Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Allemaal " rampen" die een beginnend modelbouwer kunnen overkomen. Je hebt nu in plaats van lijst 39 een stukje van 123 gebruikt. 123 is een strip die je onder het dek in de romp plakt en het het afneembare stuk dek draagt. Er is vast wel een afvalstukje van dezelfde dikte waaruit je het ontbrekende deel kunt zagen. Komt niet in het zicht en netjes gelijmd, geschuurd en geverfd zie je er niets meer van. En wil je dat niet dan koop je bij de Gamma een lijstje van ongeveer dezelfde dikte en breedte. Dacht dat ze ongeveer 240 cm lang zijn. Zijn er in vuren en hardhout. Vuren is goed genoeg. Dus eigenlijk niets aan de hand! Moet je zien als leermoment. Gr. Klaas.
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Klaas alweer bedankt ben ik blij dat jij al veel boten hebt gemaakt.
    U hebt veel ervaring hiermee.
    Ik kijk morgen denk ik ff bij de gamma voor zo'n stukje of zo dalijk ze zijn nu nog open weet u hoeveel dat ongeveer kost
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb niet een latje van 3x10x780mm
    Maar eentje van 4x15x270mm
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die is goed hoor Wolter en een beetje sterker ook. Pas wel op dat je nog wat "zeeg" in het dek moet houden. Eventueel de delen van deze lat (in de lengterichting) pas onder het dek plakken als het dek in de romp zit. Anders komt er bij het buigen veel spanning op en wil het middengedeelte weer omhoog. Onder het afneembare dek komen in de lengterichting een paar ribben waaraan je de kromming (zeeg) van het dek mooi kunt zien. Alles rustig bekijken en als je snapt waar een onderdeel komt pas gaan bouwen. Gaat je best wel lukken denk ik. Gr. Klaas.
     
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb wat u nu zegt 2 keer gelezen en ik snap wat u bedoelt nu eerst maar eens kijken wanneer ik de schroefassen de roeren en de twee straalbuizen vast ga maken.
    Waarmee zorg ik dat die gaten waar dat doorheen gaat waterdicht?
    Als dat gedaan is ga ik verder naar het dek en dan komt het hek of hoe dat deel ook heet.
    En dan begint de echte bouw.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is een slimme actie Wolter! Het punt waar de assen door de romp gaan is duidelijk aangegeven. Meet precies uit waar de straalbuizen komen. Daar komen aan de onderkant de hakken aan waar de roeren op "staan". Het draaipunt in de hak moet recht onder de plaats komen waar de roerkoning uit de romp komt. Aangezien de roeren recht achter de straalbuizen staan is de afstand tussen de roerkoningen gelijk aan de afstand tussen het hart van beide straalbuizen. En in dat hart moeten je schroefassen uitkomen. Dat lijkt moeilijker dan het is. Maak van stevig karton of triplex een paar schijven die precies in de straalbuizen passen. In die schijven boor je precies in het midden een gat met dezelfde diameter als de schroefas. Dan de schijven op de schroefas monteren en zo pas je alles aan en in elkaar eer je het vastlijmt. Gebruik epoxylijm voor een sterk en waterdicht geheel. Kijk eerst maar eens of het tot zover lukt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2016
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ja oke bedankt Klaas.
    Nou was ik daar natuurlijk nog niet helemaal en heb ik net dat verstevigingen balkje dat in de punt dwars zit gemonteerd maar het dek moet ik eerst passen dat heb ik net gedaan maar er stond best veel spanning op het dek het dek zit er nu wel in maar.
    Hij zit bij de nr 39 zit hij best wel raar ik bedoel hij hoord volgensmij niet bolling te krijgen hij staat overal op de verstevigingen van de romp en alle verstevigingen zijn recht geplaatst zoals het moest 3mm onder dat randjes het dek komt er ook netjes onder te zitten.

    Maar om dus terug te komen op hendel aan de zijkant in het midden.
    Het staat een beetje naar beden volgensmij en het gehele dek heeft een kleine kromming al ziet de kromming er niet verkeert uit. Maar dat staat ook een beetje scheef.
    Ik maak zo we een foto
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2016
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg Zoals jullie zien loopt ie overal netjes onder het lijntje door maar op de laatste foto zie je ook dat ie dat ie een kromming in het midden heeft
    Wat is daar aan te doen??
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Ik denk dat het dek er te vast in zit. Ergens klemt er iets, waardoor het dek op de rand van het wegneembare deel naar beneden wordt gedrukt. Ligt het dek niet 5 mm te diep? Hoe is de vorm als het dek net boven de knik in de romp ligt? Heb je gemeten of de dragers 38 en 39 op de goede hoogte zitten? Op mijn tekening ligt ter hoogte van de bovenkant waar jouw dek ligt de lijst, die het dek moet dragen. De kromming in het midden van het dek moet overeen komen met de kromming die in de onderdelen 44 zit. Meet eens op de tekening aan de voor- (20 mm?) en achterkant(14 mm?) van de romp hoe hoog daar het bredere deel van de stootrand is. Bovenkant van die rand moet gelijk vallen met de bovenkant van het dek. Beetje moeilijk uitleggen op afstand, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Gr. Klaas.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ja bij mij is de kromming het zelfde als van nr 44 wanneer moet 44 er eigenlijk in want dat staat nergens
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, No's 44 gaan niet onder het dek in de romp, maar onder het losse deel en houdt dat in model. Zet ze er wel onder voordat je de opbouw erop lijmt, ander wil die plaat niet meer buigen. Helaas is er geen uitgebreide bouwbeschrijving. Het enige houvast dat je m.b.t. de bouw volgorde hebt is de nummering van de onderdelen. Zorg wel dat je in en onder de romp klaar bent eer je aan de verschansing begint. Zo lang er nog niets boven het dek uitkomt kun je de boel nog gemakkelijk ondersteboven neerleggen. Snap je het uitmeten en richten van de schroefassen, straalbuizen en roeren? Pas als de straalbuizen en roeren op hun plek zitten de schroefassen met hun kokers erin. Dan zie je gelijk of je de schroefaskokers moet inkorten. Houd rekening met de lengte van de koppelingen. Heb er al iets over geschreven. De romp is vrij dun, waardoor deze in het water toch iets van vorm verandert. Helemaal niet eng, maar het moet niet gaan wringen tussen motor en schroefas. Net voor de straalbuizen komt er een steun tussen de askoker en de romp. Om de romp ter plekke wat meer body te geven heb ik daar een paar vlakke stukken kunststof aan de binnenkant gelijmd. Wanneer je zover bent heb ik misschien nog wel een paar plaatjes voor je. Je kunt ook eens in mijn Photobucket album kijken. Daar staan diverse van mijn exemplaar. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  12. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke ik hoop dat ik het goed begrepen heb.
    Even voor de duidelijkheid: nr44 is dus voor onder het deel waar de stuurhut en de hele opbouw opkomt. Ik moet dus dan als het dek op de romp zit.
    Nr 44 aan de plaat van de opbouw lijmen?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klopt Wolter. Je hebt 4 delen 44. 2 lange en 2 korte. De achterste korte heb ik aan de onderkant een halve cm afgehaald. Die kwam tegen de trekstang van de servo naar het roer. Had ook een paar bochten in de trekstang kunnen maken. Zulke dingen kom je ongetwijfeld ook tegen. Helemaal niet erg en op zo'n moment wel een mouw aan te passen. Mocht nu blijken dat je dek iets te diep in de romp ligt, haal dan niet de draaglatten uit de romp, maar lijm daar (in de bochten korte) stukjes (Gamma)lat op. Als het dek erop gelijmd is zie je er toch niets meer van. Als het dek buitenom 1 mm speling heeft is ook niet erg. Staat er ook geen spanning op, waardoor er bochten ontstaan. De naad smeer je dicht met epoxy-lijm en dan is het gelijk waterdicht. De verschansing komt een stuk binnen de stootrand te staan. Bij mijn boot is die afstand ongeveer 1 cm. Wind je niet op als er iets fout gaat. Ervaring bouw je stukje bij beetje op en daar heb je later plezier van. Heb je dan eens wat schade aan de boot is het (bijna) altijd te repareren. Gr. Klaas.
     
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke ik heb voor nu alles denk ik wel een antwoord ik kan alles terug lezen als dat nodig is.
    Ik ga morgen naar mijn vader maar ik de week erop weer lekker bezig zijn en dat weekend ookik denk dat ik wel een eindje ga komen des noods ga ik volgende week zaterdag naar een modelbouw winkel in harderwijk en dan ga ik samen met die man de as enzo erin en erop zetten hij bouwtnzelf ook en via hem heb ik deze bood ook dus als ik iemand wel vertrouw met dit soort dingen is hij het wel.
    Er zullen vast van mij nog genoeg vragen komen dus wees paraat
    Ikzal misschien pas weer vragen krijgen vanaf de opbouw (of als ik voor de zo veelste keer iets verkeert doe)
    Maar inderdaad het komt vast allemaal goed, hoop ik.
    Groet Wolter.
    Fijne avond nog
     
    Mark A vindt dit leuk.
  15. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Wolter, bij de meeste modelbouwwinkels verkopen ze ook losse latjes als de 123 die je gebruikt hebt.
    Tipje van mij: probeer de messing Beckerroeren te kopen, in de winkel (bij deze bijv http://www.modelwereld.eu/hout-mode...ers--roeren/a05111--bae-hawk-red-arrows609799) of via Marktplaats op de kop te tikken, want de bouwkit van acrylaat wat bij het model zit, is er moeilijk of in ieder geval lastig om te maken. Ik heb het geprobeerd, kwam best een heel eind, maar toen ik via via de messingroeren te pakken kon krijgen, ben ik daar meteen mee gestopt.
    Nog een tip: bouwbeschrijving goed lezen, goed kijken, nog eens goed lezen en nog een goed kijken en dan pas beginnen. En voordat je alles (ver)zaagt, verlijmd e.d. nog eens goed kijken. Een foutje is helaas zo gemaakt.
    Ik houd enkel een fotoverslag van de bouw van mijn Smit NL bij en die vind je door op m'n naam te klikken en bij media te kijken.
    Veel succes en vooral plezier bij het bouwen!
     
  16. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Wolter,

    Zoals je inmiddels al hebt gezien hou ik ook alleen een fotoverslag bij van mijn SMIT NEDERLAND: http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.4787/
    Heb misschien ook nog een goede tip voor je, sorteer de div. latjes en blokjes waar geen nummers opstaan en kijk in de onderdelenlijst welk nummer deze hebben en schrijf er met een potlood het nummer op.
    De exacte maat kan soms iets afwijken met wat er in de onderdelenlijst staat.
    Zo krijg je een goed overzicht als je iets pakt en gaat gebruiken.

    Verders sluit ik mij aan wat Maurice hierboven schrijft, zijn SMIT NEDERLAND is nog niet helemaal klaar maar heeft er een heel mooi model van gemaakt.

    groetjes: Hans
     
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  17. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Dank je Hans, ik kan over jouw model minstens hetzelfde zeggen! :);)
     
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Beste mauric03 de messing roeren zaten er al bij
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpeg Dit is toch messing
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja hoor Wolter, dat zijn messing roeren. Scheelt je een hoop werk. Omdat het draaipunt vrij ver naar achteren zit vraagt het niet veel kracht om ze te sturen. Bij mij staat er één standaard servo op met een trekstang naar het tweede roer. Je kunt ook de servo midden in de romp zetten met een trek/duwstang naar elk roer. Even kijken wat je het best uitkomt. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina