoe de winch wordt gebruikt om een afmeer draad van een booreiland naar de wal wordt gebracht draad insluiten op de sleepdraad
    op de tweede foto zie ook beter het achterdek hoe de sleepdraad loopt
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Albert van Loon vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Die "kastjes" met deksels, zoals voor het boordlicht, zijn dat luchtinlaten? Op de Denemarke zijn de binnenkanten van de deksels rood. Op de Ierland wit. Op het achterdek van de Rusland zie ik ook een rood geschilderd deksel. Zit er een "verhaal" achter die rode kleur? Zelf denk ik dat het met de zeeklasse heeft te maken, maar jij weet het denk ik wel uit te leggen. Alvast bedankt! Wel mooi die detaifoto's. Is altijd wel iets, zoals een vlaggenstok, te ontdekken. Werfpersoneel is op vakantie nu. Gr. Klaas.
     
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja inderdaad, mooie foto met die rook. Ik heb nu ook de schroef links en rechts draaiend besteld 3-blads 45 mm, afgetopt.
    Ik kwam nog een foto tegen van de Smit Portugal in het doc
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k en HANS BERTING vinden dit leuk.
  16. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    De foto die je hierboven geplaatst heb had ik toevallig nog niet, deze foto had ik wel...;)
    SMIT PORTUGAL 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    2004 Smit Japan.JPG Deze serie had al geen Beckerroeren meer. Dacht dat de Japan eenzelfde was, maar dat is niet zo. Die kwam 2 jaar later. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  18. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hierbij een paar foto's van de SMIT POLEN.... Smit Polen 1.jpg SMIT POLEN 2013-09-01 12.02.JPG w-POLEN 2014-03-13 11.01.JPG w-POLEN 2014-03-13 11.15.JPG w-POLEN 2014-03-19 14.20.JPG w-POLEN 2014-03-19 14.33.JPG
     
    Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Klaas, die luiken in rood zijn om te sluiten bij brand (denk ik teminste). Dan komt er geen zuurstof bij de brandhaard.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • luiken.jpg
      luiken.jpg
      Bestandsgrootte:
      331,5 KB
      Weergaven:
      67
  20. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Dit zijn ventilatie luiken....
    Deze zijn in het begin geheel wit geweest en later veranderd met rood aan de binnenzijde en soms ook aan de buitenkant.
    De rode kleur valt wel op en trekt de aandacht op deze ventilatieluiken om te kijken of ze open of dicht zijn..

    denemarken.jpg
    smit_denemarken%20(15).jpg
    smitden2.jpg
    DSCF2012.jpg
    FINLAND 2012-12-22 8.jpg
    SMIT DENEMARKEN 015.jpg
    SMIT DENEMARKEN 020.jpg

    Toen de 1800's van de werf kwamen hebben er op de grote ventilatieroosters boven de sleepwinch grote luiken gezeten om water erin te voorkomen.
    Deze zijn er later afgehaald....
    12= Smit Nederland  Smit-Vos op de kont, maar de schakels op de rookkanalen, 1979-03 Maassluis.jpg
    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2022
    Gerrit-Jan, RenéH, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina